Reklama

Reklama

Lidé opustili Zemi před 700 lety a přesunuli se flotilu obřích plně automatizovaných hvězdoletů. Ze Země se stalo jedno velké smetiště a uklízecí roboti, kteří ji měli dát znovu do pořádku, přestali dávno fungovat. Zůstal jen poslední z nich, VALL-I. Ten každý den ráno navlékne housenkové pásy, nabije si sluneční články a se svým kamarádem švábem se vydává do práce. Osamělost, sbírání všemožných lidských předmětů, a hlavně koukání na videokazetu s muzikálem Hello Dolly! ho postupně proměnily v citově uvažujícího tvora, který touží po lásce. VALL-I jednoho dne objeví mezi smetím výhonek rašící zelené rostliny. Tentýž den zažije i další nečekanou událost, setkává se s robotkou Evou, která byla vyslána z hvězdoletu Axiom zjistit, zda je planeta obyvatelná. VALL-I pozve Evu do svého příbytku a ukáže jí všechny své poklady, včetně zelené rostlinky. K jeho úžasu mu Eva rostlinu sebere a vypne se. Čeká pouze, až bude přepravena zpět na Axiom. Když pro ni dorazí raketa, zamilovaný VALL-I ji odmítá opustit. (TV Nova)

(více)

Recenze (1 551)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Klíčová otázka: Je-li VALL-I filmem konzumním, orientovaným na vyžraného západního diváka (yuppíci po zhlédnutí vytúrujou neonový káry a sešikujou se před McDonaldem), jak muže mít tu drzost a kritizovat konzumní styl života vedoucí ke zdevastované planetě a k obezitě? Tahle ideologie se na první pohled zdá v pořádku. Jako by film cíleně útočil na své vlastní obecenstvo a snažil se ho poučit. Jenže pravda je někde jinde. Ve skutečnosti Pixaři vmanévrovávají diváka do předem utkaného symbiotického systému kalkulu a farizejství, kde filmař není o nic lepší než divák, a stejně to platí i obráceně, přičemž Bursíkovi se oba dva smějí leda tak pod knírek. ____ Celému filmu předchází pětiminutový a odlehčený kraťas z Pixarlandu o rozmíšce kouzelníka a králičího familiára. Jaký to má důvod? Za prvý je třeba odvrátit poučku, která tvrdí, že nezaujme-li film diváka do prvních deset minut, nezaujme ho vůbec. A za druhý kouzlení v tom kraťasu nemá co do věrohodnosti daleko k realitě, přestože se nacházíme v animaci, tedy ve fiktivním meta-světě ještě za filmem. VALL-I přebírá metody hraného filmu, aby se vyhnul nesrozumitelnosti. Animace tedy neznamená popření všech zákonů a zavádění evolučních postulátů. I proto se nedočkáme ve VALL-I jediné transfokace, jevu, který zpřítomňuje kameru a vytrhává diváka. Předměty a postavy zde tudíž zbíhají a vzdalují se od kamery a ona na ně trpělivě čeká, ne obráceně. Kamera ve VALL-I udivuje jistě mnohokrát sama sebe, když zjišťuje za pochodu, že slouží jako pozorovatel, ne jako zachycovatel, a hrdiny následuje jen zřídkakdy. VALL-I nemíní podvracet dohodnutou fikci, naopak sám sebe označuje za G-rated crowd-pleaser, chce zaujmout všechny, vydělat peníze a předně chce vyprávět velký, „anti-lyotardovský“ příběh a legitimizovat nejrůznější společenské činnosti a dát jim celkový smysl. Je proto neomluvitelný podvod na divákovi, když se robot VALL učí s hasícím přístrojem a hraje chaplinovský ping pong, jako by ty předměty viděl poprvé v životě... když by je měl dávno znát z garbage-pyramid, které desítky let hromadí. ____ VALL-I není dramatem děje, ale dramatem okamžiku. Scénu komponuje vždy od detailu k celku a zpátky k detailu. Pokud se přece jen pokouší o zásadní twisty a dramatický oblouky (viz kubánská revoluce ve ¾ filmu), nemůže najít klenební svorník a událostem schází jak motivace, tak nenucená spontánnost. Nedominuje zde text nad obrazem, jako u telenovel, protože Pixaři sebevědomě, a nakonec i oprávněně, předpokládají, že u VALL-I prádlo nikdo žehlit nebude. ____ Enviromentální čtení filmu donutilo přehodnotit filmovou TOPku nejen aktivistu Al Gorea, rodáka z Washingtonu, ale všimli si toho i odborníci přes fokalizaci (vypravěčská finesa zostřující hledisko té které postavy). Zatímco tedy Eve (Expert vegetační evaluace = neboli rostlinářský odborník) trpí klausovským prizmatem, tudíž se jí dostává výhradně fokalizace vnější a neznáme její myšlenky, na Vallovi participuje vypravěč mnohem častěji a poskytuje nám o něm řadu indiskrétních informací a vodítek. ____ Režisér a scénárista Andrew Stanton není zdaleka první, koho sledování běžných životních situací dovádí k soudům nad okolní společností, avšak do svých filmů to promítá s takovou průzračností, že nezbývá než s ním od první minuty (nikoliv však bezvýhradně) souhlasit. Jenže tady se vyskytl majoritní problém v nemožnosti odstředit myšlení od propagandistické rétoriky celého filmu, která se tváří děsně dekonstruktivně tím, jak rezignuje na jednotný smysl a zdůrazňuje pluralismus (už jen v tom smyslu, jak chce mermomocí infiltrovat kina po celém světě), ovšem de facto jen nepřesně parafrázuje Derridu ve smyslu kritického přezkoumání naší kulturní pansofie a výchozích pojmů (právě proto, že tyto pojmy visí nad propastí nepřezkoumané kultury, tudíž ani VALL nechápe, k čemu je Rubikova kostka a kam zařadit vidličku). ____ Je tedy nutno volat do Vatikánu, že je třeba uznat další zázrak? Není. Když na tyhle věci máte oko, vidíte, ze animák VALL-I není stoprocentně atraktivní, ani revoluční. Nakonec všemožnými citacemi a vsuvkami dává VALL-I najevo, že před klasikou se je třeba shýbat (Kubrickovi se jen uctivě přibližuje) a že autonomní klasikou vlastně ani být nechce. () (méně) (více)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

WALL-E. Dokonal-E. Poslední filmy Pixaru už ani nepotřebovaly diváka (konzumenta) k tomu, aby byly zhlédnuty (zkonzumovány), protože se zabalily do úhledného balíčku a nezapomněly se ještě k tomu ohodnotit (ať již je to rozhovor dvou staříků o starých dobrých dobách a kluk na kole v ÚŽASŇÁKOVÝCH či jihnoucí Anton Ego v RATATOUILLE); ošklivost se vynahrazovala opojnou krásou (např. Rémy vynořující se ze stoky zíral na romantickou Paříž) a jednoduchý příběh s mravním ponaučením na bázi "neboď egoista a sobec, mysli i na druhé" se na rodinný film natahoval a vyprávění uměle povyšovalo (mýtizace cesty Marlina za Nemem slovestností v HLEDÁ SE NEMO)._____ VALL-I se těchto neduhů zbavuje a je tak nejdospělejším, možná i nejlepším filmem studia Pixar (na takové prohlášení mi ale chybí větší časový odstup). Zbavuje se i neduhů jiných animáků posledních let, a tak se nesetkáváme s komickou vedlejší postavičkou (švába za takovou nelze považovat a porouchaní roboti v akčním finále zatávají obdobnou funkci jako znetvořené hračky v PŘÍBĚHU HRAČEK či akvarijní rybky u zubaře v HLEDÁ SE NEMO), muzikálové či zpívané pasáže zde jsou prostřednictvím intertextových vložek směrem k HERRO, DOLLY!._____ VALL-I je depresivní animák s ryze filmovým snímáním, který hlediskové záběry využívá k větší procítěnosti a za jehož výpravu by se nemusela stydět jakákoliv apokalyptická filmová sci-fi, zvukové efekty jsou naprosto precizní a nepřekvapí, že je za ně zodpovědný Ben Burtt. Úvodní scéna zaujme tím, jak ladně se nediegetická hudba stane diegetickou a co se týče hudby, pracuje se na několika úrovních - Newmanova vhodně podkreslující dění na pláně, písně z HELLO, DOLLY! "zvněšňující" myšlenky postav a ryze parodická (Straussovo "Tak pravil Zarathustra" z 2001: VESMÍRNÉ ODYSSEY)._____ Je sice pravda, že akční finále mírně drhne (ovšem pouze napoprvé) a že úvodní originální cca. půlhodina beze slov, pouze s jednou reklamou ala BLADE RUNNER, je lepší než zbytek, ale... Stejně jako předchozí Pixarovky, i takhle je tematizací jejich vztahu s Disneym. Přetechnizovaná a odlidštěná posádka Axiomu, jejíž postavení se nezpochybňuje, totiž narazí na robůtka s osobností, poučeného starými filmy a vypravěčskými postupy (stylizace VALL-I do grotesky ala Charlie Chaplin, muzikálové vsuvky), který je zachrání a ukáže jim cestu. I ono enviromentální poselství (až na jednu scénu s kapitánem o uvědomění) není nucené a nepřijde mi nikterak pokrytecké kritizovat konzumní styl života, protože je to alespoň podvratné a takhle to může vyslechnout spousta lidí. Nejsem pokrytec, který VALL-I - kritiku konzumerizmu - označuje za pokrytecké dílo natočené za velkou spoustu peněz, kdy další se ještě vrazily do reklamy, přičemž onanuji nad SPEED RACEREM (viz Cival). P.S. Plakal jsem. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Země je zanesená odpadem. VALL-I nás z něj vyhrabe…. Má svůj byteček, domácího mazlíčka, smysl pro pořádek a je romantik. Na robota dobrý. A co na to děti? Už dlouho jsem neviděl svýho synátora něco takto prožívat. I když možná víc než tu romantiku oceňuje to, že je s ním legrace a hlavně ŽE JE TO HRDINA! Před Pixarem smekám, protože ukázat lásku mezi kusy plechu tak, aby ji chápali i ti nejmenší – to už dá kapku práce. To, ale asi ocením spíš já. ()

LIVINGDEAD odpad!

všechny recenze uživatele

Nechápu proč jsem čekal na dabing, když se tam skoro vůbec nemluvilo. Grafika - O.K. - jenže takovou grafiku mají dnes všechny animované filmy. Takže nic nového. Kdosi tu napsal, že Vall-i může konkurovat filmu "Hledá se Nemo" - ta s tím zásadně nesouhlasím! Nejenže jsem se u filmu "Hledá se Nemo" u vtipných scén perfektně pobavil, ale i z krásné grafiky mi zářily oči. Což se u filmu Vall-I říct nedá. Naopak po 45 min. jsem film vypnul. Děsná nuda, stupidní příběh vhodný tak akorát pro 3-leté mimina. Hrozný ODPAD! ()

Dever 

všechny recenze uživatele

Krásne spravený celí animák od začiatku až po koniec, krásny dej, soundtrack a aj myšlienka........... Soundtrack Thomas Newman:1. Put On Your Sunday Clothes ,2. 2815 A.D. ,3. Wall-E ,4. The Spaceship ,5. EVE ,6. Thrust ,7. Bubble Wrap ,8. La Vie En Rose ,9. Eye Surgery ,10. Worry Wait ,11. First Date ,12. Eve Retrieve ,13. The Axiom ,14. BNL ,15. Foreign Contaminant ,16. Repair Ward ,17. 72 Degrees and Sunny ,18. Typing Bot ,19. Septuacentennial ,20. Gopher ,21. Wall-E's Pod Adventure ,22. Define Dancing ,23. No Splashing No Diving ,24. All That Love's About ,25. M-O ,26. Directive A-113 ,27. Mutiny! ,28. Fixing Wall-E ,29. Rogue Robots ,30. March of the Gels ,31. Tilt ,32. The Holo-Detector ,33. Hyperjump ,34. Desperate Eve ,35. Static ,36. It Only Takes a Moment ,37. Down to Earth ,38. Horizon 12.2, ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Ideálně fajn. Možná to není jízda od začátku do konce a už vůbec to není spolehlivá citová ždímačka jako nesmrtelný Nemo. Tentokrát to je totiž jako celek někde jinde. Zatímco děti si stejně jako dřív řeknou, že to byla fakt jízda a budou chtít hlavní dvojici domů v jakémkoli provedení, rodiče tentokrát nezůstávají jen v roli usmívajících se diváků, ale svůj zážitek komentují poznámkami typu "Takhle to tu stejně jednou dopadne" a v úvahách docházejí až někam k R.U.R. A já se tomu potichu směju a říkám si, že to vážně bylo ideálně fajn. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Naši rodičia by na nás boli hrdí, ak by vedeli, že robíme presne to isté, čo oni pred sedemsto rokmi.“ Skvelé nápady, skvelý humor, dialógy (áno, dialógy), dobré postavy (a ako!) a poetické scénky. Pixar vie zručne pracovať s ponaučeniami tak, aby neboli otravne ťažkopádne („Nechcem prežívať, chcem žiť.“). Wall-E je v podstate druhý E.T. – Mimozemšťan, ale komu to vadí? Na prvý raz ma dosť prekvapilo, z akých odlišných polovičiek tento film pozostáva, pretože druhá je úplne iná, než prvá. Ale i to je vlastne plus, pretože to zo snímky robí snímku nepredvídateľnú a teda zábavnú a originálnu, v ktorej sa máte neustále na čo tešiť. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak nastesti to nebyla takova picovina, jak jsem se obaval, ale zase to neni ani zadna velka pecka. Pribeh je totiz dost jednoduchej, sice jsou tu fajn napady jako liny lidi, planeta plna odpadku a podobne, ale co si budem povidat, je to jen patnactiminutova groteska o dovadeni dvou robotu roztazena na 90 minut. Coz by zas tak nevadilo, obcas je to vtipny a oba roboti jsou sympaticky. Jenze problem je, ze obcas je nejakej gag zbytecne natazenej a pak to pusobi lehce stereotypne a obcas by to fakt chtelo, aby nekdo promluvil. Jinak co se tyce ozvuceni, k tomu vyhrady nemam, ale tentokrat me moc nebrala animace, skoro mi to prislo jako krok zpet po perfektni animaci v Ratatouille. Samozrejme se najdou vyjimky, vesmir a Slunce jsou udelany perfektne, ale pak tu jsou taky vyjimky na druhou stranu, lidi jsou udelany naprosto priserne a silene odflakly, jak kdyby se nemohli rozhodnout, jesli z nich udelaj karikatury nebo je udelaj realisticky a vysledek jsou stovky stejnejch sisek. Celkove jsem sice necekal, ze se budu docela slusne bavit u prihod pipajici robota, takze v tom me film mile prekvapil, ale na druhou stranu, Pixar ma daleko na vic. ()

Lateef 

všechny recenze uživatele

Když se Wall-E přižene na svých pásech před kameru, zarachotí svými melancholickými součástkami, upře na mě ty velikánské, emocemi nabité fotoreceptory a zapípá něco ze své citoslovečné slovní zásoby, tak ho prostě musím přijmout celým srdcem, protože on je tak děsně rozkošný, legrační, vlezlý, zvídavý, pečlivý, citlivý a... zamilovaný. A je velká škoda, že se poté vývoj vztahu mezi ním a Eveou přesune z romantikou načichlých míst zpustošené planety do uzavřených prostor vesmírné stanice a že se začíná trochu moralizovat. Animace působí snad až ďábelsky dokonale, hudba, zvuk, kamera, to všechno jsou jenom plusové body. A těm, kteří by se našli v Eysenckově grafu temperamentu v levém horním kvadrantu, možná na konci nějaká ta slza ukápne. 90% 180 miliónů dolarů(rozpočet)/507,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/74 miliónů dolarů(zisk z kinoprojekcí) ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Krásný romanticko - akční animák. Ani mák výhrad. Zdaleka nejde jen o film pro děti, bavit a dojímat se budou všichni. Láska čistícího robota VALL-I (s něžným vzhledem podobným Spielbergovu E.T.-mu) na zdevastované Zemi k robotce Evě, boj za zachování rostlinky a obnovení života na Zemi, tlustí zdeformovaní lidi v kosmické lodi neobratně se stavějící na své nefunkční nohy, ale přesto bojující s řídícím systémem o své právo rozhodovat včetně rozhodnutí o návratu na Zem. Spousta trailerů je na ČSFD: http://www.csfd.cz/film/231646-valli-walle/videa/ ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Nejlepší animák od dob Ratatouille!!! Výborná podívaná, až se človeku tají dech co všechno lze pomocí počítače udělat. A už nikdy bych si nepomyslel, že lze na robotu vytvořit tolika emocí! Na animák netradičně citlivý a emocionální film, konec je opravdu přenádherný a musí zaručeně dostat každého. Na druhou stranu jsem trohu překvapen umístěním na 20 místě (k 15.6.2008) v žebříčku IMDb.com, to se mi zase zdá trochu nadsazené. Také bych netvrdil, že se jedná o podívanou pro malé děti, spíše pro přerostlé :). Po prvním shlédnutí jsem dal čtyři hvězdičky, ale po druhém musím za pět...... ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Co můžu říct k novému Pixaru, že je strašně hezký, že je zábavný, že je to jeden z nejlepších Pixarů, že z těch plechových robotků sálá tolik citu, že jsem měla na konci slzy v očích... Co vám budu podívat, jděte a podívejte se na to. A užijte si to. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Pixar se možná překonal v animacích, ale srovnávat WALL-E s Ratatouille je absolutně zcestné. Jestliže příběh o krysákovi, který chtěl vařit je takřka bez chyby, vtipný, svižný příběh; WALL-E je totální nuda. Stačilo by pár minut a byl by to velmi zdatný kraťas. Ale hodina a půl ekologicky smýšlejícího robota, který popojíždí sem a tam a dialog prakticky žádný, je strašně ubíjející. Někdo před spaním počítá ovečky, někdo čumí na WALL-E. Chrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Vyzkoušejte modrou, je to nová červená." Dovede konzumní reklamní společnost Zemi k sebevraždě? Nevím, ale maká na tom opravdu svědomitě. Já tedy nejsem žádný ekologický aktivista ani terorista, ale němý Vall-I mi mluví z duše. Navíc mě baví svým blbnutím s hasičákem, podprsenkou nebo pingpongovou pálkou. Je s ním zkrátka sranda, jeho agitace není příliš vlezlá a jeho jízda mimo vyznačené pruhy je dokonalá. Je to prostě rebel a já mu fandím. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Vó-lí. Roztomilejší postavičku by ve filmovém vesmíru člověk jen těžko pohledal. Trošku si zoufám z toho, že ona ekologická proklamace s přehledem zastínila poselství o tom, že jinakost není nemoc, ale naopak dar. Avšak díky Wall-imu jsem po příchodu do obchodního centra cítil o něco větší nechuť než obvykle. Tudíž svůj účel bezesporu splnil. Možná, že je to na blockbuster docela pokrytecké kázat o konzumní společnosti, ale díky bohu za to, že tak aspoň někdo činí. Pixar mi opět připomněl, že animované filmy ještě dosud nedosáhly svého technického stropu a že hrané postavy do animáku nepatří. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Napodruhé už mi tolik ta ekologie nevadila a vychutnal jsem si spoustu detailů, co mi prvně ušly. Stejně je ale škoda každé scény, kde není hlavní hrdina. 90% ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Pokud je opravdu WALL-E něčím roztomilý, příjemný, nebo rovnou dokonalý, pak jedině svou fantastickou animací. Nádherná, uhlazená a až do detailů propracovaná grafika - tou se Pixar dotknul nebes, ale co obsah? Ekologická propaganda a environmentální moralismus díky celkovému infantilnímu pojetí určitě nezpůsobí kdovíjaké pohnutí mysli civilizace, ale aspoň nepůsobí násilně. Nelze popřít, že ve WALL-E tkví originální počáteční nápad a zajímavé je také vyobrazení dalece futuristické společnosti, ale samotný děj je velice plytký, předvídatelný a rozhodně ne vždy zábavný... Provařená lovestory mi vyloženě lezla na nervy, robůtek VALL-I není milý, je to jen kybernetická verze hloupého Honzy a celý film je o "neuvěřitelném" dobrodružství, kterak ke štěstí a miliardkrát vyspělejší samičce přišel. Ač je WALL-E v mainstreamu nejspíš trefou do černého, zůstávám poněkud otráven. 6/10 ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Wall-E vypadá na jeden z největších úspěchu Pixaru u kritiky, ale mě nezaujal o nic víc než některé jeho jiné povedenější kousky. Bavil jsem se, ale ne nějak komplexně. Prostě milá groteska. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

Musim se přiznat, že začátek byl pro mě doslova zabijácký... taková nuda! Ale pak jsme se přenesli na palubu lodě s převživšíma... mno, tučnýma lidičkama. A tam pro mě jakoby film začal. Nejvíce mě bavilo posezení s kapitáne a jeho údivem. "Co je to ples? Co je to tanec?" plus jeho první krůčky a k tomu ta hudba.... toto bylo prostě božské! :-) Konec jasný, Walli a drsná Eva spolu... "Děti, vy budete pěstovat rostliny všeho druhu ... pizza rostliny!" XoD tenhle konec neměl chybu :-) ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Až na drobné škobrtnutí na konci prakticky brilantní. Potěší několik fórků a odkazů (Odysea rulez) a také hrané pasáže. Celých prvních deset minut je absolutně geniálních a tolik dechberoucích pasáží jsem v jednom filmu snad ještě neviděl. Takže jen škoda toho konce, no... Taneční scéná by měla být vyryta do pomníku světové kinematografie políčko za políčkem..... ()

Související novinky

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

25.05.2011

Kdybyste z nějakého bizarního důvodu zkombinovali Já, legenda a Vall-I, dostali byste Oblivion. Ve vzdálené budoucnosti je Země zdevastovaná a lidstvo žije v oblacích. Na povrchu už pracují jen… (více)

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

06.04.2011

Manojovu kariéru může spasit jedině zázrak. Na jeho poslední filmy už se téměř nedá koukat, a když to náhodou někdo udělá, tak spíš pro tu srandu, jak moc špatné jsou. Poslední vládce větru na sebe… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Reklama

Reklama