Režie:
Joseph SargentScénář:
John PielmeierKamera:
Donald M. MorganHudba:
Charles BernsteinHrají:
Jessica Lange, Tammy Blanchard, JoBeth Williams, Brian Downey, Gary Levert, Fab Filippo, Ron WhiteObsahy(2)
Snímek režírovaný renomovaným televizním tvůrcem Josephem Sargentem vychází se skutečného příběhu mladé ženy Sybil, jež se po pokusu o sebevraždu dostává do péče psychiatričky dr. Cornelie Wilburové. Během společných sezení dívka, která vykazuje zvláštní náznaky ztráty paměti, postupně odhaluje děsivý obraz strašlivého dětství, jehož pravidelnou součástí bylo psychické, fyzické i sexuální týrání rukou její vlastní, duševně narušené matky. Výsledkem nelidského zacházení byl rozpad Sybiliny osobnosti na šestnáct různých částí, jimiž se dívka bránila během dospívání krušné realitě. Je vůbec možné, aby Sybil někdy okusila normální život? Závisí to i na doktorce Wilburové, kterou bravurně vystřihla držitelka dvou Oscarů Jessica Langeová. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (23)
Schizofrenie je hrozná nemoc - to tříštění dvou osobností v jednom těle. A co teprve zažívá mladá Sybil Dorset (Tammy Blanchard), která má v sobě 16 různých osobností. Psychiatrička Dr. Cornelia Wilbur (Jessica Lange) chce mladé Sybil pomoci, ale sama musí bojovat s předsudky svých mužských kolegů, kteří ji obviňují z hledání senzace při objevu nové nemoci ... Docela nudný film, na kterém je vidět, že nikdy neměl ambice být něčím víc, než televizním filmem. Nejdříve jsem se s hvězdičkami pohyboval někde na rozmezí jedné hvězdičky a odpadu, ale výkon schizofrenní Sybil - Tammy Blanchard - celý film pozvedl. To jak dokázala zahrát různé typy osobností měnící se v čase bylo naprosto perfektní. Docela se povedl i český dabing hlavní hrdinky. Ale i tak to byla stále jen nuda... ()
Nejvíce ubližují ti nejbližší, a pokud jde o vztah rodiče a dítěte, platí to dvojnásob. Právě o tom je mrazivý příběh talentované studentky, která se stala obětí své duševně choré matky. Přes řadu opravdu silných okamžiků se však zdá, že je to příběh příliš velký na tak malou plochu. Film nedokázal postupně budovat vztahy ani na jejich základě odhalovat jednotlivé osobnosti Sybil, prostě je vysázel na obrazovku jeden bod za druhým. Na druhou stranu byla řada věcí nedopovězena a vše plynulo hladce a spěšně až k závěrečným titulkům. Nicméně i přesto všechno to byl silný a mrazivý zážitek. Jeden z těch příběhů, na které se nezapomíná. ()
Skutočný príbeh o dievčine so 16-násobnou schizofréniou? Ťažko uveriteľné, ale keď sa to tak vezme, logiku to napokon dávalo. Každá z tých osobností symbolizovala akoby určitý druh povahy, temperamentu alebo životnej etapy. No na spracovanie takéhoto príbehu je asi tých necelých 90 minút zrejme dosť málo. Obzvlášť pri takých obsiahlych súvislostiach, ktoré celú schizofréniu sprevádzali. Napchať to všetko do takého krátkeho časového rámca, bola pre tento film asi osudová "samovražda". Keby mám o tom predstavu vopred, tak asi nemárnim čas s týmto remakom, ale rovno sa vrhnem na pôvodnú verziu Sybil z roku 1976 - tam ma ale trochu odlákala tá dĺžka filmu cca 3 a pol hodiny, aj keď teraz už asi chápem prečo... Ani tento remake nebol síce úplne nanič, ale na spracovanie takého obsiahleho príbehu asi fakt treba viac času. ()
Schizofrenické filmy sú zväčša zaujímavé, tento bol o multischize a to je priveľa. Bolo vidieť, že ide o TV produkciu, čo trochu ubralo na kvalite. Na druhej strane ale musím pochváliť vynikajúci výkon Tammy Blanchard, ktorá sa musela popasovať v podstate so zahraním niekoľkých rôl naraz. Príbeh ale celkovým dojmom nenadchol. ()
„Je pozdě, je pozdě.“ Na co všechno je pozdě? Jessica Lange už dost stará a s takovým umělým obličejem, jako po nepovedené plastice. Ovšem s nezbytnou středostavovskou americkou šňůrou perel. Sybil, schizofrenička, ještě ovšem překvapí. „Mamince se nelíbil skoro nikdo.“ Zvláštní obrazy, podkreslené Rimským-Korsakovem. Kolik lidí se v Sybil střídá? Proč ji stále pronásledují ty střepy? Otázek přibývá. Dokud je jen Peggy a Sybil, obličeje lze rozeznat. Jak přibývají podoby a hlasy, jde to stále hůř. „Vícečetná osobnost neexistuje.“ Jasně, mužský vždy zlehčuje hysterii. A menstruační cyklus. Jenže je tu ještě Viktorie, kolik jich tedy je? Matrjošky, jedna ve druhé, trochu laciné podobenství, stejně jako ty zapíchnuté vidle. Jedna vrstva za druhou, jedno jméno za druhým. Minulost se promítá do přítomnosti a vycházejí najevo další a další okolnosti. Modlení ovšem neléčí, byť si otec myslel opak. Slibně rozjetý a vygradovaný film neudrží tempo a posledních deset minut je jako od jiného autora a z jiného světa. Zajímavě použitá hudba, nejen Grieg, ale i Johann Pachelbel.Film je podle románu Flory Rhety Scheiber a ani se mi ji u nás nepodařilo najít. ()
Reklama