Reklama

Reklama

Epizody(3)

Historie studené války v americké minisérii. Román Roberta Littella The Company (2002) se brzy po svém vydání (do češtiny zatím přeložen nebyl) stal bestsellerem a sklidil i řadu velmi pochvalných recenzí. Autor v něm líčí osudy skutečných i fiktivních postav v letech 1950–1995, tedy v době, kterou označujeme slovy „studená válka". O pět let později byl román zpracován do podoby třídílné minisérie, která dostala český název V síti CIA. Vypravěčem příběhu je Jack McCauliffe (Chris O'Donnell), naverbovaný do Ústřední zpravodajské služby jako student (i s několika spolužáky) a pomalu stoupající v průběhu let až na pozici zkušeného agenta. Stává se svědkem historických událostí, od špionážních hrátek v rozděleném Berlíně, přes lidové povstání v Budapešti a nezdařené vylodění v Zátoce sviní na Kubě až po kolaps sovětského impéria. Celým dílem se jako červená nit táhne vděčný motiv dlouho bezvýsledného pátrání po sovětském krtkovi ve vedení CIA, jež je soubojem dvou mužů, kteří se nikdy nesetkají tváří v tvář – Jackova šéfa Harveyho Torritiho, přezdívaného Čaroděj (Alfred Molina), a plukovníka KGB Žilova, známého pod přízviskem Starik (Ulrich Thomsen). Objevuje se tu i řada skutečných postav – vedle politických špiček na obou stranách barikády např. šéf oddělení kontrašpionáže CIA James Angleton (Michael Keaton ve vynikající herecké kreaci), proslulý britský špion Kim Philby, ředitel CIA Allen Dulles či mafiánský boss Sam Giancana. Minisérie V síti CIA figurovala prominentně při výročních oceněních, mj. získala Emmy za hudební doprovod (skladatel Jeff Beal) a pět dalších nominací (včetně režie), a navíc nominaci na Zlatý glóbus v kategorii televizních filmů a minisérií. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (83)

Aky 

všechny recenze uživatele

Strašně se mi to líbilo. Kdybych se měl pokusit najít chybu, ani by se mi do takového přemýšlení nechtělo, pro ten celkový blažený pocit. I známé epizody s dávno známým rozuzlením mají napětí, režie i herci jsou naprosto věrohodní, nic neruší, nic člověka nesvádí pochybovat. Jesli se někdo pokusí tvrdit, že skutečnost v CIA byla jiná, pak pravdu má tento film. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Vyšetřování, skrývání, podezírání, intriky, ale i nefalšovaná krvavá akce, která bere dech. Company nabízí všechno. Všechno, co si od války můžete slibovat. Bitvy, které uchvátí, zrady, které zklamou a plány, ze kterých občas zamrazí. To vše ve scénáři, který je tak chytrý, že vám po celou stopáž (a v gradujícím finálním díle obzvlášť) budou šrotovat závity, aby vše zapadlo kam má. 85% ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Válka studená je válka studená. Mám takovou teorii. Někdo ze scénáristů si oblíbil Mailerova Ducha děvky a podíval se na Kauzu CIA i na Třináct dní. Poté zalezl na dlouho do archivu a vylezl s materiálem, který bylo záhodno přetavit v celuloidový drahokam. Jenže kdosi řekl stop, to je málo pro diváky. A tak vzniklo tohle. Skutečnost je samozřejmě zcela jiná, jelikož jde o (údajně) velmi věrný přepis románu Roberta Littella. Budu-li však ignorovat skutečnost a povedu si i nadále svou, jak mě naučila tato minisérie, tak je to vše stejně pouze o tom jak své dezinformace prezentujete. Pokud dostatečně přesvědčivě, tak je děvka jedna prodejná (aka pravda) na vaší straně. A právě tvůrci mě svými "pravdami" nepřesvědčili. Selhávají totiž v detailech a rozpadá se jim pro ně celek. Všichni Rusové se i v Moskvě vybavují angličtinou. Akorát s nechvalně proslulým hollywoodským (čti směšným) přízvukem navrch (a to i v době nejtvrdšího stalinismu na veřejných místech). Nejinak jsou na tom Kubánci na Kubě atd. Což o to, to je to nejmenší. Ale, že je vše řešeno až příliš efektně a filmově (v negativním slova smyslu), to už na pováženou je. S výše zmíněným Mailerovým životním dílem to srovnávat nebudu, přeci jen takřka tisícistránkový dvojdílný román versus čtyř a půl hodinová televizní produkce, to by nebylo tak úplně fér (i když se to srovnání přímo nabízí). Ovšem s Kauzou CIA to s čistým svědomím porovnám. A vychází mi z toho De Nirův počin ve všech ohledech jako přesvědčivý vítěz. Stihne sdělit to samé v rámci poloviční stopáže a mnohem méně podbízivě. Company je kalkul s velmi proměnlivou kvalitou, který umí svého diváka napnout, místy strhnout a hereckými výkony nadchnout. Pravda, zdaleka ne všemi. Takový Chris O´Donnell sice již není tím tragicky antisympatickým floutkem jako kdysi, ale stále mu do statusu herce něco chybí. Konkrétně charisma a byť i jen špetka talentu. Vzhledem k faktu, že by měl na svých bedrech odtáhnout nějakých dvěstědvaasedmdesát minut je jeho obsazení zarážející volbou. Navíc mu scénář přihrává tak čistě běloskvoucí postavu "ríl emerikn boje" až to bolí. Přesto si dovolím tvrdit, že s tímhle námětem a obsazením se dalo vystoupat o stupeň výše na žebříčku kvality. Nebo možná dokonce i o dva. Co to melu... Nikoli dalo, ale přímo mělo. Stačilo se rozhodnout zda se držet reálné linky "jak to mohlo být" nebo té klasicky atraktivní bez ambicí. Ovšem oboje dohromady v této podobě, bohužel, nefunguje. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Mimořádně vyvedená televizní minisérie, mapující největší průšvihy CIA v době studené války, překvapí v prvé řadě tím, že není z dílny HBO. Výborně spletená mozaika skutečných událostí s fiktivními postavami jakoby se vylila z pera mistra politických thrillerů Fredericka Forsytha. TNT nešetřilo na výpravě a zdatný televizní řemeslník Mikael Salomon dokazuje, že tyhle věci prostě má v paži. První díl je spíše oťukávací, druhý už však stihne dvě podělané anti-bolševické revoluce (Maďarsko, Kuba). Závěrečná část sice neřeší nic převratného, ale dává průchod nejzajímavější postavě celé série a tím je ‚Mother‘ Michaela Keatona. S věčnou cigaretou, poznámkami oblepenou zdí kanceláře a pomalou dikcí vás doslova uhrane. Jen ta postava bodrého amerického agenta (navíc obsazená prkenným O’Donellem) je nad moje možnosti skousnutí. 4 a ½. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Ken Nolan - scénárista Black Hawk Down - adaptoval do scénáře román Roberta Littella, kabelovka TNT dodala slušné peníze a hromadu velmi dobrých herců, a výsledkem je vymazlená špionážní minisérie, KTERÁ NEMÁ S HISTORIÍ TÉMĚŘ NIC SPOLEČNÉHO:) Ale je to úžasná věc, bere si z historie některá pravdivá fakta (verbování vysokoškoláků, desetiletí působící "krtky" jako třeba Kima Philbyho), a pak s nimi vyvádí psí kusy, což nevadí jen díky tomu, jak se proplétají snahy "těch hodných" s "těmi zlými", přičemž "ti hodní" procházejí celkem zajímavým vývojem (trvám na tom, že Michael Keaton je boss), a chcete vědět, jak to vlastně bylo a jak to dopadne. Který je ale v konečném důsledku neodvede od jejich vlastenectví a služby vlasti;) Je sympatické, že je dobře zachycena i nevyhnutelná proměna zpravodajské práce v průběhu dekád, zejména nástup počítačů a proměny světové ekonomiky. Pokud to dokážete brát s jistou rezervou, tak nepůjdete zvracet z amerického patriotismu, schovaného ve druhém plánu (v tom prvním jsou ty zrady a pochybnosti přece...;)), ani z těch historických ani ne nepřesností jako zcela smyšlených béčkových historek "jako z románu" (on to totiž je původně román, pamatujete?:)), a zabavíte se víc než slušně. Jiná věc je, že Tinker, Tailor... je prostě jiná liga;) Ale i tak, ode mě velmi spokojených 80%. ()

Galerie (42)

Související novinky

Zlaté glóby vyhlášeny, ale nepředány

Zlaté glóby vyhlášeny, ale nepředány

14.01.2008

Jak již bylo řečeno, oficiální ceremoniál předávání Zlatých glóbů byl zrušen poté, co se ho rozhodli bojkovat i samotní herci, aby tak podpořili již několik týdnů se táhnoucí protestní stávku… (více)

Reklama

Reklama