poster

Nanga Parbat

  • Německo

    Nanga Parbat

  • Slovensko

    Nanga Parbat

Drama / Dobrodružný / Životopisný

Německo, 2010, 104 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • berusche
    ****

    No vzhledem k tomu, že v mé topce je i takový klenot jako K2, která neodráží ani za mák reálný příběh, co myslíte, že je pro mě vážně stěžejní? Byla jsem jednoduše naprosto unešena. Je zřejmé, že horolozec nejsem, i když to byl vždycky můj sen. Proto také nedokážu kromě základních načtených věcí rozeznat, zda ty tríčky jsou možné. Dokážu ale s jistotou tvrdit, že Messner byl jeden z nejodvážnějších horolezců z těch, co znám, a má takových poprvé mraky (osmitisícovky, bez kyslíku a alpinimus), že na to už nikdy nikdo mít nebude (hlavně také kvůli možnostem, které dnes výstupy značně usnadňují). A já se musím přiznat, že jako bych ho z knih znala osobně, tady byl zvěčněn naprosto, neb jsem měla dojem, že přesně takový by mohl být. V neposlední řadě Vilsmaier mě překvapil a vůbec mi nevadí odhalení na začátku (vždyť to stejnak někteří předem věděli). O morálce bohužel pro dnešek mluvit nebudu, poněvadž té hory v některých případech plné prostě nebývají. Celému snímku ale jako by scházela ta třešnička, která se bohužel rozprostřela do delšího závěru, než bych čekala...(12.3.2011)

  • Šakal
    ***

    Fakta jsou jednoduchá a prostá. 27 června r. 1970 zdolávají Reinhold a Günther Messnerovi Rupálskou stěnu a následně dobývají vrchol zvaný Nanga Parbat („Nahá hora“). Špatné počasí je však donutí k sestupu jinou (zcela nezajištěnou) cestou. Při sestupu bivakují na JZ hřebenu ve výšce 7800m (zóna smrti) a další dva dny sestupují Mummeryho pilířem v Diamirské stěně. Oba naprosto promrzlí, vyčerpaní na pokraji sil a blouznící pokračují dál v sestupu. Na úpatí Diamirské stěny (skutečnost je však taková, že pravdu zná pouze Reinhold ) Günthera zasypala lavina. Reinhold se bratra snaží najít, po marném úsilí se vydává na cestu do údolí. Ikdyby skutečnost byla jiná (Reinholdovi je vyčítáno, že vysíleného bratra zanechal napospas smrti), nemáme právo mu nic vyčítat. Günther obrovky hazardoval, když se rozhodl za bratrem nakonec na vrchol vydat a na celkové vyčerpání také následně doplatil. Vyčítat něco Reinholdovi rozhodně není na místě ( byli to proboha bratři, určitě zkusil co se dalo, ale v 8000m máte dost problémů sám se sebou, těžko můžete nějak zásadně druhému pomoct, kromě morální podpory ). Ať už to bylo jakkoliv, skutečnost je taková,že po několika dnech nalézají naprosto vyčerpaného Reinholda místní domorodci a zachraňují ho před jistou smrtí. To jsou FAKTA, teď pojďme k snímku samotnému. Film je natočen na motivy knihy samotného Reinholda Messnera „Červená světlice na Nanga Parbat“ (navíc byl i konzultantem pro tento snímek), takže předpokládám, že na výslednou podobu měl velký vliv. Přiznávám, že jsem velkým fanouškem velehor a vysokohorské turistiky, takže mám pro tyto typy snímků velkou slabost ( tudíž objektivita jde kolikrát trochu stranou). Nicméně musím přiznat určité zklamání. Očekávání (vzhledem k síle námětu) byla velká. Snímek se nezaobírá pouze samotnou expedicí, ale mapuje také dětství obou bratrů a seznamuje tak diváky s pohnutky, které je vedly k dobývaní velehor a líčí jejich lásku k lezení. Režisér Joseph Vilsmaier se zdařile vyhnul sentimentálním scénám, „ pouze“ věcně vypráví příběh, k tomu návdavkem krásné scenérie velehor ( ikdyž škoda, že se nepodařilo sehnat větší rozpočet, možná to bylo ale pouze a jen z technického hlediska (je totiž patrné že valná většina záběrů (nepočítám celk. záběry) výstupu a sestupu je točena v Alpách). Nicméně pořád se jedná o krásné a tolik zrádné hory, takže... potud panuje spokojenost. Problém nastává (alespoň v mém případě) v samotných horolezeckých scénách. Je vidět, že Vilsmaier není Macdonald, takže té autentičnosti (kdy to divák celé prožívá s hlavními hrdiny) se nedaří (narozdíl od Touching the void) dosáhnout. Chtělo to postupně gradovat atmosféru a hlavně, v takové výšce (zejména ve stavu jakém se oba bratři nacházeli) stojí spoustu sil, byť jen jediný krok. Neříkám,že zde hlavní hrdinové po hřebenech „ lítají „, nicméně k autenticitě to má daleko. Narozdíl od již zmiňovaného Touching the void , který působí téměř dokumentaristicky, tohle vyznívá hodně „hraně„. Škoda, o zklamání bych přímo nemluvil, ale musím přiznat ( vzhledem k tématu ) očekávání byla rozhodně větší. 65%(23.2.2011)

  • noriaki
    ***

    Od režiséra Stalingradu jsem čekal mnohem silnější film. Zvlášť když měl k dispozici příběh bratří Messnerových a přírodu Kašmíru. Bohužel jsem viděl jen zředěné dobrodružství s patetickým začátkem, slušným prostředkem a nedůrazným finále. Silných scén je jen minimum. Nepomohlo jim že scénář hned z kraje vyžvanil pointu a dorazilo je nedostatečně znázorněné vysílení horolezců. Nordwand a Everest jsem s hlavními postavami protrpěl, ale tady jsem na pocit autenticity čekal marně. Hlavním kladem jsou kupodivu herci. Florian Stetter je opravdu dobrý a chameleónský Karl Markovics přímo výborný.(9.6.2016)

  • Michelle75
    ****

    Hodně silné drama o snu,který není vůbec jednoduchý. Rozhodnout se vylézt na Nanga Parbat to už je silný kousek. Měla jsem pocit,že ten sen je hlavně staršího z bratrů Messnerů,jenomže v tom nechtěl být sám. Rozhodně však na tom byli co se týká lezení podobně,jen jeden z nich byl opatrnější. Což se v závěru filmu jakoby obrátilo a ukázalo nám,že se v krizových situacích chatarker lidí mění k nepoznání. A to nejen těchto dvou hlavních hrdinů. Za mě hrdinové rozhodně byli. Baví mě tady sledovat i ten sourozenecký vztah a kupodivu mě vůběc neruší ta němčina v pozadí, nic proti němčině,ale přeci jen na ni nejsem tak zvyklá.(20.12.2012)

  • E=mc2
    ***

    Silný príbeh po ľudskej stránke. Škoda, že nie aj po filmárskej. Dvaja bratia od svojich 10 rokov snívajú a plánujú výstup na Nanga Parbat. Obom sa to napokon podarí, ale iba jeden prežije. Jeho meno všetci poznáme. Reinhold Messner. 75% (a to len preto že sa to naozaj stalo. Toš tak, keď o výnimočnom človeku - bratoch, rozprávajú priemerný filmári)(26.12.2016)

  • - Natáčanie v horskom prostredí bolo robené s dvoma 35 mm a jednou 70 mm kamerou. (misterz)

  • - Reinhold Messner spolupracoval na filmu jako odborný poradce. (sator)

  • - Ako prví československí horolezci stáli na vrchole Nanga Parbatu Ivan Fiala a Michal Orolín, a to 11. 7. 1971. Vystúpili na vrchol novou čs. cestou. Expedíciu viedol Ivan Gálfy - náčelník Horskej služby. (ujec)