Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hrdinou dodnes svěží filmové komedie Zdeňka Podskalského z roku 1959 je svobodný muž v nejlepších letech, úspěšný lékař a vědec, kolegy trochu zlomyslně přezdívaný doktor Faust. Zahleděný do své práce si nevšímá zájmu žen o svou osobu, nevidí úpornou snahu černovlasé ctitelky získat jeho přízeň. Psychické vyčerpání, shoda náhod a narážky na faustovskou minulost jeho pracovny jej dostanou až na pokraj zhroucení. Všude kolem sebe vidí ne mladou a žádostivou dívku, ale prohnanou Mefistofelu s jediným cílem – získat právo na jeho duši. S Mefistofelou se vydá na tajný výlet… (Česká televize)

(více)

Recenze (125)

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Když si takhle doktor psychiatr v klidu žije ve Faustově domě a najednou se mu začne všude zjevovat ženská, je to důvod k zamyšlení. Asi Faustův syndrom, řekli bychom. Náš hrdina se taky začne domnívat, že ho pokouší ďábel. Postupně nad sebou ztrácí kontrolu až se o něj začne jeho kamarád taky psychiatr bát. To už se ale spustí řetěz událostí, zlomová noc, během níž se to celé rozuzlí. Ráno už je ve znamení čistého šílenství. Tomu už vévodí především Sovák s Brodským. Miroslav Horníček si ve filmech moc nezahrál, tak musíme být vděčni jen za to málo, co nám po tomto velkém klaunovi zůstalo. 70% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Spočiatku to vyzeralo na mysterióznu romantiku plnú temnej, ale príjemnej atmosféry, perfektne sa hodiacu na jesenný sychravý večer. Neskôr sa z toho čoraz viac stávala bláznivá letná komédia, ale našťastie ten záver tú romantiku zachránil. Horníček a Hlaváčová sú takmer dokonalý pár a osobne ma teda táto dvojica zaujala viac ako Brodský so Sovákom a ich prínos vo forme zdravého sedliackeho humoru. Nakoniec ale Kam čert nemúže nepôsobí až tak neucelene, ako opisujem, len mi vac sadla tá pôvodná poloha, s ktorou film začal. ()

Reklama

Narciska 

všechny recenze uživatele

Krásný snímek. Vyniká pozoruhodným námětem a neobvyklým dějovým přechodem od atmosféry velmi mysteriózní. K čemu nebudu prozrazovat, to se musí vidět a snad i cítit. I bez toho však film stojí na skvělých postavách, kde psychika hlavního hrdiny je právě tou perspektivou, která určuje vývoj, atmosféru i filmový žánr. Dojde vám to však až po skončení filmu, mě osobně to trvalo pár dní a to je další kouzelný rozměr filmu. Naprosto skvělí jsou paní Hlaváčová s panem Horníčkem, ale jak to bývalo pro českou klasiku typické (kde jen ty loňské sněhy jsou?) úchvatní jsou i herci ve vedlejších rolích (pánové Brodský, Sovák, Hrušinský a nejen oni. P. S. Tak mě napadá, je to sice daleký odskok, ale i tyhle asociace vyvolalo zamyšlení nad tímto uhrančivým dílkem, že silné vedlejší postavy byly typické i pro americké černobílé filmy, i filmy francouzské 60. let a určitě by se dalo jmenovat dál... Další doklad přepjatého individualismu dnešní doby, který se zračí v tom, že dnes jeden dva hlavní hrdinové, možná výrazný protivník, a zbytek sekundtanti bez osobnosti sloužící jen k tomu, aby nám jejich prostřednictvím mohl hlavní hrdina sdělit své myšlenky?! Naštěstí tenhle film ztělesňuje pravý opak :) ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Je to sice rozšafná kravina ale kravina plná skvělého herectví. Hudba Liškova. První polovina je zcela úžasná, neboť Dr. Faust Miroslav Horníček je tak přepracovaný a intelektuální, že se stává paranoikem, depresivním psychopatem a zároveń schizofrenikem trpícím halucinacemi. Plně se s ním ztotožňuji, tam jsem se poznal. Rudolf Hrušínský je mu odborně na hovno, neboť sám se málem pomátne. Pak nastává běžná komedie pod vedením Sováka, který lidi kolem sebe nazývá buržoazními idealisty. Zvrtne se to do vztahu Horníček-Hlaváčová. Velmi pitomé, akční ale zároveň hezké. ()

subic 

všechny recenze uživatele

Rok 1959 v barvě. Hrušínský, Sovák, Horníček, Brodský a mladinká Hlaváčová na jedné scéně. Mladá Hlaváčová motá hlavu lékaři Horníčkovi až tak, že si on myslí, že ona je jen jeho přelud, Do toho se musí vložit kastelán Brodský jako její otec, Sovák jako předseda družstva a Hrušínský, jako ten kolega doktor realista, který nakonec má bludy sám. Já to viděl už několikrát a vlastně až teď naposledy se mi to líbilo nejvíc (2019), protože Sovák, Brodský a Hrušínský excelují v těch vedlejších rolích. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (14)

  • Ještě před samým začátkem natáčení nebyla obsazená hlavní ženská role. Zdeněk Podskalský st. se jel podívat za svými přáteli filmaři na natáčení filmu Smrt v sedle (1958), kde objevil Janu Hlaváčovou, studentku AMU, a po konkurzu ji do role Mefistofely obsadil. Podle vzpomínek Hlaváčové byl vztah ostříleného herce Miroslava Horníčka k hereckému kandrdasovi zpočátku spíše ostražitý. (sator)
  • Scéna na nádraží (příjezd vlakem z Prahy) a následující scéna (půlroční rozhovor hlavních postav v sedě na schodech) se natáčely v jihočeských Vodňanech. (Empatic)
  • Borovička (Vlastimil Brodský) říká: „Jsou to děti, tak vynechat zhýralou komornou Elišku a zdůraznit mnich Přibík – láska ke knize!“ Významným písařem své doby byl mnich Přibík, který je znám tím, že celý život přepisoval knihy. Jednalo se o časový rámec, kdy u moci byl Ota IV. Brunšvický, tedy jde o roky 1198–1218. Pobyt mnicha je však vztažen ke klášteru ve Vyšším Brodě, nikoliv hradu Pernštejnu. Zhýralá komorná Eliška je nesjpíše jen legenda, podle pověsti se jednalo o narcistní krásku, která bývá ztotožňována také s Bílou paní na hradě Pernštejn. Za svou sebestřednost a neúctu k Bohu byla prokleta a dodnes nešťastně bloudí hradními komnatami. (sator)

Reklama

Reklama