Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    *****

    Tomuto komentáři bylo uděleno povolení SPOILERovat. „Čekal jste snad výbušné pero?“ Jestliže se Bond v Quantum of Solace naučil používat paměť, teď již své vzpomínky využívá k mnohem hlubšímu ponoru do vlastního nitra (čeho tvůrci následně využívají k hlubšímu vnoření do MI6). Jeho iniciační cesta zpátky k sobě samému příznačně začíná pádem do hlubin (titulková sekvence ze zásvětí) a následným ústupem do temnot (v akčních scénách se zde vůbec podezřele často padá). Větší část filmu se v návaznosti na to odehrává v podzemí a/nebo v noci. Jako v některém ze starých dobrých filmů-noir, z nichž Mendes párkrát zacituje (Dáma ze Šanghaje, Třetí muž). Vzpomínkou na dřívější časy je celá úvodní akce, působící vedle následujících minut jako poslední rozloučení s přímočaře akčním, provinilou zábavu garantujícím přístupem. Jistě ne náhodou, neboť díky atypické délce, výtečné gradaci a množství vystřídaných dopravních prostředků by prolog bez obtíží obstál i jako finální atrakce filmu. Kruhová dramaturgie, se začátkem fungujícím zároveň jako konec a koncem fungujícím jako začátek, dochází naplnění v posledním aktu, který oproti nesmírně dynamickému startu překvapuje svou statičností. ___ Defenzivní charakter závěrečné akce nachází opodstatnění v dalším úkolu, před nějž je Bond postaven – musí doslova ubránit své staromódní postupy. Před geeky, byrokraty i bělovlasým ďáblem. Ten podle útočí na jednu ze záruk agentovy nesmrtelnosti, která je tematizovaná napříč celým filmem, na jeho mužství. Úžasně subverzivní (vůči heterosexuálnímu nastavení majority) scéna mučení trvá oproti dřívějšku nezvykle dlouho a homosexuálními narážky jsou v ní podány dost srozumitelně, aby u diváků v kinech vyvolávala obranný smích. Silva dle zvyklostí ambiciózních blockbusterů představuje pochybně motivované, velmi těžko zachytitelné zlo medúzovitého charakteru (medúzovité útvary můžeme vidět nejenom v titulkové sekvenci, ale také během šanghajské akční stínohry) a současně tvoří komplementární protipól kladného hrdiny (zatímco on je v bílém, Bond na sobě má černý oblek). Se sirotkem Bondem sdílí pomyslnou matku, a zatímco jemu náleží role syna zavrženého, James je synem navrátivším se. Zatímco jméno (M) zůstává stejné, matku na konci nahrazuje otec a od něj odvozena otčina, což vysvětluje větší důraz na „anglickost“ snímku (řada rakví přikrytých anglickými vlajkami, Turnerův obraz, citování Tennysona, hrdé záběry Londýna) i to, v čem nachází Bond smysl svých dalších aktivit – ve službě vlasti. K motivu odyseovské pouti se tak přidává archetypální konflikt Kaina a Ábela. Ti opovážlivější by mohli film interpretovat jako rodinné melodrama – jde zřejmě o první film série, kde vidíme Bonda nejen s lahví piva, ale i se slzou v oku. Stejně jako v předchozích filmech jsou i tady ženy melodramaticky za oběti, ačkoli už ne zcela pasivní. ___ Skyfall není významově nesmírně bohatý jenom z hlediska psychoanalýzy (MI6 jako superego, Silva jako temné podvědomí a Bondovo ego mezi nimi), své by si v něm jistě dovedli najít i odborníci na kulturální studia (exotické krajiny tentokrát zastupuje symbol moderní Číny a bývalá kolonie). Hlavně je ale inteligentním psychologicko-špionážním thrillerem. S úchvatnými náladotvornými ustavujícími záběry, přehlednými akčními scénami (příjemná změna po Forsterových stříhacích orgiích), nečernobílými postavami, dobře šlapajícím soundtrackem (jen škoda neekonomického užívání Barryho hudebního motivu), rozkošně nevtíravými narážkami na předcházející filmy série i některá slavná díla kinematografie (Bondův příjezd do futuristického Hong Kongu připomíná dlouhou jízdu autem z Tarkovského Solaris, jízda do Skyfallu je snímán jako prolog Osvícení). Záběry mezi akcí a reakcí, kdy Bond jenom objevuje nové lokality, nejlépe vystihují snahu tvůrců přiblížit agenta reálnému světu. Vícekrát se opakuje otevírací záběr, kdy s Bondem a kamerou za jeho zády vcházíme na nepoznané území, doslova se před námi (a Bondem) otevírá nový svět. Lze předpokládat, že se 007 v následujících filmech, po vyřešení svých soukromých traumat, vyjádří k problémům dneška ještě otevřeněji. 90% Zajímavé komentáře: kiddo, berg.12, Radko, Toj, Macejko, ScarPoul, Fancipal, salalala, Honzua, F.W.Colqhoun(4.11.2012)

  • Faidra
    *****

    Jak řekla herečka arcibiskupovi: "Nečekala jsem, že to bude tak dlouhý," ale žádnej dobrej film nemůže být dost dlouhej. A jak říká moje babička, kdo má viset, ten se neutopí, takže neutonul ani Bond, James Bond, ani Mendes, který nám připravil koktejl s vyváženými přísadami krve, potu a slz. Tradiční receptura v moderních kulisách nemá zapotřebí halit příběhovou nahotu fíkovým listem triků a pozlátka, stejně jako v době, kdy si většina cílového publika plete Marxe a Engelse s Marks and Spencer, už nemůže operovat machobondem svádějícím boje s rudochy a agentky cizích mocností ve světě jasných pravidel a předem přidělených rolí, takže to řeší nelítostným reflektorem namířeným na zákulisní hru stínů a vědomím, že dýkou do zad se nejlíp míří z vlastních řad... Návrat marnotratných synů k mateřsko-macešké M jede nelítostnou trasou, kde není čas na odbočky v podobě bondgirls a vybuchujících kuličkových per, ale závěr, kdy tenhle postmoderní torpédoborec s ladností jachty zakotví v tradicionalistickém přístavu, je docela milá poťouchlost. Skyfall možná nepřepíše dějiny - třebaže se v něm přepisují nekrology - ale svěžím větrem ze skotské vysočiny je každopádně. Pleasure for me, pánové, a u čtyřiadvacítky nashle. P.S. Ačkoli je příslušnost filmu k inteligentní komerci nezpochybnitelná, to přirovnávání k Nolanovi má píchlou gumu hned na všech čtyřech gumách Aston Martina...(24.11.2012)

  • Morien
    ***

    (1001) První bondovka s Craigem, která mě bavila. Ale pořád to není díky tomu, že bych měla dojem, že je to konečně zase bondovka (což jsem už od roku 2003 neměla), ale asi mi víc vyhovuje režijní přístup. A zkrátka mě prostě baví, že se na všechno vybo(n)dnou a odjedou si dělat skopičiny na vřesoviště. Internetové video (Upřímný trailer, pokud to chcete vědět), které srovnává domoobranné pokusy špiček britské inteligence se self-made systémem zabezpečení ze Sám doma je potom jen třešničkou na dortu.(15.1.2013)

  • Isherwood
    *****

    Jako nekritického obdivovatele QoS mne docela zaráží, kolik se najde lidí, kteří jsou schopni štkát nad tím, jak Bond přestává být Bondem a vytrácí se ze série. Přitom Sam Mendes natočil nejklasičtější příspěvek ságy, který dokonale pasuje především do časů Seana Conneryho, a zároveň je schopný fungovat v mantinelech nového století. V úvodní akci bagr jakoby symbolicky zbořil trend předchozích dvou filmů, aby se pak hrdina skrze cestu domnělé smrti vydal vstříc novému dobrodružství. To servíruje všechny propriety staré školy, počínaje úchylným záporákem, kterého si Bardem vychutnává naprosto bezezbytku (dentální expozice mě bude dlouho budit ze sna), aby si z nich přitom stihlo dělat legraci (rozhovor s Q) a ještě se stihlo zabrousit do Bondovy hlavy hlouběji, než minule. Vše pak vrcholí ryze osobním závěrečným bojem, který se stylizuje do role personální apokalypsy (nejenom pro ten vrtulníkový nálet). Pokud něco zaslouží extrémní pochvalu, pak je to Deakinsova kamera a práce se světlem (Šanghajská epizoda vládne!), kterou korunuje Newmanova hudba, která jde neotřelou cestou ve stylu Johna Powella. Craig jako obvykle na jedničku. Jestli mám chuť něco tomu vytknout, tak snad až tu úpornou snahu připomínat, že se jede ‚old-school‘. Ale to zajisté spraví druhá projekce. [A spravila. Film dokonalý v každičkém detailu. Sledovat jej je čistá extáze.](27.10.2012)

  • Djoker
    ***

    Já tedy ve Skyfall cítil spíše rukopis Nolana než Mendese, ale jak myslíte. O žádném pádu Bonda na samé dno nemůže být řeč, nikde jsem nezaznamenal ani špetku jeho bolesti, zmaru nebo úzkosti. V tom je Mendes silný, ale tady to rozhodně neprokázal. Bond není ideálním charakterem pro zobrazení pestré škály emocí a tento pokus to jasně potvrzuje. Souboj drsného klaďase Bonda s extravagantním záporákem Silvou je opravdu jen variací na střet Batmana s Jokerem. Něco takového by z uznávaného smínku vyzařovat nemělo. Několik akčních sekvencí je naštěstí dost působivých, takže se nejedná o žádný propadák, ale jediným článkem splňujícím nejvyšší kritéria je trošku paradoxně pouze Adele.(23.2.2013)

  • - Metro, které se po výbuchu propadne do podzemí, je bez cestujících - je naprosto prázdné, což v dopravní špičce, ve které se tato část filmu odehrává, není příliš pravděpodobné. (jujec)

  • - Bond (Daniel Craig) nosí ve filmu hodinky Omega Seamaster Aqua Terra Mid Size Chronometer 231.10.39.21.03.001 a Omega Seamaster Planet Ocean 232.30.42.21.01.001. Již tradičně byl při premiéře filmu představen i nový model hodinek Omega The Seamaster Planet Ocean 600M SKYFALL Limited Edition 232.30.42.21.01.004, které byly vyrobeny v číslované limitované sérii 5007 kusů. (Roland Sands)

  • - Spoiler: Čistě teoreticky, jelikož se až na konci této bondovky navzájem poprvé představí Bond (Daniel Craig) a Moneypenny (Naomie Harris) a do funkce M se opět dostane muž (Ralp Fiennes) po Judi Dench, tak si můžeme představit, že Skyfall je jedna z příběhově prvních bondovek a Ralp Fiennes by mohl být původní M z prvních bondovek, kterého ztvárnil Bernard Lee. (vyfuk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace