poster

Smrt čeká všude

  • anglický

    The Hurt Locker

  • slovenský

    Smrť čaká všade

Válečný / Drama / Thriller

USA, 2008, 131 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ****

    Že by mě tohle oceňované oskarové drama srazilo do kolen, to rozhodně říct nemůžu, a do mé topky válečných filmů se taky nezapíše, na to příliš absentuje souvislá dějová linka a postavy jsou, snad s výjimkou hlavního hrdiny, opravdu jen načrtnuté. Jde vlastně o zachycení několika útržkovitých scén z působení jednotky zaměřené na zneškodňování náloží. Absolutně lze ocenit autentičnost ve smyslu zachycení celkové atmosféry v Bagdádu a Iráku zasaženém občanskou válkou. Ve srovnání se snímkem Kathryn Bigelow působí hollywoodské tzv. válečné filmy, jako např. Tři králové, spíš trapně. S autentičností jednotlivých scén a příhod hlavního hrdiny to už taková sláva nebude, jak napsal můj oblíbený uživatel flanker27, v reálu se určitě hraje daleko víc na jistotu a podobný sólista holdující adrenalinu by neměl pochopení ani u svých kolegů z jednotky ani, a to především, u svých velitelů. Odhaduju, že nejméně třikrát by si z předvedených eskapád vykoledoval ukončení mise. Americké jednotky jsou specializované a obvykle v případě mimořádných situací povolávají příslušné speciální jednotky na jejich vyřešení, aby se pyrotechnici pletli do práce ostřelovačům nebo čistili přilehlé sektory od teroristů, je pouhá fikce. Ocenit se na tomhle dramatu dá taky absence obvyklého vlasteneckého patosu, profláknutých klišé a především politické korektnosti. Kathryn Bigelow se vyhla i zbytečným naturalistickým nechutnostem, válka v jejím pojetí je stres, únava, stálé napětí, špína a čekání na konec mise. Celkový dojem: 80 %.(1.4.2010)

  • Shit
    ****

    Na jednu stranu perfektní, na stranu druhou nakonec trochu zklamání. Perfektní je hlavně ten nápad ukázat jednotku na zneškodňování bomb všeho druhu, to tu ještě nebylo, navíc Katryn Bigelow si zcela jistě nehrála s panenkama, ale v kočárku spíš vozila miny a bomby, protože to je natočený naprosto geniálně a když byl výbuch, tak to byl fakt zážitek, skvělý nápady a ještě úžasně nasnímaný, nicméně zklamání přichází hned vzápětí, když se od zneškodňování trochu ustoupí a začne se příběh přesouvat do míst, co už jsme mohli vidět častokrát, neni to špatný, ale zamrzí to a následně návrat k zneškodňování už neni tak výraznej a konec s neschopností adaptovat se na normální život je trochu rozpačitej a klišoidní, ale jinak před Bigelow fakt smekám.(8.8.2010)

  • Blizzard
    ****

    Pro většinu je válka nehostinným místem, pro někoho však může být i domovem. Kathryn Bigelow naposledy zazářila s K-19 a nyní se vrací s výtečným psychologickým dramatem o zneškodňování výbušnin v Bagdádu. V prvé řadě zaujme kvalitní vizuální stránka, hned mi to připomnělo Jarhead vs. Black Hawk Down, dále potěším i příznivce slow motion záběrů - výbuchy, padající nábojnice. Napětí, stres, vedro, přestřelky, neustálá hrozba, která na vás číhá v každém okně, uličce nebo autě, tvoří společně s "přívětivostí" místních obyvatel z tohoto snímků výbornou adrenalinovou podívanou, která ač používá jako hlavní hnací motor zelené mozky, má na rozdíl od podobných válečných filmů nejen koule, ale i hlavu a patu. Vizuál je navíc ještě umocněn Marcem Beltramim, který do probíhající akce ještě pumpuje svou skvělou hudbu. Amíci možná mají/měli záběry z Iráku dennodenně na talíři, ale já jsem tuto válečnou vřavu rozhodně uvítal. Film, který je více o lidech a válečném konfliktu, ale přesto do sebe nemíchá politiku. (8/10)(27.2.2009)

  • Subjektiv
    ***

    Namísto klasického válečného filmu, dostalo se mi adrenalinové napínačky, ve které jde především o to, zda bomba vybuchne nebo nevybuchne a voják umře nebo neumře. Scény z vojenských akcí nervy napínají, jsou plny oprávněné paranoie z civilistů, které nelze jen tak najednou zastřelit, ačkoliv mohou být bojovníky a kdykoliv udeřit. Přijde mi trochu smutné, že v tomto ohledu si musí film pomáhat "roztřesenou" kamerou a rychlým střihem. Lze nicméně říci, že bojové scény patří k tomu nejlepšímu, co tento film nabízí. Co však život mimo akci a postavy, které jej žijí? Tyto prvky posouvají Smrt čeká všude někam k mírnému nadprůměru. Hlavní hrdina je totiž nezodpovědný hazardér, který špatně komunikuje se svými podřízenými i nadřízenými, čestný chlap, jednající na vlastní pěst, závislák na adrenalinu, odvážný, v zásadě kamarádský... Vlastnosti jsou zvoleny bezpochyby účelově a tím účelem je prohloubení napětí a naplnění potřeby diváka ztotožnit se s protagonistou. S touto povahou může náš hrdinný voják bez problémů dělat spoustu nepředložeností, nečekaných rozhodnutí, ocitat se poblíž výbuchů, sám pronásledovat ve svém volnu různé vrahouny atd. Není podstatné, že mu chybí disciplína, že by ho nejspíš čekala spousta problémů s nadřízenými, že riskuje život svůj i kolegů, hlavně že se divák baví akcí a obdivuje jeho odvahu. Nemusí přeci trpět tím, že sleduje pořád to, co normální pyrotechnik pořád dělá, že ne? Totiž... Likviduje bomby, jde na ubikace, likviduje bomby, jde na ubikace, likviduje bomby, jde na ubikace a trochu se pobavit... Osobně si myslím, že potíže válek, které se odehrály po druhé světové, předvedli američané lépe na té vietnamské a pokud jde o válku ve vyprahlých krajinách, Sověti překonávají Hurt Locker Afgánským zlomem... Jako pocta americkým vojákům relativně důstojné, jako film lepší ***.(22.3.2010)

  • Renton
    ****

    Scénář: Mark Boal .. Kathryn Bigelow má v hlavě více testosteronu než kdejaký chlap - našemu světu rozumí a opět vytvořila drsnou podívanou. Válka je droga. Hurt Locker je jeden z prvních pořádných pohledů na Irácký konflikt. Neřeší politiku, jen pocity na bojišti. 85%.(8.2.2009)

  • - Kulomet M2 0.50 cal na Humwee byl stejné ráže jako puška M82. Pyrotechnici tak měli dostatek munice na boj s odstřelovačem. Pro film bylo však zajímavé řešit problém se zásobníkem a krví. (c.tucker)

  • - Ty zajímavé optické zaměřovače na puškách pyrotechniků (a jiných vojáků) jsou kolimátory. Zařízení určené k rychlému a přesnému zaměření na cíl. Anthony Mackie používal Trijicon ACOG a Brian Geraghty Aimpoint CompM2 tzv. červené tečky (Red Dot Sight). (c.tucker)

  • - Hurt Locker, skutečný pyrotechnik sloužící v Iráku, k filmu poznamenal, že speciální protibombový oblek nenosí, protože by ho příliš omezoval svou velkou vahou (47 kg), sníženou pohyblivostí, zúženým vnímáním a to vše v neúnosném horku. Prý by v něm dokázal za den odstranit jenom jednu bombu či minu a byl by úplně vyčerpaný. Bez obleku jich dokáže odstranit několik za den. (Hawaj)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace