poster

Smrt čeká všude

  • anglický

    The Hurt Locker

  • slovenský

    Smrť čaká všade

Válečný / Drama / Thriller

USA, 2008, 131 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sniper18
    **

    Je to podpriemerný americký film z vojenského prostredia. Má iba priemerný príbeh o vojenskej jednotke pyrotechnikov pôsobiacich v súčasnom Iraku. Potenciál príbehu nie je najhorší, ale už samotný scenár je na tom veľmi zle. Celý film nemá v podstate žiadny dej, teda ani žiadnu gradáciu, celý čas sa nestane nič, čo by mohlo nejak prekvapiť, takže sa doń vôbec nedá vžiť. Je to prakticky iba súbor po sebe idúcich lepších alebo horších scén, ktoré sa snažia zobraziť vojakov v prostredí, kde na nic zovšadial číha nebezpečenstvo, či už z nastražených bômb alebo od teroristov. Ale film podľa mńa zostal len pri snahe, lebo mu nič nevyšlo. Atmosféra všadeprítomnej smrti je tu veľmi slabá, o žiadnu postavu sa nedá ani trochu obávať a zneškodńovanie bômb je zase absolútne bez napätia alebo aspoń nejakého zaujímavého nápadu. Ale niekedy sa udeje aj niečo zaujímavé ako napríklad súboj odstreľovačov alebo snaha pomôcť civilistovi s bombou. Najväčším záporom tohto filmu je až príliš veľké množstvo silných nelogičností, ktoré by ma prekvapili aj v najväčšom braku a nie ešte v slávnom a cenenom filme a sprevádzajú film od začiatku až do konca. Takže aj týmto akýkoľvek pocit reálnosti neprichádza do úvahy. Postavy sú tu úplne nezaujímavé, bez akejkoľvek charizmy alebo lepšieho herectva a nikomu sa postava vojaka nedá veriť hlavne kvôli tým nelogičnostiam v ich chovaní. S technickou stránkou filmu a s réžiou tiež nie som spokojný, pôsobí na mńa až príliš amatérsky. Uvedomujem si, že sa jedná o pomerne lacný film, ale aj s prihliadnutím na tento fakt ma vôbec nezaujal. Veľký úspech tohto filmu je pre mńa veľkou záhadou. Ak už niečo takéto dokáže vyhrať oscara v najhlavnejších kategóriách, tak to už môže vyhrať akýkoľvek film. Objektívna kvalita filmu- 48%, film sa páči mne na 45%.(11.3.2010)

  • Radek99
    *****

    Opravdu vynikající válečné drama. Jeho tvůrcem je navíc žena a ten nový pohled na ryzí svět mužů je z filmu cítit. Namísto klišovité válečné akce s přehnaně implementovanou a mnohdy neopodstatněnou vrstvou patosu je Hurt Locker sestaven z množství v podstatě nezávislých (a dokola jedno schéma opisujících) příběhů (spojených hlavními hrdiny), z nichž je pak sestavena dějová osa snímku, osudy speciální pyrotechnické jednotky. Bez prvoplánových oslav, patetických záběrů a hudby je tu poznenáhlu předváděn skutečný hold vojenskému povolání. A míra empatie je veliká... Režisérka Kathryn Bigelow natočila mnohem reálnější reflexi válečné traumatizující mise než většina hollywoodských mužských rádobyspecialistů na tuto tématiku. Akční scéna je tu upozaděna a kupříkladu výbuch rovná se především zpomalené záběry detailu explozí nadzdvižených kaménků, až potom přichází spíše popisný celek s rostoucím detonačním hřibem... Tenhle neutrální (a depolitizovaný) rastr dovoluje divákovi soustředit se na motivaci i narůstající přetlak kumulovaného stresu jednotlivých aktérů a ten si o to více uvědomuje jejich osobní hrdinství. Válka je lakmusovým papírkem krize civilizace, v níž vina jedince pozbývá významu, voják je též jen jednou z jejích obětí... Přesto ten civilizačně kritický tón v závěru přeroste do nečekaného významového obratu - v krizi je celý hodnotový systém současného západního člověka i jeho život sám - Hurt Locker se tak staví překvapivě po bok filmů jako je třeba Útěk do divočiny... Podobné filmy a seriály: Království, Mariňák, Generation Kill(5.6.2009)

  • Isherwood
    ****

    Tvrdému chlapskému srdci rozumí Kathryn Bigelow lépe, než půlka akčních režisérů hollywoodské první ligy. Film o partě pyrotechniků, kteří se zapíchnuti v srdci Iráku denně potýkají s problémem ‚červený nebo modrý?‘, snad ani nešlo natočit jinak, než jako napínavý thriller s dusnou atmosférou rozpálených ulic a pouštních dálav. Snad první filmový příspěvek k tématu, který nemoralizuje nad dobrou/špatnou stránkou válečného konfliktu a nesnaží se o pochopení duše islámských bojovníků, ale dává nahlédnout do života těch, jimž zbyl v životě jen cynismus a víra v to, že každý správný postup zneškodnění je ten, u kterého nezařvete. Scény vytažení bomb ze země, hledání detonátoru v autě, či záchrana sebevražedného atentátníka, se hlásí o absolutorium, neboť při nich tuhne krev v žilách. Režisérce ale nakonec podkopává nohy scénárista s tužšími dialogy a lacinou eskapádou s malým Beckhamem. Jinak zatraceně gut! 4 a ½.(4.2.2009)

  • Matty
    ****

    Po druhém zhlédnutí: Hurt Locker není filmem přelomovým, ale v tom, oč (a jak) usiluje je filmem bezchybným. Líbí se mi jeho věcnost, jak jde bez okeců k tomu stěžejnímu. Žádná scéna nepřebývá, vše má své místo a nějaký způsobem dotváří psychologický profil hlavního hrdiny (nebo ostatních vojáků). Jednoznačně nejvyzrálejší režijní počin Kathryn Bigelow. 85% První zhlédnutí: V The Hurt Locker, stejně jako v předchozích filmech Kathryn Bigelow, přebíjejí žánrové elementy psychologii postav. U The Hurt Locker to vyprávění bohužel ubližuje více než v případě takového Bodu zlomu. Především máme minimum možností hrdiny blíže poznat. Pár scén mimo akci je zaplácnuto slaboučkými dialogy a klišé, která jsem pro jejich neblahou pověst považoval za zakázaná (zhroucení ve sprše). Docela nadbytečný je krátký a podivně odbytý odskok do kriminálního žánru (pátrání po Beckhamovi). ___ Novinku oproti dřívějším válečným, resp. post-válečným filmům představuje akorát motiv vzájemného soupeření i v rámci jednotky. Voják potřebuje nepřítele a neptá se, kde ho vzít. Z pohledu pacifisty hořkou, úvodnímu citátu věrnou pointu vnímán (stejně jako v případě The Lucky Ones) coby snahu filmařů o usmíření s americkou armádou. Chyba je v systému, jednotlivec nic nezmůže. ___ Epizodická struktura filmu vybízí číst jej nikoliv jako drama (prakticky absentuje dramatický oblouk), nýbrž jako thriller, který si musíte prožít. Scény deaktivování bomb jsou k rupnutí nervů napínavé a velice fyzické. Činy vítězí nad slovy. ___ Bigelowová ani během momentů, které by za jiných okolností mohly být akční, nikam nespěchá a se vskutku ženskou pečlivostí si všímá detailů. Moucha lezoucí po ruce. Slina odkapávající z dolního rtu. Prázdná nábojnice dopadající na vyprahlou zem. Tohle všechno ke službě v Iráku patří. Když někdo schytá zásah, pak třeba v „okrasném“ zpomaleném záběru, ale bez jakéhokoliv patosu okolo (ten přichází teprve s následnými řečmi o blízkosti smrti). Mrtvý padne a je mrtvý. Tečka. ___ Za nejlepší důkaz hlavní přednosti Hurt Lockera, tj. režie, považuji obrovské zaujetí, s jakým jsem film bez výrazné postavy a bez příběhy celou první hodinu sledoval. Šedesát minut mi pocitově přišlo jako dvacet. Opadnutí pozornosti a občasná nuda nastala teprve v druhé polovině. Stejně jako u řady dalších, zprvu podezřele dobrých filmů. Nevylučuji ale, že chyba byla v mých očekáváních a v neschopnosti přepnout se ze sledování špičkového thrilleru na sledování filmu o vnitřních bojích chlapů, kteří ve svých nitrech nic moc nenacházejí (proto povrchnost a prázdnota). Ještě se uvidí… kvůli několika scénám beru druhé zhlédnutí jako povinnost. Apendix: Jsem moc zvědav, s čím novým přijde Paul Greenrass, jehož Green Zone nejenže bude po Generation Kill a Hurt Lockerovi třetím dílem podloženým zápisky nějakého amerického novináře, jenž působil v Iráku, ale s filmem Kathryn Bigelow navíc sdílí kameramana Barryho Ackroyda. 75% Zajímavé komentáře: Radek99, genetique, castor, Niktorius, vincent, grogodil, matusb, Traffic, Jeremiasz(22.12.2009)

  • pan Hnědý
    ****

    Distribuční cesty nezávisle produkovaných snímků mohou být, jak jsem se mohl přesvědčit vskutku nevyzpytatelné. Zážitek režisérky Kathryn Bigelow, byl strhující. Neodtrhl jsem ani zlom vteřiny detailností skvostu, který nám představila na stříbrném podnose. Výborné herecké obsazení Renner (výborný)! Oscary jsou zasloužené a třepavá realistická kamera mě ohromila, se střihem a režií doplnění prostředí těžké války v Iráku, neboli 365 dnů do návratu. Představivostí prostoru věčné paranoie – prostoru, kde budík časované nálože tiká potenciálně na každém rohu, pod tričkem každého na první pohled nevinného civilisty. I přesto všechno samozřejmě velká poklona pro režisérku K.Bigelowou, ale o malinko více jsem to tento rok přál Tarantinovi (Inglourious Basterds). HURT LOCKER je příliš prázdný.........(5.2.2012)

  • - Bezpečnost členů štábu zajišťovala jordánská armáda. (Kreeki)

  • - Z dôvodu obmedzenia dovozu vojenských rekvizít používal štáb na strelný prach čínsky ohňostroj. Jedného dňa zapríčinilo teplo samovoľné vznietenie ohňostroja, ktoré spôsobilo technikovi Richardovi Stutsmanovi menšie popáleniny. O dva dni sa vrátil k práci. (Greenpeacak)

  • - Nikto z prítomných ľudí, ktorí pracovali na filme, nemali k dispozícii príves s klimatizáciou ani vlastnú kúpeľňu ako býva zvykom. (Greenpeacak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace