Reklama

Reklama

Zkrocení zlé ženy

  • Itálie La bisbetica domata (více)

Kateřina je hubatá, tvrdohlavá a zlá. Nemá nápadníky, a proto ji chce otec vyvdat dřív než druhou dceru. Nakonec se ale i pro Kateřinu najde ženich, který se brzy postará, aby jeho žena začala zpívat docela jinou písničku... Hned po příjezdu do Padovy v doprovodu svého sluhy Trania si mladý šlechtic Lucenzio všimne krásné plavovlasé dívky, do níž se okamžitě zamiluje. Brzy se má dozvědět, že jejím otcem je bohatý padovský kupec Baptista Minola, který má ale ještě starší dceru Kateřinu. Na rozdíl od půvabné, milé a poslušné Blanky je Kateřina hubatá, nezvladatelná a zlá. Svou sestru dokonce bije a otec je na ni příliš slabý. Není tedy divu, že Blanka nemá o nápadníky nouzi – současně se jí dvoří mladý Hortenzio i starý Gremio –, zatímco před Kateřinou každý raději utíká. Baptista se tedy rozhodne, že mladší Blanku provdá, teprve až se mu podaří dostat pod čepec divokou Kateřinu.

Petruccio mezitím přemýšlí, jak se dostat do blízkosti milované Blanky, a protože se dozví, že otec pro ni hledá učitele, pověří Trania, aby se za něj vydával a ucházel se o Blanku. On sám se mezitím stane jejím učitelem, a bude si tak užívat její blízkosti. Hortenzio a Gremio se zase věnují usilovnému hledání manžela pro zpupnou Kateřinu, aby si pak jeden z nich mohl vzít krásnou Blanku. Prozatím se tito dva sokové spojí.

Právě v té době se v Padově objeví i další mladý šlechtic – Petruccio, syn Antonia z Verony, Hortenziův přítel. Ten všude hlásá, že hledá ženu. Když se dozví o bohatství Baptisty a o jeho problémech s Kateřinou, ihned prohlásí, že si ji vezme. V kupcově domě se tak sejdou Petruccio, Hortenzio i Gremio a brzy se objeví i Tranio v roli Lucenzia, který představuje nového „učitele filozofie", skutečného Lucenzia. Přešťastný otec Baptista hned s Petrucciem sepíše svatební smlouvu a odjíždí nakoupit vše potřebné do Benátek. Mezitím se poprvé „utká" se svou divokou manželkou a zdá se, že navzdory křiku a házení vším možným v něm svéhlavá Kateřina přece jen našla zalíbení...

Přichází den svatby, ale ženich nikde. Kateřina začíná zuřit, bude všem pro posměch. Nakonec se Petruccio objeví v otrhaném oblečení a přiměřeně rozjařený vínem. Před oltářem usíná a trvá drahnou dobu, než pronese své „ano". Nakonec jsou ale novomanželé svoji a přichází hostina. Tehdy Petruccio prohlásí, že musí nutně odjet: hosté se mají veselit, on ale musí pryč a s sebou si vezme i svou vzpouzející se ženu...

Když nejprve za deště a pak i sněhu přijede prokřehlá Kateřina do Petrucciova domu, najde tam jen nepořádek, špínu, nedbalé služebnictvo, a přestože umírá hlady, manžel poručí, že se oba postí, a všechno jídlo pod záminkou, že je špatně připravené, vyhodí. Zoufalá Katka, která stráví noc sama, se ale nedá. Hned druhý den se pustí i se služebnictvem do úklidu, aniž by dbala na manžela. Zanedlouho se celý dům blýská čistotou a všichni mají na sobě nové a nažehlené šaty...

V Padově mezitím Ranio najde muže, který přichází od Mantovy a podobá se Lucenziovu otci: přivede ho do Baptistova domu, aby hrál jeho roli a dal souhlas k sňatku Lucenzia s Blankou. Skutečný Lucenzio se ale s Blankou mezitím tajně ožení. Je rozhodnuto pozvat na svatební hostinu i Petruccia s Kateřinou...

Petruccio na oko předvede manželce krásné šaty, ze kterých si má vybrat, ale nakonec je před jejíma očima všechny zničí – prý se mu zdají nehezké a nevhodné. Manželka má jet ve starých... Aby ženu potrápil, říká vše opačně, než to skutečně je: v noci tvrdí, že je bílý den, a když na cestě potkají pravého Lucenziova otce Vicenzia, který cestuje do Padovy, tvrdí, že je krásná mladá panna. Kateřina mu ale ve všem přikyvuje, a když obrátí, chytře se vymluví na špatný zrak. Společně pak dojedou do Padovy, kde se tak setkají falešný Vicenzio s pravým. Toho chce dát kupec zavřít, ale právě včas přichází Lucenzio s Blankou a vyžádá si od pravého otce požehnání pro sebe i pro svou ženu. Nadchází čas svatebního veselí. Kateřina je zadumaná, pak náhle vstane a vybídne k odchodu Blanku a vdovu, která se mezitím stala družkou Hortenzia. Lucenzio s Petrucciem se vsadí o 4 000 zlatých, čí manželka přijde jako první na jejich zavolání... (TV Prima)

(více)

Recenze (133)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Dnešním "emancipovaným" slečnám a ženám tato Shakespearova klasická komedie sice příliš radosti neudělá, ale to nic nemění na faktu, že Richard Burton i Elizabeth Taylorová se svých rolí zhostili výborně, přesně s takovým vtipem jaký jejich postavám Mistr kdysi vtiskl. Pánům se sklony k masochismu lze tento film doporučit i jako návodný materiál ke svádění krásných dračic:) I když někdy stačí i Lvice;) ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

V porovnání s adaptacemi jiných Shakespearových románů je tahle poněkud "jiná". Hvězdné herecké obsazení sice zaručuje určitou kvalitu, ale ta nakonec nedosáhne očekávané výše. Zdá se mi, že scénář nebyl dostatečně propracovaný a ona změna Kateřiny ze zlé saně na milující manželku proběhla tak nějak "náhle", jinými slovy, nějaké příčiny proměny jsou sice ukázány, ale nezdá se mi jich být tolik, aby zásadně změnily povahu člověka. Ale to už zabíhám do detailů. Za podívání tenhle film asi stojí, třeba jen kvůli tomu, že jde o zpracování klasické divadelní hry asi nejznámějšího autora všech dob. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

No nevim me osobne tado adaptace zname Shakespearovi hry prilis radosti neudelala. Zklamala me i jindy nadprumerna Elizabeth Taylor. ()

Gimli 

všechny recenze uživatele

Film není divadlo, takže to přehrávání a afektované herectví mě zde celou dobu rušilo. Zejména Richard Burton byl dost otravný. Pár vydařených scén a vtípků jsem zaznamenal, ale v kostce jde o takovou prostinkou kravinu. Třeba Deset důvodů, proč tě nenávidím, což je volnější adaptací této Shakespearovy hry, mě chytlo víc. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Vsadím se, že tu fúrii nemusela Liz ani moc hrát. A italské manželství si tayky vymýšlet nemuseli. Asi nejlepší verze Taming of the shrew, co jsem kdy viděl. A mnohem mnohem lepší, než když jsem si tohle Zkrocení zlé ženy četl v knize. V knize je prostě jenom mluva, a všechno ostatní si člověk musí domyslet, což není zase tak jednoduché, protože ta mluva jede zatraceně rychle. ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Hehe. Další film, kam nechala dvojka Burton-Taylorová prosáknout leccos ze svého reálného života, ale tady se tomu člověk na rozdíl od Kdo se bojí Virginie Woolfové s chutí zasměje. Jediný problém je, že si ti dva ukradnou snímek pro sebe a své kolegy nechají s bídou statovat, ale kdo by se o to staral, že. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Nejen Shakespearův šovinistický sen v Zeffirelliho výpravném podání. Co může duši muže potěšit více než pohled na dříve nesnesitelnou ženu chválící svého muže, který za svou péči o ženu nechce než trochu lásky a uznání. Nelze v tom nevidět i trochu té politické agitky za moc krále vůči poddanému, ale když je to zabalené v hávu manželského soužití, člověk musí slevit ze svých revolučních nálad a docenit některé metody krocení zlé ženy jako nebývale funkční a přitažlivé i po čtyřech stech letech. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Problém, který mám s tímhle filmem a obecně některými shakespearovskými adaptacemi, je ten, že tvůrci příliš lpí na originálním textu. Bojí se škrtat. Mně nedělá problém dívat se na film dlouhý tři hodiny a klidně víc, pokud se tam témata nezačínají opakovat. A to se tady děje. Kateřinina vzteklost, Petruchiova neotesanost, potroublost těch ostatních přisluhovačů, naivita Blanky a Lucentia, to jsou všechno zdroje zábavy, ale když se potom zejména vzteklost a neotesanost neustále opakují, už mě to bavit přestává. Tolik inovativní ty manželské hádky zase nejsou a nemůže tomu pomoci ani rozjívené renesanční prostředí. Navíc se ani tady herci nevyhnou afektovanosti projevu, která v divadle může být působivá, ale na plátně mě většinou spíš rozčiluje. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Herecky excelujúci predstavitelia hlavných úloh publiku nedávajú vydýchnuť a film sa púšťa od začiatku z jednej absurdnejšej scény do druhej. Trošku ma zarazilo excentrické herecké vyjadrovanie Elizabeth Taylor. Prerod jej postavy Kataríny by sa predsa len dal uchopiť trošku presvedčivejšie. Vo filme ju totiž vidno ako zlú mrchu alebo milujúcu manželku. To dôležité medzi tým sa jej do postavy vkomponovať nepodarilo. Dialógy sú ale vyšperkované ľubozvučnou vravou vtedajších mravov, ktorá má takú frekvenciu, že sa rozhodne nebudete nudiť už len z dôvodu sledovania textu. Nudiť sa však nebudete ani z hľadiska dôvtipu jednotlivých situácií a celkového feelingu filmu. 80%. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Na tento film vzpomínám jako na jeden z mimořádných zážitků. Sloučení dramatického a specifického filmového pohledu, doplněné o skvělé herecké představitele, možná prozrazuje o biologických limitách lidství více, než by komu bylo milé. Tento fakt však lze pocukrovat konstatací, že má svou odvrácenou, rubovou tvář. Tedy také krocení muže ženou, jak naznačují např. mnohé dramatizace a zfilmování JANY EYROVÉ či PÝCHY A PŘEDSUDKU. Vedeni tímto poznáním jsme s to zážitek, který nám již před lety nabídl velký Ital, vychutnat o to bezprostředněji a sladčeji. Vždyť nezralost je jen jedna a týká se lidstva jako celku. V Shakespearově dikci tato skutečnost získává ještě cosi navíc. Píši-li cosi, míním tím hodně. Není to totiž jen okamžitý zážitek, ale trvalé obohacení. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

Chápu, že tehdejší doba byla jiná a postavení ženy i muže ve společnosti je od současnosti odlišné a taky to v téhle hře tak beru. Už jen kvůli Richardovi a Elizabeth stojí zato, se na tento snímek podívat. Herecký a hlavně zábavný koncert manželského páru, jenž zastínil všechny ostatní, a to i květnatou řečí plných kudrlinek a básnického spojení. Nicméně ta proměna divé saně v poslušnou ženušku byla až moc náhlá. Čekala jsem větší drama, větší souboj vychytralosti jednoho pohlaví nad druhým, postupnou krotkost a zamilování se Kateřiny do svého chotě. Nějak mi ten konec nesedl. Stále jsem očekávala nějaký chytrý a nápaditý tah v závěrečné řeči a ono nic. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

V nedávné době jsem se inspirovala inscenací Divadla na Vinohradech a zaujala mě kritická debata, kterou bych nečekala. Předpokládala jsem, že u autora jako je Shakespeare, se nedivíme mnoha věcem. Například u hry z konce 16. století neočekáváme pokročilou emancipaci a genderovou rovnost. Konečně, volební právo žen pozvolna přišlo až na přelomu 19. a 20. století. Tato Zeffirelliho adaptace patří mezi slavné a oblíbené z mnoha důvodů. Navykli jsme si, že jeho adaptace Romea a Julie, Hamleta, nebo konečně i Jany Eyrové patří k tomu nejlepšímu, co dokázaly tyto předlohy inspirovat. Tato verze Zkrocení zlé ženy je také praktickou ukázkou manželského hereckého koncertu Elizabeth Taylorové a Richarda Burtona. Nemám tento páreček sice raději, než Mary Pickfordovou a Douglase Fairbankse, kteří hráli Kateřinu a Petruccia v roce 1929, ale je milé mít možnost sledovat tolik barev jejich vztahu. ()

MMR 

všechny recenze uživatele

Hodnocení č. 1414 tohoto filmu, mé v pořadí 2222. Williame, jsi génius. Opravdu skvělý příběh. Vtipný, se skvělým koncem. Petruccio je opravdu velký hrubián. Ale úspěch své ovoce sklidil, a to se mi moc líbilo. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Úvod ma veľmi nechytil a tie básnicky kvetnaté reči mi spočiatku vadili. dal so filmu šancu, či sa rozbehne a urobil som dobre. Od "pytačiek" sa film úžasne rozbehol a R. Burton šikovne uhýbal všetkému, čo po ňom E. Taylor hádzala. Od tohto momentu mi nevadili ani básnické dialógy, pretože som sa začal baviť. Prvú polovicu filmu kývala ona s ním, druhú polovicu on s ňou a bolo sa no čo pozerať...Aj na E. Taylor, ktorá bola za mlada pekná kočka. 80%. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Burton s Taylorovou si to uzivaju tak neskutocnym sposobom, ze ani nevadi prilisna dlzka a mensia porcia humoru. Ale to, ze sucasne emancipovane damy z toho klepne pepka je takmer stopercenta istota. 8/10 ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Myslím, že takhle nějak si to Shakespeare musel představovat. A jestli ne, tak by stejně byl určitě spokojený. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Až mě samotného překvapilo, jak moc se mi tento film líbil, ale je faktem, že jsem již od prvního záběru podbarveného krásnou hudbou Nina Roty nabyl dojmu, že je to geniální film. Dokonalé herecké obsazení, kostýmy, hudba, a především pak Shakespearova stejnojmenná předloha s jejím vtipem a hlubokou psychologií postav, to vše dalo vzniknout zcela výjimečné podívané, která se mi dokonce líbila ještě více než Zeffirelliho Romeo a Julie. Dvě hodiny jsem se nemohl odtrhnout od obrazovky a celou dobu jsem naivně toužil po tom, aby tento film nikdy neskončil. Pokud mě Elizabeth Taylor strašně bavila už v Kočce na rozpálené plechové střeše, v tomto filmu jsem ji naprosto a bez výhrad miloval - nikdo nemohl roli Kateřiny zahrát jako ona; byla to velká herečka a nesmírně krásná žena. Snad jen škoda, že to ČT2 (v rámci cyklu Velikáni filmu) odvysílala v dabingu, ale i tak jsem fakt nadšenej - tak kultivovanou filmovou zábavu aby pohledal. ()

Reklama

Reklama