Nastala chyba při přehrávání videa.
  • AGAMENON
    ****

    Jedno z přelomových děl v dějinách kinematografie, byť nikoliv svými kvalitami, ale spíše jenom díky "nové" širokoúhlé kameře. Roucho je natočeno podle knižního bestselleru luteránského pastora Lloyda C. Douglasa. Osobně jsem knihu nečetl, ale narazil jsem na pár nepěkných poznámek na scenáristy, kteří příběh dost upravili. Člověk je nevděčný tvor, hledající na všem mouchy a já jich taky pár našel, bohužel. Když už jsme začali scénářem, je smutnou pravdou, že některé postavy se chovají velmi podivně a hlavně Demetriuv přerod v následovníka Ježíše Krista je dosti nepřesvědčivý. Nepochybuji, že měl Kristus neobyčejné charizma, přesto se zdráhám uvěřit, že dokázal proměnit bezvěrce na zaníceného, skoro až fanatického, křesťana pouhým letmým, několikavteřinovým pohledem. Co se týče hereckého obsazení, je takřka dokonalé, Richard Burton byl skvělý herec a tady to jen dokazuje. Jediný, kdo mi moc neseděl, byl Jeff Morrow coby centurion Paulus, který dle mého názoru, tlačil příliš na pilu, aby dokázal, jaký je to bídák (i když měl v mnoha věcech pravdu). Avšak musím pochválit nádhernou výpravu, Řím je skutečně majestátní (za vydatné pomoci zadních dokreslovaček), přesto jsem po celou dobu očekával více. Např. Jeruzalém pořádně neuvidíme, pokud pomineme polorozpadlé hradby a několik ošuntělých uliček. Dalším problémem, hlavně v dnešní době, bude skoro totální absence akčních scén, takže pokud někdo touží po římských legiích, drtících svými okovanými sandály ostatní národy, musí se obrátit k italské produkci. Násilí, krev a jiné "perverznosti" neměli být tahákem, nýbrž monumentální výprava, davové scény a hlavně nová technologie cinemascopu. Diváci měli odcházet z biografu ohromeni novými možnostmi techniky a taky občerstveni na duchu. Roucho je prostě standardní mravokárný velkofilm, který dokonale ilustruje americkou touhu po obnovení morálních hodnot, tj. zaručený kasovní trhák. Na závěr se musím přiznat k jedné věci, nikdy jsem neměl rád skladatele Newmana a je jedno, jaké má křestní jméno. Rád není to přesné slovo, prostě mi jejich hudba nesedí. Alfred, nejznámější z klanu Newmanů, složil solidní, přesto ne mému uchu vždy lahodící hudbu, ale milostný motiv je opravdu nádherný.Shrnuto a podtrženo, Roucho je klasickou ukázkou amerického biblického velkofilmu z 50. let, málo akce, spousta vznešených slov a velkých gest. Film se mi hodně líbil, ale nějak jsem čekal více. Kdysi odvysíláno na Nově se Zlínským dabingem (malé, nepatrné plus), ke kterému bych taky nějakou malou poznámku měl. P.S. Knihu si zakoupím, až Karmelitánské nakladatelství udělá dotisk (prezenčně to číst v mzk nebudu), zatím musím vzít zavděk Velkým rybářem od stejného autora.(18.9.2011)

  • curunir
    ****

    ,,KTORÝ BOH BY NÁM PONÚKOL VIAC?" __ Film 2x vo svojich začiatkoch vysielala Markíza, odvtedy sa po ňom zľahla zem a naďabiť na niečo takéto v programe dnešných TV sa rovná asi rovnakému zázraku akým bolo Kristovo zmŕtvychvstanie. Som však rád, že aj keď sa mi ,,Rúcho" podarilo znovu si pozrieť asi po 10 rokoch bolo to v širokoúhlom formáte, kde dokonalejšie vynikne jeho výpravnosť. Výtvarne fantasticky spracovanú scénu ,,Ja som Judáš", kde na konci ulice už na zradcu Mesiáša čaká strom či nemenej pôsobivý záver som si v pamäti držal už odvtedy. Priznám sa, nerozumiem komentárom, ktoré filmu vlastne vytýkajú akúsi nevyrovnanosť. Napriek svojej vyše dvojhodinovej stopáži plne držal moju pozornosť, možno nebol nabitý prevratnými myšlienkami, no aj napriek de facto úplnej absencii akčných scén, ktoré by divák od žánru očakával som sa nenudil ani chvíľku, čo už sa tak úplne nedá povedať o pokračovaní ,,Demetrius a gladiátori" navyše o polhodiny kratšom. Jediné čo už dnes naozaj zvlášť neoslní sú herecké výkony. Burton je vyslovene priemerný a Mature má síce charizmy na rozdávanie, no nevie ju jednoducho predať (bohužiaľ aj preto dostával hlavné úlohy len zväčša v béčkových filmoch). Mimoriadnu pochvalu si však zaslúži hudba Alfreda Newmana. Ústredný motív Rúcha vie dodať mnohým scénam neopakovateľný mystický nádych. (82. hodnotenie, 11. komentár k filmu)(19.8.2011)

  • elizabeth_ba
    ***

    Zřejmě si po úspěchu, který mělo MGM s Quo vadis, v 20th Century Fox řekli, že by film s podobnou tématikou (rozuměj křesťanskou) mohli zkusit taky... Vybrali si pro zfilmování stejnojmenný román Lloyda C. Douglase Roucho. A i dále se pustili stejnou cestou jako Quo vadis - apoštol Petr, charismatický římský voják, bláznivý císař a krásná dívka, která tentokrát není polská rukojmí ale vznešená Římanka... Jenže všechno bylo zkrátka horší. Předlohou počinaje, přes peníze, které byly do filmu investovány; přes Richarda Burtona, který svého Marcella Gallia nejen že podstatně hůře zahrál, ani svým vzhledem se Marcu Vinitiovi Roberta Taylora ani nepřiblížil (a to byl Burton skoro o 15 let mladší než Taylor - sic); představitel Calliguly měl do Nerona Petera Ustinova taky ještě cca parník a tak bych mohla pokračovat, až k celkové patetičnosti a přílišné melodramatičnosti filmu (když zahřmělo zrovna, když se Demetriovi představoval jeden z litujících Ježíšových učedníků, měla jsem fakt dost). Historickou věrohodnost snímku raději vynechám, škoda času, Tiberiova dávno mrtvá manželka Iulia v roce 30 na Capri, hovoří za vše. Konec si vypůjčili pro změnu ze staršího filmu Ve znamení kříže (1932). Ale přesto to nebylo zas až tak špatné, jak by se z mého komentáře mohlo zdát ;-)) necelých 70%.(11.3.2012)

  • Morholt
    ***

    Co do velkoleposti výpravy zcela v intencích tehdejších antických eposů. Co se samotného příběhu týče, tak ani ten se neliší od křesťanských agitek typu Ben Hur či Quo Vadis. Jediný rozdíl je v tom, že tento příběh je celkově naivnější a abych tak řekl duchem výrazně chudší, což do jisté míry něco vypovídá i o knižní předloze. Vedle již zmíněné výpravy potěší mladý Richard Burton. 50%(13.11.2012)

  • Skuby47
    ****

    Působivý historický velkofilm se skvostnou nadstandardní výpravou a standardními hereckými výkony je situovaný na začátek našeho letopočtu do období vlády císaře Tiberia. Všeobecně známý biblický příběh, který byl mnohokrát filmově zpracován nepřináší, kromě křesťanského poselství, nic nového. Historickou hodnověrnost nemohu posoudit, protože kdo ví, jak to tehdy bylo. Na základě dostupných starých záznamů si nemohu udělat přesný obraz doby, protože i tehdejší dokumentaristé byli jen lidé a zaznamenali skutečnost na základě svých subjektivních pohledů a pozorování. Filmových příběhů z římských dějin byla natočena řada, těžko posoudit, který je nejblíže k pravdě. Soudím, že o to ani tvůrcům nešlo. Chtěli natočit zajímavý historický film a pobavit diváky. V mém případě se jim to podařilo.(13.2.2016)

  • - Princip technologie Cinemascope spočívá v tom, že se šířka záběru při natáčení zdvojnásobí přidáním zakřivené čočky. Při promítání se tento efekt projeví tak, že poměr výšky a šířky obrazu je 3x7 místo dosud obvyklého 3x4. Společnost 20th Century Fox, která Cinemascope uvedla, nabízí výrazné rozšíření promítací plochy, na níž obzvláště masové scény získají na působivosti. Cinemascope předběhl svou technologií Cineramu velkou podporou studií pro svou jednoduchost a nenáročnost. (Karlos80)

  • - The Robe byl první film, který byl představen v anamorfickém systému Cinemascope s poměrem stran obrazu 2,66:1 (premiéra proběhla dne 16. 9. 1953). (Trainspotter)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace