Reklama

Reklama

Posvátná relikvie, jejíž moc může změnit celý svět. Richard Burton jako římský tribun, jehož osud navždy ovlivní Kristovo roucho... Hlavním hrdinou příběhu je římský tribun Marcellus Gallio v podání hvězdného Richarda Burtona, který byl za svůj heroický výkon nominován na Oscara. Marcellus se po dlouhých letech shledává se svou milovanou dívkou Dianou (Jean Simmonsová), o jejíž přízeň se však uchází i mocný následovník římského trůnu Caligula. Troufalý Marcellus je za trest vyslán k římskému vojsku do Jeruzaléma, na cestě za jistou smrtí ho doprovází jeho věrný otrok Demetrius (Victor Mature). Dcera mocného římského senátora Diana nakonec dosáhne u císaře Tiberia jeho osvobození, před návratem ale musí vykonat svou poslední povinnost – popravit v zapomenuté provincii fanatika Ježíše Krista. Marcellovi ulpí na rukou krev Božího syna, který svým věrným následovníkům na světě zanechá své slovo a vzácnou relikvii v podobě roucha, které oplývá nepředstavitelnou mocí. Posvátné roucho oblékne nic netušící Marcellus, navždy tím změní nejen svůj život, ale osud celého lidstva... Širokoúhlý formát představoval pro hollywoodská studia v 50. letech 20. století nejmocnější zbraň, jak čelit drtivému nástupu televize. Soutěžilo mezi sebou několik nekompatibilních technologií, jedním z nejpopulárnějších systémů se nakonec stal CinemaScope z dílny společnosti Twentieth Century-Fox. CinemaScope byl proti konkurenčním projektům relativně levný, technicky jednoduchý a používal tradiční 35mm filmový pás. První snímek natočený v tomto formátu byl uveden v roce 1953, jednalo se o velkolepý historický epos Roucho podle románu Lloyda C. Douglase. Děj se odehrává za vlády římských císařů Tiberia a Caliguly v době počátků křesťanství a rozvíjí fiktivní příběh kolem posvátného roucha Ježíše Krista. Davové scény, kolosální bitvy a nákladné dekorace daly dokonale vyniknout novým možnostem širokoúhlého obrazu. Za výpravu a kostýmy byl snímek ostatně po zásluze vyznamenán Oscary. Divácký i finanční úspěch spektakulárního historického eposu předznamenal rozkvět tohoto oblíbeného hollywoodského žánru, který vyvrcholil v 60. letech. (Česká televize)

(více)

Recenze (49)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

I když smyšlený, tak docela pěkný biblický příběh. Pronásledování křesťanů, se však rozmohlo později, tedy určitě ne tak v masivním množství, jak je zobrazováno v tomto filmu za panování císaře Tiberia resp. poté Caliguly (tohle že byl Caligula?). Film je vůbec historicky nevěrohodný (který film z té doby ale není?), to tentokrát nechám stranou, nemám chuť to tu rozebírat, jen lituji toho že si v té době tvůrci filmu, nepřizvali k sobě občas nějakého akademického odborníka-historika. Chybělo mi tu ale především více akčních scén, a méně těch patetických, jinak jako biblický příběh, hýřící barvami (šlo o první film v systému Cinemascope), v pozadí s ukřižováním Ježíše Krista pěkné, především pro člověka, který má takové filmy rád a není až zas takový hnidopich. O maličko lepší je ale i tak pokračování pod názvem "Demetrius a Gladiátoři", kde pokračují Victor Mature (Demetrius) a Jay Robinson (Caligula). ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Cinemascope dobrý, ale jinak je tahle povídka o Ježíšově ručníku dost neforemná. I na svou dobu a svůj žánr moc jednoduchá a dějově neobjevná. Proti technicolorovému patosu nic nemám, ale tohle je moc. Zůstává jen pěkný obraz. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

To si takhle jako mocný Říman ukřižujete jednoho fanatika v zapadlé provincii a hned vám kvůli části jeho šatníku začne strašit ve věži. To je znamení, že je čas ke změně. Při pohledu na ztepilého pobočníka Demetria by se nabízelo, že orientace, ale tady půjde o víru. Odpusťte mu, neboť nevěděl, co činí.. Pionýr technologie Cinemascope je i přes pár hluchých míst docela poutavou pohádkou, která zaujme podobností mladého Burtona na Franca Nera, skrýváním tváře tesaře z Galileje či vzletným finále, kdy se přes encefalitického trotla odchází vstříc království nebeské.. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Děsně zajímavý příběh, který mě doslova od prvních minut pohltil a fakt jsem byl nemálo uchvácenej, až do Ježíšova ukřižování, pak se směřování filmu pochopitelně změnilo, ale už mě to tak nebavilo, protože to všechno bylo tak jasný, nevim. Richard Burton hystericky vykřikující "Were you out there?" mě prostě nepřesvědčil, stejně tak přehrávající řecký otrok. A křesťané doslova přetékající láskou mě také nijak neimponovali. Hlavně Justus a Miriam. Díkybohu se pak i ten Demetrius uklidnil:) A Caligula je nemalej masér:) PS: Jedná se o první celovečerní film natočený v systému CinemaScope. Není to první širokoúhlý film! ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sandálová dráma presne v štýle tvorby päťdesiatych rokov, čiže ak ste ich zopár videli, nič nové neuvidíte. Rúcho je ale zaujímavé tým, že rozpráva onen najväčší príbeh všetkých čias z pohľadu Ríma, konkrétne cez postavu Marcellusa Gallia. Rúcho však nie je až taký významný dejotvorný prvok, ako by ste si mohli vopred myslieť a akým by podľa mňa aj mal byť. Väčšinu stopáže tvoria dialógy v interiéroch, ale aj exteriéroch, a s viditeľne domaľovaným pozadím. Z môjho pohľadu niet poriadne čo kritizovať, ani poriadne čo chváliť, dostal som presne to, čo som aj čakal. Okrem jedného súboju tu nie je žiadna akcia a finálna "odchodová" scéna zubu času rozhodne neodolala. ()

AGAMENON 

všechny recenze uživatele

Jedno z přelomových děl v dějinách kinematografie, byť nikoliv svými kvalitami, ale spíše jenom díky "nové" širokoúhlé kameře. Roucho je natočeno podle knižního bestselleru luteránského pastora Lloyda C. Douglasa. Osobně jsem knihu nečetl, ale narazil jsem na pár nepěkných poznámek na scenáristy, kteří příběh dost upravili. Člověk je nevděčný tvor, hledající na všem mouchy a já jich taky pár našel, bohužel. Když už jsme začali scénářem, je smutnou pravdou, že některé postavy se chovají velmi podivně a hlavně Demetriuv přerod v následovníka Ježíše Krista je dosti nepřesvědčivý. Nepochybuji, že měl Kristus neobyčejné charizma, přesto se zdráhám uvěřit, že dokázal proměnit bezvěrce na zaníceného, skoro až fanatického, křesťana pouhým letmým, několikavteřinovým pohledem. Co se týče hereckého obsazení, je takřka dokonalé, Richard Burton byl skvělý herec a tady to jen dokazuje. Jediný, kdo mi moc neseděl, byl Jeff Morrow coby centurion Paulus, který dle mého názoru, tlačil příliš na pilu, aby dokázal, jaký je to bídák (i když měl v mnoha věcech pravdu). Avšak musím pochválit nádhernou výpravu, Řím je skutečně majestátní (za vydatné pomoci zadních dokreslovaček), přesto jsem po celou dobu očekával více. Např. Jeruzalém pořádně neuvidíme, pokud pomineme polorozpadlé hradby a několik ošuntělých uliček. Dalším problémem, hlavně v dnešní době, bude skoro totální absence akčních scén, takže pokud někdo touží po římských legiích, drtících svými okovanými sandály ostatní národy, musí se obrátit k italské produkci. Násilí, krev a jiné "perverznosti" neměli být tahákem, nýbrž monumentální výprava, davové scény a hlavně nová technologie cinemascopu. Diváci měli odcházet z biografu ohromeni novými možnostmi techniky a taky občerstveni na duchu. Roucho je prostě standardní mravokárný velkofilm, který dokonale ilustruje americkou touhu po obnovení morálních hodnot, tj. zaručený kasovní trhák. Na závěr se musím přiznat k jedné věci, nikdy jsem neměl rád skladatele Newmana a je jedno, jaké má křestní jméno. Rád není to přesné slovo, prostě mi jejich hudba nesedí. Alfred, nejznámější z klanu Newmanů, složil solidní, přesto ne mému uchu vždy lahodící hudbu, ale milostný motiv je opravdu nádherný.Shrnuto a podtrženo, Roucho je klasickou ukázkou amerického biblického velkofilmu z 50. let, málo akce, spousta vznešených slov a velkých gest. Film se mi hodně líbil, ale nějak jsem čekal více. Kdysi odvysíláno na Nově se Zlínským dabingem (malé, nepatrné plus), ke kterému bych taky nějakou malou poznámku měl. P.S. Knihu si zakoupím, až Karmelitánské nakladatelství udělá dotisk (prezenčně to číst v mzk nebudu), zatím musím vzít zavděk Velkým rybářem od stejného autora. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Burton celý život ateista, nenávidel tento film a svoju rolu, pričom tu ho označili za hereckého "dreváka", ale za peniaze sa aspoň na plátne obrátil. Film je dobrý, ale podľa mňa zapadne medzi filmy podobného typu ako Ben Hur, Quo Vadis a pod. Nezdá sa mi výnimočný a prvá polovica je jasne lepšia než druhá. Kostýmy si zaslúžia osobitnú pozornosť. Niektorým sa film nemusí páčiť kvôli kresťanstvu, ale hodnotiť treba filmy, nie náboženstvo. Film obsahuje niekoľko hitorických chýb, vrátane toho, že prenasledovanie kresťanov v tej dobe ešte nebolo. ()

KrestanFilms 

všechny recenze uživatele

Srdcovka - tento film znám ještě z dětství, z VHS. Je sice smyšlený a možná trochu nereálný ale na to, že je historický z dob válek, tak je kupodivu koukatelný. TIPseznam dalších křesťanských filmů. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Co do velkoleposti výpravy zcela v intencích tehdejších antických eposů. Co se samotného příběhu týče, tak ani ten se neliší od křesťanských agitek typu Ben Hur či Quo Vadis. Jediný rozdíl je v tom, že tento příběh je celkově naivnější a abych tak řekl duchem výrazně chudší, což do jisté míry něco vypovídá i o knižní předloze. Vedle již zmíněné výpravy potěší mladý Richard Burton. 50% ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Farebná, širokoúhla, veľkolepá. Ale nudná dráma. Naozaj vynikajúci námet je tu zhovadený priemernou réžiou, lacnými hereckými výkonmi a monotónnym scenárom. 3* sú za výtvarnú stránku a už spomínaný námet. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Spíše průměrný velkofilm, i když vzhledem k tomu, že se drtivá většina scén, možná úplně všechny, odehrávají ve studiu a nenachází se tu nějaké obrovské působivé davové nebo válečné scény, tak asi těžko nazývat Roucho velkofilmem. Jedinou opravdu působivou scénou byl závěrečný soud a psychopat Caligula. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,KTORÝ BOH BY NÁM PONÚKOL VIAC?" __ Film 2x vo svojich začiatkoch vysielala Markíza, odvtedy sa po ňom zľahla zem a naďabiť na niečo takéto v programe dnešných TV sa rovná asi rovnakému zázraku akým bolo Kristovo zmŕtvychvstanie. Som však rád, že aj keď sa mi ,,Rúcho" podarilo znovu si pozrieť asi po 10 rokoch bolo to v širokoúhlom formáte, kde dokonalejšie vynikne jeho výpravnosť. Výtvarne fantasticky spracovanú scénu ,,Ja som Judáš", kde na konci ulice už na zradcu Mesiáša čaká strom či nemenej pôsobivý záver som si v pamäti držal už odvtedy. Priznám sa, nerozumiem komentárom, ktoré filmu vlastne vytýkajú akúsi nevyrovnanosť. Napriek svojej vyše dvojhodinovej stopáži plne držal moju pozornosť, možno nebol nabitý prevratnými myšlienkami, no aj napriek de facto úplnej absencii akčných scén, ktoré by divák od žánru očakával som sa nenudil ani chvíľku, čo už sa tak úplne nedá povedať o pokračovaní ,,Demetrius a gladiátori" navyše o polhodiny kratšom. Jediné čo už dnes naozaj zvlášť neoslní sú herecké výkony. Burton je vyslovene priemerný a Mature má síce charizmy na rozdávanie, no nevie ju jednoducho predať (bohužiaľ aj preto dostával hlavné úlohy len zväčša v béčkových filmoch). Mimoriadnu pochvalu si však zaslúži hudba Alfreda Newmana. Ústredný motív Rúcha vie dodať mnohým scénam neopakovateľný mystický nádych. (82. hodnotenie, 11. komentár k filmu) ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zřejmě si po úspěchu, který mělo MGM s Quo vadis, v 20th Century Fox řekli, že by film s podobnou tématikou (rozuměj křesťanskou) mohli zkusit taky... Vybrali si pro zfilmování stejnojmenný román Lloyda C. Douglase Roucho. A i dále se pustili stejnou cestou jako Quo vadis - apoštol Petr, charismatický římský voják, bláznivý císař a krásná dívka, která tentokrát není polská rukojmí ale vznešená Římanka... Jenže všechno bylo zkrátka horší. Předlohou počinaje, přes peníze, které byly do filmu investovány; přes Richarda Burtona, který svého Marcella Gallia nejen že podstatně hůře zahrál, ani svým vzhledem se Marcu Vinitiovi Roberta Taylora ani nepřiblížil (a to byl Burton skoro o 15 let mladší než Taylor - sic); představitel Calliguly měl do Nerona Petera Ustinova taky ještě cca parník a tak bych mohla pokračovat, až k celkové patetičnosti a přílišné melodramatičnosti filmu (když zahřmělo zrovna, když se Demetriovi představoval jeden z litujících Ježíšových učedníků, měla jsem fakt dost). Historickou věrohodnost snímku raději vynechám, škoda času, Tiberiova dávno mrtvá manželka Iulia v roce 30 na Capri, hovoří za vše. Konec si vypůjčili pro změnu ze staršího filmu Ve znamení kříže (1932). Ale přesto to nebylo zas až tak špatné, jak by se z mého komentáře mohlo zdát ;-)) necelých 70%. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Překvapivě moderní 1) film s ohledem na rok vzniku vkusně a působivě zobrazuje na vyfabulované zápletce dobu._____ 2)  Zvlášť oceňuji psychologicky věrohodné Galliovo obrácení na víru. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Filmy z dob stareho Rima maji sve kouzlo a pokud se zainvestuje do vypravy, uspech je temer zaruceny. Roucho se opira o zajimavy scenar, kdy rimsky tribun Gallio ukrizuje Jezise Krista a postupne potkava ruzne lidi, kteri se s Jezisem setkali. Sam pak procitne a obrati se na viru, za kterou zaplati zivotem... Nevim, jak moc se pribeh opira o fakta, me ale film zaujal a bavil. Dobre herecke obsazeni v cele s Burtonem a Jean Simmons. ()

Reklama

Reklama