poster

Síla umění (TV seriál)

  • Velká Británie

    Simon Schama's Power of Art

  • Slovensko

    Sila umenia

Dokumentární / Historický

Velká Británie, 2006, 8x51 min

  • Florentyna
    **

    Asi lepsi nez nic, ze. Ale jinak spis snuska dojmu, nez byt pouha popularizace umeni. To snad ani neni mozne, ze se jedna o "tak" fundovaneho pruvodce serialem. Skutecne nic podstatneho se nedozvite, ani zakladni kontext a vyznam umelce ve svete umeni (dostala mne vypoved, ze Turner si zaslouzi predni misto mezi velikany umeni, protoze jeho obrazy jsou vypovidaji o zivouci ppravde -a vic nic?). A navic je divna i rezie, je to postavene na divny naturalistickych mikrozaberech hercu+ hercuv nos zblizka v jednom dile, hercovo oko zblizka v jinem dile... no nevim, no. Jedine co mi prislo fajn, jsou detailni dlouhe zabery na vytvarna dila.(3.1.2014)

  • Radek99
    ****

    Unikátní polohrané polodokumentární profily těchto osmi výjimečných malířů: Caravaggio - Rembrandt - Gian Lorenzo Bernini - J. M. W. Turner - Jacques Louis David - Pablo Picasso - Vincent van Gogh - Mark Rothko. Neviděl jsem úplně kompletní set, ale ty díly, které jsem zhlédl, ve mne zanechaly opravdu silný dojem. Síla umění, síla BBC...(22.12.2009)

  • Eamby
    *****

    ,, Prostě nějaké čmáranice, nerozumím jim, za pár korun Ti to abstraktní umění, na které pěješ samou ódu, nakreslím za deset sekund. Nemám s tím problém, dej mi těch slíbených deset sekund, nacákám Ti černou, modrou a ty mě budeš uctívat. Nedává to smysl, estetika je pro mne španělská vesnice. " Život nedává smysl, tak proč by umění smysl dávat mělo. Ano, prosím, jeden umělecký orgasmus k snídani, děkuji.(22.5.2013)

  • Fowl
    ***

    Velice dobrá představa o tom jak život umělců a jejich děl vypadal. Nicméně nesnáším vsuvky, jako když Caravaggio neustále mává nesmyslně mečem během vyprávění nebo rádoby zpovědi dobových postav na kameru, co je tohle za blbost. I když už z této historie disponujeme značnými písemnými poznatky musíme brát v potaz, že i ty poznatky nemusí být přesné, pokud je vůbec máme a že se pohybujeme především na teoretickém poli umění. Takže neberte všechno jako platný fakt jak kdybychom točili dokument v dané době před čtyřmy sty lety, ale vše stále podrobujte kritickému myšlení. Ale stejně je to zatím jeden z "nejzábavnějších" dokumentů na scéně umění.(12.11.2013)

  • Hvězdář
    ****

    CARAVAGGIO: Pijan, rváč, ... vrah - kdo by čekal, že vytvoří zásadní dílo křesťanského umění, zároveň tak osobní a blízké lidem. Bůh dokáže psát rovně i po křivých linkách. BERNINI: "Ve hbitých rukou tohoto sochaře se mramor chvěl, proudila v něm krev, potil se a dýchal. Postavy Berniniho pláčou a křičí. Jeho sochy utíkají z podstavců." Nejen to je Bernini. Rivalita slavné dvojice Berniniho a Borominiho mohla být vykreslena také tím, že na náměstí, kde Boromini postavil kostel, postavil Bernini fontánu čtyř řek, jejíž hlavní postavy jsou k Borominimu dílu otočeny zády. REMBRANDT: "Ještě nikdo se nepodíval takto zblízka na topografii očního víčka ve středním věku, olejnatost blahobytného nosu, vodnatost oční sklivcové membrány." Nádhera. I přes proslulost nejlepšího malíře zůstal za života nedoceněn, zřejmě také proto, že nakonec nemaloval jen bohatství a krásu, svět bohatých Nizozemců, kde neměla kritika místo. Maloval svobodně. DAVID: "Přísaha Horáciů Jacquese Louise Davida - je to obraz země v krizi." - Jak výstižné, a to nejen z Davidova pohledu, ale i z pohledu následujících událostí. Tohle je totiž hrůzný příběh francouzské revoluce. TURNER: "Střed horečného snu o katastrofě a hrůze, hříchu a trestu. Silueta lodi je téměř pohlcena gejzírem vybuchujících vod. Vlny se hemží příšerami, obscéními piraňami ukusující své oběti. Přibližující se rybí obluda je přímo z plátna Hieronima Bosche." Loď otroků jistě není "obsah plivátka", ale místo, kde se velké umění potkalo s problémem otroctví. PICASSO: "Co zmůže umění tváří v tvář lidské krutosti? Nemělo by se raději věnovat tomu, co mu jde nejlépe, poskytování radosti? Nebo je to tak, že když padají bomby, poznáme k čemu umění vlastně je?" Picasso se nám nemusí líbit, ale přesto to není nesmyslné patlání barev, má to hloubku. A mimo jiné taky počátek moderního umění. Tady se umění pro změnu potkává s válkou, tentokrát ale tou nejhorší. | Úžasně zpracovaný seriál o umění nemající obdoby. Jen máloco udělá vizuálnímu umění takovou "reklamu". A je to třeba, protože jak tento seriál ukazuje, můžeme v umění najít stopy i těch nejvýznamnějších a nejzásadnějších dějin, které pro nás jsou stále aktuální. A co se mu dá vytknout? Především mi vadilo přehnané přehrávání některých hraných scén, obzvláště u Caravaggia, jinde zase nedotažená hudba (která je ale zase jinde bezvadná). U druhé poloviny dílů se mohlo brazům a jejich vysvětlení věnovat více prostoru. Nejzdařilejší se mi zdál Rembrand a Bernini, naopak Rothko už ztratil "šťávu".(5.11.2014)

  • Simon Schama

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace