Reklama

Reklama

Jan Saudek - V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu

  • USA Jan Saudek (festivalový název)
všechny plakáty
Trailer 2

Obsahy(1)

Celovečerní dokumentární film JAN SAUDEK, s podtitulem „V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu“, vypráví osobitým způsobem syrově pravdivý životní příběh hrdiny i odpadlíka. Podává jej jako velkolepé drama. Drama plné barev vzrušujících obrazů, ale také provokujících myšlenek, iluzí a idejí. Jan Saudek, světově uznávaný fotograf, v zahraničí mnohokrát oceněný a vystavovaný daleko dříve, než ho poznala široká veřejnost v rodné vlasti, vystupuje před kamerou v mnoha rolích. Často je mění, často překvapuje, nejčastěji šokuje. Přesto se ani tento velký stvořitel iluzí zcela neschoval před pronásledujícími třemi kamerami a nemilosrdně odhalujícím okem režiséra. génia.

Svým tvůrčím pojetím se dokument nehlásí k tradiční formě tohoto žánru. Snaží se s ní zacházet volně tak, aby dokázal pojmout a interpretovat celou složitost umělcovy osobnosti. Každá ze tří do sebe navzájem propojených obrazových linií vypovídá o jiném světě. Ta barevná je filmová, čistá a „realistická“, vypráví a podává faktické informace. Černobílá se zabývá nitrem samotného autora, a proto mu nikdy nestojí tváří v tvář. A syrově dokumentární kamera přímo z ruky režiséra mapuje intimní chvíle, kam doposud nebylo dovoleno vstoupit žádnému filmaři. Chvíle, kdy Jan Saudek prožívá své intelektuální, citové a sexuální „orgie“. Stejně tak je ale svědectvím o opravdových citech, o štěstí a o samotě génia.

Autor a režisér Adolf Zika vychází z dlouholetého přátelství s portrétovaným. Přestože si jej hluboce váží, neomezuje se na pouhé zaznamenávání vyslovovaných pravd kontroverzního mistra fotografie. Spolu s divákem se snaží nahlédnout za umělcovu masku, a to i za cenu bolestivých odhalení – dostat se až na samou dřeň těchto „pravd“.

V některých pasážích dokumentu by se možná dalo hovořit o záběrech a scénách, které jsou za hranicí etiky a morálky současné společnosti. Přesto se nejedná o první český pornofilm v kinech, ale o největší love story posledních let. Válka, utrpení, ztráta nejbližších jsou zde v kontrastu ke slepé lásce, vysněné rodině a neuchopitelnému lesku slávy. Chudoba, zatracení a zneuznání v kontrastu k bohatství, pokryteckému obdivu a nebe se dotýkající svobodě v nezastavitelném stárnutí. O tom a mnohém nevysloveném a nevyslovitelném je tento strhující dokument o životě a díle nejslavnějšího žijícího českého fotografa Jana Saudka. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (99)

bila.tecka 

všechny recenze uživatele

Ryze subjektivní pohled režiséra-fotografa, který svůj nekritický obdiv dává docela jasně najevo. Výrazné Saudkově osobnosti by možná stačilo pustit na něj kameru a nechat ho mluvit. Podobně jako Adolf Zika mám velmi rád Saudkovu tvorbu pro jeho osobitý pohled na lidskou nahotu, práce z 60. a 70. let považuji za jeho vrcholné. Dokument není ani tak překvapující a zajímavý z podaných informací, jako spíš snahou o postižení Saudkova nitra. Femme Fatale Sára má taktéž co říct, ačkoliv tu největší výpovědní hodnotu mají především Fotografie. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

No, hustý teda ... Film o něm jsem sice ještě neviděla, ale prý tam bylo řečeno i to, jak se rozešli se Sárinou a co mu provedla, mrcha jedna. V tomto dokumentu jsme si mohli poslechnout i jeho současnou, patrně o padesát let mladší, partnerku, která na toto téma v rozhovoru také narazila. Rozhovor s ní proběhl taky zajímavě. Před kamerou seděla obézní, mladá paní v tílku, v náručí batole sající z jejího velkého prsu. Ta si z toho viditelně nedělala žádné vrásky. Televize netelevize, mimčo má hlad. Každopádně jsem se i v brzkou ranní hodinu od jeho příběhu nemohla odtrhnout a úplně jsem zapomněla na spánek. Tiše jsem panu Saudkovi záviděla tu vynikající fyzičku. V sedmdesáti uběhnout několik kilometrů po parku a pak si ještě pro formu hodit množství výmiků a shybů ... svou čelist jsem sbírala z prachu verandy. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

"Umění je blbost. Toho se držme." Aneb ve své době kontroverzní dílko, dnes jen obyčejný dílek puzzle do skládačky o Janu pábiteli, Janu prášilovi. Jan je osobností, která si svůj díl pozornosti zaslouží, tak mu ji neodpírejme. I kdyby nás nenaučil nic jiného, než, že krása má mnoho podob, stačilo by to bohatě na záznam v paměti. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Adolf Zika má takové štěstí, že si pro svůj dokument vybral osobnost zajímavou samu o sobě! Člověka dokument sice z velké většiny baví, ovšem jen díky originálním, i když ne vždy upřímným zpovědím Jana a jeho nejbližších. Sám režisér jim jejich výstupy spíše kazí, jeho mluvené otázky nejenže ruší, ale nad jejich neohrabaností se sami chcete zpovídaným omluvit. Stejně tak hloupé jsou ty propojovací texty nastrkané do celého dokumentu. Jsem si jistá, že s trochou snahy a kreativity by v nich zmiňované skutečnosti šly určitě vyjádřit jinak.. Také mnoho nezajímavých záběrů na slavného fotografa a kýčovitých pohledů na Prahu šlo docela jednoduše nahradit těmi Saudkovými díly, které režisér vystavuje v samostatných sekcích s hudbou. Ty totiž snímek zbytečně prodlužují a Saudkova zpověď v jejich kontextu působí jako nudně sebestředná onanie. Saudek na začátku snímku říká: "Umění je blbost. Toho se držme. Já jsem pro vítězství zdravého rozumu." Obávám se, že pan Zika nezvládl použít ani jedno. ()

Kaferano 

všechny recenze uživatele

Nepatřím mezi ty, kteří adorují fotografie Jana Saudka, ale rozhodně jeho práci nepřehlížím. Když vidím ty fotky, myslím na to, jak asi probíhá práce, jak shání modely a na pohnutky, které ho k tomu vedou. Pro znalce životního příběhu Jana Saudka asi tento dokument nemá valnou cenu, ale pro ostatní je to myslím dokument, z kterého se dá leccos vypozorovat. Pokud je pozérský , tak je to také svým způsobem výpovědní hodnota, která osobnost JS dokresluje. Osobně jsem měla pocit, že Saudek mluví upřímně. Pár dní po zhlédnutí dokumentu jsem pana Saudka potkala v parku. Podíval se na mne pozorným okem znalce ( to nejsem žádná tlustá ) a byla jsem docela ráda , že vedle něj šla ta velká paní s kočárkem :-)) jeho žena .... ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

  • Generální ředitel Národní galerie prof. Milan Knížák oficiální žádost producenta o rozhovor do filmu o Janu Saudkovi odmítl. (hippyman)

Reklama

Reklama