Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Krajinou zdevastovanou zuřící třicetiletou válkou prchá potulný Vogel (O. Sharif). V zapomenutém cípu bavorských Alp nachází vesnici nedotčenou válečnou vřavou. Záhy se však zjevuje malý vojenský oddíl vedený Kapitánem (M. Caine), místo obvyklého drancování se však bitvami zocelený muž rozhodne strávit zde poklidnou zimu a nabrat síly před dalším tažením. Ve vesnici tak panuje křehké příměří - jak vojáci tak místní obyvatelé se musí navzájem respektovat, protože obě strany se paradoxně potřebují. Skrytě však dochází k vyhrocování vztahů, které vede po odchodu vojáků k boji o moc a nejen symbolické vyřizování účtů - ať už v rovině mezilidských či církevních vztahů. (Robbi)

(více)

Recenze (169)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Jsou filmy, u kterých mě z jakýchsi neznámých důvodů nenapadají žádná slova, jak je zhodnotit. Poslední údolí je přesně tímhle typem filmu, takže se do toho nebudu nutit. Je to zvláštní film s krásnou hudbou, zajímavými postavami, výpravou i obsazením. A asi se mi líbil, i když si tím vlastně nejsem zcela jistej. Tečka. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Třicetiletou válku známe ze školních lavic. V Posledním údolí ji však můžeme vidět pod mikroskopem. Nikoliv bitvy obrovských armád pod praporci ať už katolíků či protestantů, nýbrž bitvy prostých lidí a vojáků o přežití. Velmi realistické - velmi syrové. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

"Jaktože najednou potřebujeme vojáky?...Protože nikdy předtím tady nebyli." Snad nejvíc tyto slova vystihují tento snímek. Hladomor, zima na krku, země zpustošená a zbídačená 30-ti letou válkou, drancování, vypleňování a znásilňování na denním pořádku, jedna vesnice a společné soužití místních vesničanů s vojáky. Výhodné pro obě strany. Je to ale křehké pouto. Stačí, aby povolily první ledy a je po příměří. Syrové, naturalistické (včetně bojových scén). Musel bych zapátrat hodně hluboko v paměti, abych si rozpomenul, kdy naposledy jsem při sledování tohoto typu snímku takhle pochrochtával blahem a zároveň neustále pokyvoval hlavou a říkal si: takhle nějak to muselo nutně být. Potom, že se nedá dosáhnout působivého výsledku bez megalomanských rozpočtů a velkolepých scén aneb, když si něco napíšeš a nechceš, aby ti to nějaký neumětel zprasil, je nejlepší si to natočit sám. Chce to pouze takovou "maličkost" a to sice cit pro režii a scénu. Tu tedy J. Clavell rozhodně měl. Silní souputnící Omar Sharif-M.Caine, působivá kamera, silný příběh a v neposlední řadě působivý průvodní hudební motiv J. Barryho. Chce se dodat, jak je to snadné. Škoda, že 85% snímků podobného ražení tomuto 41 let starému snímku nesahá ani po kotníky. p.s. když už vzpomínáme na "staré dobré časy"...to byl dabing že... (viděno na Čt2). Tady má (měl) ještě divák pocit, že dotyčný, když už přímo nenatáčel se štábem, ležel dlouhé večery ve scénáři. Ne jako dnes, frajer přifrčí ze solárka do studia, odpapouškuje text a uhání na Braník na golf, či uvést "V.I.P. večírek". Přesto sorry, ale originál je originál.....91% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Vzhľadom k tomu o čom film je a čo ropráva patrí k najkrutejším filmom, aké som kedy videl. Tým ako je nakrútený už menej, pretože dnes tak populárneho explicitného násilia sa príliš nedočkáme, ale niečo by sa našlo. A že to funguje lepšie, ako vo väčšine diel súčasného naturalizmu, je zbytočné písať. Vojna je kolotoč násilia (viac menej nekonečný), kde málokto rozozná jeho počiatok a málokto vie, za čo bojuje alebo začal bojovať. Skutočne nič pre kresťanov ani pre priaznivcov akéhokoľvek vierovyznania, scénou filmu môže byť pre mnohých práve výbuch jednej z postáv, ktorá si dovolí v 17. storočí povedať svoju ateistickú pravdu. Na začiatku sme svekami brutálneho vyvraždenia dediny a následne aj s týmito vykonávateľmi strávime ďalšie dve hodiny a budeme prehodnocovať to, čo je dobro a zlo. A na žiadnu pravdu právd neprídeme. V kinematografii málo frekventovaná téma 30 ročnej vojny, o to je pre mňa Posledné údolie (aj informačne) hodnotnejšie. 90% ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Poněkud zapomenutý historický film z období Třicetileté války. Popravdě asi neznám jiný film z tohoto období. Obsazení je dost slušné, protože v hlavních rolích máme Michaela Cainea Omara Sharia. Ti jsou každý na jiné straně barikády. Oba se dostanou do alpské vesnice, kde se snaží spolu s místními obyvateli přečkat zimu. Situace je ale dost napjatá a místní vojáky ve své vesnici moc nechtějí. Často dochází k pnutí a konfliktům. Dokáží tyto dvě odlišné skupiny spolu vyjít, nebo vše skončí masakrem? Akční scény jsou poměrně slušné a místy je to i dost drsné. "Budeme bojovat za prince Filipa." ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

O svojom rezervovanom vzťahu k histórii som už písal mnohokrát. Že James Clavell fungoval aj ako filmový režisér som nevedel. A nevedel som ani to, že ma toto okienko do histórie zaujme. Po úvode, ktorý načrtol atmosféru veľkých nábožensky motivovaných stretov, sa zvyšok deja odohráva v izolovanom údolí, ktoré predstavuje nielen oázu relatívneho dostatku, ale aj miesto, kde sa majú počas zimy obrúsiť hrany dvoch rozdielnych spoločenstiev. Samozrejme, že to nebolo jednoduché, ani jednoznačné, ale bolo to zaujímavé. Okrem kvalitnej výpravy, scenára a hudby k tomu prispeli aj herci, ktorým nebolo čo vyčítať. Neprekážal mi ani závan zo Siedmich statočných. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

"Všechno ve jménu božím. Celé národy byly vyvražděny ve jménu božím..." Zdařilý historický snímek zasazený do doby třiceleté války nepostrádá typické velkolepé bojové scény plné krvavých obětí, ale daleko více mne oslovily dialogy na pozadí ústředního konfliktu dvou náboženských ideologií. Do vesnice se svým odílem připutuje Rytíř, který si nechává říkat Kapitánem, s nekompromisním postojem, ctíc zásadu plnit svoje povinnosti až na cynické úrovni ("Dělám jenom to, co je nezbytné... nic víc. Když je nezbytné zabíjet, zabíjím... bez přemýšlení."). Přesto z něj a celkově té jeho zásadové povahy a způsobu, jakým se nejen před tulákem Vogelem prezentuje, jde jisté charisma. Kapitán se pro mne záhy stal sympatickým hrdinou, kterému jsem fandil a mnohé jeho výroky mají nesmírně nadčasový ráz, zejména ty směřující proti (nejen) náboženskému fanatismu, nebezpečnému z jakékoliv strany "ideologické barikády", které pak trefně a mrazivě podtrhuje další vývoj příběhu s upalováním za podezření z čarodějnictví... Poslední údolí je filmem, který rozhodně stojí za vidění, minimálně kvůli silné myšlenkové rovině a pro spřízněné diváky určitě i kvůli hereckému výkonu Michaela Caina. Líbila se mi i vedlejší romantická linka kolem vztahu Kapitána ke chudé Erice, jež nabídla minimálně dvě nezapomenutelné scény... jednu s hrou s kostkama a druhou na závěr. Ale celkově jde o filmový kus, který mi asi stačil vidět jednou. 75% ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nenápadný velkofilm. Dalo se jít ve vztazích víc do hloubky, škoda, že Omar chvílemi zcela chybí, ale lokace, hudba, perfektní dabing (Eduard Cupák po milionté) a velmi nečekané spojení náboženské války devatenáctého století, robinsonovství, jacklondovství a inkvizičních speciálů dělá z tohohle filmu nezapomeníhodný zážitek. Důstojné rozloučení s Omarem Sharifem. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Méně známý a takovým komornějším způsobem pojatý historický film odehravající se ve vesnici a okolních lesích. Vynikající herci, skvělá kamera, skvěle padnoucí hudba, pochmurná atmosféra minimum akce. Pokud divák neočekává masivní bitvy a má rád středověk bude v tomto filmu jako doma, jelikož je zde tato doba zobrazena na výbornou a to s minimem nákladů a jen decentní ale dokonalou výpravou. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Docela netypický válečný film, který se odehrává někdy kolem roku 1643 (usuzuju podle opakovaných odkazů na 12 let staré vyplnění Magdeburgu) v zapadlé horské vesničce v Bavorsku. Jedna rovina je střet nejméně čtyř pohledů na svět - oportunistického a cynického žoldáka "kapitána", potulného učitele, který přišel ve válce o všechno, starosty - v zásadě kapitánova civilní varianta -, a místního kněze. Tvůrci se do filmu ať už napřímo, nebo prostřednictvím dialogů a vzpomínek, snažili dostat maximum věcí, které tehdy tvořily svět - aktuální (násilí a vojenské loupeživé bandy, mor, hlad, válka jako celek) i dlouhodobější (boj o moc, náboženství a jeho souvislosti vč. čarodějnictví, mezilidské vztahy). Musím říct, že se mi to hodně líbilo, Omar Sharif je dobrý, ale Michael Caine zahrál tak, že i když je jeho postava vlastně podstatou zla, dřív nebo později mu začnete tak nějak fandit a tu vypálenou vesnici z úvodu filmu mu nakonec i prominete. :-)) Za zmínku rozhodně stojí i hudba Johna Barryho, která se mi líbila tak, že ji mám i na profilu. Jediná věc, kterou bych tvůrcům trochu vytknul, je dost silné proticírkevní ladění, které si mohli u filmu ze 17. století odpustit, ale tak hrozné, abych nedal 5*, to zase není. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Promarněná šance. Dobří herci, dobrý nápad, ale nefunguje to. Zejména proto, že hlavní hrdina se vprostředku filmu jakoby vytrácí a ztrácí na důležitosti, takže není uvěřitelný jeho návrat do středu dění. KOUSEK DĚJE. Od chvíle, kdy kapitán opouští vesnici, to jde do kopru, všichni se začnou chovat jakoby jim vypadl mozek z hlavy. Zamilovanému mladíkovi nevadí, že jeho dívka dává přednost jinému, směšné spadnutí do plamenů, najednou neuvěřitelně romantická láska mezi kapitánem a čarodějnicí...atd. Přiblblá zkratkovitost a nesmyslné chování téměř všech postav je nechtěně směšné. Zájemcům o třicetiletou válku doporučuji přečíst si román Simplicimus simplicisimus - divnej název, což? /21. 6. 11./ ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Pokud mě dnes dokáže svou myšlenkou oslovit snímek, který překročil padesátku, je jasné, že jeho tvůrci odvedli kvalitní práci. Hlavním sdělením filmu mělo být (a taky bylo), že válka je svinstvo. Plně souhlasím. Sekundární sdělení vyplynulo z dialogů o náboženství, a když řeknu, že i s ním plně souhlasím, tak to zdaleka nevystihuje objem mého souhlasu. Nikterak se netajím tím, že po celý život považuji náboženství za největší svinstvo, a právě třicetiletá válka je ideálním příkladem toho, proč tomu tak je. Dvě znepřátelené strany (možná spíše dva teologické směry) věřící v téhož (!!!) boha poslaly Evropu na třicet let do víru zabíjení, znásilňování, rabování a ničení; no, pokud by existoval nějaký bůh, v jehož jménu by toto probíhalo, musel by to být řádný kokot. O ďáblovi žádné pochyby nemám, ten existuje a každý z nás si v sobě nosí toho svého, aby v příhodných chvílích ničil, nebo alespoň otravoval život ostatním. Hloupé je, že nejde o nadpřirozenou bytost, takže se nelze na nic vymlouvat. Tedy, pokud nejste věřící. Pak svalíte vinu na Satanovy nečisté rejdy, upálíte sousedku, která má na nose bradavici a na gauči černého kocoura, a barvy vašeho světa jsou opět jasné a zářivé. No, a o tom byl právě tento film. Alespoň já to tak chápu. A nemůžu se zbavit pocitu, že je snímek i přes svůj věk stále až nepříjemně aktuální. / Poučení: Vidíš-li flanďáka, hoď kamenem dříve, než pod tebou začne doutnat hranice. 4*+ ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Poslední údolí zestárlo z hlediska filmového,ne však ideologického.A pokud má film myšlenku,je docela jedno,jestli je jeho ztvárnění zastaralé nebo ne.Střety skvostného michaela Cainea a Omara Sharifa mají i po letech obrovskou sílu,postavy i celý příběh jsou napsané brilantně a přestože se naprostá většina filmu odehrává jen v obrazech a dialozích,nenudí ani na sekundu,mimo jiné díky hudbě Johna Barryho,která by dodala punc velkoleposti i intimnímu dramatu ze života balkánských uklízeček.Trochu divadelní,ale silný zážitek. 85 % ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Zbídačelá Evropa v období třicetileté války........ Scénář : James Clavell. Kamera : Norman Warwick A John Wilcox ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Poslední údolí bylo pro mě velice nevšedním historickým filmem právě proto, že nevypráví o žádné historické osobě ani konkrétní události. Poslední údolí vypráví silný příběh, jaký se mohl stát kdekoliv během jakékoliv války a v tom spočívá jeho síla. Nejvíc mě dostal začátek, ten kontrast mezi morem a válkou zničené zemí a krásou nedotknutého údolí, to byla nádhera. Poslední údolí, krásně shrnuje celé období raného novověku, odsuzuje třicetiletou válku jako nesmyslný konflikt o moc, ale hlavně skvěle vykresluje náboženský fanatismus - protestanti x katolíci. Nejhorší na tom je to, že všechny náboženské války byly ve skutečnosti pouze kvůli kapličce nebo kvůli nějaké malé vesničce, která jakémusi princátku bránila ve výhledu na Rýn, jak trefně poznamenal Michael Caine. No a jinak hudba byla, hlavně na začátku, úplně luxusní a Michael Caine v roli Kapitána ("Jaké je vaše jméno?" "Kapitán.":-)) exceloval. Poslední údolí je jeden z nejhlubších a nejpodnětnějších filmů a mě jakožto milovníka a studenta historie oslovil dvojnásob. Při druhém shlédnutí mě oslovil ještě víc než při prvním, a protože hodnocení již zvednout nemůžu, rozhodl jsem se přidat si ho do TOPky. (Ještě poznámka. Pokud můžete, podívejte se na film v originále. Tak krásnou angličtinu jsem dlouho v žádným filmu neslyšel) ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,MODLITBA, POKIAĽ VIEM, JE LEN ILÚZIA." __ Po dlhšom čase sa aj mne podarilo vidieť tohoto nenápadného favorita databáze a aj keď som to troška zvažoval Posledné údolie si plné hodnotenie zaslúži, nakoľko ako pred rokmi aj dnes je ho možné označiť za mimoriadny film (pritom zvláštne, že nedosiahol žiadneho ocenenia). Okrem nepopierateľnej filozofickej roviny by som jeho jeho klad videl v krásnom nádychu mysticizmu, ktorý ruku v ruke s vizuálnym štýlom predvádzajú neopakovateľné predstavenie. Radu úvah a diskusií o otázkach viery a náboženstva medzi katolíkmi a protestantmi je potom (možnom s menšou nadsázkou) prirovnať k neskoršiemu Menu ruže. Celkovo je film postavený na zrkadlení cirkevného a svetského života a ich vzájomných stretov. Spomínaná Barryho hudba je síce pekná a vie dotvoriť atmosféru, je v nej ale cítiť ovplyvnenie jeho skorším ,,Levom v zime" (napr. nástup zboru v pekných úvodných titulkoch). K tejto skutočnosti ale výhrady nemám. A ešte by som sa pridal k poznámke liquido26 - naozaj priam ľubozvučná angličtina. ()

prkalil 

všechny recenze uživatele

Když jsem Poslední údolí viděla poprvé - to mi bylo nějakých -náct, naprosto mě nadchlo. Dlouho jsem na něj vzpomínala a úpěnlivě si přála vidět ho znovu. Tenkrát to ovšem bylo poněkud problematičtější, než teď.. Po letech, mnoha letech, se mi moje přání konečně splnilo! A byla to nečekaná rána - svůj dojem bych tentokrát popsala slovy "hmmm... - nic moc". Takže jaké z toho plyne poučení? Některé filmy bychom neměli chtít vidět znovu, některá přání bychom si měli nechat nesplněná... ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Zvláštní film a těžké téma. Zobrazit ve 2 hodinách všechny tváře 30.leté války je asi nemožné. A do toho ještě jedno krásné a Svatou matkou chráněné údolí kdesi v Alpách, charaktery jeho obyvatel "předtím" a "potom" (před příchodem vojáků, v jeho průběhu a po něm). Proto byly jejich osudy z mého pohledu trochu nedotažené a plytké. Ale určitě stojí za shlédnutí, možná ne jednou. Michael Caine ve filmu exceluje, jeho postava se mi líbila nejvíc a byla i nejlépe zpracovaná. ()

Související novinky

Omar Sharif 1932 – 2015

Omar Sharif 1932 – 2015

11.07.2015

Ve věku 83 let nás dnes opustil egyptský herec Omar Sharif. Charismatická legenda zemřela na infarkt v nemocnici v Káhiře a zanechala po sobě nejen syna Tareka, ale také šedesátiletou kariéru… (více)

Reklama

Reklama