Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 542)
Nepočítám-li Star Trek, tak je Knowing nejlepší sci-fi za hodně dlouhou dobu (The Day The Earth Stood Still, I Am Legend apod. se vůbec nechytaj). Proyas je atmosférický mistr, díky jeho skvostné režii a očím lahodícím obrazům jsem se do toho filmu naprosto ponořil a užil si jej tak, jak jsem předtím vůbec nedoufal. Ani nevadilo, že jsem kvůli nějakému spoileroidnímu blbcovi měl matné tušení o pointě. Ona vlastně není těžká na uhádnutí již brzy při sledování, což ale příliš nevadí, protože tady jde fakt hlavně o tu atmosféru. Mírné výtky bych směřoval k někdy moc očividnému digitálnu, několika otravným rozhovorům na bázi otec/syn a celkové předvídatelnosti (což je ale u filmu pracujícího s osudem a předurčeností celkem nonsens). Cage více než snesitelný, konečně má zas po letech nějaký dobrý film. U mne velmi spokojené 4 hvězdy (ale závěrečnou polní eskapádu si mohli odpustit...) ()
Nadějné téma, naprosto zbytečně utopené v béčkových nápadech a téměř hororových sekvencích (které sice k Proyasovy patří, k nahozenému příběhu se ale moc nehodí). Úvod solidní, finále nečekaně silné (až na ten přiblblý přebarvený dovětek). Cage je po dlouhé době konečně bez sedativ (a bez bujné kštice), Rose Byrne si vytáhla nejhysteričtější postavu své kariéry (prosím, už ne) a Proyas potvrzuje nesporný talent, který tentokrát bohužel slouží poměrně nejednotnému scénáři. Snad bude příště volit lépe (chápu ovšem to pokušení natočit film s takovým koncem). P.S. Proklamovaná nepřerušovaná sekvence má sice „wow“ potenciál, ale spíše nápadem, než zpracováním. Legendárním scénám z Pokání a Potomků lidí se Proyas ani nepřiblížil. ()
Alex Proyas opět dokazuje, že i relativně slabší scénář dokáže vypilovat v parádní filmové dílo a vyždímat z něj naprosté maximum. Atmosféra je parádní, film plynule přechází ze sci-fi k hororu a herci hrají, jako by jim šlo o život. Scény katastrof jsou prakticky geniální a v podstatě jediná výtka směřuje k místy až příliš špatným trikům, které bohužel citelně degradují jinak silné momenty. Možná právě proto, že Proroctví na tricích vlastně vůbec nestojí... PS: Štve mě, že o stejném konci sním už asi 4 roky a teď mi ho ukradli :) Ale na druhou stranu, epilog je zase krásná citace A. C. Clarka... ()
Trocha guláše občas neuškodí a ten, který si Proyas ukuchtil za laciné "páďo", má setsakramentský říz. Cage po dlouhé době připomíná herce a ne šaška uprchnuvšího z bohnické manéže (ani pohled zraněné laně tentokrát není na facku), atmosféra je hustá přesně tak, jak je u Proyase zvykem, a když dojde na efekty, musí se i Míša Bay chytat nechápavě za hlavu. A těch pár děr v logice a malinko přepálený konec? Imho k tomu scénář mířil od začátku a popravdě jsem jenom čekal, jestli nakonec Proyas najde odvahu a vpálí pointu k publiku takhle natvrdo. Takový Emmerich by na to asi "koule" neměl. 7/10 ()
Kladom je slusna atmosfera, Proyas po vzore (z posledneho obdobia) Cuarona a Wrighta tiez pocas filmu divakovi poskytuje dlhsiu, posobivu jednozaberovu sekvenciu. Niki Cage neuraza hereckym prejavom a nastastie ani ucesom :) . Pribeh je je neprekvapivym spojenim oblubenych a obohranych motivov z katastrofickych a sci-fi filmov, okrajovo smrncnuty skoro az povinne modernou "emo" vlozkou. Jednohubka, ktora mi vyprchala rychlo z hlavy a to aj napriek zaveru, ktory nie je sice z rodu genialnych, ale kolonku "potesivo zaujimavy" naplna spolahlivo. Ani zdaleka najlepsi Proyas. Pevne verim, ze tymto filmikom ukoncil svoj viacrocny time-out a nabuduce to uz bude na "vybornu". 6-7/10 [efm]. ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
Zajímavosti (21)
- Souřadnice s přesností na setiny, použité ve filmu, mohou odkazovat na určité místo pouze s větší či menší odchylkou, dle pozice na Zemi. Například souřadnice 40.71 a 74.00, uvedené ve filmu, mají odchylku na jedné setině přibližně jeden kilometr, takže takto zaokrouhlené nemohou sloužit pro přesnou navigaci. Při uvážení celé Země je pak nutné řešit také polokoule, přičemž uvedené souřadnice by správně byly 40.71 a -74.00. (FRANTACZ1)
- Nicolas Cage (John Koestler) povedal, že príbeh použitý vo filme, mu v mnohom pripomínal klasický americký mysteriózny seriál The Twilight Zone (od r. 1959). (Greenpeacak)
- Príprava na natočenie sekvencie s padajúcim lietadlom trvala dva dni a rovnako dlho trvalo aj samotné natáčanie. Cieľom bol pokus o realisticky podaný výkon z hľadiska emocionálneho vyznenia celej scény. (Greenpeacak)
Reklama