Reklama

Reklama

Slunce opět vychází

  • Česko I slunce vychází (více)

Obsahy(1)

Třetí režijní projekt herce a režiséra Jianga Wena, jedné z předních tvůrčích osobností čínské kinematografie, balancuje na hraně opulentní podívané a ambiciózního autorského projektu. Stejně jako v autorových dvou předchozích snímcích se před divákem rozprostírá příběh osobních osudů obyčejných lidí na pozadí velkých historických událostí. Dějiny však neslouží jako konkrétní kulisa ale spíše zintenzivňují obecná témata vázaná k lidskému údělu. Takto se tentokrát na konci kulturní revoluce v Číně rozvádí spletité vyprávění o několika různorodých postavách, které musely z rozličných důvodů potlačovat své emoce. Nechronologicky pojatý snímek uhrane především svým formálním zpracováním, jemuž vévodí opulentní vizualita vyžívající se v pečlivě inscenovaných záběrech a symbolistních obrazech. Kameru vedli tři výrazní čínští kameramani Zhao Fei, Lee Ping Bin a Yang Tao, jejichž styl se vyznačuje důrazem na barevnost a dekorativnost záběrů. Vedle režiséra Jianga Wena ve filmu účinkují hongkongské hvězdy Joan Chen, Anthony Wong a Jaycee Chan, syn slavné akční ikony Jackieho Chana. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (11)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to nadpriemerná dráma. Má celkom dobrý príbeh odohrávajúci sa v priebehu rôznych ročných období na rozličných miestach Číny, spočiatku sa venuje mladíkovi, ktorý začne mať problémy so svojou mierne bláznivou matkou a túži spoznať svojho otca, o ktorom nemá žiadne informácie a ani fotografiu, pričom sa vyskytne niekoľko otázok, na ktoré by chcel dostať odpoveď a ďalšie obdobia na ne pomáhajú odpovedať. Spracovanie nie je zlé, ale celé to pôsobí dosť zvláštne. Film je aj kvôli ročným obdobiam rozdelený na štyri dosť odlišné časti, všetky sa odohrávajú na opačnom konci krajiny a spoločné majú len veľmi málo, prakticky sa ani v priebehu filmu nedá presne uvedomiť, v čom sú tie spojitosti, takže som si ani nebol istý, či tomu chápem, pretože mi stále unikali súvislosti, hlavne pri druhej radikálne odlišnej časti, ale neskôr sa už tie spojitosti začínajú objavovať a v závere je už jasný celý obraz, čo ma teda potešilo. Zaujalo ma, že na nič, čo spočiatku pôsobí najdôležitejšie následne nie je kladený až tak veľký dôraz, vždy sa tie spojitosti objavujú vo väčších kontextoch, takže ten celý obraz je nakoniec omnoho rozsiahlejší, ako to spočiatku vyzerá. Ale aj tak ma to nedostalo až tak moc, ako by som chcel, hlavne je to miestami dosť absurdné a nebol som si istý, ako sa k tomu postaviť a zároveň kvôli priebežnej neprehľadnosti sa do toho nedá až tak vžiť, keďže sa ani nedá vedieť, na čo sa má divák zamerať. A možno aj preto si ma najviac získala druhá časť, ktorá je zo všetkých najodlišnejšia. Herecké obsadenie je na tom dobre, najviac ma bavil Anthony Wong Chau-Sang, len škoda, že má priestor len v jednej časti, k tomu Wen Jiang, Jaycee Chan a niekoľko zaujímavých vedľajších postáv. Réžia a technická stránka sú výborné a sú aj hlavným kladom filmu, skvelý vizuál, po stránke kompozície mnoho veľmi dobrých záberov, tu sa je na čo pozerať. Neviem, ako to bude fungovať po druhom pozretí, kedy sa už v priebehu bude vedieť všetko dôležité a nebude treba čakať na záver, takže tu kľudne môže byť aj omnoho lepšie. Takto som v priebehu niekoľkokrát premýšľal, či to nemám začať pozerať znovu od začiatku, pretože som sa v tom strácal, ale našťastie mi hlavne posledná časť ukázala, že chyba nebola na mojej strane, a film je zámerne takto zaujímavo vystavaný. Ale v každom prípade aj napriek priemernému hodnoteniu u mňa prevládajú kladné pocity a rád si to ešte niekedy pozriem. 67% ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Již ve svých prvních dvou filmech reflektoval Jiang Wen klíčová mnohoznačná období čínské historie 20. století skrze upozadění přímých projevů doby a naopak vystižením jejích charakteristik prostřednictvím osobních příběhů zdánlivě stranou vlivu velkých dějin. Ve "Slunce opět vychází" tento koncept dovedl do podoby tajnosnubné alegorie, jež zrcadlí bizarnosti kulturní revoluce. Přes burleskně rozvedené motivy bláznovství, falešného obvinění, nevěry i bujarých veselic se rozprostírá obraz doby plné střetu vzletných ideálů a osobních tužeb. Snímek křiklavě barvitý a afektovaně rozjařený jako dobové muzikály vedle své interpretační unikavosti, kterou lze vnímat jako potvrzení faktu, že jistá témata prostě nelze v Číně přednést přímo (o čemž Jiang ocejchovaný dočasným pozastavením režijní tvorby po svém předchozím snímku ví své), uhrane též grandiózními hereckými výkony, především bonvivánsky graciézního Anthonyho Wonga a dravě vyzývavé Joan Chen. ()

Vavča 

všechny recenze uživatele

No tak velmi hezká kamera, ty záběry jsou skoro někdy až kýčovité, někteří ten film označují za magický neorealismus. Jde tady o několik volně propojených povídek osudu jedné rodiny. Neurotická a řekněme podivínská matka neustále vyvádí z konceptu svého syna, kterého tu hraje Jaycee Chan. Ten začne pátrat po příčinách matčina chování a zákonitě se musí dopátrat toho, co se stalo v minulosti. Jako proč má jméno Aljoša atp. Neříkám, že je to špatný film, ale bylo to celé takové moc rozdrobené, nedávalo to někdy vůbec žádný smysl s předchozím dějem a co je horší ani tím pozdějším, fakt nevím, zda to byl záměr. Herci jsou ovšem dobří, nějakou záhadou se tento film dostal do nominace Zlatého Lva, ale za rok 2007 by se v Číně našel určitě lepší a zajímavější snímek. ()

Galerie (40)

Reklama

Reklama