poster

Orphan

  • Česko

    Sirotek

  • USA

    Orphan

  • Německo

    Orphan - Das Waisenkind

  • Slovensko

    Sirota

  • Velká Británie

    Orphan

Drama / Horor / Mysteriózní / Thriller

USA / Kanada / Německo, 2009, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    ****

    Asi fakt něco bude na tom, že náladu a tendence ve společnosti nejlépe odrážejí horory. Kdyby na současném Západě právě nekulminovala infantilní posedlost dětmi ústící v uctívání a módnost mateřství a přehnaně liberální výchovu, plodící následně armádu nebezpečných monster, asi by teď nevznikal jeden horor s dětskými záporáky za druhým. Za zvážení stojí i to, že ani jeden ze zdejších rodičů není psychicky vyrovnaný a v dětech spatřuje pouhý objekt, který mu má jaksi sám od sebe svou přítomností pomoci zlepšit život a najít duševní rovnováhu. Pravá kontroverze nespočívá ve zcela nepřítomné démonizaci adopcí (zase nebuďme příliš korektní, milovat zpočátku nevlastní dítě stejně jako vlastní prostě je problém, na výsledek nehledě. To není kontroverzní názor, to je neutrální fakt.), ale ve výsměchu současnému postoji k dětem (krásné vystřízlivění nabízí zcela reálný úvodní sen o porodu). A já bych nad tím i nekriticky vrněla blahem, kdyby se ke mně tohle sdělení nedostávalo kvůli drhnoucí motivaci v podstatě náhodou. Sirota je rozvláčná, na jednu stranu obsahuje příliš nepotřebných epizodek a motivů, které mají odůvodnit chování postavy (mrtvé dítě, alkoholismus, nehoda na rybníce, nevěrný muž – jedno z toho by ke stejnému efektu stačilo bohatě), zároveň si tvůrci jakoukoli motivaci pro chování devítileté Emmanuelle Seigner (jen tu podobu a přízvuk popírejte) schovávali kvůli „šokujícímu závěru“, takže jen podpořili stereotyp nemotivované dětské zrůdy a z konce udělali lacinou chechtačku. (SPOILER na závěr, který si prostě neodpustím: to, že Esther řeší svou sexuální frustraci danou svým postižením – i když i jiné cesty by se jistě najít daly - tím, že spoléhá na fenomén zneužívání dětí jejich adoptivními rodiči a že jí tento předpoklad ne a ne vyjít, je bez přehánění téma, nad kterým se správný cynik potrhá smíchy. Udělat hlavní postavou „dítě“, které si jen zoufale potřebuje zašukat, to tedy klobouk dolů).(13.10.2009)

  • tron
    **

    „Hovorili ste, že s ňou nie sú problémy...“ – „Nie sú. Problémy majú ľudia okolo nej.“ Zo začiatku som sa nechal s chuťou unášať príjemne pomalým tempom, atmosférou rozčľapkanej zimy, sústredenými hereckými výkonmi (mám rád Petra Sarsgaarda), klavírom a psychologickým príbehom o poničených rodičoch a ich adoptovaných deťoch. Bohužiaľ, scenár sa čoskoro nečakane zvrtol (SPOILER v „Columbovi“ sme tiež poznali identitu vraha od začiatku, ale tam to fungovalo SPOILER) a postavy začali jednať ako stovky iných postáv v stovkách iných psychologických hororoch. Tvorcovia ma chytili až ku koncu, keď Karel Roden povedal do telefónu vec, ktorá na mňa mrazivo zapôsobila a povedal som si „fuj, teraz by som určite nechcel byť v koži hrdinov“ (tento zvrat mi pripomenul pamätnú vetu Dr. Housea SPOILER „Milí rodičia, vaša dcéra má gule.“ SPOILER). Ale to už bolo po dvoch útrpných hodinách neskoro. Na to, že produkovali Susan Downeyová, Joel Silver, Robert Zemeckis a Leonardo DiCaprio, slabé.(31.12.2010)

  • akisha
    ***

    Skvělej psychoteror, co mě velmi překvapil vezmu-li v potaz, z jaký dílny tenhle výrobek pochází. Stupňování napětí je dobrá věc a taky se opravdu povedlo. Naprosto skvěle se tu taky předvedla Vera Farmiga, jejíž výkon mi na takovej film přijde možná až moc dobrej. Isabelle Fuhrman byla extrémně na zabití (to berte jako plus). Jenom obyčejně sympatickej Sarsgaard je tady na odstřel, čemu tenhle blbštajn věří, to je fakt na pováženou. Jak říká Chermy - proč věří divnýmu děcku, když má doma Veru, to mi fakt mozek nebere. A vidět Rodena je taky fajn, klidně tam mohl bejt častěji. Možná stopáž mohla bejt kratší a zážitek by byl lepší, na druhou stranu pointa patří rozhodně k těm zajímavejm a nečekanejm. Jaume se po nuďárně Dům voskových figurín předvedl v mnohem lepším světle. Škoda, že potom přišlo Unknown.(6.8.2011)

  • choze
    ****

    Solidně drsný thriller o manipulaci, který se nebojí překračovat hranice neškodné americké žánrovky (nekompromisně odpravovat postavy, které by normálně přežily), s výbornou dětskou představitelkou a správně úchylnou šokující pointou. A body má i za to, že si v něm má oblíbenkyně Vera Farmiga konečně připsala pořádnou roli. Něco ale musím strhnout za klasický stupidní konec s dokola vstávajícím domněle mrtvým vrahem.(7.2.2010)

  • 3DD!3
    ****

    Brutální začátek bych rozhodně nepouštěl budoucím maminkám, bylo to trošičku moc i na mě, ale jinak parádní žánrovka. Dokonce jsem uvažoval i o pěti, ale nesedl mi jeden twist na konci (na druhou stranu je tam díky němu jako vždy parádní Karel Roden). Ale jinak co se týče mě... kladívko udeřilo na hlavičku. :)(20.2.2010)

  • - Ve scéně, kdy jsou Kate (Vera Farmiga), Max (Aryana Engineer) a Esther (Isabelle Fuhrman)  v obchodě s potravinami, Kate zazvoní telefon a ona přijme hovor, se objevují ve spodní polici v záběrech 2 odlišné typy obalu 7up. (dokec)

  • - Tapeta, kterou má Kate (Vera Farmiga) na telefonu, je "Hvězdná noc", slavné dílo nizozemského postimpresionistického malíře Vincenta van Gogha. (cze.Oi)

  • - Fotografie Saarne Institute je ve skutečnosti Alma College v Saint Thomas. Budova byla zbourána v roce 2008. (TomikZlesa)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace