poster

Normal

  • anglický

    Normal the Düsseldorf Ripper

Thriller / Drama / Psychologický

Česko / Makedonie / Velká Británie, 2009, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Botič
    *****

    Už jste si někdy připadali osamoceni ve světě plném šílenců a zvrhlých existencí, které Vás utvářejí a dělají ve výsledku tím, kým v budoucnu budete? Takový bezútěšný svět si pro nás připravil Julius Ševčík svým Normalem. Impresionistické výjevy v kafkovsky-expresivním panoptiku, jenž oscilují mezi snovou noční můrou a tvrdou realitou přibližující se věci makropulos opulentně zahalené do modravého hávu v němž jsou všechny postavy uzavřené v neproniknutelných bublinách svých existencí. Nelítostný souboj o nevinnost sváděný v žumpě lidské společnosti. Po formální stránce se Normalu nedá vytknout takřka nic. Ševčík si hraje s výtvarnou stylizací od prvního do posledního záběru a po prvotních rozpacích mně snímek uchvátil. Pozoruhodný mi přijde symbolický a náboženský podtext (symbolické předání stigmatického znamení z Kurtenovy ruky, význam jména hlavního hrdiny Justa coby spravedlivého o jehož duši se svádí boj mezi dobrem a zlem).------ Mimo záznam - líbí se mi i myšlenka, která není z mé hlavy, že každá z postav reprezentuje jinou formu - Kurtenova postava - expresionismus, Justova impresionismus a Mariina film noir.------ Příběhová stránka je možná slabší ale díky závěrečnému doslovu, ve kterém dostávají předešlé události nový úhel pohledu, se mi Normal zadřel pod kůži. Rozhodně se jedná o velmi příjemnou změnu oproti milým českým komediím, které jsou ve výsledku myšlenkově prázdnější. A který jiný český film se může pochlubit tím, že se obsahově přiblížil Mlčení jehňátek, byť neúmyslně.9/10(4.4.2009)

  • StarsFan
    ***

    Na českou tvorbu nesmírně netypický film. Barevná stylizace, podmanivá hudba, neokoukané herecké obsazení, netradiční kamerové úhly... Až jsem občas měla pocit, že to Ševčík se svým záměrem být vekrze originální a novátorský přehání. Při počátečních scénách s přijíždějícími auty a Kňažkem v kostele jsem skákala nadšením, při zvláštních záběrech na polovinu Gajdošova obličeje či na Kňažkovy vlasy odkudsi shora přes mříže už o poznání méně. Možná je to jen můj osobní pocit, jenže zatímco většinu českých filmů se zajímavým scénářem zabíjí neoriginální provedení, Normal se snaží vybroušeným zpracováním s až uměleckým nádechem kompenzovat mezery ve scénáři. Ne, že by námět nestál za nic, po přečtení první věty z oficiálního textu disributora ("skutečný případ masových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou") a shlédnutí traileru jsem začala věřit v lepší zítřky českého filmu. Bohužel upoutávky nasadily tak vysokou laťku, že ji celý film dohromady nedokázal překonat. Sama nevím proč. Jednotlivé scény fungují perfektně (pejskek se třesoucíma tlapkama, povídání o prasatech, seznámení Kurtena s Marií - jak je dobře, že už Dagram Havlová není první dáma - Justusova rvačka s otcem Kristýnky...), jako celku jim ale něco chybí. Jako by vybroušené detaily a pečlivé audio-vizuální zpracování jen zakrývaly chyby někde jinde. Mám pocit, Normal by se hezky vyjímal na nominačním papíře ve všech kategoriích Českého lva. Až na ty hlavní.(28.3.2009)

  • Enšpígl
    **

    Kombinace humanistického poselství a křečovitá snaha o filmové umění, může být něco horšího ? Ano, může ! Po skončení filmu Normal jsem se běžel dívat na kvalifikační fotbalový zápas Česko - Slovensko a krom již tradičně trapnýho výkonu našich reprezentačních primadon, jsem díky české TV Nova byl nucen poslouchat nadšenecký kecy slovenskýho komenátora. Takové trojnásobné ponížení v jeden den, během několika málo hodin mnou natolik otřáslo, že když jsem psal smsku jedné nejmenované slečně se žádostí o rande, radši jsem sám sebe rovnou odmítnul.(2.4.2009)

  • larelay
    ****

    Dejovo mi film nic nedal, o samotnom Kurtenovi viem toho akurat dost. Co ma vsak uchvatilo bola audiovizualna stranka tohto snimku. Dostavala som sa do absolutnej euforie, ktora takmer dosiahala spicu pri advokatovej navsteve v bare, to, co v nom nasledovalo, ale samotny vrchol prisiel pri scene advokata s Marii Kurtenovou. Obrazky na tele, hudba, slza... Nebudem sa rozpisovat o vsetkom, co na mna zaposobilo, ale bolo toho prilis vela na to, aby tento film zapadol do sedeho priemeru.(3.3.2010)

  • Skejpr
    ****

    Velice dlouho mi trvalo, než se mi podařilo do filmu proniknout. Když se tak ale 20 minut před koncem konečně stalo, nezbylo mi než uznale pokývat hlavou a nechat na sebe plynout tvůrčí genialitu Ševčíkovu. Na podruhé už čistý průstřel a plný počet. Tenhle film u nás nemá obdoby, bohužel tu na něj ale není nikdo připravenej...(28.3.2009)

  • - Většina záběrů vznikala v hostivařských ateliérech, několik dní ale štáb natáčel třeba i v historickém makedonském městě Bitola. [Zdroj: Premiere] (zdeny99)

  • - Pavel Gajdoš navštěvoval různá soudní líčení, aby co nejlépe zahrál svou postavu. (Dawid199)

  • - Film byl inspirován divadelní hrou "Normal: The Düsseldorf Ripper" z roku 1991, jejímž autorem je skotský dramatik Anthony Neilson. (skudiblik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace