poster

Normal

  • anglický

    Normal the Düsseldorf Ripper

Thriller / Drama / Psychologický

Česko / Makedonie / Velká Británie, 2009, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • AngelAngie
    ****

    Festival nad řekou, Písek, 2009 // Dlouho jsem přemýšlela, co vlastně bude "Normal" znamenat... mám na mysli přímo název filmu - zdali nám to režisér vysvětlí a nebo to bude čistě na dohadech diváků, jak si název vyloží. K filmu jsem si nečetla žádné recenze, jediné, čím jsem byla informována, bylo herecké obsazení a trailer. Nic víc, nic míň. Chtěla jsem si udělat obrázek sama. A taky, že udělala... Dohady typu - ten film bude dost o ničem, Ševčík si hraje na kdoví co... se mě netýkaly. A ani týkat nebudou. Pro mě je to nejlepší režisér. A to v měřítku jak český, tak světový. Ano, je. Restartem mi ukázal, že KONEČNĚ je někdo, kdo točí přesně tak, jak já chci film vnímat a vidět, konečně někdo dokáže vizuální stránku spojit s tou hudební a konečně se někdo nebojí a jde do toho naplno. Normal je zcela jistě nenormální film. Normal je film odvážný, slastný, pobuřující, ale nesmím zapomenout, zcela určitě je to film originální. No, dobře, pro mě s jedinou chybou, kterou ale nepřikládám vůbec režisérovi. Opravdu je jen jedna věc, která mi na filmu vadila a to ten mladý herec v podání detektiva. Vím, měl působit naivně, přihlouple, měl se tak i tvářit, chovat... ale mě prostě vadil. Ne jeho postava, ani dialogy, ale on sám. Vadila mi jeho intonace, kdykoli jsem slyšela jeho hlas v retrospektivě, bylo to výborné, ale jakmile přišlo na dialogy v reálu - člověk vs člověk, hl. výslechy, dostávala jsem kopřivku. Režisérovi líbám ruce za zvolenou kameru a střih, líbám mu ruce za scény v minulosti, za početné měnění záběrů, za vůbec zvolené typy záběrů a především za to jak je dokázal proložit hudbou, takže tleskám J. P. Muchowovi a kameramanovi především. Nevšední audiovizuální zážitek. Děkuji.(8.8.2009)

  • Marigold
    ****

    Dojmy poněkud rozporuplné: na jednu stranu úžasný nápad rozvést expresionistický obraz monstra, v němž se zrcadlí podstatná dilemata Výmarské republiky, bizarní mezistupeň mezi stvůrou a spasitelem. Na všechny palčivé otázky ale Ševčík nabízí pouze velmi schematické odpovědi ve vybraném vizuálu, skvělé kompozici, ve hře světla a tmy. Postavy redukuje na úroveň symbolů "dobro", "zlo", "nevinnost", nenabízí komplexních psychologické portréty. V závěru však není divák o moc moudřejší než na začátku, ano, sečtělý fanoušek německého expresionismu se pokochá a potěší, na duši zahřeje i to, že konečně do kin přichází český film, který nejde s proudem a vyvolává kontroverzní dojmy. Osobně si Normal rád prohlédnu do detailu ještě jednou, abych si ověřil, zda moje konstrukce mají oporu v natočeném. Trochu ve mně totiž přežívá pocit, že Ševčík vyvolal spoustu příslibů, naservíroval plný tác laskominek pro "sečtělé" diváky, ale pod vybraným audio-vizuálem zdaleka nedříme film, který by uspokojivě odpovídal na svoje vlastní otázky. Nicméně zdůrazňuji: takhle podnětný český film tu nebyl už léta. Hosana.(28.3.2009)

  • Botič
    *****

    Už jste si někdy připadali osamoceni ve světě plném šílenců a zvrhlých existencí, které Vás utvářejí a dělají ve výsledku tím, kým v budoucnu budete? Takový bezútěšný svět si pro nás připravil Julius Ševčík svým Normalem. Impresionistické výjevy v kafkovsky-expresivním panoptiku, jenž oscilují mezi snovou noční můrou a tvrdou realitou přibližující se věci makropulos opulentně zahalené do modravého hávu v němž jsou všechny postavy uzavřené v neproniknutelných bublinách svých existencí. Nelítostný souboj o nevinnost sváděný v žumpě lidské společnosti. Po formální stránce se Normalu nedá vytknout takřka nic. Ševčík si hraje s výtvarnou stylizací od prvního do posledního záběru a po prvotních rozpacích mně snímek uchvátil. Pozoruhodný mi přijde symbolický a náboženský podtext (symbolické předání stigmatického znamení z Kurtenovy ruky, význam jména hlavního hrdiny Justa coby spravedlivého o jehož duši se svádí boj mezi dobrem a zlem).------ Mimo záznam - líbí se mi i myšlenka, která není z mé hlavy, že každá z postav reprezentuje jinou formu - Kurtenova postava - expresionismus, Justova impresionismus a Mariina film noir.------ Příběhová stránka je možná slabší ale díky závěrečnému doslovu, ve kterém dostávají předešlé události nový úhel pohledu, se mi Normal zadřel pod kůži. Rozhodně se jedná o velmi příjemnou změnu oproti milým českým komediím, které jsou ve výsledku myšlenkově prázdnější. A který jiný český film se může pochlubit tím, že se obsahově přiblížil Mlčení jehňátek, byť neúmyslně.9/10(4.4.2009)

  • imf
    ***

    Ambiciózní, své a ve výsledku možná trochu sobecké, ale do poslední špetky nemainstreamové. Z autorského hlediska buď neukotvené nebo nečekaně vyzrálé. Na Normal lze hodit spoustu světlometů a v záři každého z nich bude vypadat jinak. Nikdy z něj ale nebude divácký film. Na to je příliš temný, formálně i obsahově rozkročený a neprostupný. Prvotní fascinace bohužel rychle ustupuje, pokud tohle není "to vaše pravé ořechové". Já se do Ševčíkova zaměřovače nevešel, ale nikterak mi to nebrání těšit se na další jeho film. Snad v něm bude míň surreálných záběrů a víc čitelných žánrových postupů.(27.3.2009)

  • D.Moore
    ****

    Člověk by ani nevěřil, že něco takového vzniklo u nás, nebýt známých tváří. Palec nahoru za Milana Kňažka (jeho čeština se slovenským přízvukem ale občas tahala za uši), Pavla Gajdoše, Miroslava Táborského (skvělý) a nakonec i za tu Dášu (takhle má vypadat návrat na filmové plátno). Ohromující vizuální stránku nemá cenu rozebírat, překvapila mě ovšem Muchowova hudba, která byla oproti jeho jiným věcem dost povedená a stylová. Celý Normal tak trochu připomíná Mlčení jehňátek (má do něj sakra daleko, já vím, ale stejně...), z vražedných scén (obzvlášť z malé holčičky) jakespatří mrazí... Škoda, že to všechno bylo tak moc hezky natočené, až to vypadalo trochu uměle - nereálně. Nicméně i tak dávám čtyři poctivé hvězdice. Na české poměry nadprůměr, ale ve srovnání s tím, co se točí jinde, je Normal v podstatě obyčejný příběh v nádherném balení.(5.8.2010)

  • - Mexický kameraman Antonio Riestra (filmy Frida, Amores Perros) s režisérem Ševčíkem prostudovali řadu dobových fotografií a filmů, aby se inspirovali pro vizuální styl filmu. (hippyman)

  • - Ševčík byl od počátku rozhodnutý, že v roli manželky obviněného vraha chce mít právě Havlovou. Uprostřed úspěšného natáčení už přiznal, že vlastně ani neví, jakou herečku by obsadil v případě, kdyby ho Havlová odmítla. (hippyman)

  • - Podle režisérových slov jde o snímek, ´jaký v Česku dlouho nevznikl, film v nové české kinematografii opravdu přelomový,´ a přirovnává ho k filmům jako Spalovač mrtvol či Ucho. (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace