Reklama

Reklama

Petr a vlk

Krátkometrážní / Animovaný / Hudební
Velká Británie / Polsko / Norsko / Mexiko, 2006, 30 min

Podaří se malému Péťovi a jeho zvířecím kamarádům přelstít krvelačného vlka? Moderní adaptace klasické ruské pohádky s originální hudbou Sergeje Prokofjeva. Oscar za nejlepší krátký animovaný film.
První záběry realisticky animovaného filmu Petr a vlk nás zavedou do rozpadajícího se ruského městečka kdesi na svazích Uralu. Britská režisérka Suzie Templetonová ale nemusela hledat podklady pro scénografii tak daleko, velmi podobně vypadá i rozkopaná ulice a zchátralý dům na okraji Lodže, kde sídlí studio loutkového a experimentálního filmu Se-ma-for, kde film vznikal.
Osmadvacetiminutový Petr a vlk je filmovým zážitkem-potěší kritiky i normálního přemýšlivého diváka. Film popisuje proměnu chlapce Petra, který je zpočátku dítětem uzavřeným do sebe. Po zápasu s vlkem se ale mění, a začíná odhalovat divokost světa i cenu svobody.
Petr a vlk je film složitý významově i technicky. Vznikal na sedmi hlavních scénách současně. Režisérka použila klasickou metodu snímání loutek po okénku. Další efekty a úpravy provedli počítačoví odborníci.
Práce od projektu přes scénář až po výrobu trvaly čtyři roky. Na výrobě se podíleli i animátoři z Anglie, Německa a Maďarska, jen v Polsku na filmu pracovalo 150 lidí. Nejtěžší byla preciznost práce, kterou vyžadovala režisérka Templetonová. Dekorace musely sedět na milimetr. Bylo to umělecké dílo. Film Petr a vlk vznikl na základě hudby a libreta ruského skladatele Sergeje Prokofjeva.
Premiéra filmu se konala v londýnské Albert Royal Hall za účasti velkého symfonického orchestru, který hudební stopu zahrál živě. Studio Se-ma-for po oscarovém úspěchu filmu Petr a vlk konečně získalo důstojné prostory a přestěhovalo se. (Česká televize)

(více)

Recenze (19)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Originální příběh neznám, tudíž nemůžu režisérce vytýkat míru upravení. Ale já se na film díval kvůli provázanosti (výborné) hudby s dějem a ta byla dobrá. Navíc mě mile překvapila úroveň animace, která mně jako laikovi v daném žánru připadala hodně propracovaná a také hravá. A přestože film hrál na vážnější notu, našlo se zde trochu místečka i pro humor. Milé překvapení, slušné 4*. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Velmi vkusně naservírovaná lahůdka, za kterou se skrývalo velké množství vynaložené práce a usílí. To všechno bylo po zásluze odměněno. Hudba Sergeje Prokofjeva byla opravdu originální. Jednu chvíli mi ten hudební motiv přišel jako z jiného světa. Ale na druhou stranu ten příběh skvěle dolaďoval. Také jsem si při sledování vzpomněla na Trnkovy pohádky. Petr prošel v příběhu zajímavou proměnou. ()

Reklama

Artran 

všechny recenze uživatele

Templetonová opět nezapřela svou zálibu ve vyhrocené tematice a přesunula klasickou hudební Prokofjevovu pohádku do současného Čečenska. Nemůžu říct, že bych tím byl jako divák nadšený (zajímalo by mě, jestli tam někdy byla... sotva), ale díky její standardně velice kvalitní animaci je pochopitelné, že dokáže vzbudit značnou pozornost (Oscar, Grand Prix na festivalu v Annecy ad.). Naštěstí už také nebere samu sebe tak vážně jako v jejím Psovi a do Petra a vlka se jí vkradly stopy jejího bývalého humoru. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Dechberoucí animace plus Prokofjevova hudba rovná se náramná atmosféra. Prvních pět minut jsem byl sice v rozpacích, protože mi film připomínal leccos, ovšem Péťu a vlka, kterého znám já (tedy tu verzi s Karlem Högerem coby vypravěčem) rozhodně ne. Pak ale hudba konečně spustila, začal se odvíjet v mnoha ohledech pozměněný, ale přesto tentýž příběh, který je díky obdivuhodnému zpracování velice působivý, hravý, střídá veselejší chvilky s napětím jako z hororu. Když došlo na finále, zjistil jsem, že zmíněný úvod měl opravdu smysl, a odlišný konec (v původní verzi skončí vlk v zoo) se mi líbil snad ještě více než originální. ()

thommas 

všechny recenze uživatele

Artran má na jednu stranu pravdu - nelze si nevšimnout, že Templetonová se ráda vyžívá v melodramatických symbolech, jakým je například padající pírko z husy - nicméně v jejím snímku mi to ani tak nevadí, stejně jako nevnímám, že se příběh odehrává v Čečensku (ať už tam autorka byla, nebo ne). Co třeba hodnotit je ovšem opravdu vysoká úroveň animace a vizuálně dokonalé, svým způsobem veselé a zároveň vnitřně rozpolcené postavy (například Petr v závěrečné části odchodu s vlkem působí jako z hororového snímku, o chvíli později se zastavuje a pozoruje vlka užaslým výrazem malého dítěte). Ironické je, že relativně dlouhé statické záběry v některých částech dodávají loutkám život a iluzi proudících myšlenek, které pro mě jsou stejně důležité jako Petrovy okouzlující, průzračně modré oči. Pokud postavám nedokáže autor vdechnout život, a divák nemá pocit, že žijí vlastním životem a uvažují o něm, film se nepovedl. Petr a vlk mezi takové filmy naštěstí nepatří - ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama