poster

Bunraku

  • USA

    Bunraku

Akční / Fantasy / Drama

USA, 2010, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • TeeAge

    || Scenár: Guy Moshe | Hudba: Terence Blanchard | Produkcia: Keith Calder, Ram Bergman, Alex McDowell, Nava Levin, Jessica Wu | Distribúcia: ARC Entertainment, XLrator Media | Štúdio: Snoot Entertainment, Bergman Productions, Picturesque Films | Rozpočet: 25 miliónov $ | Tržby: - $ ||(9.8.2011)

  • Shadwell
    ****

    Bunraku patří do stejný sorty jako Sin City, Gamer, Speed Racer, Goemon nebo Scott Pilgrim proti zbytku světa, čímž se míní, že nestaví na tradičních médiích (literatura, výtvarné umění), ale spíš na těch nových (komiksy, počítačové hry). Hlavně jde ale o to, že těmto novým médiím podřizují samotný film a jeho pravidla, dokonce bych se snad nebál hovořit o nějaké vlně či hnutí. Nejdál v tomhle zašel asi mangami a anime inspirovaný „animák s živými herci“ Speed Racer. Konkrétně tady to pak znamená, že počítačové hry kontaminovaly jak příběh (čtyři typy nepřátel: běžní pochopové umírající po stovkách, osm bossů, bodyguard padoucha, závěrečný padouch), tak styl filmu (jedna akční honička braná z ptačí perspektivy kopíruje Grand Theft Auto 2, jiná akce, během níž projde Hartnett několikapodlažním vězením plným nepřátel, připomíná plošinovky). Nejinak je tomu s komiksem, který taktéž prostupuje příběhem (stylizovaný 2D postavičky, každá se svým poznávacím znakem, třeba bodyguard Kevin McKidd propojuje boj s tancem Freda Astairea) i stylem (hlavně kulisy připomínající papírmaš či vystřihovánky barmana). Odsud je i zřejmé, že vážnější rovina tu patří počítačových hrám a nějak postavy omezuje a současně prověřuje jejich schopnosti, kdežto ta komiksová rovina jim spíše nahrává a celý film odlehčuje. I ty komiksový kulisy se jistě daly během natáčení libovolně přesouvat na přání režiséra a herci tak měli k dispozici maximální svobodu co se prostoru týče – jinak řečeno kamera tu není limitována kulisami, jak je běžné, ale má nad nimi prim. ____ Bunraku lze nejlépe chápat jako americký art. Coby indie film je to takový ekvivalent evropských, blízkovýchodních či jihoamerických artů, jen s tím zásadním rozdílem, že se úplně nezbavuje čitelného příběhu. Kdybychom to měli říct v odborných termínech, tak existují čtyři způsoby, jak se postavit k filmovému příběhu, řazeno od těch nejvíce používaných po ty méně atraktivní: neomezená narace (nejčastější přístup, vševědoucí vypravěč nám podává všechny důležité informace; příběh >> styl), omezená narace (jsme omezeni jen na jednu postavu, co neví ona, nevíme ani my, situace se zkrátka komplikuje; příběh > styl), parametrická narace (film sice příběh vypráví, ale nesejde na něm; příběh < styl), vyprázdněná narace (příběh zcela absentuje, klíčový je styl filmu; příběh << styl). Jenže tyhle čtyři způsoby, kterak se postavit k příběhu, jsou odvozený hlavně z té evropské či blízkovýchodní kinematografie. Naproti tomu Bunraku nějakým způsobem propojuje neomezenou naraci s vyprázdněnou narací, příběh se stylem, a tím trochu mate. Již zmiňovaný Speed Racer na to dojel u širší veřejnosti i u kritiků. Prostě Američani, i když točí stylově progresivní filmy, tak se pořád drží nějakého alespoň elementárního příběhu. Ať už je k tomu vedou důvody komerční (jinak to neprodáme), socio-kulturní (jsme národem bytostných pragmatiků) či historické (chybějící historii si suplujeme příběhy). ____ Kdykoliv se na plátně octne Harrelson, je o srandu postaráno. Ovšem jak říkával Vančura „humor není smáti se, ale lépe věděti“, pročež se nabízí vnímat Harrelsona jako demiurga, jako architekta celého příběhu (homodiegetického vypravěče, chcete-li), který si obě hlavní postavy doslova vytvořil, vystřihl, jak se v jedné scéně naznačuje, jakož i celý svět, jehož zmenšeninu ukáže v baru tomu šermíři, jenže ten samozřejmě nic nepochopí a označí celou vystřihovánku za obrázky pro děti. Pak se ale nemůže divit, že mu pořád něco uniká a že připomíná kačera Daffyho, kterého si ve slavným díle Duck Amuck z ´53 doslova kreslí ďábelský animátor Bugs Bunny. Odsud můžeme vyřešit i hádanku, proč se ten film vlastně jmenuje Bunraku? Bunraku označuje japonské loutkové divadlo, kde se na jevišti objevovali spolu s loutkami i loutkáři. Zde je tím loutkářem, respektive vypravěčem, který se přímo účastní příběhu, barman Harrelson. Pěknej ptáček!(5.2.2012)

  • honajz
    *

    Od dob Dogville nesnáším studiové stylizace a filmy odehrané v papundeklových kulisách. Tady ještě navíc ta komiksová přebarvičkovaná stylizace leze brzy na nervy, a příběh je takový mix westernu, samurajů a mírně postapo. Celé to ale vypadá, jako byste třeba Mad Maxe odehráli s panenkami v domečku tříletých holčiček.(1.2.2012)

  • Segrestor
    ****

    Zhulenecké Sin City. S jednodušším příběhem, s přidaným humorem a kvantem hromadných bojových scén, které neměl ani Křižník Potěmkin. Vážně nevážně a krapet teatrálně, ale přece zajímavě pojatý Kung Fu rytmikál. Bohužel hudba byla dosti otravná a takříkajíc se nehodila. Rovněž kasting mohl být lepší. Místo Joshe Horneta bych si dovedl představit někoho mnohem charismatičtějšího, ačkoliv chápu, že jeho vzhled naivního děcka byl žádoucí. Rozumějte, David se měl postavit Goliášovi. Tac ól, folks. A v leporelovém magořišti! Jestli to není na čtyři hvězdy, tak už nevím, co s vámi.(25.4.2015)

  • Fr
    ***

    ,,ODPLATA, JE VĚC OSOBNÍHO STYLU. OKO ZA OKO, ZUB ZA ZUB, BUDE NAVŽDY UDRŽOVAT ROVNOVÁHU LÉPE, NEŽ KDYBY LIDÉ NASTAVOVALI DRUHOU TVÁŘ“....... /// Japonec co vypadá japonsky je vždycky podezřelej. A do tý doby, než Yoshi vyhodil tři rudý obleky (plný chlapů) z restaurace, se toho zase tolik nestalo. Barevný omalovánky a svět z leporela plný akce a věcí, na který se dobře dívá. Zvláštní chorea soubojů a někdy tak strašlivě kýčovitý prostředí, že člověk spíš přemejšlí, jak to kurva ta Demi dělá (pořadí slov je možno volně zaměnit), že ..... Mám rád J.Hartnetta, ale velkej herec z něj nebude. A Gackt? Taky mu to sluší! Nutno podotknout, že si všichni svý role užívaj. Škoda, že ve zvláštní atmosféře (s hlasem vypravěče) není víc prostoru pro fórky. Třeba by pak nevadilo, že muži, kteří udržují rovnováhu a uvědomují si osobní zodpovědnost, nevzbuzují pražádný emoce. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Vzpomínám na Sin City. 2.) Zjistím, jestli by Ron Perlman mohl založit black metalovou skupinu. 3.) Thx za titule ,,Rublenka“ a ,,Kardinál Tyšerié de la Teplice“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE *** NAPĚTÍ *(2.10.2011)

  • Gackt

  • - Film se natáčel dvanáct týdnů ve městě Buftea v Rumunsku. (Terva)

  • - V průběhu celého filmu ani jednou nezazní jméno postavy Joshe Hartnetta. (Illuminare)

  • - Vyjma prologu není ve filmu použita jediná střelná zbraň. (Illuminare)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace