
Režie:
Peter MedakScénář:
William GrayKamera:
John CoquillonHrají:
George C. Scott, Trish Van Devere, Melvyn Douglas, Jean Marsh, John Colicos, Madeleine Sherwood, Barry Morse, Roberta Maxwell, (více)Obsahy(1)
George C. Scott jako John Russell - hlavní postava filmu, učitel a hudební skladatel ztrácí při autonehodě manželku s dcerkou. Přestěhuje se do obrovského starého domu. Po nastěhování slýchává každé ráno neznámé rány... Míček po zesnulé dcerce si bezstarostně hopsá po schodech z patra přesto, že byl zavřený v sekretáři... A proč jsou dveře do podkroví zamaskovány regálem? Výskyt něčeho děsivého nabývá na intenzitě. John Russel začne pátrat po bývalých obyvatelích tohoto domu... (Kulihrášek)
(více)Recenze (103)
Tak nakonec přece jen existuje i velice kvalitní duchařina mimo asijskou produkci, sice je na tom znát takovej hororovej styl 80-tých let, kdy se netlačí na pilu a snaží se to odvyprávět příběh trochu obšírnějí a rozvádět ho dál, než aby by se to zaměřovalo převážně na duchařský scény, což je ale možná škoda, jelikož mysteriózní scény v domě jsou neskutečně mrazivý a díky výborný hudbě i zvukovým efektům skvěle hororový, ale na druhou stranu to větší rozvedení udělalo z filmu i po příběhový stránce skvělou záležitost ()
„How did you die, Joseph? Did you die in this house? Why do you remain..?“ Haunted house klasika s detektivním ocasem, která dokáže poslat mráz po zádech takovým způsobem, že by se současné duchařiny sjíždějící z výrobních pásů měly pokorně učit (druhá akce podavače balonků, seance s automatickým psaním). Plusem je i to, že George C. Scott je v tom střetu racionálna a nadpřirozena spolehlivým ternem. Poznámka: Možná to bylo pro potřeby děje, nebo je to tím, že už prakticky vymizely, ale trošku mě překvapilo, kde všude stály telefonní budky.. ()
Kvalitni, u nas prakticky neznama, ducharina, vyuzivajici skoro vsech klasickych postupu. Male deti, bouchajici dvere, spiritisticke seance, dum s tajemnou minulosti a mnoho dalsiho. To vse postavene na dobrem pribehu a ponorene do huste atmosfery, navic okorenene vybornym vykonem George C. Scotta v roli skladatele, ktery ztratil rodinu a odjizdi do noveho domova zapomenout. Je to hodne podobne prvnimu dilu Amittyville, jen to ma navic lehce detektivni zapletku a poradne finale. Je to proste lepsi. ()
„Ako mohol otec urobiť takú vec?“ V prvom rade ďakujem Chozemu za to, že ma s týmto filmom zoznámil, dovtedy som nevedel, že niečo také existuje. Snímka je v prvom rade zbytočne dlhá (skrátil by som ju o 20 minút) a myslím si, že odhalenia prezradí priskoro a následne je to teda tým pádom troška nuda. No celé je to tak poctivo a v dobrom staromódne nakrútené, že mi vôbec neprekážalo klišé v scenári (ruku na náhrobný kameň, koho prekvapí príchod ženského média?). Chvíľu som uvažoval, že by som dal „len“ 60%, ale jednak atmosféra bola skutočne plnokrvná (vidieť to sám doma v nočných hodinách, nebolo by mi všetko jedno), jednak za výborný výkon skúseného a zrelého Georgea C. Scotta (skutočne je svieže občas vidieť poriadny dospelý horor s tomu odpovedajúcim hrdinom a bez tínedžerov) a studňa (SPOILER a to som si naivne myslel, že Nakata bol prvý SPOILER). Kebyže raz píšem článok o najlepších hororoch 80. rokov, The Changeling by sa medzi ne určite prestrašilo. ()
Kladu si otázku, co by mě vlastně mělo děsit na příběhu, v němž duch protagonistovi nijak neubližuje, neohrožuje jeho a nikoho jiného a je vlastně v pozici bezbranné oběti, která jen pasivně čeká na jakousi formu vysvobození. Stejně jako třeba u filmu Full Circle mi trochu vadí, že se původně tajuplné vyprávění zvolna překlopilo v tuctovou detektivku, kde hrdina chladně a racionálně dedukuje a rozplétá jako kriminální případ něco, co by mělo být strašidelné svou iracionalitou. Přesto má The Changeling velmi dobré momenty (při spiritistické seanci jsem ani nemrkal). 50% ()
Galerie (41)
Zajímavosti (3)
- Film je založen na událostech, ke kterým údajně došlo v domě v Denveru v Coloradu v roce 1960. (Chatterer)
Reklama