Obsahy(1)
Ctibor Šatlava, sběratel pověr, povídek a bájí, vypráví o dávných čarodějných dobách, kdy žila čarodějnice Čarymúra. Bratři Martin, Tomáš a Vašek Nešikové se přou, zda něco umí, nebo vůbec nic. Vašek tvrdí, že nic neumí a bratra přirovnává k Čarymúře, ta se probudí a jejich spor vyslechne. Vašek je bratry vyhnán a čarodějnice se mu chce pomstít. Najednou znova zaslechne své jméno, zloději Lívacour a Kopejtko, kteří jí již jednou okradli, kradou zas a ona je vytrestá. Jedhono dne se u nich objeví Vašek, protože ho chtějí vyučit zlodějem, vytrestá je znova. Stane se Vašek zlodějem, nebo ho zachrání Fanynka, dcera Kopejtka? Jak to s nima skončí? (MsWampir)
(více)Recenze (19)
Desatero pro tvůrce pohádek. Předesílám, že pohádky mám obecně ráda a pro kulisovky mám docela slabost. 1) dětský divák neznamená dement 2) pokud "legrace" není poznat bez muzičky v podkresu, není to legrace 3) čarodějnice může být děsivá nebo hloupá a směšná, když se to míchá, je to trapné 4) čarodějnici může hrát muž (viz Milijar v Mrazíkovi), ale ani pak to na oko nemá být hnusný chlap 5) postavy hlupáků a nemehel nemají být tak hloupé a nešikovné, aby si divák připadal trapně za ně 6) náprava líného, hloupého ... musí mít nějakou logiku 7) zrychlené záběry v současné tvorbě nepůsobí vtipně 8) dialogy by měly mít hlavu a patu a vývoj, když se stejnými slovy mele pořád o tomtéž, diváka to nebaví 9) vztahy postav musejí být jasné z toho, co dělají, pokud to jasné není, někde se stala chyba 10) i umělý les má nějaké zákonitosti a ani tam jablka nepadají pod smrk Tahle pohádka je opravdu hloupá, špatná a trapná, ale ti králíci (a bylo jich několik) byli krásní, mihla se tam liška, byla tam sova, v celém tom paskvilu byly hezké kostýmy a Pavla Tomicová se snažila hrát co jí síly stačily, i když byla jediná. Za snahu a za králíky a z principu, že je to pohádka to do odpadu neposílám, ale vyhněte se tomu obloukem a dětem snad raději než tohle pusťte vyvražďovačku nebo porno. ()
Na tento paskvil jsem byl chvíli přinucen matkou koukat. Ta byla nejdřív nadšená, že tento kousek podle názvu nezná. I i její nadšení později odpadlo. Po konci tohoto "skvostu" mi vyprávěla, že takovou hovadinu, už dlouho neviděla. Nekoukat ani při nejvyšší nouzi. Dětem můžete zkazit jejich budoucí vkus. ()
Pro nadšení z rané tvorby Vladimíra Morávka asi musí mít člověk povahu a aspoň malinkou znalost Brna a pochopení jeho osobitého humoru. Zažila jsem, že to, co ve většině republiky divák odzívá, ne-li mu příjde přímo trapné, brňáci přivítají a prohýbají se u toho smíchy. Ta pohádka je prostě brněnská. A máme ji s dítětem mezi dlouhodobě nejoblíbenějšími. Když divák přijme, že všechno, ale úplně všechno je v této pohádce přehnané, přehrané a zvětšené, začne se bavit. Fousatá babka Pepka má přehnaně velké uši, lorňon i domácí mazlíčky, Vašek je přehnaný nešika a jeho bratři přehnaní hňupové. Pavla Tomicová je zde v roli Šikulky přehnaně škaredá a její otec se strýčkem jsou přehnaní lumpové. Vše je zběsile zbrklé a nesmyslné, ale přitom si příběh zachovává základní nezbytnosti - vítězství lásky nad zlobou a nešikovností, potrestání nepravostí a dobrý konec. Když tu čtu komentáře, že je to pro diváky do pěti let a dost, pak mi asi těch pět zbude navždy a jsem za to ráda, protože u této pohádky se vždy pobavím a zasměju, společně s dítětem, které ji miluje. ()
Ok, tak po tomhle jsem se rozhodl, že prostě musím vidět všechno, co kdy Vladimír Morávek natočil. Z mého hodnocení to tak sice nevypadá a je to i to nejslabší, co jsem od něj kdy viděl, ale mám pro to svůj důvod. On je totiž fakt magor a podivín a šílenějšího současného českého režiséra asi jen tak nenajdete, když nepočítám Petra Marka a Tomasze Mielnika (a ten už dlouho nic nenatočil) a jeho filmy prostě člověk pozná hned. A dal bych i vyšší hodnocení, protože mi to celé přijde jako parodie na televizní kulisové pohádky, ale nejsem o tom dostatečně přesvědčen. Spousta prvků tu pro to ale je - neskutečné přehrávání všech, laciný a hloupý příběh, nefunkční "ponaučení", špatnost kulis (postavy prochází okolo mlýna a ten mlýn je menší jak oni), bláboly (jablka padající ze smrku)... Drtivá většina kulisových pohádek na to trpí a je to dost jasně i v téhle, jen si nejsem dostatečně jistý o tom, jestli je to záměr. Morávek tu je poznat víc než dost, protože každá postava je hrozně divná, tři čtvrtě záběrů jsou prolamování čtvrté stěny, čarodějnici hraje chlap s vousy a její obydlí je plné nahodilých druhů zvířat a závěr je totální nonsens, protože láska vyhrála nad vrozenou nešikovnosti, ale úplně nepochopitelně a s absencí toho, jak k tomu vůbec došlo, že si ti dva tak padli, dobro vyhrálo nad zlem, ale zlo zde má znázorňovat čarodějnice, která vlastně nic zlého neudělá a spíš je proti těm dvěma zlodějům (ale i tak je z nějakého důvodu potrestána - a btw ten film se zpočátku tváří, že bude o ní, ale nakonec vlastně není), u kterých už se vůbec nedozvíme jak dopadli a potrestání jsou i Vaškovi bratři, protože... nenašli lásku? Já nevím, ten film je tak neskutečně divný (a ještě v něm furt hraje otřesená hudba jak z filmů pro nejmenší), "humorné" scény jsou humorné jen tím, jak jsou špatné a vtipné je většinou něco úplně jiného, co je opět spojené s tím, jak špatné to je... Ono už podle galerie a ukázky na YT, která dlouhou dobu byla tím jediným, co se k tomu dalo sehnat, je jasné, že to nic normálního rozhodně není a fakt bych rád znal Morávkův záměr, protože takhle si připadám dost zmateně. Zatím tedy dám jen lepší dvě, ale časem to možná přehodnotím výš, protože jako nedoceněná a nepochopená parodie by to bylo snad i skvělé. Ale pamatuji si, že jsem někde četl nebo slyšel, že echt Brňáci v tom vidí určité souvislosti a že onen "přesah" tkví spíš v něčem jiném... Lepší 2* ()
A pak se můžeme divit, že mladí lidé neprojevují dostatečnou úctu ke starším. Po zhlédnutí něčeho takového musí děti zcela zákonitě dospět k závěru, že všichni dospělí jsou totální idioti. Tvůrce bych zavřela do nejtemnější temnice a pětkrát denně jim pouštěla jejich veledílo, dokud se veřejně neomluví za to, co spáchali. ()
Galerie (2)
Photo © Česká televize
Reklama