Režie:
Claude LelouchScénář:
Claude LelouchKamera:
Gérard de BattistaHudba:
Alexandre JaffrayHrají:
Dominique Pinon, Fanny Ardant, Audrey Dana, Michèle Bernier, Myriam Boyer, Zinedine Soualem, Cyrille Eldin, Thomas Le Douarec, Serge Moati, Marc Rioufol (více)Obsahy(2)
Judith Ralitzerová je úspěšná autorka kriminálních románů, která hledá inspiraci pro svůj další bestseller. Záhadné zmizení univerzitního profesora se časově shoduje s útěkem nechvalně proslulého vraha známého jako Kouzelník. Hughette, kadeřnice z pařížského nóbl salónu, zjistí, že ji snoubenec nechal na kraji dálnice a ujel. Muž, který projíždí kolem, jí nabídne pomoc, kterou Hughette přijme. Vzápětí se pokouší svého zachránce přesvědčit, aby se na návštěvě u jejích rodičů vydával za jejího nastávajícího. Existuje mezi těmito zdánlivě nesouvisejícími událostmi nějaká spojitost? (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (20)
Geniální filmařina a ještě geniálnější scénařina. Větši část filmu mě udržovala v neustálem napětí a nutila mě spekulovat nad tím, jak se vlastně věci mají. Závěrečná fáze je sice z jinýho hřiště, ale pořád z nejvyšší soutěže. Dominique Pinon se konečně dočkal své velké role a září na celé kolo a dámské duo v podání Fanny Ardant a Audrey Dana mají na té herecké záři rovněž nemalý podíl. Jóóó, Francie, pořád na to má a když sešlápně plyn, tak se ostatní země dívají z hodně uctivé vzdálenosti. ()
Jednoduše výborné! Doteď jsem obdivoval velkou část filmů, které Claude Lelouch natočil v minulém století, teď obdivuji Lelouche též díky tomu, jak si dokáže i v nové době pořád udržet svůj typický rukopis (zvláště to originální vyprávění příběhu v několika vrstvách, včetně hudebních a jiných kulturních odkazů) a stejně přijít s něčím novým tak, aby se nevykrádal a aby dokázal (minimálně svoje) diváky znovu oslovit. Tentokrát Lelouch zaostřil na spisovatelské téma a tvorbu kriminálníhch románů. Tam, kde se zatím na začátku nic velkého nedělo, dokázal Lelouch plně zaujat minimálně podmanivou jízdou dálnicí v raním šeru, snímanou z pohledu šoféra, a malou vzpomínkou na písně legendárního Gilberta Bécauda. Pak stačila jedna krimi zpráva v rozhlasu, pro celý příběh prakticky nepodstatná, aby dala v kombinaci se sledováním jednoho záhadně podezřelého pána s kouzelníckým talentem (výborný Dominique Pinon) vzniknout znepokojivému napětí. Od místa, kdy se záhy skutečně začaly křížit cesty několika lidských osudů, postav i jejich různých identit, tam už se nejen díváme, tam už se přímo stáváme svědky osobitého dramatu s mysteriózním nádechem a velmi napínavým odhalováním minulosti i rozvíjením děje směrem dopředu. Jelikož nechci spoilerovat, za sebe prohlásím jen, že mě tahle jízda plná mystifikací a odhalení až do samotného konce velmi bavila a to i v případě, kdy už mi těch zvratů a mystifikací připadalo až příliš moc. Akorát nejsem si zatím úplně jist, zda může takhle zafungovat i napodruhé, kdy už divák veškerá odhalení předem zná. 85% ()
Lelouch zraje a proniká do stále nových stylů. Od Jeuneta si vypůjčil nejen jeho dva oblíbené aktéry, ale také pořádný kusanec poetického vidění. Žádné zbytečné romantické prvky v Roman de Gare však nečekejte, je to možná jeden z nejstrožejších Lelouchových filmů. Pan režisér je známý svým dobrým hudebním vkusem a schopností vybrat vždy adekvátní hudbu. Opět se vrátil k Gilbertu Bécaudovi, kterého si kdysi obsadil do filmu Celý jeden život. A podobně jako ve filmu z roku 1974 je i zde spojnicí právě ústřední píseň. A celý film má nádech mysterična, fikce se mísí s realitou se samozřejmostí větší, než s jakou většina z nás dýchá. Též musím dodat, že si pan režisér neodpustil ani svoji další zálibu, čili kameru na autě, se kterou si pohrál již v lahůdce C'était un rendez-vous. ()
Na Lelouchovy filmy se nedívá, ty se prožívají a v tomhle případě naplno. Zřejmě jsem se do něj zamilovala, je tak jiný, zajímavý, uhrančivý, spekulativní a nedá Vám pokoj až do závěrečné klapky a ještě chvíli potom ve vás doznívají mimo jiné, písně charismatického a nezapomenutelného Bécauda. Brilantní sólo Dominiqua a Audrey mě nenechalo v klidu ani minutu a když k tomu přidám Fanny, která působila až neskutečně snově, tak musím jít nahoru s čistým svědomím. Jsem vděčná, že jsem mohla spatřit francouzskou filmovou perlu Roman de Gare v celé své kráse. ()
Film zanecháva diváka v netušení. Neodhaľuje, kto je kto a v závere ponúka zvrat a prekvapenia. Nejde o thriller v pravom zmysle slova ani majstrovské dielo, ale pozoruhodná, celkom dobrá zábava. Bez smiechu, samozrejme. S postupom času a nemeniacim sa tempom môže prísť aj zdĺhavý, trocha únavný. Takže tak trocha aj film na dobrú noc, kedy hrozí, že zaspíte vždy tak rýchlo, že film dopozeráte za týždeň. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (4)
- Film sa natáčal v Beaune, Cannes, Haute-Savoie a Paríži (Francúzsko). (Arsenal83)
- Originálny názov filmu je francúzsky slang pre „brakový román, ktorý sa číta vo vlaku alebo na železničnej stanici“. (Arsenal83)
- Počas produkcie filmu bola tlač podvedená a myslela si, že nový mladý filmár menom Hervé Picard nakrúca projekt ako svoj debutový film. Počiatočné premietania prebiehali bez titulkov, a tak sa hoax udržal pri živote. Len v predvečer debutu v Cannes sa Lelouch priznal k réžii filmu a prezradil, že spomínaný Picard bol iba jeho tenisovým trénerom. Keďže Lelouch mal totiž v nedávnych filmoch niekoľko zlých recenzií a preto chcel zistiť, či jeho film nebude pozitívnejšie vnímaný, ak nebude spájaný s jeho osobou. Tento podvod tiež odzrkadľoval jeden z kľúčových príbehových háčikov filmu. (Arsenal83)
Reklama