Reklama

Reklama

Samota

(festivalový název)
  • Česko Osamění (festivalový název) (více)

Obsahy(1)

Psychologická studie lidí ocitajících se v těžké životní situaci. Taková je ústřední zápletka příběhu Adély, Inés a jejich matky. Adéle je pětatřicet let, má malého syna a je svobodná. Ekonomické těžkosti ji donutí přestěhovat se do Madridu, kde žije její matka a sestra Inés, jež se dozvídá, že má rakovinu. Vztah mezi matkou a oběma dcerami je velmi napjatý. Situace se ještě zhorší, když dojde k tragické události. Podle režisérových slov film reflektuje naši neschopnost mluvit v životě o důležitých věcech. Nemoc, smrt a teroristický útok jsou pouze kulisy sloužící k dokreslení větší autenticity příběhu. Minimalismus vyprávění je v některých scénách umocněn neobvyklým rozdělením obrazu na dva paralelně probíhající děje. (Febiofest)

(více)

Recenze (15)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

spíše než o titulní samotě pojednává snímek téma odloučenosti, separace. nejvíce je znatelné na osudech postav a na velikých časových rozestupech mezi scénami. snímek ale především zaujme velmi častým užitím děleného plátna – vertikální zlom odděluje dva různé filmové obrazy, zachovávaje symetričnost proporcí. geometrická jednota zároveň s geometrickou podvojností jsou optikou filmu o vyrovnanosti celku složeného z vzájemně napjatých součástí, oddělených a osamocených. dělené plátno proto nemůže být odmítáno jako samoúčelný výstřelek, či pouhý experiment, ale plní svou nezastupitelnou úlohu. prostřednictvím něj dochází také k unikátní konstrukci filmového časoprostoru, neboť není vždy jasné jak se k sobě prostorově vztahují dva obrazy postavené vedle sebe na plátně. časově jsou paralelní. prostorové vztahy mezi nimi na druhou stranu mohou nabývat možností z širokého spektra. rekonstrukce prostoru na straně diváka se tímto proměňuje ve vzrušující divácké dobrodružství, které není jen prachobyčejnou atrakcí. méně podstatný rys spočívá v aktivnějším zapojení diváka, který je ponoukán všímat si každého sebenepatrnějšího detailu v obou obrazech. jejich vztah odhaluje pozorováním dopadajícího světla, zakřivení chodeb, pohybu stínů, vzorů podlah atd. významnější rys tkví v daleko nápadnější divácké pozornosti, kterou sám film svádí směrem k postavám. zejména ony svým pohybem uvnitř filmového prostoru nejvíce dopomáhají jeho rekonstrukci a zcelistvění. postavy nesou jednotící úlohu. tím neodkazuji jen k rekonstrukci časoprostoru, protože stejnou funkci plní postavy i v narativním plánu. jedině jejich výskyt sjednocuje volně související větve vyprávění stejně jako sjednocuje rozštěpený prostor. kvůli naznačené fragmentaci děje se Samota může jevit jen jako sled filmových obrazů, variace (plurál) na téma odloučení. může být ale chápán i jako mnohem více právě díky sjednocujícím okolnostem, které jsem popsal, jako celistvá filmová výpověď na téma odloučení, zdařile zasazené do systému souvisejících významů: film o odloučení, o bolesti z odloučení, o samotě, stesku a změně. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Začnem kritikou. Film rozpráva dva paralelné príbehy dvoch žien. Jeden je plný postáv a ich komplikovaných vzťahov, druhý sa naopak sústredí viac menej na postavu jednu. Čiže mi pripadajú mierne disproporčné. Tie vzťahy však fungujú, Rosales občas pripraví nejaký prekvapivý zvrat a Madrid je filmársky príťažlivý. No a dozvieme sa, že ženy chcú príťažlivých chlapov a mali by vyzerať ako jeden futbalista z Realu, na ktorého meno si teraz nespomeniem. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Stvrty film od rezisera Rosalesa a veruze kultova podivana. Film je to hodne smutny, depresivny, o obycajnych ludoch zijucich v Madride. Riesia sa dolezite veci, ako praca, medziludske vztahy, tragedia, neschopnost ludi viest dialog a do toho choroba, smrt blizkeho cloveka a tenoristicky utok : 100 % ()

sanikope 

všechny recenze uživatele

objavil som klenot- SAMOTA- trpka a krasna ako zivot. Telenovela- kost a krv. Ludsky vykresluje nase ludske slabosti a zranitelnost. Kazdou scenou som sa viacej ponaral do tohto madridskeho pribehu a doslova som precitoval s hrdinkami to peklo okamziku. Pribeh ktory vyzaduje pozornost a otvorenost. KRASA ()

Agoran 

všechny recenze uživatele

Podle mě zde trochu zvítězila forma nad obsahem. Zatímconápad s rozdělením obrazovky není špatný a při rozhovorech dvou postav je skoro fascinující, tak příběh je docela o ničem. Navíc mi do půlky filmu trvalo zjistit 'co ty dvě skupiny lidí vlastně mají společného'. Aspoň je zde opravdu znázorněno to, co má film v názvu - Osamění. Soutěžní sekce Febiofestu 2008. ()

Galerie (9)

Reklama

Reklama