Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Univerzitní profesor David Pollock (Gregory Peck) je specialistou na staré arabské civilizace. Jednoho dne jej na londýnské ulici unesou lidé arabského politika jménem Hassan Jena. Muž musí na jeho „žádost“ proniknout k bohatému Arabovi Beshraavimu (Alan Badel) a přeložit pro něj zprávu napsanou pomocí starých arabských hieroglyfů. Vzkaz totiž může obsahovat životně důležité informace, jejichž dosah nedokáže zatím nikdo ze zúčastněných domyslet. Půvabná Beshraaviho milenka Yasmin Azirová (Sophia Lorenová) však Davida varuje, že jakmile vzkaz rozluští, Beshraavi jej dá zabít. Tak to ostatně učinil s jeho kolegou Ragheebem. David ani neví jak, a ocitne se uprostřed mezinárodního zločineckého spiknutí, v němž někteří lidé nejsou těmi, za koho se vydávají, a v němž jde skutečně o život… (Česká televize)

(více)

Recenze (59)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Povězte mi, kde chcete, aby mě zabili tentokrát?" Profesor Pollock se pustil do luštění hieroglyfů a já jsem dlouho tápal v tom, kdo vraždí ve jménu vlády, kdo pod praporem opozice, kdo za peníze a kdo jen tak. Ono to asi nebylo moc důležité, protože mě přitom bavilo škodolibé honění mýdla ve sprše, honička s kombajnem po poli, netradiční sejmutí letadla žebříkem i troufalá korida s auty na dálnici. A když mou pozornost nezaměstnávaly zábavné kraviny, tak se objevila Yasmin a s tou se snad ani nelze nudit. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Donen si dal po úspěchu hitchcockovské Šarády zjevně nášup. A i když Peck není Grant (pro kterého byla role amerického profesora v Londýně původně napsána), Lorenka nemá kouzlo Audrey Hepburn (zato má fakt pěkné nohy) a scénář by mohl být (dů)vtipnější, pořád je to slušná porce odlehčené zábavy. 70% ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem thriller a dostal jsem romantickou komedii. Celý mi to přišlo jako taková módní přehlídka v podání Sophie Loren a kolem toho se odehrává nějakej naprosto zbytečnej příběh o rozluštění šifrovanýho vzkazu. Ale Sophii Loren jsem rozhodně viděl v lepších rolích. Stejně tak Gregoryho Pecka. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Šifry mám rád, lenže tu nešlo ani tak o jej lúštenie, ako o jej hľadanie. To hneď posúva celý film z akejsi sofistikovanej dobrodružnej detektívky do veľmi nenáročnej oddychovej limonády. Situáciu zachraňujú slávni herci a hlášky. Predovšetkým hlášky! Pretože dej o tom, že šifra sa stratila a treba ju nájsť a všade sú samí agenti a cudzie záujmy, je prislabý na to, aby zaujal sám o sebe. Toto nie je hlavný chod kvalitných špionážnych komediálnych dobrodružstiev, toto je ledva ich mdlé predjedlo. Kdeže Hitchcock! Kdeže De Palma! K filmom zmienených pánov má Arabeska asi tak blízko, ako statický trojhodinový záznam majstrovstiev sveta v stolnom hokeji. Z roku 1966. ()

Bigrambo 

všechny recenze uživatele

Svižný špionážní snímek se špetkou anglického humoru. Film Vás díky velkému množství dějových zvratů nenechá ani na chvíli odpočinout, protože musíte stále sledovat, kdo s kým zrovna peče. Svými půvaby a hlavně častými převleky zaujme partnerka hlavního hrdiny Sophia Loren. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Pro mě trochu zklamání, na CSFD nadhodnocený film. Snaha zkřížit Jamese Bonda s profesorem lingvistiky v roli pro Gregoryho Pecka vyšla naprázdno. Gregory Peck je zde pro takovou roli příliš starý. Způsob, jakým sebou nechává manipulovat mladou kráskou, působí hloupě a nepatřičně. Navíc jeho postava postrádá určitý vtip, který by si ta role zasloužila. Příliš vážně pojatý děj se tak dostává do konfliktu s mělkou psychologií postav. Sophia Loren hraje svou intrikánku dobře, ale její postava prakticky nemá soupeře, což bere na dramatičnosti. Její tajemná role přináší řadu nečekaných zvratů v ději. V momentě, kdy si člověk myslí, že ví, kam se vývoj ubírá, dochází vždy ke změně. Tyto zvraty může divák jen těžko předem odhadnout, protože mají prakticky nulovou logiku. Jsou tam vkládány poněkud uměle a to mi vadí. Film selhává ve scénáři, v uměle vystavěné překombinované zápletce a zachraňuje ho jen popularita hlavních herců a několik povedených scének. Průměrná podívaná. 58% ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Označovat tuto nevtipnou slátaninu za thriller je neslýchaná drzost - ten film je protivně scenáristicky překombinovaný, únavně dlouhý a nudný, místy až dementní, a především, ó ano, strašlivě zbytečný. Jeho jedinou kvalitou je - kromě překvapivě výtečné kamery - úchvatný zjev Sophie Loren, která se mi snad v žádném filmu nelíbila víc a která je zde skutečně naprosto fantastická. Takto výjimečně krásné ženy - a k tomu báječné herečky - se rodí jednou za sto let v počtu, který by šel spočítat na prstech jedné ruky - po zhlédnutí této stupidní podívané jsem si paradoxně jen upevnil respekt k výjimečným hereckým kvalitám té mimořádné dámy, kterou nyní osobně řadím k tomu herecky nejlepšímu, co světu dalo 20. století. Sophia Loren je tomto filmu tak okouzlující, že člověk zapomene i na ten příšerný český dabing, ve kterém to ČT2 odvysílala, a jenom se tetelí blahem z každičkého záběru na její italské půvaby. Gregory Peck v roli profesůrka, který má hluboko do kapsy a který se náhodou připlete mezi kriminální struktury, jí zde tvoří pouze nedůstojnou stafáž, kterou byste si z celého filmu ochotně odmyslili - ten chlapík nemá elementární šanci získat si divákovy sympatie, protože nemá charismatu či osobní zajímavosti, ani co by se za nehet vešlo, a dívám-li se na jeho hereckou filmografii, s níž jsem vcelku slušně obeznámen, ujišťuji se pouze, že jsem toho herce vlastně nikdy neměl zrovna dvakrát v oblibě. Film, jemuž zde tato mimořádně nesourodá dvojice nechala vzniknout, jsem shledal téměř nekoukatelným, protože je dějově komplikovaný do té míry, že vás to ponouká k domněnce, jaký amatér si to proboha zkoušel tenkrát zaexperimentovat, co všechno jeho scénář ještě snese - v tom filmu je snad vše, od špionů, automobilových honiček, kaskadérských kousků, romantiky, politiky až po (zcela marné) pokusy o vtipné repliky - žel celá ta zběsilost je zoufale dysfunkční a tříští se v chaotickou změť dojmů, které se spolehlivě za chvíli vykouří z hlavy. Aby v ní po čase jako zářící maják zůstala pouze blahá vzpomínka - na úchvatnou Sophii Loren. Jednu hvězdu za ni a druhou za výtečnou kameru. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Inspirace stylem Hitchcocka ba snad i De Palmy je více, než patrná a britský feeling tu má také své zastoupení. Kamerové "oldschool" technizace v úvodních minutách představují zajímavý dodatek. K obsahu nemám větší výhrady. Honba profesora spolu se špionkou za rozluštěním hieroglyfů je jako téma v tomto případě naprosto dostačující, pokud je splněn předpoklad pro rychlý spád a snaha o minimalizaci hluchých míst, což Arabeska splňuje. Nevhodné mi přišlo rozdělení na dvě části, kdy se v té první divák dočká vcelku obstojného thrilleru a v té druhé lehce komediálně laděné lovestory. Tyto dějové linky mi k sobě, ať dělám, co dělám, zkrátka nepasují a nezachrání to ani výtečné duo Peck-Loren. Malou kompenzaci jsem našel v Manciniho hudbě, která tak nějak zkrášluje atmosféru. Z konečného součtu kladů a záporů mi vychází čistý průměr. 70% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Ach jo. Chtěl jsem vidět nějaký film s Gregory Peckem, který mne hodně zaujal ve snímku Zajeti vesmírem. Ale tohle tedy nebyla nejlepší volba. Ani Peckův zdejší profesor zapletený do špionážní sítě mne tolik nenadchl jako šéf NASA zapletený do morálních konfliktů kosmického experimentu. :o) I když lze říct, že právě Peck film v lecčem zachránil. Nicméně podobným béčkovým filmům "bondovského" střihu bez myšlenky kombinující krimi, akci a mystiku s politikou (zde únos atentát na jakéhosi arabského premiéra) opravdu neholduju. Prvoplánový příběh se nese postupně rostoucím tempem ve znamení z akce do akce, střídavě s průměrný dialogy. Všechno pak ke konci spěje k jedné velkolepé ujeté akci, kde jsem už hodně začínal váhat, zda to tvůrci ještě pořád myslí vážně nebo zda šlo spíše o parodii. K nejzábavnějším scénám filmu pak patří samotné zakončení, kdy během kratičké chvíle dokáže film přeskočit od akčního thrilleru k jakési romantické komedii. Nakonec si říkám, ještěže tomu nechyběl tak silný nadhled. I když onoho zmiňovaného anglického humoru tu bylo jaksi pomálu. Na oddechové odpoledne ještě... ehm, ehm, fakt nechci říci ideální, ale celkem obstojné. Ale moc mě to nebavilo. 55% ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Sympaťák Peck, kráska Loren, napětí, akce, dobové prostředí, špióni, Manciniho hudba, a stejně to nefunguje naplno. Proč, to se asi přesně nedozvíme, někdy i skvělé suroviny jednotlivě nechutnají uvařené dohromady. Je to jenom náhoda, nebo Alan Badel v brýlích nápadně připomíná Petera Sellerse (jsem si celej film myslel, že to je on). Neměl v tom původně hrát? Pochválit musím i brněnský dabing, v roce 2002 už se takhle kvalitní práce jen tak nevidí (Daniel Dítě, Radka Přibyslavská). Neoposlouchané hlasy, Dítě na Pecka = pecka. ()

Zazie 

všechny recenze uživatele

Dost mě překvapilo zařazení tohoto filmu mezi thrillery a dramata. Pro mě to byla celkem roztomilá, trochu napínavá komedie. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Tento špionážny thriller ponúka jeden závažný benefit. V žiadnom prípade sa neberie vážne. Takto k filmu musí pristupovať aj divák, vtedy sa náramne pobaví. Gregory Peck je v odľahčených scénach veľmi zábavný. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Největší chybou tohoto filmu je Sophia Loren. Sice se snaží hrát podobně diblíkovsky jako Audrey Hepburn, dokonce od ní odkoukala pár triků, ale málo platné, Audrey je subtilnější a Sophia - prostě taková macatá italská mamina. Mně nikdy nepřišla nějak sexy nebo atraktivní, a tak to její trdlování tady není ani vtipné, ani zajímavé. Jinak ale skvělý Gregory Peck, skvělé dialogy a hlášky (miluju suchý, anglický humor) a dokonalá kamera (ta nahnutá rovina je sice opajcnutá od Orsona Wellese, ale ty záběry přes zrcátka nebo přes brýle se mi moc líbily. A jedna ze závěrečných scén v poli je úplně hitchockovská, fakt. Jinak děj je pitomý a nakonec člověk nechápe, proč se musel luštit nějaký chetitský nápis a proč kolem toho bylo tolik povyku, ale ok, viděl jsem řadu větších blbostí, a tady se aspoň snažili, aby to dávalo jakýs takýs smysl. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Zde jen na okraj k Davidu Pollockovi pár slov z Kierkegaarda: "Má-li kdo dost snivosti, aby idealizoval, dost vkusu, aby se zúčastnil slavnostního cinkotu požitků, dost rozumu, aby přerušil absolutně, jako přerušuje smrt, dost prudkosti, aby zase chtěl užívat - je miláčkem bohů a dívek." ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Nejdříve jsem si říkala, že je to pěkná ptákovina a že to přepnu na jiný program. Ve finále mě tenhle příběh hodně bavil. Zvrat tady střídal zvrat a já jsem chtěla vědět, jak to celé dopadne. Pravda, Sophia Loren se mi se moc nehodila. Ale Gregory Peckovi ten profesor sednul. ()

Reklama

Reklama