poster

Arabeska

  • anglický

    Arabesque

  • slovenský

    Arabeska

Thriller / Drama

USA, 1966, 105 min

  • MarekT
    *****

    Stanley Donen v podstatě zopakoval to, co mu přineslo poměrně nečekaný úspěch u jeho předchozí Šarády - zápletka je postavena na kličkování a nečekaných zvratech, a do centra dění opět postavil elegantního šviháka, kterého osud postaví vedle čarokrásné dívky. Nechybí taktéž kombinace wilderovského konverzačního umění a hitchcockovského napětí. Přijde mi trochu na škodu, že se Donen taktéž nedodal to, co na Šarádě oceňuji - herecký protipól, popírající jejich dosavadní škatulku, i díky tomu se trio Cary - Audrey - Walter stalo nezapomenutelným. V podání zdejší společnosti naopak nejsou jejich party ničím, co bychom již v jejich filmografii neviděli, byť se to u hlavní záporné postavy přímo nabízí - Alan Badel jako by byl přísně utajovaným dvojčetem... Petera Sellerse. Snad každou druhou scénu jsem si říkal, jaká by to pro mého oblíbeného komika byla fantastická herecká příležitost, ač na straně mafiánů a jiných mužů zločinu moc nestojím, rád bych jej někdy viděl v takové roli. Casting je ale i přes tento můj postřeh velmi kvalitní - Gregory Peck sice chvílemi okatě napodobuje zmíněného Caryho Granta (čistě pro zajímavost, i David Pollock mu byl psán na tělo), ale i tak se jedná o velice sympatický hrdinský typ, který z Grega dělá dalšího z řady kandidátů na ideálního Jamese Bonda (zdejší ironické hlášky většinou nemají chybu, osobně si myslím, že oproti Šarádě prospělo zveličení humorných pasáží), ještě větší pozornost si ale na sebe stáhla Sophia Loren. Myslím, že není třeba se v jejím případě opakovat se s přežvýkanými superlativy na adresu jejího vzhledu a tak můžu jen říct, že entreé v tmavých šatech je prostě magnificentní a sprchová scéna je nejlepší kombinací erotiky a komedie, jakou jsem kdy viděl. Nejen tyto mnou jmenované prvky i přes pomalejší rozjezd dokázaly z Arabesky vykřesat thriller neprávem se krčící ve stínu Šarády - když si je v duchu porovnám, nepřijde mi jeden horší než druhý, tudíž hodnotím oba filmy bez větších rozdílů a se stejnou mírou doporučení. "Sledujte to auto!" - "Celý svůj život jsem čekal, až mi někdo takovou větu řekne." 90%(28.8.2010)

  • Vančura
    **

    Označovat tuto nevtipnou slátaninu za thriller je neslýchaná drzost - ten film je protivně scenáristicky překombinovaný, únavně dlouhý a nudný, místy až dementní, a především, ó ano, strašlivě zbytečný. Jeho jedinou kvalitou je - kromě překvapivě výtečné kamery - úchvatný zjev Sophie Loren, která se mi snad v žádném filmu nelíbila víc a která je zde skutečně naprosto fantastická. Takto výjimečně krásné ženy - a k tomu báječné herečky - se rodí jednou za sto let v počtu, který by šel spočítat na prstech jedné ruky - po zhlédnutí této stupidní podívané jsem si paradoxně jen upevnil respekt k výjimečným hereckým kvalitám té mimořádné dámy, kterou nyní osobně řadím k tomu herecky nejlepšímu, co světu dalo 20. století. Sophia Loren je tomto filmu tak okouzlující, že člověk zapomene i na ten příšerný český dabing, ve kterém to ČT2 odvysílala, a jenom se tetelí blahem z každičkého záběru na její italské půvaby. Gregory Peck v roli profesůrka, který má hluboko do kapsy a který se náhodou připlete mezi kriminální struktury, jí zde tvoří pouze nedůstojnou stafáž, kterou byste si z celého filmu ochotně odmyslili - ten chlapík nemá elementární šanci získat si divákovy sympatie, protože nemá charismatu či osobní zajímavosti, ani co by se za nehet vešlo, a dívám-li se na jeho hereckou filmografii, s níž jsem vcelku slušně obeznámen, ujišťuji se pouze, že jsem toho herce vlastně nikdy neměl zrovna dvakrát v oblibě. Film, jemuž zde tato mimořádně nesourodá dvojice nechala vzniknout, jsem shledal téměř nekoukatelným, protože je dějově komplikovaný do té míry, že vás to ponouká k domněnce, jaký amatér si to proboha zkoušel tenkrát zaexperimentovat, co všechno jeho scénář ještě snese - v tom filmu je snad vše, od špionů, automobilových honiček, kaskadérských kousků, romantiky, politiky až po (zcela marné) pokusy o vtipné hlášky - žel celá ta zběsilost je zoufale dysfunkční a tříští se v chaotickou změť dojmů, které se spolehlivě za chvíli vykouří z hlavy. Aby v ní po čase jako zářící maják zůstala pouze blahá vzpomínka - na úchvatnou Sophii Loren. Jednu hvězdu za ni a druhou za výtečnou kameru.(12.10.2014)

  • Mirokukii
    ****

    Velmi svižný, NEnapínavý, avšak o to více zábavný špionážní thriller, plný zvratů, hlášek a překvapení. Krásně půvabná a záhadná Sophia Loren, jako nejdůležitější prvek skládanky, motající hlavu zmatenému Gregory Peckovi, snažící se rozluštit nebezpečnou hru. Velmi zajímavá kamera (režisér a kameraman si pohráli), výborná hudba.(9.3.2013)

  • Rocky62
    ***

    Inspirace stylem Hitchcocka ba snad i De Palmy je více, než patrná a britský feeling tu má také své zastoupení. Kamerové "oldschool" technizace v úvodních minutách představují zajímavý dodatek. K obsahu nemám větší výhrady. Honba profesora spolu se špionkou za rozluštěním hieroglyfů je jako téma v tomto případě naprosto dostačující, pokud je splněn předpoklad pro rychlý spád a snaha o minimalizaci hluchých míst, což Arabeska splňuje. Nevhodné mi přišlo rozdělení na dvě části, kdy se v té první divák dočká vcelku obstojného thrilleru a v té druhé lehce komediálně laděné lovestory. Tyto dějové linky mi k sobě, ať dělám, co dělám, zkrátka nepasují a nezachrání to ani výtečné duo Peck-Loren. Malou kompenzaci jsem našel v Manciniho hudbě, která tak nějak zkrášluje atmosféru. Z konečného součtu kladů a záporů mi vychází čistý průměr. 70%(24.3.2013)

  • Autogram
    ***

    Vtipný triler so Sofiou Loren na štýl Bonda v sukni (alebo aj bez sukne) som neočakával, s touto sexicou minulého storočia sa mi spájajú skôr osudové úlohy. Nakoniec veľa neukázala, no bolo to aj zábavné aj vtipné, len nie príliš chytré a občas neprehľadné. Očíslované cukríky pôjdem hľadať do obchodu a arabská šifra v hieroglyfoch má svoje dni už za sebou.(20.9.2014)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo v Londýne, Oxforde a Berkshire. (dyfur)

  • - Yasmin Azir (Sophia Loren) řídí vůz Mercedes-Benz 230SL. (Cucina_Rc)

  • - Ve filmu se také objevuje vůz Rolls-Royce Phantom IV, který byl původně majetkem Prince Henryho, vévody z Gloucesteru. (Cucina_Rc)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace