Reklama

Reklama

Film Gran Torino vypráví příběh někdejšího opraváře aut a ovdovělého veterána z války v Koreji Walta Kowalského, který si s přibývajícími léty uvědomuje, že na nový svět už nestačí. Všichni jeho sousedé se buď odstěhovali, nebo zemřeli. Postupně je nahradili hmongští imigranti, kterými Walt ze srdce pohrdá, a bezcílné partičky mladých afroamerických a latinskoamerických výtržníků. Podzim svého života tak spíš přežívá než dožívá. Až do oné noci, kdy se mu někdo pokusí ukrást jeho chloubu - nablýskaný sporťák Gran Torino. Když se zlodějům postaví, stane se hrdinou, který změní život nejen svým sousedům a chlapci nucenému vstoupit do jednoho z místních gangů, ale především sám sobě. (HBO Europe)

(více)

Recenze (2 773)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Drsný Harry" s jednou nohou v hrobě rekapituluje svůj život a zaobírá se otázkama života a smrti. Clint se pustil do provařeného námětu s přímým tahem na branku, ale s přesahem a nebrakovým nádechem, který umí filmům vtisknout snad jen on. Řídí se prostým heslem "co si sám neuděláš, to nemáš". Zahrál si svou nejlepší roli za dlouhá léta, natočil se ve své nejlepší roli za dlouhá léta, produkoval si svou nejlepší roli za dlouhá léta a částečně napsal a nazpíval svou nejlepší píseň za dlouhá léta. Škoda, že také nenatočil svůj nejlepší film za dlouhá léta. Ale i tak je to výborný biják. A o to jde přeci až v první řadě, ne? PS: Nedokázal bych z hlavy říct film, kde by měl prostý podkresový song k titulkům takový dopad. Ona je vůbec ta píseň lepší celého filmu. Říká úplně to samé a stačí jí na to sotva pár minut. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood jako totální megadrsňák i na starý kolena. Naštěstí má rozum a nedělá tam žádný akční kousky, nebo tak něco. Ono stačí, že prostě je. Dostávalo mne jak tam vždycky zazněly ty armádní bubny, když šlo do tuhýho. Tyhlety filmy o sbližování bývají dost často takové přiteplené, ale to Clint nedovolí a chudák asiat od něj dostává megačočku. To je furt samý debile, rákosníku, skopová hlavo, sráči, ale přitom z toho cejtíte, že je Clint v jádru dobrák :D Finální zůčtování je opět provedeno s rozmyslem a je hodně působivé. Jen škoda, že ta jeho kára mu furt stojí v garáži a za celej film se v ní neprojede. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Zřejmě nejzáhadnější dílo roku 2008 – vypovídá o minulosti Clinta Eastwooda, nebo o současné Americe? První variantu bych se do filmu projektovat zdráhal. Sledovat Gran Torino s vědomím leoneovské a callahanovské série a omamovat se sebereflexivními prožitky z žánrově a historicky rekontextualizovaného hrdiny narazí přesně ve chvíli, kdy si člověk uvědomí, že scénář nebyl psán Eastwoodovi na tělo a že se ho mohl chopit kdokoliv jiný. Třebaže tedy Eastwood postavou Kowalského prorostl, až ji vymazal a nahradil sama sebou, chápu Gran Torinu jako obraz Ameriky, nikoliv Clinta Eastwooda. Nabízí se ovšem ještě jedno, mnohem elegantnější řešení: Totiž že Clint Eastwood je Amerika. Korelace jednotlivých rovin (minulost Eastwooda a současnost Ameriky) má především funkci metaforickou – jak obsahem, tak vzájemnými vztahy, které ukazují, že žádný problém moderního světa nelze vytrhnout z kontextu doby a společnosti. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

GRAN TORINO je mistrovské dílo, které v Eastwoodově tvorbě zastává stejné postavení jako NESMIŘITELNÍ: v obou filmech vyzrálý a bilancující Clint tematizuje své postavení jako žánrové ikony (NESMIŘITELNÍ - Bezejmenný v leoneovské trilogii, GRAND TORINO - Drsný Harry v callahanovské pentalogii). Jenže zatímco v (anti)westernu se pomalu stával postavou, která si teprve musela osvojit zvyky a spočinout před námi jako nadživotní legenda, v thrillerovém akčním dramatu ukazuje, že je teď už někde úplně jinde (jak ideově, tak dobově jako prototyp určité postavy) a ukazuje se nám jako člověk. Jsem rád, že zrovna tenhle chlapácký a rozvážný film má být poslední herecký Eastwoodův počin, protože lepší odchod ze scény si zvolit nemohl (budete mít s filmem problém jen v tom případě, pokud vyžadujete návrat "osmdesátek" ala RAMBO či "krasosmutnění a překonání vlastních omezení" ala ROCKY). A ona přímočarost, schématičnost a klišovitost, která je správně oldschool, je výrazně narušena v závěru (žádné potěšení ze zasloužené odplaty se nekoná). Ale J.C.V.D., který z ikony také dělá člověka, je lepší. 10/10 ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Život není fér. Nadešel čas se oholit, ostříhat, vyzpovídat a nechat ušít oblek na míru…. Film plný sarkastického humoru senilního dědka, plného nesnášenlivosti a rasových předsudků, nebo také o cestě k neobyčejnému, komplikovanému člověku, který konečně našel to, co mu v životě chybělo. A ať už je Walt jakkoliv protivnej, dám krk na to, že si vás dokáže získat. A stačí mu k tomu tak málo! Jedna čtvrť, jeden dům. C.Eastwood je vypravěčem neobyčejných příběhů a já musím konstatovat, že Million Dollar Baby má (přinejmenším) mladšího bratříčka! PŘÍBĚH***** HUMOR*** AKCE** NAPĚTÍ *** ()

Dever 

všechny recenze uživatele

Soundtrack Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her a Geraldine: 1. Gran Torino Credits - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,2. Son Of A Bitch - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,3. Wax A Car - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,4. Broken Gnome - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,5. Confrontation Bro - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,6. Jamie Cullum - Repair Montage ,7. Father Son Phone Call - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,8. Gangster Beatdown - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,9. Drive By - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,10. Sue Is Injured - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,11. The Fall - Kyle Eastwood, Michael Stevens ,12. Jamie Cullum - Arrested ,13. Jamie Cullum, Don Runner - Gran Torino - Clint Eastwood, Jamie Cullum, Kyle Eastwood a Michael Stevens, ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je neuvěřitelný! Clint Eastwood si zaslouží Oscara! Jeho hlášky nás doslova donutí políbit koberec(či linoleum, záleží, čím je náš byt vybaven) v křečích smíchu!! Tohle je Emociální,humorná jízda až do samotného vyvrcholení! Perfektní záležitost! 95% ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Pokud mělo být Gran Torino filmem, jenž se bez příkras zmocňuje palčivého sociálního problému, obohacený proti skutečnosti snad jen postavou nadpozemského tvrďáka Walta, pak někde udělalo chybu. Možná jich dokonce udělalo víc: v povaze svých postav, líčení této povahy, nutkavé potřebě všechno vyřknout a snadnému rozřazení postav do škatulek hodný/zlý, které má místo všude možně, ale nejspíše ne ve filmech o rasismu, kriminalitě náboženských menšin a otázce přistěhovalectví obecně. Gran Torino se navíc vybavilo tunou faktů, hlavně o etniku Hmong, a to množství vede diváka k pocitu, že "takhle to opravdu chodí a takoví lidé jsou." Do černobílé škatule spadá i Eastwoodova postava, člověka jen mate, že nejdřív je zlá a pak hodná. +++++ Tento "vývoj" s sebou nese jeden zajímavý aspekt, totiž změnu předvádění určitých postav podle toho, zda Walta již považujeme za sympaťáka či ještě ne. Kdo něvěří, ať za Waltovou rodinou běží. V první scéně na pohřbu vidíme Walta pohoršeného holým bříškem vnučky, na hostině ji odhání, ač mu nabídla (sice neochotně) svou pomoc a chce aby celá jeho famílie proboha vypadla. To se nám divákům nelíbí. Člověka hned napadne, že špatné vztahy si vypěstoval sám svou nesnášenlivostí, že je to on, kdo působí, že je na něj pradcerka hnusná. Ovšem rodina už má pro jistotu také zaděláno na naše odsouzení. +++++ Ve chvíli, kdy komentář začíná obsahovat SPOILERy a Walt se již otočil ke světlé straně síly, pro jednoznačný odsudek, občas nedůvěryhodně rozrušovaný, konečně nastal čas. Chtějí svého nebohého nemocného tatínka dostat do domova, zmocnit se baráku, nemají čas si s ním popovídat po telefonu a když umře, lačně očekávají dědictví. Nehledě na to, že jejich snaha vymanévrovat fotřisko do důchoďáku vypadá jako by se člověka snažilo zmanipulovat malé děcko. Musí to ovšem být, protože kontrast rodinných hodnot přistěhovalců a "současné Ameriky" třeba divákovi předpochopit. A těm nejpomalejším jeho existenci dovysvětlit nad umyvadlem. Trošku pak ale člověka udivuje, kde se berou ty asijští gangsteři. +++++ Ostatně, srozumitelno a jednoznačno film prostupuje i v dalších okamžicích. Hned první dvě scény sice bez popisných slov, ale přece přespříliš okatě a teatrálně diktují Waltovu povahu, aby pak mohla být přepsána na uvědomělejší, otevřenější a citlivější, ale přece pořád veledrsnou. Teď může radit svému "adoptivnímu synkovi" s milostným životem, shánět mu práci, chránit jej před zlem a zkrátka z něj dělat chlapa. Mimochodem, krom poměrně roztomilé jazykové lekce tuhla část filmu pavažuji za asi nejotravnější. Bohužel i v té jazykové lekci píchá osten hádanky pro pětileté děti. Snad by bylo přirozenější, kdyby Waltovi chytrá holka Sue řekla, že v USA má každý původ v zemích za oceánem, než aby se to dělo jakoby nepřímo pokřiky: "Ty Poláku, Ty Žide, Ty irskej vochmelko, Ty taliáne!" +++++ Konec s ošklivostmi, na Ježíše se přeci nekálí. Ne, vážně oceňuji, že jsem poprvé v životě náhledl možnost něčího spasení skrze sebeobětování popravou. Lze to vnímat jako obrat k Nesmiřitelným, v nichž se zabíjí zbytečně a nic se tím neřeší. Tady se nezabíjí a nakonec je to řešením. V Nesmiřitelných se tomu ovšem dalo věřit, zatímco tady Musíte Věřit. +++++ I způsob, jakým přivedl film Walta k lásce ke žlutým bratrům mě příjemně překvapil. Myslel jsem si, že to nemůže naprosto fungovat, že tahle nenávist by se zlomit nedala. Pořád mám pochybnosti, ale s ohledem na to, v jakém postavení Gran Torino svou hru rozehrálo, si říkám: "Všechna čest." Clinta Eastwood má navíc výhodu svého chlapského zjevu, pro který mu mohou i 96% muži leccos odpustit. A konečně, většina filmů s odbobnou tematikou je mnohem horších, schematičtějších a tíhnoucích k prázdným frázím. Prázdných ne svou lživostí, ale nekonečným opakováním. () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

Další nespěchající výlet k neduhům stáří a touhám mládí a po Million Dollar Baby i další ukázka Eastwoodova mistrovství. Získat u zdánlivě jasné dějové linie několik výtečných popření klišé a přitom se ukázat jako frajer roku, to už si Clint zase jednou převrací kinematografii podle sebe. 90% a nezastavitelný dojezd po nich. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„To sú knedličky s kuraťom? Tak potom áno.“ Príjemne pomalé tempo„obyčajného príbehu z amerického predmestia. Ľahko, svižne, v pohode. Hoci sa scenár zvrtne ku koncu tak troška iným smerom, ako som chcel, zostávajú príjemné pocity. Veľmi dobre napísaná rola „rasistu naoko“ Walta Kowalského, svieže dialógy a kvalitné výkony sympaticky neznámych hercov, dávajú zabudnúť na zopár slabších chvíľok, ktoré na zadných sedadlách Gran Torina strávite. Ale žiadna srdcovka to nie je. 70 %. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/drama/472-gran-torino-8o- ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Naprosto neskutecnej naklad - diky Clintovi. Jestli tohle byla posledni herecka prilezitost pro Clinta, tak se teda vytah na nejvyssi moznou miru a hned bych mu flaknul oscara. Jeho postava je totiz asi ten nejneprijemnejsi duchodce, jakyho jsem kdy videl. Jeho naprosto neskutecny hlasky a urazky by ale v podani kohokoliv jinyho nadzvedly vsem mandle a zacli by tu postavu nenavidet, ale Clintovi clovek tak nak musi fandit, i kdyz kazdyho naprosto neskutecne stira a urazi. Kolikrat to je takovej naklad, ze sem nevedel, jesli to spis neni cerna komedie a nemam se smat. Z tohohle omylu ale vyvede zaverecna pulhodina filmu, ktera je fakt hodne silna a ten zaver je naprosto dokonalej. Ale nebejt Clinta, kterej se tvari, ze by moh zabijet pohledem, tak by to bylo pribehove precejen takovy jednoduchy drama. Ale co na tom, Clint tu je v plny parade, navic zaverecna pisnicka o Gran Torinu je moc pekna a nezbejva mi jina moznost nez 5*. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood. Šklebí se, fluše kolem, je nasranej, nerudnej, sem tam vytáhne bouchačku, nadává do ťamanů a negrů přímo jim do ksichtu, leští si svůj Ford Gran Torino ročník '72, vůbec se s tím nesere. Prostě si to dává a tenhle film je vážně sympatický, milý a zábavný. Před takovým výkonem, navíc když je vám pomalu osmdesát, vážně klobouk dolů. K pětce mi moc nechybělo, dojem trochu zkazila jen ta závěrečná část. ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Tohle je prostě film, který svojí dojemností a přitom absolutní "americkou" upřímností chytne za srdce. Chvílemi mi při jeho sledování tekly slzy a v závěru jsem šel skutečně emocionálně do kolen. Eastwood předvádí zřejmě nejlepší herecký výkon své kariéry, stejně tak jako režisér odvádí to nejlepší z amerického umění kinematografie. Jednoduché, přímočaré, ale neuvěřitelně intenzivní FILMOVÉ UMĚNÍ, které člověka prostě dostane. S ničím se nepáře, Eastwood je jeden z největších drsňáků, jací kdy na plátnech kin vystoupili. Když mluví na mladé asijské gangstery, stírá jejich urážky a hlášky stejně drsně, jako "strýček Rambo ve čtvrtém díle kosí kulometem nepřátele". Postava Eastwooda si nebere servítky absolutně s nikým. I když se nám chce někdy s ním nesouhlasit, jeho přímočarost a upřímnost nás naprosto odzbrojuje a jeho neuvěřitelnému "otcovskému vlivu" a přitom obrovskému drsňáctví, životním zkušenostem a hříchům z korejské války musí naprosto podlehnout každý. Je to VZOR, ale je to také JENOM ČLOVĚK. A tuhle kombinaci Eastwood vystihl a zahrál ve filmu naprosto dokonale. Slovo dokonalost má pak pro tento film jedinečné opodstatnění a po shlédnutí vám většina filmů dnešní doby bude připat jen jako "ušmudlaná Béčka" ... Tohle je prostě skvost nemající hned tak obdoby, opravdové filmové umění, jednou v budoucnu možná i americká filmová legenda ... ()

movie 

všechny recenze uživatele

Mám pocit, že jsem ještě nikdy neviděl takhle tuhou a nepřístupnou postavu jako je Walt Kowalski (Clint Eastwood). Kde jsou ceny? ()

Lateef 

všechny recenze uživatele

Do prdele! Moje rodina se právě definitivně rozrostla o jednoho člena. K dědovi Láďovi a Františkovi se přidal děda Clint Eastwood! To, co tenhle pacholek předvádí na stará kolena, nemá prostě obdoby. Citlivá a kontrolovaná režie a zároveň skvěle zahraná hlavní role. Výsledkem budiž pozvolný tvrdý a především nehorázně silný film plný ostrých plamenných hlášek, v dabingu snad ještě umocněných hlasem Ladislava Županiče. Závěrečná Gran Torino od Jamie Culluma byl neuvěřitelný dárek. Kurva, mám chuť na plechovku piva... 33 miliónů dolarů(rozpočet)/270 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Nebudu o tomto filmu psát, žádné dlouhé komentáře, tak jak mám většinou ve zvyku, ale shrnu to vše takhle: "Clinte, vždycky si byl, jsi a budeš ten nejsprávnější a nejcharizmazičtější drsňák jaký kdy běhal po filmových plátnech a tímto filmem si mě v tom jen utvrdil!!! Děkuji, že jsem měl možnost shlédnout tenhle snímek. Clinte, seš fakt frajer!!". A jen dodám, že píseň Gran Torino je přenádherná...... ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Co k tomu říct, to mě opravdu dostalo a odrovnalo. Clint Eastwood ta citlivá dramata prostě umí, umí dojmout, rozplakat i pobavit a hlavně nadchnout tím, že to někdo tak dobře ovládá. A role pro sebe si vybírá vážně dobře, ten jeho protivný dědek byl k sežrání. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood prokazuje, že zdaleka nepatří do starého železa jako herec, jako režisér či jako Drsný Harry šmrcnutý kovbojem z Dalekého západu ve výslužbě. Ať už je Gran Torino o stáří, o hodnotách či o rasismu, každopádně jej nelze přehlédnout. Umě zvládnuté řemeslo s pár drobnostmi, které mi vadily jako ten blbý konec, zbytečně moc neopodstatněné střelby či zasranej kněz, kterej se do všeho sere. Kdo by řekl, že u rákosníků najde větší porozumění než u vlastní rodiny? ()

Související novinky

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

01.01.2012

Žebříček nejlepších celovečerních filmů roku 2011 dle ČSFD.cz se v budoucnu bude měnit - obsahuje totiž filmy, které se teprve chystají do naší distribuce a budou časem hodnoceny více diváky, což… (více)

Clint Eastwood – návrat k herectví?

Clint Eastwood – návrat k herectví?

08.10.2011

Tvrdil, že Gran Torino je poslední film, ve kterém se objevil před kamerou a už bude stát výhradně za ní. Jenže muzikál A Star Is Born, který hodlal natočit po eposu o vzniku FBI J. Edgar, byl… (více)

Akční důchodci podle režiséra Kick-Ass

Akční důchodci podle režiséra Kick-Ass

20.02.2011

Zatímco napjatě čekáme na X-Men: Elitu (trailer vypadá lákavě), Matthew Vaughn už plánuje další projekt. A opět by mělo jít o komiksovou adaptaci. Předlohu nazvanou The Golden Age napsal Jonathan… (více)

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

01.01.2011

Žebříček nejlepších celovečerních filmů roku 2011 dle ČSFD.cz se v budoucnu bude měnit - obsahuje totiž filmy, které se teprve chystají do naší distribuce a budou časem hodnoceny více diváky, což… (více)

Reklama

Reklama