Režie:
Stanley DonenScénář:
Peter StoneKamera:
Charles LangHudba:
Henry ManciniHrají:
Cary Grant, Audrey Hepburn, Walter Matthau, James Coburn, George Kennedy, Jacques Marin, Ned Glass, Stanley Donen, Raoul Delfosse, Bernard Musson, Peter Stone (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Regina (Hepburn) se vrací do Paříže z lyžovačky ve Švýcarsku. Čeká ji ovšem nemilé překvapení. Její manžel je nezvěstný a spolu s ním i všechny peníze, které měli. Do toho se o ni začnou zajímat agenti CIA a další podivíni, kterým jde všem jen o jedinou věc. Dozvědět se, kde jsou peníze. Manžel je totiž za války zpronevěřil. Napětí, žánrové schválnosti, product placement a další komponenty tento film učinily nesmrtelným. Především muzikálový režisér Donen napíná diváky od začátku do konce. Audrey Hepburnové v roztomilém kožíšku a špercích za několik desítek tisíc dolarů jde totiž permanentně o život. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (240)
Žánr, který je dnes už klasický sám o sobě, se představuje filmem, který se nezávisle na tom sám o sobě stal rovněž nadčasovým. Zhlédneme-li ho, pochopíme proč. Brilantní výkony obou protagonistů jsou páteří, která činí děj tohoto díla, tažený brilantními dialogy staré školy, zvlášť přitažlivým. V tomto pojetí zaniknou některá méně silná místa (zejména návrat muže s železnou rukou po rvačce na střeše budovy), ale i některé další zvraty včetně poněkud klopotné a tak trochu úmorným opakováním vymleté samoúčelné záměny jmen Grantovy role. Naopak scény mezi oběma protagonisty se vyznačují poměrně slušnou a relativně dobře zvládnutou psychologií obou postav; v některých momentech se přitom více do popředí oproti Grantovi dostává Hepburnová (připomíná to první "ženské" filmy továrny na sny z konce třicátých a počátku čtyřicátých let). Dalším pozitivem je dobře zvládnuté prolínání žánrů starého filmu a výborné humorné komediální scény (výstup s pomeranči). Ve výčtu kladů tohoto pozdního klasického amerického filmu by bylo možné dále pokračovat. Jisté je jedno: divák, který si jeho zhlédnutí dopřeje, rozhodně neprohloupí; v hladivé patině starých časů to na něj nejednou dýchne modernitou "předrockových" raných šedesátých let. A svěžím půvabem mladé a krásné a současně i talentované i již vyzrálé skvělé americké herečky i nestárnoucím Grantovým šarmem. Rozhodně se je na co těšit. ()
Čerstvě ovdovělá Reggie (Audrey Hepburnová) se dozvídá, že měl její nebožtík prsty v nějaké černotě a čelí pěti záhadným mužům, z nichž kždý doufá, že ho přivede k ukrývané kořisti... Pokud byste od Audrey čekali další plachou naivku, tak na to rychle zapomeňte. Reggie je realistická žena, o manželovi si dávno nedělá iluze a na každou zmínku o něm reaguje se sarkasmem hodným Jiřiny Jiráskové. Stanleymu Donenovi se podařilo s nevídanou bravurou skloubit konverzační švih nejlepších komedií Billyho Wildera s dramaturgickými postupy thrillerů Alfreda Hitchcocka (vychází se z mylných předpokladů, divák je vždy o krok před hrdinkou v ohrožení, nelze se spoléhat na policii atd.). Jediné, co na mě působilo malinko rušivě, byl neortodoxní dabing, kde Cary Grant duní basem Bohumila Švarce a Audrey Hepburnovou nakejhala Veronika Freimannová. Jde ale spíš o nezvyk, jinak je to slušná práce. (Na DVD má dabing lepší technickou kvalitu než originální zvuková stopa). 100% ()
Hodně rozutíkaná věc, u které vás nejvíce zarazí často zvláštně formulované repliky (překlad Jana Jiráka, vyrobila Česká televize Praha 1992). Viděno tedy v dabingu, a nutno říct, že Bohumil Švarc a Veronika Freimanová v hlavních rolích mohutně podporovaní Petrem Kostkou, Lexou Pyškem a Josefem Vinklářem pozvedli tenhle film ještě o stupínek výš. Cary Grant působí mimořádně slizce. ()
Nemohol som si nechať ujsť jedinú projekciu filmu v Bratislave (v rámci Febiofestu). Šarádu som poznal iba ako ústrednú Manciniho melódiu. Film je výborne remastrovaný, ale titulky niekto napísal na stroji, ktorý nemal úplný počet kláves a jeho prácu trestuhodne nikto neskontroloval. Vidieť známych hercov v mladšom vydaní potešilo, ich výkony už menej. Detektívka ako od Agathy Christie, šmrncnutá ťažko uveriteľnou milostnou líniou, bola silná vo výborných vtipných dialógoch, opierala sa o vynaliezavú kameru a pôvab Audrey Hepburn. Časti scén chýbala logika a niektoré boli vyložene trápne (Grant v obleku a sprche). V žiadnom prípade neľutujem, že som film videl, ale na štyri hviezdičky u mňa nedosiahol. ()
Výborné! Tak se Audrey s Carym konečně sešli, poté co v minulosti Cary odmítl roli kvůli věkovému rozdílu například v Prázdninách v Římě nebo v Sabrině, se povedlo dát tuto nadsympatickou hvězdnou dvojici dohromady a vznikla báječná podivána jménem Šaráda. Jak už říká upoutávka směsice napětí, komedie a romantiky, film který není od Hitchcocka, ale je natočen v podobném stylu. Šaráda je jedním z mých nejoblíbenějších filmů a má k tomu nespočet předpokladů - Audrey a Cary (už to by mi možná stačilo:), skvěle napsané humorné dialogy, které jsou samozřejmě v podání ústřední dvojice ještě lepší a skvělá hudba Henriho Manciniho. Pokud máte rádi brilantní hollywoodské komedie z dob minulých, budete v sedmém nebi:) Did you say marriage license? Oh, I love you Peter, Alex, Adam, Brian, whatever your name is. I hope we have a lot of boys and we can name them all after you. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (26)
- Nespokojený herec Cary Grant byl zprvu značně znepokojen faktem, že má hrát romantickou roli po boku Audrey Hepburn, jež byla o pětadvacet let mladší než on a mohla tak být klidně jeho dcerou. Nakonec scenáristé museli do příběhu přidat scénu, v níž právě na téma věkového rozdílu jeho postava zavtipkuje, slavný herec tedy přestal trucovat a všichni byli spokojení. (Rodriguez)
- Scobie (George Kennedy) miery na "Dylea" (Cary Grant) so zbraňou, ktorú drží umelou rukou, takže je nemožné, aby vystrelil. (TheRoller)
- Vzhľadom k napätiu, známym hercom a častým dejovým zvratom, veľa ľudí verí, že Charade je film Alfreda Hitchcocka. Ten však nemá s filmom vôbec nič spoločné. Tento zmätok naviedol fanúšikov filmu nazývať ho "najlepší Hitchcockov film, ktorý nenatočil Hitchcock." (TheRoller)
Reklama