Reklama

Reklama

Tajemství Oberwaldu

  • Itálie Il Mistero di Oberwald (více)
Trailer

Obsahy(1)

Antonioni patří k menší části starší generace filmařů, která v 70. letech s nadšením přivítala možnosti nabízené stále dokonalejší televizní technikou. Snadnější kontrola barev obrazu či procesu ladění jednotlivých odstínů osvobozených od snímané reality nabízela lákavou příležitost k dalšímu experimentování podobnému Antonioniho pokusům u filmu Červená pustina. Nutnost respektovat dramatickou sevřenost Cocteauovy předlohy Dvojhlavý orel o milostném vzplanutí královny a mladého anarchisty jako by tentokrát omezila prostor k razantnějšímu využití potenciálu nové technologie. Režisérem použitá barevná stylizace na sebe nejvýrazněji upozorňuje v několika exteriérových záběrech elektronicky kolorované krajiny. Naopak ve scénách odehrávajících se v interiéru hradu si tvůrce pohrává s velmi jemnými barevnými změnami. (FebioFest 2006) (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (13)

Alf 

všechny recenze uživatele

barevný experiment, kde použití barev je občas samoúčelné, často školácky popisné, to aby divák věděl, co čím chtěl mistr říci a zbytečně netápal či dokonce nefantazíroval, jinak spíš podprůměrná televizní inscenace, kde herci ani tak nehrají, jako spíš zaujímají pozice a deklamují (papírem šustící) text... ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

V kontextu Antonioniho filmografie jde o nesporné vybočení z řady, o skok doslova o několik desetiletí vzad. Na druhou stranu zvolená poetika, respektující půdorys své divadelní předlohy, přesně vystihuje psychosociální typ doby, do níž je datován děj. Anachronní se tak mění v dokumentární a psychologické jakoby ve druhém plánu. Zdařilé využívání barevných filtrů (i první krůčky batolivého človíčka jsou tápavým zápasem o jistotu rovnováhy) dále zvyšují hodnotu OBERWALDU. Nedoceňovaná Vittiová, opomíjený klenot italského herectví, v ničem nezaostávající za frekventovanějšími jmény jejích generačních profesních družek, dostává ze svého partu vzorové maximum. Stará kritika degenerovanosti aristokracie (doslova česky ušlechtilců) zde naznačuje svou oprávněnost stejně tak jako její další bod, kterým byla její odtrženost od skutečného života strádajících lidových vrstev. To bylo pochopitelné, neboť tito lidé byli připravováni na doživotní pobyt ve virtuální realitě etikety dvorského skleníkového světa. Je nesporné, že tyto dokumenty mají své právo na život. A je nanejvýš pravděpodobné, že i současný divák dospěje k potřebě porozumět tomuto zaniklému způsobu života, myšlení i cítění. ()

Reklama

Šandík 

všechny recenze uživatele

Klid pouze zdánlivý, pouze na povrchu milostný románek... Antonioni na plátno bravurně přenáší divadelní hru Jeana Cocteaua. Herecké obsazení je přitom bezchybné a Monica Vitti doslova září. Samozřejmě lze vytýkat filmu divadelnost, stejně jako s odstupem času a se znalostí současných možnosti animace a počítačových triků, ale možná to obojí spolu souvisí. Hra s barevnými světly je přece ryze divadelní prvek a pokus o méně divadelní a "realistické" ztvárnění dramatu by zase zřejmě působil uměle a nevěrohodně. Vždyť celý děj je spíše pohádkou, jakkoli tragickou a rozhodně ne vhodnou pro děti. Mrazí z ní přitom skoro stejně jako z pohádek Hanse Christiana Andersena. Nepochybně proto, že přes všechnu vykonstruovanost je pointa příběhu odrazem neveselé reality, i když oděná do romantické tragičnosti... Mimochodem, pozoruhodná je jistá podobnost s Rivettovými filmy, asi ne úplně náhodná. Zajímavé komentáře: sportovec ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červnu 2018. Tajemství Oberwaldu je filmovou romantickou baladou. Antonioni si zde opět pohrává s prvkem osamělosti a odcizení. Ve zvolené poetice romantismu krotí barvu do symbolu, přidává klamaní tělem a živočišný bezprostřední temperament se střetává s chladnokrevností politicko-společenské intriky. Obrazy vnitřních pocitů jsou upřímným výlevem i výsledkem intimní manipulace. Zmatení pocitů. Milostné vzplanutí dochází naplnění v romantickém gestu spásného vysvobození. Osamělost je tíživější než zodpovědnost, prostředkem se stává Déjà vu a povznášející pocit štěstí. Nepopsatelný pocit se navždy zaryl do srdce a nad něj není. Pocitový romantismus je umocněn komorním prostředím a křehkostí myšlenek. Hlavní postavou romantické legendy je královna (velmi dobrá Monica Vitti), formální hlava státu a jeho nejosamělejší obyvatel. Zpola dobrovolná a zpola vynucená izolovanost si udržuje zdravý rozum sebeironickým provokováním. Otupělost je výsledkem osamělosti, probuzením je romantický ideál osudového zásahu vyšší moci. Omamná vůně harmonického souznění je životní odměnou. Mihotavý okamžik úplného vnitřního naplnění je vykoupením. Hlavní mužskou postavou je Sebastian (sympatický Franco Branciaroli), idealisticky horlivý mladík s rozpolceným dopadem při střetu s realitou, která mění podoby podle svých vlastních zájmů. Stává se nástrojem a rozhodujícím prvkem. Osamělost je rozpálena mladickým idealismem a vzrušením, vůně podlamuje kolena, vzývá se nejvyšší cit, věří se v naplnění. Romantický ideál je přesvědčením. Důležitou postavou je hrabě z Foehnu (zajímavý Paolo Bonacelli), nejmocnější muž státu a vrchní velitel policie. Jeho pavučina má spolehlivé pohůnky, nejsilnější zbraní je bdělost, připravenost a nesmiřitelnost. Každý tah je podpořen silou a nezná slitování. Z dalších rolí: s nejsilnější zákulisní mocí spolupracující sebevědomá královnina důvěrnice Edith de Berg (Elisabetta Pozzi), královně stále věrný vévoda Willenstein (Luigi Diberti), či oddaný královnin němý sluha Tony (Amad Saha Alan). Tajemství Oberwaldu je romantickou baladou v táhlých tónech osudovosti. V Antonioniho rukách jsou nejsilnějšími místy intimní pocity. ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Ty dvě hvězdičky jsou za ve své době progresivní pokusy s digitálními efekty, které jsou zde ovšem - jak přiznal i sám Antonioni - docela povrchně využity. Je pravda, že tenhle film vzniknul na zakázku italské televize, čili postrádá určité "autorství", které by jej řadilo mezi Antonioniho široce diskutovaná díla (přesto, že jde o adaptaci divadelní hry Jeana Cocteaua - Dvouhlavý orel), což ovšem nijak neomlouvá to, že Tajemství Oberwaldu je špatný a poměrně dost nudný film, který nezachrání ani měnící se impresionistické podbarvení. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama