Reklama

Reklama

Jogoto no jume

  • Japonsko 夜ごとの夢 (více)

Obsahy(1)

Toto japonské soudobé moderní melodrama (gendai-geki) vypráví tragický příběh mladé rodiny, která žila dosud v odloučení. Omitsu, mladá a krásná hosteska, tvrdě pracuje ponižována muži v místním baru, aby uživila svého malého synka. Oba žijí společně se starším párem, který obstarává chlapcovo hlídání. Jednoho dne se na prahu jejich domu zjeví mladý muž jménem Mizuhara a dožaduje se setkání se svým synem. Mizuhara bohužel není v dobré kondici a není tak schopen sehnat práci, aby mohl uživit rodinu. Omitsu ho přesto vezme na milost, ale souhra nešťastných událostí vyjeví její rozhodnutí jako velice nešťastné.
Snímek reflektuje sociální problémy střední až nižší třídy japonské společnosti ve třicátých letech dvacátého století. V Japonsku, o kterém se říká, že je zemí, kde je úspěch doslova otázkou života a smrti, byla ustavena pevná pracovní hierarchie, která slibovala úspěšný pracovní postup od nejnižších, ale zároveň nejnáročnějších pracovních pozic. Práce je považována za jakousi duchovní cestu ke spáse člověka a není pouhým prostředkem pro vydělání peněz, ale životním cílem každého jednotlivce. Japonská kultura upřednostňuje kolektiv před jednotlivcem a vyznává dvě základní hodnoty, první z nich je humánnost a druhá úcta k pracovní hierarchii. Jakákoliv slabost tak nebyla společností tolerována a odrazila se na bytí jednotlivce až devastujícím účinkem. Jogoto no jume je snímek plný stylistických experimentů, především rapid montáží, které dynamicky vykreslují závažnost předkládaných událostí a tragický rozměr snímku této mladé rodiny. (HanaSolo)

(více)

Recenze (3)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Tento němý snímek Mikia Naruseho je svíravou studií ničivé propustnosti hranic mezi dětstvím a dospělostí, založenou na portrétech několika zdánlivě dospělých bytostí, které se prokreslují na pozadí tíživého vyprávění. Hlavní hrdinka, svobodná matka, vydělávající si na živobytí jako animírka v přístavním baru, bere na milost otce dítěte, který ji dříve opustil. Mužova přítomnost sice dočasně harmonizuje rodinu (především díky jeho hravosti, která jej sblíží s jeho malým synem, dosud opečovávaným starším manželským párem ze sousedství), ale tento kachektický smolař si nedokáže najít žádné zaměstnání, takže žena musí stále docházet za svým ponižujícím „řemeslem“ do míst, kde je soustavně vystavovaná samčí chtivosti. Tuto oběť její muž přijímá s hořkostí a vleklá deprese, sycená pocitem neužitečnosti a vlastní marnosti jej nakonec vyžene do původní prázdnoty, jež se mu stane osudovou. Klíčovým problémem filmu je vyrovnávání se s povinností, vzdání se určité části osobní svobody (touhy, libosti či pohodlnosti) ve prospěch širšího rozvoje (rodinného, ale i společenského). Dětská bezstarostnost různorodě zakořeněná v dospělých postavách, z nichž jen postava sousedky vykazuje mrazivé poučení životem, drtivou tíži poznaných hranic, zde tedy není nahlížena jako pramen tvořivosti, ale jako slepá ulička na cestě individuálním životem. Tato zdánlivě strohá skica, jež se ke mně dostala opravdu v „němé“ podobě mi připomněla – mj. díky své imaginativní eliptičnosti, jemně symbolizujícím obrazům a přímočarému dějovému spádu – staré rodinné filmy promítané po celém světě za tichých večerů na plátna či holé zdi. Snad právě tato asociace mi celý snímek ještě silněji zintimnila, byť již sama emotivní hra zúčastněných herců a hereček citlivě tlumí didaktický apel filmu, který by mohl leckomu vadit. ()

mrtvej pes 

všechny recenze uživatele

Opakovaně mě nalákal Naruseho narativní záměr - a opakovaně odcházím s pocitem, že mi sice všechno krásně sdělil, že s ním do puntíku souhlasím, ale že si mě neudržel po celou stopáž. Hrozně mě to na sobě samé mrzí, že s jeho melodramatem nemám trpělivost. Říká se, že je Naruse neprávem zastíněný jmény jako Ozu, Mizoguchi a Kurosawa. Ale obraz, který mi představuje na plátně, mě vesměs zanechává bez odezvy, po pár týdench už si ho nepamatuju, neužírá mě v noci, nezamrazí mě. I tak ale ta hodinka není úplně promarněná. Kdo má staré japonské filmy rád, ten určitě uzná, že je to alespoň poctivý průměr. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama