Režie:
Delmer DavesScénář:
Halsted WellesKamera:
Charles Lawton Jr.Hudba:
George DuningHrají:
Glenn Ford, Van Heflin, Felicia Farr, Leora Dana, Henry Jones, Richard Jaeckel, Robert Emhardt, Sheridan Comerate, George Mitchell, Robert Ellenstein (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Sám proti přesile i vlastnímu strachu. Padesátá léta byla ve Spojených státech dobou velkého rozmachu televize. Úbytek diváků v kinech si vynutil čerstvé tvůrčí impulsy i u zavedených a úspěšných žánrů. Novému přístupu se neubránil ani western. Už nestačila jednoduchá akce a vítězství dobra nad zlem, korunované objetím hrdiny s jeho vyvolenou. Jedním ze směrů, jímž se tento populární žánr začal ubírat, byl tzv. psychologický western. Jeho klasickým příkladem je V pravé poledne (1952), v němž hlavní hrdina čelí vlastním pochybnostem i zbabělosti svých soukmenovců, a i když zůstane sám, přesto se postaví desperátům, kteří se mu chtějí pomstít. Film Vlak do Yumy (1957) má se zmíněným Zinnemannovým snímkem dost společného. I tady hraje důležitou úlohu vlak, který tentokrát nepřiváží zlosyny, ale naopak má jednoho padoucha odvézt před soud. Hlavním hrdinou je prostý farmář Dan Evans (Van Heflin), který se z existenčních důvodů nechá najmout jako eskorta nebezpečného lupiče Bena Wadea (Glenn Ford), s nímž čeká v hotelovém pokoji na odpolední vlak do Yumy. Stejně jako šerif ve filmu V pravé poledne i Evans zůstává sám proti přesile Wadeovy bandy, která začne jejich hotel obléhat. A stejně jako on najde dostatek vnitřní síly, aby se hrozícímu zlu postavil… Film natočil westernový specialista, režisér Delmer Daves, podle povídky známého autora Elmora Leonarda. Oblíbený westernový hrdina Glenn Ford si překvapivě vybral roli Bena Wadea, ač mu byla nejdřív nabídnuta postava farmáře Evanse. Toho ztělesnil převážně charakterní herec Van Heflin. Snímek nezaznamenal v době svého prvního uvedení větší ohlas a byl náležitě oceněn až s časovým odstupem. V roce 2012 byl zařazen jako dílo trvalé hodnoty do Národní filmového registru při Knihovně kongresu. Po padesáti letech vznikl zbytečný remake, který se hrál v našich kinech pod názvem 3:10 Vlak do Yumy a který režíroval James Mangold s Russellem Crowem (Wade) a Christianem Balem (Evans) v hlavních rolích. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (55)
Převážnou většinu stopáže si Vlak do Yumy udržuje spolehlivou čtyřhvězdičkovou úroveň a řadí se k tomu výrazně lepšímu, co v příslušném žánru americká studia v 50. letech vyprodukovala. Pohrává si s podobným motivem jako slavný snímek V pravé poledne. Souhrou okolností spočine odpovědnost za vyřešení krizové situace na osamoceném hrdinovi, který v rozhodujícím okamžiku překonává svůj strach a stává se morální autoritou. Film používá typické westernové postavy, dává jim ale proti dobovým zvyklostem hlubší psychologický rozměr. Především vůdce bandy není běžný westernový padouch s černou duší a rychlými kolty. Je to hráč, manipulátor, pokušitel a vyjednavač, v neposlední řadě ale i vlastník sice svérázného, nicméně pevného hodnotového žebříčku. Vlak do Yumy šetří obvykle používanými žánrovými stereotypy, je skoupý na akční scény a prim v něm hrají psychologické střety postav a jejich dialogy. Bohužel v posledních patnácti minutách ožívá v plné síle westernový mýtus a najednou před sebou máte typický western 50. let s neprůstřelným hrdinou a naivním dějem. Triumf spravedlnosti se měl dostavit jiným způsobem, závěrečná scéna přesunu z hotelu do vlakové soupravy je typickým příkladem, kdy scénárista ohýbá logiku ve prospěch svého cíle. V mých očích stál snímek jednu hvězdičku, fanoušek žánru si ji ale může bez problémů přidat. Celkový dojem: 65 %. ()
Takmer geniálny, nadčasový ( toto čarovné slovíčko, nepoužívam často ), až majstrovský western s parádnou kamerou a réžiou, i scenárom, či bravúrnymi hercami, Glenn Ford a Van Heflin, to sú veľké - PLUS, pozitívna vec, ktorá ma ohromila + o 50. rokov neskôr, vznikol REMAKE - filmu s Christianom Baleom a Russellom Croweom, pod rež. taktovkou - Jamesa Mangolda, kde, bohužiaľ mu kvalitou - nesiaha ani po členky ! Ako vravím, je to tak perfektne zvládnutá filmárčina, až mi rozum, niekde ostáva, stáť, ALE... Našiel som dve - zásadné logické filmové diery, ktoré mi nedovolili udeliť plný počet, i keď som chcel tak urobiť, neprezradím, ktoré sú to, ale skrátka, veľmi mi prekážali, len naznačím, že sú za väčšou polovicou filmu, už keď ide do tuhého. Ale inak, je Davesov film, silne návykový, ani na okamih som nespustil oči, najmä, pohodový Ford a so silnými nervami, pôsobiaci Heflin, predvádzajú ukážkový herecký koncert, hm... , škoda tých, zbytočných logických dier. ()
Vlak do Yumy zaujme najmä na western pomerne neotrepanou zápletkou. Hlavný záporák nie je až tak záporný, úmyslom scenára je aj k nemu si nájsť cestu. Film pozvoľna naberá tempo a slušne graduje, čiže je výborne zvládnutý aj po dramaturgickej stránke. Nečaká nás prestrelka na námestí, kde sa stretnú dvaja charizmatickí kovboji, ale niečo, čo tu mnohí označujú za mierne sklamanie. Vzhľadom na fakt, že od začiatku Daves neskrýva romantizujúci westernový charakter (napríklad hudbou, romantickou zápletkou), je myslím zakončiť film takouto pointou legitímne a najmä motivácia hlavnej postavy pre zdanlivo nepochopiteľný čin je priebehom deja plne opodstatnená. Možno stačí iba trochu nad tým popremýšlať. ()
Western, který si dává na čas. Krom jiného osvětluje, nakolik je obávaný desperát s vemlouvavým hlasem cynickým mluvkou a nakolik lupičem-gentlemanem ... a jen tak mimochodem odpovídá na otázku, zdali jeho předání do rukou světské spravedlnosti může přímo či nepřímo ovlivnit lokální počasí. Neboť i zápletka je patrně v samotném závěru nadmíru uondána žhnoucími slunečními paprsky, které nemilosrdně spalují vyprahlou krajinu. Jak jinak vysvětlit nedostatky finální dramatické scény, která detailně přibližuje poslední úsek cesty ku vlaku ? Zjevná neschopnost desperátovy bandy v některých okamžicích působí přece jenom maličko komicky. Ne že by se remake z roku 2007 dokázal vyvarovat menších i větších nelogičností, ale jeho tah na branku je o poznání drtivější ... 3,5* ()
Western s režií a stavbou příběhu poplatným r. 1957. Americkou demokracii a zákon musí hlídat dědek s hvězdou zvaný šerif. Pokud potřebuje policii, najme si za 50 USD, které patří zpravidla okradenému, partu 5 rozklepaných dědků s puškami. Když ti dědkové zjistí, že by mohlo jít do tuhého, na šerifa se vyserou, nebo zhebnou. Jeden blbec vyšťavený dlouhým suchem(Van Helfin) tam potom zůstane sám se zločincem inteligentním a zkušeným. Život mu zachrání jeho žena, ztrhaná ale půvabná farmářka. Zločinec ho nechá žít pouze ze soucitu, že té ženě nechce způsobit bolest. A na takovýhle bordel v historii jsou američané hrdí. Nepochopím, tady přestávají i hovna smrdět... ()
Galerie (24)
Zajímavosti (8)
- Průměrná délka záběru je 6,4 vteřiny. (Mol)
- V roce 2012 byl film zařazen do Národního filmového registru USA, který je součástí knihovny amerického Kongresu. (Snorlax)
- Ačkoliv většina westernů byla tenkrát vyráběna v barevně, Delmer Daves a Charles Lawton Jr. se rozhodli natočit film černobíle. Lawton ještě na čočkách kamery používal červené filtry, aby krajina získala výraznější vzhled. (Delock)
Reklama