poster

La Commune (Paris 1871)

  • Francie

    Commune (Paris, 1871), La

Drama / Historický / Válečný

Francie, 2000, 345 min

Režie:

Peter Watkins

Komentáře uživatelů k filmu (3)

  • Morien
    *****

    Pro mě naprosto unikátní projekt, který by si zasloužil o hodně víc pozornosti, než zřejmě má. Pokud se mu člověk plně vystaví po celou dobu trvání, odnese si maximálně silný zážitek. Dlouhé, jasně formulované proslovy nejrůznějších druhů lidí, zcizovák na zcizovák, zjednodušené a o to víc působivé kulisy. Výkony, které předvádí účinkující, jako jeden příklad za všechny reportérka povstalecké televize... Jsem nadšena, nadšena a mrazí mě.(11.1.2012)

  • Vitex

    (neviděl jsem celé) Černobílý televizní film natočený v ateliérech na principu "Jak by vypadalo živé vysílání z doby Pařížské komuny, kdyby tenkrát už byly mikrofony a televize"..(21.10.2011)

  • fragre
    *****

    "Chtěl jsem se tehdy státi jenerálem / ne však se bít ve službách koruny / Na divou montaň zřel jsem se zápalem / a na nešťastné hochy z Komuny". (Fr. Gellner). Revoluce v přímém televizním přenosu. Téměř šestihodinové dvoudílné dokudrama o Pařížské komuně (1871). Jednoduché kulisy, v obsazení možná většinou neherci, vlastně jen černobílá TV inscenace, ale ten anachronismus dobového televizního vysílání činí z tohoto opusu velice intenzivní ( a spolu s délkou i velice extrémní) prožitek, a zdá se, že to tak prožívali i herci. Přitom to není příliš akční záležitost, žádný prvoplánovitý patos, žádná Svoboda vedoucí lid na barikády. Většinu filmu tvoří vlastně pouliční interview s jedinci různých společenských tříd - od proletářů po velkoburžoazii. To je doplňované „zatměními“, kde jsou vysvětlovány dobové reálie a souvislosti, případně je uváděno porovnání se současností. Symptomatický je rozdíl mezi dvěma televizemi, jichž prostředníctvím revoluci vidíme – Národní TV ve Versailles a vzbouřeneckou komunální TV v Paříži. Ta vzbouřenecká nás protáhne nuznými příbytky chudiny, úzkými ulicemi 11. okrsku (asi byl vybrán schválně, byl to nakonec jeden z posledních bodů komunardského odporu), různými shromážděními příznivců i odpůrců Komuny, a nakonec nás dovede k zoufalým bojům na barikádách, ale je neustále v dialogu. Versailleská TV je převážně prezentována moderátorem ve studiu, který pod názvem Poslední zprávy šíří lži a pololži, k čemuž si občas přizve „nezávislého odborníka“ aby na to nebyl sám, ale není zde žádný dialog, žádné zpochybnění. Do terénu se tato TV dostane až při hromadných popravách po porážce Komuny. Formálně je to film o jedné historické události, takže se zde vyskytují historické osobnosti i dokumentované události, ale ve skutečnosti je to film o současnosti. Názory, argumentace, proslovy o vzdělání, práci, svobodě, represi , ohlupování, etc. diskutované zde v roce 1871, se vztahují k dnešku, tehdejší problémy jsou podobné dnešním. Nejlépe je to zde vidět na tématu manipulace lidí masmédii, které je zde možná to hlavní téma. A je to vlastně v pořádku i historicky. K prvnímu hromadnému propagandistickému nasazení fotomontáží, a to v době, kdy byla fotografie všeobecně brána jako médium pravdy, došlo právě při výrobě fotografických „důkazů“ zločinů Komuny. Film (s anglickými titulky) je možné spatřit na youtube.(9.12.2013)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace