Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mistr barokní malby počátku 17. století se narodil jako Michelangelo Merisi v malém horském městečku v Lombardii, zvaném Caravaggio. Ve dvanácti letech byl nucen opustit domov a od té doby nepřestal malovat. Učednická léta u násilnického mistra Peterzana v Miláně se však podobala spíš tvrdému výcviku pro život než zasvěcování do křehkých tajů malířského umění. Získal tu však techniku míchání barev a lásku ke kompozicím svatých. Své vlastní náměty však hledal na ulici, v krčmě, v přírodě. Měl vášnivou a nepokojnou povahu a zajímal ho skutečný život a skuteční lidé. To však nezajímalo soudobé kupce umění, ani průměrné malířské mistry, a tak musel jeden z největších italských malířů projít krutým obdobím hladu a nemocí, než se mu pod ochranou kardinála Del Monte a jeho platonické lásky markýzy Costanzy dostalo důstojných podmínek pro život a tvorbu. V Římě, Neapoli, na Maltě i v Syrakusách, tam všude zanechal otisk svého umění, jímž se inspirovaly generace následovníků. Stejně jako vyznával neomezenou svobodu v umění, tak ani v životě neuměl vášnivý Michele dodržovat žádná pravidla. A tak ani ochrana těchto dvou mocných přívrženců nezbavila jeho životní cestu dalších eskapád, z nichž jedna se mu stala osudnou. Alessio Boni, jeden z nejzajímavějších současných italských herců, ztvárnil barokního bouřliváka a geniálního malíře se sugestivní přesvědčivostí, obklopen dokonalou prací tvůrčího štábu. Od scénografie a kostýmů, speciálních efektů i šermířského výcviku herců až po režii a naprosto originální práci s kamerou, jejímž autorem je nejslavnější italský kameraman Vittorio Storaro, mj. držitel tří Oscarů za kameru. Proslulá technika tzv. "šerosvitu", typická právě pro Caravaggiovy obrazy, se záměrně stala základním obrazovým laděním filmu. Fascinující práce se světelným zdrojem scény včetně protisvětla vzbuzuje plastický dojem autentického života počátku 17. století a zároveň přibližuje do jisté míry i způsob malířova vidění. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

elle 

všechny recenze uživatele

Škoda. Vypadalo to slibně. Asi deset minut. Zůstalo to ale někde ve třetině cesty. Nic navíc z dějin malířství jsem se nenaučila (naopak se objevily některé podivuhodné bludy), o malířské posedlosti mi to neřeklo mnoho. Stejně jako Bathory (co se týče Caravaggia) ambiciózní plácnutí do vody. Pár zajímavých postav, které nemají prostor a hlavní hrdina, kterého mám jako malíře ráda, ale tady mě trochu otravuje. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Již dávno mě současně udělaný film nevtáhl tak do děje, jako tenhle dvoudílný film. začátek poněkud prkenný, schématický je střídán zvyšováním zájmu o osobu CARAVAGGIO, takže jsem si přitom filmu i četl o jeho životě a sledoval jeho obrazy. Už byl jako člověk málem zlomený, odmítl ho i doporučený učitel, který se svými žáky procházel právě městem a jeho obrázkům se vysmál, ale postaral se o něho ten, kdo byl na tom ještě hůře, a dostalo se mu potom lidského tepla v klášteře, kde se dal dohromady, a převor ho vybídl, aby dělal to, co dělá nejraději, když už chtěl CAVARRAGIO rezignovat, a on začal malovat ještě lépe než do té doby. Chtěl vidět život v jeho horší stránce, nevyhýbal se jí, čímž se lišil od většiny tehdejších mistrů, ale i lidí obecně, kteří od smutků a katastrof tohoto světa raději zavírají oči, aniž by si občas o nich zapřemýšleli. Tenhle film k tomu vybízí. Mnou pohnul, rád ho shlédnu opakovaně. ()

Reklama

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Určitě nadprůměrný film s osobitou dobovou atmosférou, i když mi maličko vadila určitá zkratkovitost ve vyprávění. Zároveň musím přiznat, že ho hodnotím jenom z hlediska uměleckého zachycení příběhu, protože neznám fakta o skutečném životě malíře jménem Michelangelo Merisi. Nicméně vznikl portrét velice nekonvenčního, svobodomyslného, vznětlivého umělce s nevšedním talentem, který žil navzdory neklidné době naplno a po svém - a který nesnášel kompromisy. Měl sice mocné ochránce, ale díky své povaze si dokázal vyrobit i mocné nepřátele ... Dobrá kamera. ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Nejsem odkojen akčními sračkami všeho druhu, a právě proto hodnotím tento film jiným pohledem. Životopisné filmy nejsou jen pouhou akční neduchaplnou smyšlenkou, ale snaží se vylíčit život popisované osoby co nejvěrněji bez zbytečných nadsázek, plamenů a výbuchů. Z této jistě správné myšlenky vycházeli i autoři tohoto již podruhé zfilmovaného díla o uznávaném, ale i zatracovaném vynikajícím barokním malíři 17. století. Malíři, který si říkal Caravaggio. Byl velkým umělcem, ale také i velkým bohémem, jak už to obvykle u velkých a známých veličin bývá. A právě to bohémství a tvrdošíjná nepoddajnost jeho nevyrovnané duše ho provází celým jeho životem a ztrpčuje život jemu samotnému i jemu nejbližším přátelům. Dvojdílný televizní film italského režiséra Angelo Longoniho je opravdu hodnotným dílem, které by měl určitě vidět každý, kdo se zajímá o malířské umění nebo "jen" o vkusná inteligentní filmová díla. Těm, kteří neustále a všude ohrnují nos nad produkcí a vlastní tvorbou České televize vzkazuji. "Pokud se vám nelíbí ČT, koukejte na to, co je vašemu charakteru bližší a neplivejte okolo sebe jen hloupé urážky. Koukejte třeba na ty akčňáky na Nově. Ty vám do života jistě přinesou "více" než nějaký Caravaggio. To platí především pro uživatele igi B. (máš nádherný profil :-)". ()

joseee 

všechny recenze uživatele

Výtvarne pekne podané dielo, ale niečo mu chýba na výraznejšie ocenenie z mojej strany. Film je výrazne odlišné poňatý oproti rovnomennému kúsku od Dereka Jarmana a musím povedať, že aj menej uveriteľné. Napriek tomu celkom kvalitný snímok, minimálne oproti americkým historickým filmom, ktorý sa oplatí vidieť. ()

Galerie (23)

Reklama

Reklama