poster

Film Noir

Animovaný

USA / Srbsko, 2007, 97 min

Kamera:

Radan Popovič

Hudba:

Mark Keller
  • JFL
    *

    Formát animovaného filmu tvůrcům umožňuje transformovat schematické noirové vyprávění do fetišisticky machistického obrazu žánru, kde se neustále promenují obnažené vnadné ženy, permanentně se souloží a dramaticky uniká za zvuku svyštění kulek. "Film Noir" lze popsat jako typický produkt americké animace pro dospělé publikum (nabubřelé užívání nahoty, násilí a sexu - nejlépe najednou a v béčkovém rámci) zkombinovaný s machistickým fantazírováním komiksové série "Sin City", která evidentně posloužila jako vizuální inspirace. Jako bonus je tu směšně překombinovaný příběh, jehož spletité zákruty slouží pouze k nastavování stopáže.(30.12.2010)

  • mandelbrot
    **

    Filmu se díky hudbě překvapivě daří i přes nic moc vizuální zpracování navodit noirovou atmosféru. Není to ale moc platné, protože nejen obrazová složka, ale i příběh vypadá vypůjčený z nějaké počítačové hry. Obzvláště vrtulníkové mezihry nastávající pokaždé, když hrdina jede někam po dálnici, jsou něco, co by se dalo skousnout nanejvýš v GTA. Katastrofální neschopnost záporáků se při střelbě trefit a občas úsměvné dialogy tomu taky moc nepřidají. Kdyby se film držel trochu více při zemi, mohlo to dopadnout o dost lépe, protože přes všechny výtky mě postupné odkrývání a skládání příběhové mozaiky docela bavilo.(18.8.2008)

  • rudeboy
    ****

    V sekcii „Late night show“ nám okrem iného ponúkli organizátori festivalu ArtFilm (2008) aj animovanú poctu filmom čiernej série, s jednoduchým ale veľavravným názvom Film noir. Film síce vznikal v americko-srbskej koprodukcii, avšak čuduj sa svete prvé husle hrali Balkánci a to predovšetkým dvaja animátori a režiséri: Srdja Penezič (alias D. Jude Jones) a dnes už legenda srbskej animovanej tvorby Risto Topaloski. Po vizuálnej stránke je film ovplyvnený najmä pop artovou tvorbou Roya Lichtensteina, komiksami a japonskou mangou. Celé je to v nádhernom čierno-bielom prevedení so samozrejme poriadne červenou krvou. Film noir začína otvorením očí hlavného hrdinu, ktorý má naozaj poriadne „okno“. Nevie kto je, ako sa volá, ani čo robí, avšak pohľad na vedľa neho ležiaceho zavraždeného policajta mu našepkáva, že by bolo najlepšie čo najskôr zmiznúť. Nasadá do auta a vydáva sa napriek špinavým mestom plným vrahov, prostitútiek, a toho najzábavnejšieho filmového klišé, aby odhalil svoju zabudnutú identitu. Práve práca s klasickými filmovými klišé a zaužívanými schémami je to čo v tomto filme funguje naozaj parádne. Je to mierne parodické, ale nie tak aby sa to bezducho vysmievalo z filmov čiernej série, alebo klasických akčných filmov. Práve naopak, film sa týmito žánrami inšpiruje a pracuje s nimi. Ak divák jednoducho prijme hru tvorcov a nebude uvažovať o tom, že v skutočnosti nie je každá žena nádherná topmodelka s „trojkami“, ktorá si to s vami hneď „rozdá“, a že rotačný guľomet by z dvoch metrov poslal auto hlavného hrdinu priamou čiarou do pekla, budete sa baviť kráľovsky. A nezabudnite si k filmu vziať popcorn a colu.(29.7.2008)

  • Topco
    ***

    Film, ktorý chcel evidentne nadviazať na úspech Sin City a Renesancie, no zlyhal práve v tom najdôležitejšom – vo vizuálnej stránke... Zločin, amnézia, pátranie – klasická dejová schéma. Fanúšikov potešia dôrazy na noirové fetiše: voice-over, ktorý nevadí, džezový soundtrack, nočná mora, častý dážď, neónové nápisy, stropný ventilátor a ozvláštnením je nahota a sexualita. Mínusom sú popri nevýraznej až zlej animácii, aj akčné scény so samopalmi, ktoré noirovej latke príliš nesedia, občas pripomenú prepáleného Max Paynea či videohru GTA. Pre fanúšikov každopádne povinnosť. 2,5*(29.10.2018)

  • KBelick
    ***

    Tak vám nevím.. První si mě získala vcelku povedená technická stránka (zaujme zejména stylový vizuál kombinující animaci a černobílé, zašlé záběry), správně baladický jazzík, ale i příběh, který (byť originalitou nepřetéká) mě ze začátku pevně držel. Hlavní hrdina se probírá se ztrátou paměti, pistolí a mrtvým detektivem u nohou, a postupně zjišťuje, jak moc velký prevít doopravdy je.. Přijdou i nějaké ty více, či méně překvapujíci zvraty, a na "Film Noir" moc a moc přemrštěné akce. Obzvlášť "matrixscéna" s palbou rotačním kulometem z vrtulníku do proskleného věžáku (což náš hrdina hravě odvrátí pistolí) je jako pěst na oko.. A vůbec: spousta nelogiky, padouch, který netrefí ani dávkou z karabiny na pět metrů, a mraky dalších drobností mi počáteční blaho dost znepříjemnily. Jako poctu žánru bych toto rozhodně nebral. Jako 90 minutový relax klidně.. 65%(28.6.2008)