Obsahy(1)
Televizní film Jiřího Krejčíka Osudové peníze volně dle povídky Karla Čapka je setkáním dvou klasiků - klasika české moderní prózy a klasika českého filmu. Příběh ze souboru Trapné povídky o gymnaziálním profesorovi a jeho dvou sestrách rozvinul Jiří Krejčík s akcentem na dramatický životní úsek mladší sestry v atmosféře maloměstské morálky. Dodržením dobové atmosféry prvorepublikového Československa se Jiří Krejčík vrací k žánru dobového obrazu, ve kterém již vícekrát dokázal svoje mistrovství (Nerudovský Týden v tichém domě a zejména film věnovaný pěvkyni E. Destinové Božská Ema). Z Čapkovy předlohy ostatně Jiří Krejčík vyšel už vícekrát, připomeňme film Čintamani a podvodník podle Povídek z druhé kapsy nebo TV film Svatá noc z Apokryfů.
Do hlavní role Růženky obsadil režisér debutující slovenskou herečku Gabrielu Marcinkovou, která studuje v současné době bratislavskou VŠMU v ročníku Martina Huby.
(oficiální text distributora)
Recenze (38)
TV/// Obsazení 5/10 Děj 5/10 Hudba 4/10 Prostředí 7/10/// +Jan Budař a Gabriela Marcinková, atmosféra doby a věrně natočené dialogy a mluva -téma není příliš zajímavé, je to hodně rozvláčné/// Největší předností filmu může být nová tvář v české kinematografii jménem Gabriela Marcinková. Zde byla svázána pevně napsanou rolí, která přesně musí zapadat to oné doby. Což mimochodem zahrála věrně a přesně. Nicméně věřím tomu, že s jinou postavou by nám pěkně ukázala, že umí. Snímek zaujme dobovou výpravou, která je zdařilá a taky dobovou mluvou. Ta je hodně nevšední, ale působí to až kouzelně. Tedy občas, protože si musíme uvědomit, že se jedná o drama dospělé dívky, která se musela na nátlak rodičů oženit a tehdy neexistovalo něco jako rozvod. Takže se stále více a více propadá...Škoda snad slabší režie, která film tahá hodně k průměru./// Celkem 51%/// ()
Jiřímu Krejčíkovi se podařilo obsadit herce, kteří vytvářejí atmosféru povídky. Smekám před Budařovým rozsahem (např. při srovnání také s bratrskou rolí ve Václavovi). Jiří Krejčík také sám volně upravil Čapkovu povídku. Pokud zamýšlel dvoudílný televizní film, možná by ještě lépe vystihl vývoj vztahů mezi postavami. Přesto na televizní film dokonale připravené interiéry, kostýmy, odpovídající hudební doprovod. ()
Milé překvapení a to i přes to že literární předlohu jsem nikdy nečetl, překvapila mě mladičká studentka VŠMU Marcinková, docela jsem ji roli věřil. Doba se od tý doby moc nezměnila, peníze dál vládnou světu a existenční problémy, má čím dál tím víc lidí. Na filmu mě štvaly trochu nevěrohodné kulisy ale jinak nemám moc výhrad. Krejčík i v pokročilém věku, předvedl že stále umí. ()
Celá plejáda nesympatických postav se proplahočí scénou, odříká svých pár slov polským přízvukem, a zase zapadne do mlhy zapomnění. Nebavilo mě to. Jediné, co stojí za zaznamenání, je fakt, že režisér Krejčík dokáže ve svém věku a stavu ještě natočit film. Úroveň tomu trochu odpovídá, nicméně i tak klobouk dolů. Když jsem onehdá poslouchal jeho meldování na schůzi zastupitelstva Prahy 6 na téma Proč starosta nezakáže zlé lékárně na Kulaťáku prodávat rozbité teploměry, přičemž on může dokázat jejich nefunkčnost na vlastním těle, mě dost pobavilo. Beru proto tento počin jako humanitární akci debila Janečka, který si utrhl od vlastních nenažraných úst zloděje a zasponzoroval ubohého prducha. ()
Byla mladá, byla chudá, takže ji všichni ponižovali, zneužívali a byli na ni hnusní. Měl jsem toho dost po dvaceti minutách. Po třičtvrtěhodině režisér hlavní představitelce dovolil na chvíli vypnout permanentně ztrápený výraz a trochu se usmát, takže jsem zjistil, že je i pěkná. Ale dokoukat to dokonce byla stejně dřina. Při vší úctě k panu Krejčíkovi, tohle bylo jedno velké dlouhé nekonečno o ničem. ()
Galerie (14)
Photo © Česká televize / Pavel Štoll, Karel Šuster, Michal Škoda

Reklama