poster

Temná minulost (festivalový název)

  • USA

    The Dark Past

Krimi / Film-Noir

USA, 1948, 75 min

  • EdaS
    **

    Holden dobrý, ale Hitch si v Rozdvojené duši s Freudem rozumí mnohem líp. 50%(27.2.2010)

  • liquido26
    ***

    3,5 Po tom velmi nízkém zdejším hodnocení jsem byl docela příjemně překvapen. Holden i Cobb v hlavních rolí byli opravdu dobří. Některé scény mi přišly podobné jako v pozdějším noiru Desperate Hours. Jenom je škoda, že se film zaměřoval téměř čistě na psychanalýzu hlavního záporáka a ne více na drama lidí ohrožovaných uprchlými trestanci, protože to celkově dost postrádalo napětí.(23.2.2012)

  • Rogue
    *

    Rozbor šílené mysli za zvuků Bacha... ze všech psychologických noirů čtyřicátých let padá Dark Past na hubu asi nejvíc a to především díky své touze edukovat diváky o lidském vědomí a nevědomí, čímž se z dnešního pohledu stává nutně směšným a nezajímavým. Neaktuálnosti nahrává i fakt, že jde o remake devět let starší Blind Alley od Vidora (+ Maté okopíroval tolik záběrů až mě to zaráží a nepřináší vůbec nic nového. Ale vůbec. A když už náhodou něco změní nebo vypustí, je to změna k horšímu. Dokonce ani herecké obsazení není lepší.). Ukecaná nuda, která občas omylem pobaví (ufňukaná služka je ultimátní + You could've killed me with those darts), jediné co je zajímavé jsou first person sekvence (flashback z dětství je boží. A do puntíku okopírovaný, pochopitelně). I když pominu fakt, že jde o remake s nulovou přidanou hodnotou, oproti 'psychoanalytickým' filmům ze stejného období (třeba s relativně podobným Spellbound) prohrává Dark Past hlavně díky své neakčnosti a neexistenci pátrací linie (a závěrečnému monologu, který mě zničil). Maté svým diletantismem mění motivace postav a skvělý thriller tvaruje do tendenční a dobově poplatné sračky (podstřeluju o hvězdu ze stejného důvodu, jako Van Santovo Psycho).(8.4.2010)

  • Cimr
    ***

    Film má příjemná místa (např. začátek ve stylu "povím vám příběh o nejzáhadnějším případu své kariéry" navnadí) a svým způsobem báječnou zápletku (vrah, který se vloupá do bytu psychologa, jenž ho začne psychologicky úplně rozkládat). Snímek pochází z období americké kinematografie, které bylo zásadně ovlivněno Freudem (patří sem i slavnější - a lepší - Hitchcockovo Spellbound). Zde to ale tvůrci s tou psychoanalýzou trochu přeženou, noirová atmosféra se rozpadne a Temná minulost začne ke konci připomínat spíš komedii. A to navíc komedii, která je spíš směšná, než vtipná. Hlavního grázla pronásleduje neustálá zlá noční můra a když mu psycholog onen sen vyloží, náhle se vrah a zloděj chytne za nos, všem se omluví a je "vyléčen". Příjemný noir, bohužel hodně naivní.(19.10.2016)

  • Bebacek
    ***

    3,5 Náhodou s tou psychoanalýzou to byla dobrá sranda, zvlášť když si uvědomíme, jak to tehdy lidi brali vážně :) Holden i Cobb jsou výborní a Nina Foch je celá Šárka Vaňková :)) Snová sekvence i potlačená vzpomínka geniální, bez toho komentáře by však byly ještě lepší. Doporučuju pro pobavení.(6.3.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace