Reklama

Reklama

Veřejný nepřítel č. 1

  • Francie L'Instinct de mort (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Jacques Mesrine, největší francouzský gangster všech dob, byl ve své vlasti známější než jakákoliv celebrita. Jeho avantýry byly neskutečně lehkomyslné, neuvěřitelně drzé a jeho úmysly absolutně nepředvídatelné. Na každou novou „fušku“ se pomocí plastických operací a nejrůznějších masek měnil k nepoznání, a proto byl přezdíván „mužem tisíce tváří“. Národ ho uctíval, ženy ho zbožňovaly a pro stát byl nepřítelem číslo jedna. Jeho odvážné skutky, nesčetné útěky z vězení, milostné románky, nad nimiž zůstával rozum stát, jeho bájná dobrodružství, obrovský cynismus a výsměch policii, z toho všeho vznikl pro Francouze skutečný národní epos. Epos o člověku, který byl skutečným hrdinou nebo antihrdinou…
Filmy Veřejný nepřítel č. 1 a Veřejný nepřítel č. 1: Epilog (premiéra 1.1.2009) se natáčely souběžně celých devět měsíců, na třech kontinentech a s rozpočtem přes 80 miliónů Eur. Jedná se o nejdražší francouzskou produkci všech dob. (Festival francouzského filmu)

(více)

Recenze (537)

chalp 

všechny recenze uživatele

Jean-François si nastavil latku pekelne vysoko, toto je jednoducho Francúzky Scarface!A keď tu všetci píšu, že Epilog je ešte lepší...nemôžem sa dočkať! ()

(Z)denny 

všechny recenze uživatele

To co jsem shlédl, tak byl FRANCOUZSKÝ FILM. Ta kamera, ten střih, ta režie.. Proto miluji francouzské filmy. A výkon Vincenta Cassela byl prostě úžasný. Na druhou stranu musím říct, že Jacques Mesrine, tak jak ho tento snímek podává, byl podle mě normální magor. To co dělal, nebo lépe řečeno, jak to dělal, mi připadá z dnešního pohledu trochu dost hloupé. Ale jak je vidět, nějakou dobu mu to vycházelo a asi ho to očividně bavilo.. ()

jilda 

všechny recenze uživatele

Vinikající Cassel, film se pomalu rozjíždí, ale pak to stojí za to. Nic pro slabé nátury, hlavní hrdina se s nikým nepárá a je velmi nekompromisní. Rozhodně je to veřejný nepřítel č.1 :-) o tom nikdo nemusí pochybovat. ()

RomanHyde 

všechny recenze uživatele

Jen houšť a větší kapky takových filmů. Originalita, spád, děj, který vyžaduje divákovu pozornost, výborné obsazení a neamerické podání, které je u tohoto žánru zásadní, jelikož už jen to je známkou jistého puncu jiného přístupu k materiálu. Nejdříve jsem viděl druhý díl, ale to vůbec nebylo na škodu, protože je jasné, že takovýhle člověk, který štěstěnu pokouší pořád a dokola, nemůže skončit dobře :) ()

Strike 

všechny recenze uživatele

Ze začátku to vypadalo jako pokus o francouzského Kmotra, bohužel díky místy neúprosné zkratkovitosti a se to ne úplně povedlo. Každopádně solidní předehra k Epilogu. ()

bolan 

všechny recenze uživatele

Ani bych nečekal, že něco takového přijde zrovna z Francie. Charakter ani životopis skutečného Mesrina neznám, ale rád jsem se nechala nakrmit výborným old-schoolovým gangsterským opusem. A to platí pro dvojku. ()

Santino7 

všechny recenze uživatele

Ambiciózny projekt, to sa musí uznať. Po vizuálnej stránke je vidno vskutku profesionálny prístup, natočené to je ozaj poctivo - krimi ako zo starej školy. Kamera, strih a podobne, to všetko funguje po profesionálnej stránke na výbornú, tu nie je o čom diskutovať. Dobová atmosféra zachytená skvelo. Herecké obsadenie taktiež excelentné - je vidno, že sa tu stretla súčasná francúzska prvá liga, na čele s Casselom. Osobne by som však doprial o kúsok väčší priestor aj Cécile De France, ktorej nesporný talent tu zostal podľa môjho názoru trošku nevyužitý. Lenže problém vidím inde, ono to, z môjho pohľadu, tak trochu zlyháva po obsahovej stránke. Ako celok to pôsobí príliš chaoticky, niektoré scény sú podané až moc plytko, zbrklo a kvôli tomu vyznievajú v konečnom dôsledku ako zbytočné - odšumia takpovediac do vetra. Naozaj to celé stojí a padá hlavne na dĺžke filmu. Ak vážne chceli zachytiť toľko udalostí z ranných aktivít legendárneho zlodeja Jacquesa Mesrina, potrebovali by na to (iba na túto jednu časť) možno aj tri hodiny. Námet mali totiž k dispozícii viac než len sľubný, mohli z toho vyťažiť o niečo viac. Tým samozrejme nechcem povedať, že by bol film zlý - stále je to vysoký nadpriemer a v každom prípade perla francúzskej kinematografie, bez váhania. Na pomyselný vrchol by som však očakával ešte niečo navyše. Váhal som dokonca aj nad nižším hodnotením ale predsalen, ide o dvojdielny snímok a keď to vezmeme ako celok, je to trošku o inom - funguje to viac než dobre. Slušná predohra (a navnadenie) na to, čo má ešte len prísť. 75% ()

VictorMartel 

všechny recenze uživatele

Některé aspekty Mesrineovy chtivé existence se mi líbí. Existencí myslím, jak bytost vrůstá do kontextu ji určujících podmínek coby unikátní odpověď na něj, unikátní kombinace sklonů k reakci. Osoba je výpovědí o pobytu ve světě za ji determinujících podmínek i s ohledem na celkový řád, je svědectvím konfliktu mezi jejím bytím a bytím okolo, v kontrapozici k němuž dosahuje sebe sama identifikací svých zájmů a estetických nároků na spravedlnost. Z lecčeho může cynicky resignovat a redukovat svoje nároky na co nejefektivnější selekci, která by již netrpěla vnitřní náchylností k rozpornosti, jak se děje u osob bažících po majetku a ctižádostivých a zároveň respektujících nutnost jakési všem srozumitelné, legitimní proporce nerovného dělení finanční energie a moci. Spíše charismatický než obdivuhodný Mesrine je případem této vědomé seberedukce, jíž ale není cizí právě tak touha připadat si „lepší“. Když se rozohní v řeči u soudu nebo do záznamu o rozhovoru, zní povědomě, protože tyto polohy odporu zná film a samozřejmě jím ztvárňovaná skutečnost hojně. I nemohoucí snob z prvního dílu dostává tutéž odpověď. Únosce svůj požadavek na výkupné snadno opře o spravedlnost. Jeho oběť mu nemá co vyčítat a vlastně jen zhoršuje svou situaci, dává-li najevo rozčarování. Mesrine konsumuje luxusní vozy, přítelkyně, dekorace, všechno pohodlí, ale také etické placebo představy o své antikapitalističnosti. Například Fight Club/1999 si o poměrech myslí totéž, ale toto komfortní vědomí nespravedlnosti překračuje a útočí na systém v nitru samotného útočníka. Vykračuje z komfortní zóny vlastní výlučnosti a staví svůj zlozvyk být hlavně poslušným konsumentem do role nádoru určeného k likvidaci. Tyto příběhy tedy řeší kritiku systému opačně, Jacques cynicky. Není z dělníků ani z intelektuálů, je jakousi prastarou horninou muže jistého si svou biologickou hodnotou a rozhněvaného uspořádáním, které s biologií mu rovných zachází mrhavě. Jako by se středověký rytíř narodil do kapitalismu a třebaže má všechny předpoklady uspět konsensuálně, nesnese, že by respektu a štěstí dosahoval konsensuálně v meritokracii tak netransparentní, podezřelé a absurdní. Přitom Mesrine není právě „rytíř“, protože se nezdráhá vyhrožovat manželce pistolí. Zároveň nám předestřený příběh nenapovídá takřka ničím o důvodech k takovému vývoji v již vlastně hotového člověka na startu děje. Scénář je proto podivně nevyvážený a kompenzuje to přesvědčivým Casselem. Přiznám se, že je to pro mě trochu porno, dívat se, jak jedná s kapitalisty, aniž by sám byl opravdovým revolucionářem a chtěl pro sebe něco jiného než právě kapitalisté. Jedná s nimi úměrně tomu, že principem systému je rostoucí parazitní disproporce mezi kapitálem a prací. Krade a loupí, ale jen tam, kde už bylo nakradeno. Obírá banky a boháče a příběh předkládá toliko nepolitováníhodné zmetky. Jsou cíleně vybíráni a zabíráni nikoli při tvorbě hodnot, ale jen při jejich nepříčetné konsumaci, jako jsou nesmyslné residence, makety knih sugerujících vyšší kompetence (před otestováním reálné síly odrazující gesta, podnikaná ve snaze o bezpracný status, pozorovaná i v zoologii, třeba u ptáků, která bych pojmenoval jako „authority boost“) a samozřejmě námi všemi někdy vyhledávaná „zahálka“ požitkářského bytí pro sebe. Tvůrci si při psaní dialogů mohou být jistí, že válka proti soudobému statu quo zabere, protože co říká Mesrine, si tak nějak myslí skoro všichni. Jakýsi expert přes trh s nemovitostmi Ján Zibura nedávno (12/2019) poskytl serveru Ekonom rozhovor o vývoji tohoto produktu a jeho vnímání, jak je dáno rostoucí reálnou cenou. Zpovykaní ztrátoví novináři z Hospodářských novin budují fikci luxusu o stále širší paletě kdysi normálních jistot pracujícího občana, zatímco bydlí i jedí z cizí práce vykonané v ziskových podnicích jejich zaměstnavatelů, plníce politickou agendu právě takovými špinavými řečmi ve prospěch čím dál oprsklejšího kapitálu. Kdyby tak Češi, zlákaní fámou o mrtvém studentu Šmídovi ke svržení socialismu v Československu, věděli, že se bydlení ve vlastním promění v luxus a nájem si místo šestiny ze společných příjmů do třiceti let začne brát polovinu…, možná by spíš volali po komunismu padesátých let. Toto tvrzení opírám o dávno pozorovanou masovou oblibu loupeží ve filmech, kterou lze stopovat nejpozději od Bonnie and Clyde/1967. / Některé scény už působí technologicky pravěkým dojmem a loupeže bank i následné úniky jsou až neuvěřitelné. / Napřed jsem viděl originál a musím říct, že dubbing není uspokojivý, pokud jde o Casselovu celkovému projevu vlastní umanutost postavy. Ta je nejen vidět ve tváři, ale z originálního hlasu přímo zní, takže hlas herce spoluvytváří herecký výkon a doplňuje obsah vět nezaměnitelnou nesmlouvavostí. () (méně) (více)

RadimFišer 

všechny recenze uživatele

Byl jsem hluboce zklamán absolutní psychickou nevratností co do toho vložili. Ten člověk musel být hlupák a blázen. Jen tak vjet a snažit se prostřílet do věznice. Co mohu ocenit je jeho odvaha. Celkově ten film za moc nestál. Bylo vidět, že moc peněz se také podtrhlo v tom, že spoustu věcí natočili a též vyřadili. Nakonec to nestačili dát do jasně zřivé podoby, ale bylo to na přeskáčku a bez vysvětlení. Pro tento film nemám slitování. Čekal jsem, že to tak dopadne. A dopadlo. Ještě se podívám na epilog. Ten jsem bohužel v tom spěchu nestihl. ()

gonga 

všechny recenze uživatele

Výtečně odpuzující násilný, sebestředný a brutální Vincent Cassel. Nemůžu dát víc jak tři hvězdy filmu o tak odporném člověku, byť se schovává za kamarádství a spoustu frází o sytému. Natočeno velmi profesionálně, ale bez přesahu. ()

modista 

všechny recenze uživatele

tak jsem trochu na rozpacích, něco tomu chybí a Vincent Cassel opravdu není pro mne charismatický herec - tři a půl. To Truands se mi líbili víc a potažmo i Benoit Magimel. ()

Martyr 

všechny recenze uživatele

"Spravny muz si na zivot zaraba poctivou pracou. Drzi jeho rodinu pokope a ma pred nou rešpekt" Jacques Mesrine uz od malicka vie, ze poctivou pracou sa zivit nebude a rodina patri medzi poslednych, pred ktorymi by mal mat respekt. Cassel ma pekne rozohrial, a ja sa tesim na jeho finalne divadielko. ()

Saur.us 

všechny recenze uživatele

Brilatní gangsterská práce francouzských filmařů. Mesrine celý film balancuje na pomezí mezi hrdinou a antihrdinou, akce střídá akci, krev střídá krev, celé to umocňuje výborná kamera a já se ani jednou za celý film nenudil. Kam se hrabou Mannovi Veřejní nepřátelé. Ihned pouštím Epilog ()

Bozvav 

všechny recenze uživatele

Zajímavý příběh, který sice není můj šálek kávy, ale koukalo se na něj hezky. Nicméně já gangsterům nikdy moc nefandila, byť jsou ve filmech vykresleni vcelku pozitivně. Za mne tři hvězdy. ()

sandis 

všechny recenze uživatele

Velice dobrá gangsterka ve francouzském podání... Velmi potěší Paris, surovost, napětí, skvělé herecké výkony, gradace, kamera, zvraty.... já byl velice spokojen hlavně proto, že jsem od toho původně něčekal zhola nic... Velmi velmi příjemné překvapení! 8,6/10 ()

*Colorado 

všechny recenze uživatele

Takových filmů by mohlo být víc. Je to sice film koprodukční, ale taky je především francouzský. To mi sedí. Dobová stylizace na jedničku a Cassel hraje skvěle. Teda hraje skvěle pěkného zmetka. Jeho postava sice má charisma, ale sympatie k němu prostě moc cítit nejde. Jsem zvědav na Epilog. ()

PDcz 

všechny recenze uživatele

4**** bodíkyBlbé zkouškové období.. tolik filmů na kouknutí a není čas... Tohle sem si ale ujít nenechal, co jsem ale vůbec nepochopil, tak to je název filmu v češtině. Tady se někdo fakt vyznamenal :-) A proč? Se schválně podívejte na originální název tohoto prvního dílu a originální název druhého dílu :-D Jinak film je povedený, hezky natočená doba působnosti, přiměřeně syrové, čas znázorněn tak, že to dokážu pochopit i já. [X] Minus 1* bodík Ptal jsem se Jíti za co ten bod vlastně odebíráme. A nevíme :-) Někdy mi přijde, že jsme si na sebe tím hodnocením filmů ušili bič. Stejně hodnotím od boku a pak to jen odůvodňuji.. pšššt [X] Na rodiče hrdý není, ale když potřebuje tak přijde.. postarejte se o děti.. ()

Související novinky

Festival francouzského filmu

Festival francouzského filmu

11.11.2008

Nebývalý počet atraktivních předpremiér nabízí 11. ročník FFF, který se koná od 20. do 26. listopadu v Praze a zároveň v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Olomouci, Ostravě, Pardubicích a… (více)

Reklama

Reklama