Reklama

Reklama

Lištičky

všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

Au pair Alžběta (23) se zoufale snaží vytvořit si svůj nový domov v Irsku tím, že si chce najít chlapa za každou cenu. Částečně proto, že její skutečný domov na Slovensku bude brzy srovnán se zemí kvůli nové dálnici, ale hlavně má své osobní důvody. Její starší sestra Tina (27), zasnoubená s Irem Stevem (30), jí chce pomoct, cítí, že jí to dluží. Alžběta ale její pomoc kategoricky odmítá a zdá se, že na idylický bezstarostný život Tiny se Stevem žárlí.

Od začátku je mezi sestrami něco temného, nevyřčeného, co vytváří obrovské napětí a brání jim přiblížit se k sobě. Z jejich pohledu představují muži jedinou šanci nabízející štěstí a lepší život. Jedinou možností pro sestry, jak se dostat ven z tohoto bludného kruhu, je postavit se jejich společné minulosti – momentu, o kterém nikdo nepromluvil a nepojmenoval ho od chvíle, kdy se stala.

Alžběta se rozhodne zůstat v Dublinu na vlastní pěst. Potkává tam podivnou punkerku Ducky (23), která Alžbětě pomůže udělat první krok do neznáma. Avšak s Ducky nepřichází jenom fyzická proměna Alžběty, ale vrací se i temná minulost.

Jakkoli se obě sestry snaží vyhnout konfrontaci s tím, co bylo - což je následně vede do slepé uličky - jedině vzájemným odpuštěním se k sobě opět mohou přiblížit. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (80)

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Film, který úplně mylně inzeruje, že je o imigratkách a vztahu dvou sester. Je to jen a jen o holce, která to nemá v hlavě v pořádku, a důvod proč, nepříliš dobře motivovaný, nám odhalí až v závěru, čili předtím jen pasivně sledujeme agresivní postavu, které nelze rozumět. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Obraz rozkladu východní komunity v Irsku, který se však sám vnitřně rozloží dřív, než stihne divákovi cokoli smysluplného sdělit. Zbyde tak jen dadaistické a ubíjející pásmo afektu, odchodů, příchodů a rozchodů. V reálných kulisách Dublinu vznikla pouze chatrná příběhová kašírka, kterou nad vodou drží alespoň trochu solidní provedení... ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Hloupé chování se hlavní postavy nerovná se hloupý film, ale když je to hloupé chování hloupě (ne)vysvětleno, pak je to fakt hloupost. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Syrové, emotivní, únikářské, ne-záchranářské, tísnivé, vyhošťující... Situace lišek v Dublinu, kde nejsou doma, ale urousané, ztracené a ostražité hledají příležitosti k obživě, je výstižnou metaforou pro pudové, nervní, vzteklé chování hlavní postavy vehnané do stejné pasti... *** Je to nepříjemný, bravurně zvládnutý, vyspělý film o existenčně-existenciální tísni ekonomických migrantů, který jen předběhl v čase svoje téma... V roce 2022 se podobným, byť zdaleka ne tak dobrým snímkům tleská, viz třeba Nikdy nepláču. *~ ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Trefné vystihnutie popoťahovania sa od baru k baru, od vzťahu k vzťahu a od nájmu k nájmu. Typické pre väčšinu tých, čo hľadajú východisko v západnom raji. Jednotlivci i partie z východnej Európy sa húfne vyberajú zarobiť do Anglicka či Írska. Niektorí sa zároveň oslobodzujú od bezperspektívneho pocitu života v smradľavej slovenskej diere či neuvážených skutkov minulosti. Riedky kultúrny vkus a povrchný psychologicko-intuitívny partnerský odhad tejto sorty je tiež vystihnutý presne. Bezhraničný obdiv kadejakým treťotriednym slovenským artistom je znak lapania čokohoľvek z rodného kraja. Kombinovaný so sebavedomím, nadobudnutým zároveň s odstrihnutím sa od rodičovského cecku: "som už nezávislý, dokážem sa postarať sama/ sám o seba a tak viem, čo je dobré všeobecne aj zvlášť.". Líštičky netreba vnímať len ako drámu jednotlivca, načrtnuté situácie sa dajú veľmi pekne uplatniť na celé skupiny postboľševických gastarbajtrov roztrúsených vo veľkom počte po celom anglosasko/germánsko/iberoamerickom svete. Mínusové body získali na snahe byť dôrazne artový, aby film zabodoval na festivaloch. Výsledok je vďaka tomu len slušný priemer. Tunajší zdrbung nechápem. Je naozaj tak zlé sa pozrieť občas úprimne do zrkadla a priznať si, že život človeka je prevažne len o naháňaní sa za akýmkoľvek vyplnením časovej medzery od narodenia do smrti, ktoré nemá žiadny rozumný účel ani zmysel? 63% ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Marně jsem si lámala hlavu, co tím chtěla paní režisérka říct. Těžko čitelný příběh dvou sester naprosto vykořeněných z rodiny, z rodné země, bez citového zázemí a jakýchkoliv morálních zásad. ()

PinokKio odpad!

všechny recenze uživatele

Nevím, co koukatelného má být na filmu, kde neustále sledujeme absolutně nesympatickou a destruktivně se chovající hlavní představitelku. Pokus o náznak co ji k tomu vedlo se sice ve filmu mihne, nic to ovšem nemění na tom, že v hodnocení ode mne je to odpad. ()

paascha odpad!

všechny recenze uživatele

Duševně nemocná Slovenka, která krom toho, že chlastá, píchá s každým, koho najde, blije a chlastá, dělá občas příležitostné práce kdesi v Dublinu, je hrdinkou divného filmu. Je silně nesympatická, ostatně jako všechny postavy tady, děj nikam nevede, mejdan, blití, potácení, křik a rány, mejdan...hodně špatný film. Prý je nějaké vysvětlení na konci, ale tam jsem nedožil, tak zůstanu u toho, že je to megasračka, nafouklá jak měsíc starý pes. Nebo liška...:-) Nakonec jsem pro klid duše dokoukal i ten konec, ale kromě komického pokusu nahradit robertka nůžkama a pěkně si to s nima udělat, jelikož bez jakéhokoli dalšího vysvětlení to tak vypadalo, tam už nebylo nic. Takže hodnocení zůstává, je to sračka! ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Nelehký život a mysl jedné východňárky, snažící se najít ono pověstné štěstí v ulicích Dublinu, je takovou směsicí reality show, home videa a dokumentu o slovenské a české komunitě toužící žít na britském "venkově". Vše se točí kolem Betky, která je vhozena do irského moře plného dravých ryb, toužící po její hrudi (není se co divit) a snažící se chudinku Au pairku jen a jen zneužít. Životní odevzdanost a prázdnota v cizím prostředí, ochota jít za čímkoli i stín osudného činu z minulosti. Skvělá, potemnělá atmosféra Dublinu i basová linka provázející drama scény. Takže by mělo být všechno v pořádku. No, bylo by, kdyby režisérka divákovi nenabídla jen střídání prázdných a bezduchých scén, o kterých se dá říci, že kdyby jich byla jen půlka, bylo by to stále moc. Vlastně se celou dobu čeká na odpověď. Proč je Betka taková, jaká je. Otázka je zodpovězena, tak ještě jednu totálně prázdnou scénu nakonec a je po všem. Sledování všedních starostí typu, kdo, kde, s kým a jak a střídání maniodepresivních stavů hlavní hrdinky. To vše v Irsku, bez sebemenšího náznaku irského přízvuku. Dobrý námět, který však zůstal někde za kamerou. ()

Smok 

všechny recenze uživatele

No fasa. Takže okrem toho, že doteraz som o Dubline vedel len to, že tam kdesi na hausbóte bývajú Kelly Family, tak teraz navyše viem aj to, že tam kdesi býva aj au pair Alžbetka, ktorej náplňou práce je vymetať diskotéky, pri najmenšom konflikte v práci dávať výpovede a súložiť s černochom, poprípade sestrinim snúbencom. Ale to už som si ani tak neni istý, lebo moja pozornosť ku koncu tejto blbiny bola už nudou silne otupená. Mizéria. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Bětka je nesympatická kráva závislá na své sestře Tině. Vůbec ji nelitujete, jen celou dobu v té dobře zobrazené irské šedi doufáte, že už bude konec. Před ním však ještě přichází jedna dramatická pointa.. tadááá - záběr na lištičky - the end. ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Film má své právo na existenci, už třeba proto, že podobný téhož stylo-žánru u nás ještě nebyl. Chtělo by se mi ho sladit do kontextu Báby a Kdopak by se vlka bál? a pojmenovat to mottem: Kdopak by se Lištiček bál? O červené karkulce Dorotce Dědkové, jak cestou k bábě/babičce natrefila ne na vlka ale lišku. (A osa Berlín-Cannes-Benátky by v tom hrála prim.) A mluvit o tom a trochu to rehabilitovat. // Jenomže posledních 30 a 10 minut Lištiček, jež se mi v hlavě rozléhají po týdenní pomlce, mě nyní tak štvou, že od toho upustím. Byť lituji.// Lituji: nedokonalého, nedůsledného, nesprávného a všeho i falešného, co nezkušená Slovenka Mira Fornay v Lištičkách natropila. Nelíbí se mi: fádní dramaturgie (vše od půlky filmu už je navíc), alibismus v pomyšlení, že stereotypní struktura děje je tím nejlepším tvarem (byť kopíruje právě takovou reálnou skutečnost), že při odepření si elegance a mírné stylizace obraz zafunguje líp, hudební proč? hororový podkres (hudební komentář je zcizením, s ohledem na zde užité prostředky je tu jediným a stává se nadbytečným), přílišná blízkost polo- a detailů (k hrdince, kdo ji chce mít tak nahou a na dosah tváře zvláště v obřím plátnem vybaveném kině?). A pomyslná myšlenková linie autora - ta se totiž kýve, a sice na křivce kritika - obhajoba - zmatek - a snad dokonce lítost, s níž máme v závěru přehodnocovat dojmy předchozí. S tím ale také souvisí problém střihové skladby, která nebyla uspořádána do dobrého výsledku.// Mohlo by to být podobenství a poetický postup - ale "lištičky" a "bloudící liška a lišky bez domova a bez rozumného směřování jen za základními potřebami a jídlem" jsou k dívkám toulavým cizinou přirovnání, které rychle vyprchá a je také brzo odhaleno. Ale jinak se mi líbí. Líbí se mi: kontaktní a přímo v centru dění se nacházející kamera, absence vaty a třeba svodů k záběrům města. Troufalost, to není tak bezpředmětné. A - zde to je - já bych chtěl zmínit ještě něco, ale vskutku se mi rázem ty příklady už jeví jako mínus než palec nahoru. Koukám, koukám. Tento text se rozpadá. Postrádá svou osu. Bloudí, je nudný, chaotický. Jaký, už to mám, z toho máte pocit? No já přesně takový jako z toho filmu...!// Lištičky, co si ukoply palec v lese o pařez. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Jsou jisté záhady. Třeba proč se na něco takovéhohle skládají tři evropské filmové fondy? Proč by někdo chtěl tři hodiny (subjektivního diváckého času) sledovat nepochopitelné jednání líné, zlé krávy? Jen protože má její představitelka velká prsa? Pointa už nic nezachrání, ale i tak zdvihám hodnocení na 10%. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Amatérsky zrežírované, zahrané i natočené, bez čehokoliv, co by mohlo jak laického, tak zainteresovanějšího diváka jakkoliv zaujmout. Fornayová ušla od Lištiček ke psu Killerovi opravdu dlouhou cestu, což je zpětně potřeba ocenit. ()

honajz odpad!

všechny recenze uživatele

Po hudebním snímku Once zde máme další česko-irsko a dokonce a především slovenskou spolupráci. Film napsala a natočila Mira Fornay a ačkoliv žnul úspěchy na festivalech, diváci jej zatratili. Stačí se podívat na Česko-slovenskou filmovou databázi, známou pod zkratkou ČSFD. Lištičky zde mají 20 % a nejeden uživatel jim dal odpad. Po pravdě řečeno, sám nevím, co k filmu napsat. Odkojen artovými filmy vidím v tomto snahu být artovým za každou cenu. Jako by někdo vzal ony dlouhé, hlubokomyslné záběry, rádoby autentičnost a realističnost prostředí a pokusil se z toho udělat art náš, česko-slovenský (a irský, pravda). Jenže co u Aki Kaurismäkiho funguje, protože pod hlubokomyslnými pohledy, případně pitomoučkými dialogy postav, tepe skutečný charakter člověka vyjádřený jen vnitřní mimikou a (ne)chtěnými gesty, to zde zcela ztrácí smysl i opodstatnění, protože hlavní hrdinka má trauma jediné, jak se dozvíme v závěru, a i to z vlastní blbosti. Takže když se celý film chová jako blb, nejde o vnitřní charakter postavy, ale o vnitřní svět blba. Bez vnitřní mimiky a gest. Zato se spoustou hysterie, která má duchovno nahradit. Možná je to nové nazírání na feminismus, nevím. Mně osobně přišly hlavní hrdinky filmu pitomé až na půdu, dokonce Ofka z Dětí noci je proti nim myslitel. Navíc jsou všechny ženy ve filmu ošklivé, žádná nepůsobí přitažlivě ani navenek, natož vnitřně. Příběh se odehrává v Irsku, kde je jedna sestra provdaná, druhá dělá kraviny. Obě k sobě mají ambivalentní vztah, jak to u sester bývá. Ale vnitřně se mají rády, ať se stane cokoliv. Stylem se režisérka snaží o syrový a nepřikrášlený projev. Snaží se až tak moc, až to z obrazu přímo křičí: "Podívej, jak jsem nezávislý film!" Ano, kamera se třepe co chvíli. Vždyť je to cool a in. Zatímco z nemluvných filmů Aki Kaurismäkiho nebo podobných Jima Jarmusche máte po skončení pocit, že lidé se mohou mít rádi, i když jsou na pokraji společnosti, z tohoto filmu máte pocit, že debilové světem vládnou a sobci vítězí. Zcela závěrečná scéna určitého smíření sester je podle mne jen vylhaný pokus o obhajobu pozitivních hodnot na poslední chvíli. Zkrátka - z celého filmu nemám pocit důvěrného sdělení, snahy něco říct, ale jen pocit chladného kalkulu s pokusem o artový film podle všech vnějších atributů artových klišé a receptů, aniž by dosahoval nějaké hloubky, hloubky myšlenky, psychologie, psychologie postav, aniž by autorka měla kromě hezkého vnějšího kabátku domyšleno, proč se skutečně její postavy chovají, jak se chovají, a zda by se nemohly chovat jinak. Já vím, do povrchního paskvilu se mi skvěle strefuje - ale když já mám artové filmy Aki Kaurismäkiho a Jima Jarmusche moc rád. A když vidím, jak je někdo bezostyšně vykrádá, aniž by vůbec pochopil smysl a vnitřní hloubku těch výpovědí, je mi z toho smutno. Hrozně smutno. Miře Formay bych doporučil reklamu - tam je vnější efekt důležitý a na vnitřní hodnoty nikdo nehledí. Disk načíná protipirát, v bonusech najdeme nic neříkající film o filmu (13:36 - pár záběrů z natáčení, pár domněnek herců o svých postavách), krátký film Alžběta (18:34- stejně povrchní a plytký jako film Lištičky, s podobně pouze efektním lookem) - oboje s CZ titulky, následuje fotogalerie (2:06) a trailer (1:49). Film je asi točen na digitál, tudíž k obrazu se nemá smysl moc vyjadřovat, mně přišel hodně zrnitý. Zvuk pak v některých scénách utopený a v jiných uřvaný. Publikováno: 12.02.2010 () (méně) (více)

Havenohome 

všechny recenze uživatele

Slepá ulička. Režisérka je nešťastný produkt FAMU - "Autorská filmárka". Sama nevie, čo chce robiť, tak sa rozhodla, že bude režírovať. Nejaké to umenie, aby bola svetu osožná! Nebude predsa robiť nejaké komerčné bludy. Ručná kamera, aktuálna téma, pocit vykorenenosti, trable v rodine + nožničky do p*čky. To sú tie správne ingrediencie na artový v tomto prípade ťažký neúspech. Nuda a trápne slovenské dialógy po anglicky. Márne očakávania slovenského publika. Pamätám si ako sa po premiére na MFF Bratislava režisérka zúfalo oháňala argumentami, že film nechápeme, lebo je určený pre svetové festivalové publikum. Ja by som ho púšťal len ľudom, ktorých by som chcel mučiť. ()

Mulosz odpad!

všechny recenze uživatele

Nemohu se ubranit dojmu, ze ta holka byla totalni magor uz pred tim, cos e ji stalo a co nam ma odhalit "tolik ocekavany a sokujici" zaver, Dalsi z cele rady soucasnych prisernych ceskych filmu. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Scénář : Mira Fornayová. Kamera : Tomáš Sysel. Hudba : Tadeáš Věrčák a Aaron Goldberg. Dle mého je to nedoceněný snímek, který je nutné vidět alespoň .... víckrát. ()

Reklama

Reklama