Reklama

Reklama

Lištičky

všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

Au pair Alžběta (23) se zoufale snaží vytvořit si svůj nový domov v Irsku tím, že si chce najít chlapa za každou cenu. Částečně proto, že její skutečný domov na Slovensku bude brzy srovnán se zemí kvůli nové dálnici, ale hlavně má své osobní důvody. Její starší sestra Tina (27), zasnoubená s Irem Stevem (30), jí chce pomoct, cítí, že jí to dluží. Alžběta ale její pomoc kategoricky odmítá a zdá se, že na idylický bezstarostný život Tiny se Stevem žárlí.

Od začátku je mezi sestrami něco temného, nevyřčeného, co vytváří obrovské napětí a brání jim přiblížit se k sobě. Z jejich pohledu představují muži jedinou šanci nabízející štěstí a lepší život. Jedinou možností pro sestry, jak se dostat ven z tohoto bludného kruhu, je postavit se jejich společné minulosti – momentu, o kterém nikdo nepromluvil a nepojmenoval ho od chvíle, kdy se stala.

Alžběta se rozhodne zůstat v Dublinu na vlastní pěst. Potkává tam podivnou punkerku Ducky (23), která Alžbětě pomůže udělat první krok do neznáma. Avšak s Ducky nepřichází jenom fyzická proměna Alžběty, ale vrací se i temná minulost.

Jakkoli se obě sestry snaží vyhnout konfrontaci s tím, co bylo - což je následně vede do slepé uličky - jedině vzájemným odpuštěním se k sobě opět mohou přiblížit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Crawler-D 

všechny recenze uživatele

Alžběta se točí v kruhu své vlastní omezenosti. Je neustále naštvaná, snadno se nechá vyhecovat nevinnou poznámkou a na všechny kašle. Proč? To nám autorka dlouho tají, až na konec odhalí důvod jejího přístupu ke své vlastní sestře, pobytu v Irsku apod, ale bohužel tak činí s retroaktivní platností, což z díla samotného automaticky nečiní chytré dílo. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Nelehký život a mysl jedné východňárky, snažící se najít ono pověstné štěstí v ulicích Dublinu, je takovou směsicí reality show, home videa a dokumentu o slovenské a české komunitě toužící žít na britském "venkově". Vše se točí kolem Betky, která je vhozena do irského moře plného dravých ryb, toužící po její hrudi (není se co divit) a snažící se chudinku Au pairku jen a jen zneužít. Životní odevzdanost a prázdnota v cizím prostředí, ochota jít za čímkoli i stín osudného činu z minulosti. Skvělá, potemnělá atmosféra Dublinu i basová linka provázející drama scény. Takže by mělo být všechno v pořádku. No, bylo by, kdyby režisérka divákovi nenabídla jen střídání prázdných a bezduchých scén, o kterých se dá říci, že kdyby jich byla jen půlka, bylo by to stále moc. Vlastně se celou dobu čeká na odpověď. Proč je Betka taková, jaká je. Otázka je zodpovězena, tak ještě jednu totálně prázdnou scénu nakonec a je po všem. Sledování všedních starostí typu, kdo, kde, s kým a jak a střídání maniodepresivních stavů hlavní hrdinky. To vše v Irsku, bez sebemenšího náznaku irského přízvuku. Dobrý námět, který však zůstal někde za kamerou. ()

Reklama

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Film má své právo na existenci, už třeba proto, že podobný téhož stylo-žánru u nás ještě nebyl. Chtělo by se mi ho sladit do kontextu Báby a Kdopak by se vlka bál? a pojmenovat to mottem: Kdopak by se Lištiček bál? O červené karkulce Dorotce Dědkové, jak cestou k bábě/babičce natrefila ne na vlka ale lišku. (A osa Berlín-Cannes-Benátky by v tom hrála prim.) A mluvit o tom a trochu to rehabilitovat. // Jenomže posledních 30 a 10 minut Lištiček, jež se mi v hlavě rozléhají po týdenní pomlce, mě nyní tak štvou, že od toho upustím. Byť lituji.// Lituji: nedokonalého, nedůsledného, nesprávného a všeho i falešného, co nezkušená Slovenka Mira Fornay v Lištičkách natropila. Nelíbí se mi: fádní dramaturgie (vše od půlky filmu už je navíc), alibismus v pomyšlení, že stereotypní struktura děje je tím nejlepším tvarem (byť kopíruje právě takovou reálnou skutečnost), že při odepření si elegance a mírné stylizace obraz zafunguje líp, hudební proč? hororový podkres (hudební komentář je zcizením, s ohledem na zde užité prostředky je tu jediným a stává se nadbytečným), přílišná blízkost polo- a detailů (k hrdince, kdo ji chce mít tak nahou a na dosah tváře zvláště v obřím plátnem vybaveném kině?). A pomyslná myšlenková linie autora - ta se totiž kýve, a sice na křivce kritika - obhajoba - zmatek - a snad dokonce lítost, s níž máme v závěru přehodnocovat dojmy předchozí. S tím ale také souvisí problém střihové skladby, která nebyla uspořádána do dobrého výsledku.// Mohlo by to být podobenství a poetický postup - ale "lištičky" a "bloudící liška a lišky bez domova a bez rozumného směřování jen za základními potřebami a jídlem" jsou k dívkám toulavým cizinou přirovnání, které rychle vyprchá a je také brzo odhaleno. Ale jinak se mi líbí. Líbí se mi: kontaktní a přímo v centru dění se nacházející kamera, absence vaty a třeba svodů k záběrům města. Troufalost, to není tak bezpředmětné. A - zde to je - já bych chtěl zmínit ještě něco, ale vskutku se mi rázem ty příklady už jeví jako mínus než palec nahoru. Koukám, koukám. Tento text se rozpadá. Postrádá svou osu. Bloudí, je nudný, chaotický. Jaký, už to mám, z toho máte pocit? No já přesně takový jako z toho filmu...!// Lištičky, co si ukoply palec v lese o pařez. ()

blackrain odpad!

všechny recenze uživatele

Filmu jsem se měla raději vyhnout už když jsem viděla Film o Filmu. Nevím, co jsem si myslela. Tohle je totiž opravdu těžko stravitelný kousek. Málem jsem to ani nedokoukala. Alžběta byla tak strašně nesympatická. Bylo mi úplně jedno, co udělá. Měla by vyhledat odbornou pomoc na psychiatrii. Tam by ji snad srovnali. ()

Gore 

všechny recenze uživatele

Nejnesympatičtější hlavní postava dekády a jeden z nejzmatenějších tuzemských filmů, při jehož sledování vám bude úplně fuk kam to bude směřovat nebo jak se postavy budou vyvíjet, jelikož to nikam nesměřuje a to ani dějově ani postavově. Kdybych byl šovinista a sexista tak řeknu, že jediným kladem filmu jsou prsa té nesympatické 'bitch'. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (2)

  • Režisérka filmu Mira Fornayová o filmu říká: „Tajemství jsou v našich životech jako kotvy. Dokud je nepojmenujeme, neodkryjeme a nepromluvíme si otevřeně, drží nás na jednom místě a točíme se jakoby v kruhu. O tom je příběh Alžběty a možná i ostatních postav filmu.“ (Martin00x)
  • Film Lištičky byl letos vybrán do soutěže 66. mezinárodního filmového festivalu v Benátkách (soutěžní sekce Týden mezinárodní kritiky - 24 International Film Critics´ Week). Po roce 1989 nebyl do některé ze soutěžních sekcí tohoto festivalu zařazen žádný český nebo slovenský filmový debut. (Martin00x)

Reklama

Reklama