Režie:
Wilson YipKamera:
Sing-Pui OHudba:
Kendži KawaiHrají:
Donnie Yen, Simon Yam, Lynn Hung, Hirojuki Ikeuči, Gordon Lam, Terry Fan, Dennis To, Yanneng Shi, You-Nam Wong, Tony Siu-Hung Leung, Carlson Cheng, Kong Kam (více)Obsahy(5)
Čína, rok 1935. Kluby bojových umění v městě Foshan nabírají na popularitě a Ip Man (DONNIE YEN) je nezpochybnitelným vládcem umění wing chun, čím dál populárnější verze kung fu. Klidný život jeho rodiny a přátel však převrátí vzhůru nohama japonská invaze. Poté, co odmítne učit okupační vojáky svému umění, je přinucen bojovat o své vlastní přežití v sérii výzev, jež vyvrcholí soubojem na život a na smrt s nejlepším japonským bojovníkem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (785)
Legendy a různé tamtamy nelhaly, Yip Man je opravdu skvělým filmem o bojovém umění, který si zaslouží být takhle vysoko jak tady, tak na IMDb. Kamera, choreografie soubojů, soundtrack, všechno je naprosto parádní. Film vás pohltí a vy si nemůžete pomoct a prostě musíte Donniemu fandit. A to se mi už docela dlouho nestalo. Nemám, co bych dál napsal či vytkl. 100 %. ()
Nářez od začátku do konce. Navíc lze-li v případě tohoto snímku slyšet několikanásobné vychvalování akčních scén, které údajně trumfnou i Neovy eskapády z Matrixu, rozhodně tomu jde uvěřit. Už po prvních pěti minutách jsem byl svědkem jednoho z nejlepších čínských soubojů za velmi dlouhou dobu. A film v této tradici naštěstí pokračuje - je to zábavná mlátička a těch 106 minut uteče, ani jsem nevěděl jak. Příběh, který ve většině podobných východních snímcích tohoto typu trochu skřípe, nebo hůře nudí, se také povedl. Nevšímal jsem si žádných hluchých míst nebo nesrovnalostí, takže po dějové stránce taky velká spokojenost... Doporučuji všem, kterým se líbil souboj Nea s agentem Smithem v metru! ()
Čínská fretka Donnie Yen s překypujícím adenosintrifosfátem ve svalech rozjíždí komplexní Wing Chun show s několika výbornými momenty (Yen vs japonská desítka, závěrečný boj). Hudba Kenji Kawaie (Dragon Tiger Gate) balzámová. Choreografie Sammo Hunga nápaditá, ale přeseknul bych pár bezpečnostních lan. Již zmíněný závěrečný fight má neskutečnou gradaci, judista Hiroyuki Ikeuchi odvedl dobrou práci, ale ty kulometné paže Yena jsou prostě neuvěřitelné a těch pár vteřin, co se souboj prolíná s Mook Yan Jongem v dojo, působí obrovsky obdivuhodně, výchovně, inspirativně... 90% ()
Hongkongská akční superstar a znalec řady bojových umění (a údajně fanda MMA;)) Donnie Yen v roli Mistra všech ajťáků, legendárního IP Mana! Mistr promine, ale byla to tragédie českého dabingu, co mě přimělo tropit si u tohoto nesporně silného snímku humor z jeho hrdiny, respektive z české (nebo spíš počeštěné) transkripce jeho jména. Kdyby vám vrtalo hlavou, o jakém "jung čchun" to tam pořád mluví, tak je to starý dobrý styl Wing Tsun (nebo Wing Chun), jen nějakou metodou, kterou nejsem schopný pochopit, foneticky transkribovaný do latinky (ve které text četli dabéři, že). Hlavní poznatek zní: nedělejte tu chybu, že byste se na Ip Mana dívali v televizi - budete mít tu čest s utrpením v podobě důsledného dabování každé věty všech scén (a že jich není málo), kde figuruje tlumočník z čínštiny do japonštiny... takže si všechno vyslechnete dvakrát, ehm... Navíc ač se "naši" činí jak chtějí, asijský styl mluvy je od českého na hony vzdálený. A samozřejmě nejen styl mluvy - měl jsem celkem problém se stavbou filmu a jeho výrazovými prostředky. Ono je to totiž v kostce vzato celé jedno velké klišé, v němž ale postavy reagují o hodně teatrálněji než by tomu bylo normálně. To je dáno hávem legendárnosti, do kterého je Mistr Ip po právu zahalen, a taky tím, že film se koncentruje převážně na období japonské okupace Číny, což je obdoba našeho srpna 1968, až na to, že ona japonská invaze byla daleko brutálnější. Tyhle všechny věci podbarvuje hudba Kenjiho Kawaie (znáte z Ghost In The Shell), která ale také plně respektuje legendárnost událostí, které zachycuje (a z nichž se drtivá většina nestala vůbec nebo se udála o dost jinak). Proto duely mistrů boje beze zbraní mají podkres jako monumentální bitevní scény, což mě dost rušilo. A to je problém, protože hlavní devizou filmu jsou (nečekaně;)) bojové scény, u nichž páchal choreografii taktéž téměř legendární Sammo Hung. Tedy ne že by se herci nesnažili, ale zkrátka a dobře je to už moc specificky asijský tyjátr plný mávání rukama a koulení očima. Přijde mi to strašlivě rozhárané a stylově neuspořádané (nepochybuju, že je to tak záměrně, a že je to jen můj dojem, který asijské publikum nesdílí), ale na druhou stranu díky hercům emoce skutečně pracují a souboje jsou opravdu vynikající. Jenom nechápu, proč při takovém materiálu musí všechno kazit občasným wire-fu. Všechno tohle mi ve výsledku dává možná trochu nespravedlivých 70% - ale věřte, že se na to znova nejspíš už nikdy dívat nebudu. ()
Není to úplně typický asijský bojový film - hrdina je konfrontován s konkrétní historickou epochou, jinými slovy jeho nepřítelem nejsou jen filmové postavy, ale i skutečné dějinné události, jímž musí čelit, a ani se nejedná o klasickou filmovou biografii - snímek není sledem faktů, ale spíše se jen opírá o některé důležité události, přičemž se mu podařilo naplnit jak žánrová očekávání (choreografie a nasnímání soubojů ad.), tak i složit poctu skutečnému Ip Manovi (ideologické zaměření nechme stranou). ()
Galerie (88)
Photo © Mandarin Films Distribution Co.
Zajímavosti (23)
- Nejlepší film na předávání Oscarů v Hong Kongu 2009. (TomikZlesa)
- Jako choreografové akčních scén se na filmu podíleli Sammo Hung Kam-Bo, Samma Hung i Tony Leung Siu-Hung. (Vojcl)
- Je známo, že Ip Man byl závislý na opiu. (MiCM)
Reklama