• pytlik...
    *

    Když se tak dívám na staré komunistické filmy, tak Vejražku zavřít okamžitě, co se objeví na plátně, ušetří se tím čas a náklady na natáčení. Jinak bych ale v tomhle díle jeho roli za tak zápornou nepovažoval - holt poctivý prvorepublikový architekt se snaží stabilitu domu pojistit všemi prostředky, a tak místo tradičního zvířete nebo dítěte zazdí do základů rovnou pana majitele. Čímž jsem prozradil konec celé detektivky, chéché, vaše chyba, máte se na to nejdřív podívat a pak teprve číst komentáře.(29.3.2013)

  • Don Carlos
    ****

    Film jsem poprvně viděk, když mi bylo asi 8 nebo 10 let. Bylo to strašně napínavý a strašidelný (zvlášť scény ze sklepa), držel jsem palce detektivům a se zatajeným dechem čekal, do je vrah. Prostě pozitivní divácký zážitek. PS: Kolikrát jsem pak tiše doufal, abych při hraní na pískovišti taky nevykopal staré vlasy patřící nějaké mrtvole :)(25.12.2011)

  • Schlierkamp
    ****

    Československá krimi, jejíž námět mě velmi zaujal, neboť tentokrát řeší kriminalisté dvacet let starý, uzavřený případ, v němž se nečekaně objevily nové skutečnosti. Poklidné pátrání po vrahovi majitele domu Kostky (typický nervozní, dýchavičný a neškodný dobrák B. Záhorský) vedené nesourodou dvojicí M. Nedbal (překvapivě ne úplně výrazný) a G. Heverle (tradičně mdlý a nezajímavý) se tak zaměřuje pouze na výslechy tehdejších účastníků a svědků případů, avšak pomalu se odkrývá staré tajemství. Ve vedlejší roli silně podezřelého nájemníka bytu se představil R. Hrušínský, jenž rozhodně z hereckého hlediska zaujal nejvíc, jehož bezeslovná genialita, jež ho později proslavila, se objevila zejména v přemlouvací scéně s O. Lukešem v závěru. Dobový tendenční nádech je dostatečně patrný, avšak domnívám se, že do hlavní devizy snímku, čili do spousty působivých promyšlených retrospektivních pohledů o jednu generaci zpět, pomineme-li společenské postavení záporných postav, výrazně nezasahuje. Mám dojem, že na rozdíl od mnoha jiných, mohl být na jedno ze svých posledních děl Na konci města plodný československý režisér M. Cikán pyšný.(7.4.2015)

  • farmnf
    ****

    Teda nevim, co se vleče. Klady: Vynikající herecké výkony Nedbala, Hrušinského, Záhorského. Skvělá režie Cikána. Dojem, že se jedná o akci mord party rady Vacátka v r. 1932. Jenže ne, je to 20 let starý případ. Zajímavý motiv: vražda? zabití? úmrtí? Zápory: Cílená agitka komunismu, vychytralá. Žádnej hrdinnej soudruh, žádná strana. Zlý stavitel ohrožující životy nájemníků (analogie Neffova Hercoga a Nedobyla) , nezaměstnanost, zoufalství. Domácí neví, zda má sociální cit, nebo zda má býti hajzlem, jen šmelinář Ruda Hrušinský je stejně neoblíben u Masarykovské policie , jako u SNB. Ale pracuje! No z toho hrdinu neuděláme, je to navíc kurevník. Jen v závěru na vás ten kámen propagandy padne, patrně padnul i na zkušeného Cikána. Policajt, co normálně chodí v saku a má vzdělaní, si navlíkne uniformu a jde na rande. Společně s láskou pozorují plné koupaliště šťastných dětí vybudované v akci ZET. Věz diváče! Už tu nejsou zlí stavitelé a zmatení kapitalisté. Je tu ráj. Ať žije Klement Gottwald!(21.5.2018)

  • borsalino
    **

    Film nesoucí více než detektivní příběh především komunistickou dělnickou ideologii. Staré pořádky jsou zde souhrnně označeny za vykořisťovatelské nebo kšeftmanské s přímým odkazem na období První republiky. Naopak dělnické postavy jsou zde prezentovány jako ryzí a neúplatné, což bylo místy přímo nesnesitelné. Námět sám sice není přímo originální, trochu zkratkovitý, ale celkem to šlo. Rudolf Hrušínský podal velmi slušný výkon, ovšem více mě pobavila postava zhýralého bezskrupolózního továrníka (V. Vejražka), což byl ve skutečnosti komouš jako poleno...(26.5.2013)