poster

Hadewijch - mezi Kristem a Alláhem

  • Francie

    Hadewijch

  • Slovensko

    Hadewijch - medzi Kristom a Alahom

Drama

Francie, 2009, 105 min

Režie:

Bruno Dumont

Scénář:

Bruno Dumont

Kamera:

Yves Cape
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • d-fens
    **

    Asi nejaká metafora na tému "povýšenectvo a pokora". Dumont dospel k záveru, že myseľ príliš nábožensky žijúcich ľudí sa vyvišuje nad ostatných (napr. Céline nemôže milovať muža, pretože miluje Ježiša - alebo Célin nemá rada, keď sa na ňu pozerá niekto iný ako Ježiš, čiže je hodná iba pohľadu Boha - alebo moslimský(proti)pól Nassir zase cíti revolučnú potrebu pokračovať v Allahohov diele a plniť svoje údajné poslanie muža-bojovníka). Naopak príkladom pokory je bezpochyby jediná sympatická postava filmu, recidivista David (judaizmus? alebo možno skôr iba prenesenie hercovho mena do scenára - David Dewaele zomrel v 2013 iba ako 36 ročný!), jednoduchého chlapíka, ktorý žije ako vie, tvrdo pracuje, niečo k Céline cíti - súcit, náklonnosť - prediera sa životom s jasnou iskrou v oku, nerieši vysoké ideály sálajúce z múrov starého kláštora, na ktorého renovácii sa (možno paradoxne) podiela. Práve aj kvôli tej (síce nie obsiahlej) Davidovej scenáristickej linke sa mi film napriek "iba" dvom hviezdičkam v podstate páčil aj inak ako formálne. ..... Avšak som presvedčený, že film vlastne kritizuje to, čím sám je - povýšeneckou pózou. Už vidím akú povýšeneckú radosť Dumont vnútorne musel prežívať na premiére, kde si zmätené obecenstvo narýchlo hladalo komplimenty a inteligentné komentáre k jeho (podľa mňa) "novým šatám", ktorých priehladnosť nezakryl ani prach z toho výbuchu . Ja teda v tradícii dieťaťa ukazujúceho na nahého cisára a v tradícii jednoduchého, pokorného Davida dávam dve hviezdy, pretože úprimne sa priznávam že buď som nerozumel elévskemu jazyku (aj keď vďaka forme silno spirituálnemu, introspektívnemu, magickému), ktorým na mňa Dumont hovoril, alebo mi vadilo, že až príliš veľa vecí ostalo nevyrieknutých, nenaznačených... je zvláštne, že režisér, ktorý natočí takýto komplikovaný film, na otázku v Lidových novinách, či mu nevadí porovnávanie s Bressonom odpovedá absolútne priamo až primitívne "Vadí! Bresson byl římský katolík, já nejsem ani katolík, ani věřící." Ako mám veriť úprimnosti režiséra, ktorého scenáristické stratégie sú tak ťažko zrozumitelné, a v bežnom živote sa vyjadruje tak prostoducho a prvoplánovo?(17.10.2016)

  • Ony
    *

    Ach ten francouzský art... Nemyslete si, mně nevadí, že se v těchhle filmech nic neděje. Mně vadí, že to nic dělají postavy s naprosto nepochopitelnými charaktery i problémy, a to v nekonečně dlouhých statických záběrech. Dobrala jsem se několika zajímavých momentů (motiv těla a fyzické blízkosti), ale ta zacházka kolem náboženství mě dost unavila. (Je docela možné, že se mi to rozleží a ještě někdy pohnu hodnocením, ale těžko říct kterým směrem.)(15.10.2009)

  • Toj
    ****

    Zajímavý počin, který mi trochu připomněl twentynine palms a hodně asocioval filmy Atoma Egoyana (ke konci jsem si vzpomněl na Exoticu). Oproti palmám možná trošičku divácky přístupnější a tématicky jasněnější. Každopádně v hospodě po zkušební projekci zazněli nejrůznější interpretace a nerozpurplnější pocity... Za sebe spíše doporučuji..(15.10.2009)

  • DrBuznička
    **

    Podraz na diváka. Film lze buď přijmout jako koncept a nebo odvrhnout jako selhání režiséra. Oficiální text distributora je úplně mimo stejně jako tvrzení, že film nelze pochopit, protože je "příliš artový". Hadewijch má akorát zcela nesmyslnou strukturu a míchá do sebe cizorodé formální postupy: Po zcela duchovně a emočně vyprázdněném filmu, který ke konci neuvěřitelně sklouzává do tezovitosti, přichází stylizovaný epilog odehrávající se v jakési nereálné rovině a který se pokouší o nějaký metafyzický přesah. Což je na filmu sice zajímavé, ale svou vykonstruovaností zároveň neuvěřitelně iritující.(13.1.2012)

  • DwayneJohnson
    ***

    Mezi Kristem a Alláhem, mezi dvěma náboženstvími, mezi dvěma odlišnými světy. Dvacetiletá Céline neví, zkouší, přemýšlí. Podobně, jako ve snímku Horse Satan hodně nejednoznačný, pomalu plynoucí film, který se mně opět líbil. Dumont u mě opět zabodoval a určitě se podívám na další jeho filmy, pokud možno, co nejdříve.(7.1.2015)

  • - Cena: MFF Toronto 2009: Cena FIPRESCI. [LFŠ 2010] (Jeremy.jk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace