poster

Maratón

  • USA

    The Marathon

Komedie / Drama / Válečný

Československo, 1968, 100 min

Režie:

Ivo Novák

Kamera:

Václav Hanuš

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Jana Brejchová, Vladimír Menšík, Karel Höger, Zdeněk Štěpánek, Petr Kostka, Bohuš Záhorský, Ivan Mistrík, Svatopluk Matyáš, Radoslav Brzobohatý, František Peterka, Přemysl Kočí, Josef Langmiler, Josef Větrovec, Jan Cmíral st., Oldřich Šmalcl, Vít Olmer, Svatopluk Beneš, Štěpán Bulejko, Ivo Niederle, Jaroslav Mareš, Jan Skopeček, Čestmír Řanda st., Jaroslav Moučka, Lubomír Kostelka, Zdeněk Kryzánek, Miloš Hlavica, Jiří Steimar, Marie Brožová, Rudolf Pellar, Miloš Willig, Gustav Opočenský, Jindřich Narenta, Jiří Pleskot, Taťána Vavřincová, Jorga Kotrbová, Jaroslav Satoranský, Jaroslav Mařan, Lubomír Bryg, Arnošt Faltýnek, Ivo Gübel, Zdeněk Braunschläger, Miroslav Homola, Zdeněk Hodr, Ivan Vyskočil, Karel Hábl, Vilém Besser, Václav Fišer, Jaromír Spal, Josef Kemr, Zdeněk Kutil, Jiří Zahajský, Jiří Krampol, Vladimír Hrabánek, Otto Lackovič, Rudolf Jelínek, Jan Pohan, Jindřich Heidelberg, Petr Svojtka, Aleš Helcelet, Ladislav Trojan, Zdeněk Ornest, Jan Diviš, Jan Faltýnek, Stanislav Zindulka, Václav Sloup, Karel Hlušička, Stanislav Litera, Ladislav Čermák, Karel Hovorka st., Eduard Dubský, Ladislav Potměšil, Bohumil Koška, Jan Kotva, Zdeněk Najman, František Marek, Eva Jandáčková, Ivona Nováková, Jan Jílek, František Hruška, Miloslav Šindler, Jiří Cimický, Karel Engel, Jiří Kasík, Antonín Kryl, Otakar Rademacher, Jindřich Sejk, Oldřich Semerák, Josef Schneider, Jiří Svárovský, Jan Váňa, Karel Vítek st., Ludvík Wolf, P. Stejskal, Karel Kryška, Miloslav Novák, Viktor Oktábec, Josef Šulc, Antonín Molčík, Jan Víšek, Norbert Chotaš, Václav Štekl, Petr Sedláček, Jiří Sedlmajer, Jiří Štěpnička, Jaroslav Toms, Vlasta Chramostová, Eliška Konopisková, Zdeňka Tichá, Eva Vlachová, Karel Pavlík, Jaroslav Tomsa, Václav Vondráček, Miloš Vavruška, Vladimír Linka, Jiří Wimmer, Vladimír Zoubek, Jan Libíček, Vladimír Hrubý
(další profese)
  • D.Moore
    ****

    Přivírám oči nad tím, jak vyfešákovaní, slušní a usmívající se jsou tady snad všichni rudoarmějci, protože o nich Maratón není. Prim stále hraje úžasná dvojice Jaromír Hanzlík a Jana Brejchová, dva mladí lidé, kteří se protloukají pražskými ulicemi plnými povstalců, táhnou se s těžkým kufrem a revoluci vnímají každý jinak. Moc pěkně se na ně dívá, jsou odhodlaní, vtipní i vyděšení, všechno jsem jim věřil. Druhá část filmu, ta válečná s kolonami tanků, výbuchy, demolicemi a přestřelkami se mi ovšem líbila také - výprava je velkorysá, bitvy jsou slušně natočené a mají tu potřebnou atmosféru a tu a tam se v nich objeví známá tvář, která někdy dostane jen větu (Svatopluk Beneš), jindy dvě věty (Bohuš Záhorský) a jindy plnohodnotnou roli se vším všudy (fantastický Karel Höger a samozřejmě Vladimír Menšík). Rozhodně bych Maratón nezatracoval.(30.9.2017)

  • fragre
    ***

    Kdyby ten film zůstal jen u toho příběhu náhodně se setkavší dvojice, která kličkuje vzbouřenou Prahou, byl by to hodně dobrý film. Bohužel tam byla přidána ta linie velkých dějin, která celý film sráží, byť je někdy nechtěně legrační. To je prostě najednou jako jiný film - plný schematismu ve vyprávění, falšování dějin a ideologických klišé, která bych čekal ve filmu o pět let starším či o pět let mladším. Škoda.(30.12.2012)

  • gudaulin
    ***

    Když před několika lety kulminovala éra laciných dvd (nejen) v Levných knihách, obchodně méně úspěšné kousky se objevovaly ve stáncích ve výprodejích, kde uplatňovaly nabídku typu dvou či tří filmů v jednom balení. No nekup to za tu láci. Posléze se sice téměř pravidelně ukazovalo, že mizerný odbyt nebyl způsobený nepochopením nepřejícího publika a měl mnohem přízemnější důvody, nic to ale nemění na faktu, že jako komerční strategie to fungovalo slušně. Stejnou filozofii 2v1 zjevně zastávali tvůrci Maratónu, když divákovi nabídli dva paralelně se odvíjející příběhy z posledních dnů války. Co na tom, že do sebe vlastně vůbec nezapadaly a oba jako by točil jiný režisér a jiný štáb. Příběh mladičkého vězně osvobozeného z pankrácké věznice, který během čtyř dnů květnového povstání stihne zúčastnit se se zbraní obrany Prahy i najít osudovou lásku, zapadá aspoň trochu do obrazu české kinematografie 60. let sázející na herecké výkony a intimitu okamžiku. Druhá linie ukazuje vítěznou sovětskou armádu, jak "spěchá na pomoc Praze", a tahle linie má zřetelně propagandistický rozměr a zapadá do tváře normalizované kinematografie 70. let. Patos, tragika lidské oběti na samém konci války, usměvavé tváře unavených sovětských vojáků a nekonečné kolony vojenské techniky vítězící armády. Je to průhledné a neuráží mě to už proto, že film, ať je jaký chce, dokáže aspoň v některých scénách zlidštit tvář protivníka a vyvolat úsměv na tváři. Na druhou stranu mě ale v žádném případě tenhle kousek nenaplňuje jakýmkoli obdivem. Velký, resp. hluboký, film vypadá úplně jinak a vyvolává jiné emoce. Celkový dojem: 50 %.(25.2.2015)

  • GIK
    ****

    Takovou spoustu vynikajících českých herců v jednom filmu jsem dlouho neviděl. Radost pohledět i užívat si výborných výkonů. Ale i jedno lehké zklamání. Zdeněk Štěpánek, tento velevlastenec, v roli fašounského oficíra. I když po roli "kosmonauta" v Ikarii se nedivím, že se nechával umluvit i do nevděčných rolí. Účty se přece musí platit, že? U Záhorského mi role nácka třeba tolik nevadila, ale Štěpánek.. Zato Höger v roli generála Rudé armády je vynikající. Stejně jako Petr Kostka v roli velitele slavného tanku č. 23. Jeho spektakulární lehce afektovaný poslední výstup je ukázkou skonu pravého sovětského hrdiny v umělecké představě českých tvůrců. Jsem rád, že jsem se něco dozvěděl o dnech Pražského povstání, o tom jak se stateční čeští vlastenci prali s německou přesilou.(20.1.2018)

  • mandlova
    ***

    Být to jen o lince kolem Brejchové a Hanzlíka, bude to bez debat za víc, ale ta adorace Sovětů kolem, třebaže s Menšíkem v tanku (!!!) je nepřekousnutelná. Navíc když proti barikádám s ruským tankem uprostřed vyběhne Žena za pultem se slovy Střílejte! a i v sebemenších roličkách se (povinně) mihne někdo z tehdejších herců, napadne vás, že čeho je moc, toho je příliš. Některé scény jsou (ne)úmyslně komické, kolonka komedie tomuto filmu vážně chybí. :)(11.2.2015)

  • - Režisér Ivo Novák získal za film Cenu Víta Nejedlého. (M.B)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe. (dyfur)

  • - Poprvé společně ve filmu Arnošt Faltýnek a jeho syn Jan Faltýnek. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace