Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mezi komediální nadsázkou a vážným kritickým pohledem na morální upjatost se vyznačuje slovenský snímek Zmluva s diablom. Vypráví totiž o nesnázích, v nichž se ocitla pětice dívek podezřelých, že se slavnostně zavázaly ztratit panenství ještě před maturitou. Pohoršeno je nejen vedení střední školy, zjevně považující takové chování za neslučitelné se socialistickou morálkou. Nikoho nezajímá, jak je to s "prohřeškem" doopravdy - a osočená děvčata se navzdory všem rozhodnou, že se budou chovat opravdu vyzývavě. Snímek tak dokládá choutky bývalého režimu sledovat i nejintimnější stránky lidského života. (CS Film)

(více)

Recenze (64)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Pokud by měl vzniknout filmový slovník naší báječné národní kinematografie, za slovem příšerný by mělo být pouhé, ale o to výmluvnější, rovnítko s tímto paskvilem. Na celé téhle šedesátkové kravině je zřejmě nejtypičtější další osud Zachara v rukách Carla Pontiho a zpětné zhodnocení jeho práce v krizových letech jako režiséra pornografie. Zatímco v ČSR režíroval jen partičku pubošek v rozpuku, pro distribuci na západě se už mohl podepsat pod peprnějšími záležitostmi. Ostatně téma panenství klepajícího na mozek je tak či onak až příliš nosné pro ty naše rádoby umělecké filmy této nevšedně pyšné dekády, až je to trapné. Sic je Zmluva s diablom zajímavým filmem z hlediska poměru české a slovenské složky, partička "nových objevů" vzešlých z náročného castingu, je k uzoufání. Turbová, Kocúriková, Rašlová a nevšedně nemožná Karbanová, to je zkrátka příliš. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Kritikám "žánrové nevyváženosti" apod. se obvykle vysmívám, ale tentokrát si říkám, že na tom něco bude. Škoda, že tento film chce být vším a není ničím. Skvěle hrající krásné slečny, krásná, zajímavá kamera, některé vynikající scény, spousta skvělých drobných motivů i "krutých hlášek" (třeba: "má dobrů výchovu... kresťansků... a socialisticků" - to by v českém filmu nebylo možné). Mohly by z toho být dva nebo tři vynikající zcela rozdílné filmy. Po skvostném úvodu se to rozbíjí do utahaných, při sobě absolutně nedržících minipovídek, v nichž se nápadité dialogy střídají s hloupými, vyznění jednotlivých etud jsou vesměs nulová, celková pointa zoufalá. Celek je zvláštní nepřesvědčivá směs přepálenosti a nudné průměrnosti. Podivné, vždyť v jednotlivostech to má na mnoha místech skvělou atmosféru. Ještě jsem neviděl film, kde by se snoubila tak vysoká nadprůměrnost s tak hlubokou podprůměrností, ať už mám na mysli srandu, satiru nebo umění. Když jsem se při sledování soustředil jen na dílčí kvality a vykašlal se na nepodařený celek, bylo to fajn. Taky se mi líbilo "pozadí" - jakási dobová pohlednice tehdejšího Českoslovenka. Každopádně "nejčeskoslovenštější" film. Nechápu ovšem, proč tam do drobné rodičovské role obsadili předabovaného Hlinomaze - vždyť bez svého osobitého hlasu tam byl zbytečný, hotový antihlinomaz. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Snímek jsem zhlédl v rámci televizního cyklu slovenské nové vlny, a protože má dosud na ČSFD slušných 73 %, nabyl jsem dojem, že objevím utajený poklad. S přibývajícími minutami se ale dostavily rozpaky a pocit, že na film se v archívu ukládal prach oprávněně. Formanův Černý Petr je nadčasový a naprosto nemáte dojem, že by zestárl. Navíc spojení dramatu a komedie v něm funguje na jedničku. Ve Zmluve s diablom je tomu přesně naopak. Ten film zestárl a dramatická a komediální složka se v něm nešťastně tluče. Snímek je podivně nekonzistentní, jako by ho natáčeli ne snad dva, ale hned tři režiséři a podílelo se na něm několik scénáristů, kteří se nemohou dohodnout. Patří k tomu druhu filmů, kde dobře fungují jednotlivosti, ale jako celek vyvolává v nejlepším případě rozpaky. Dobrý gag vystřídá trapný fór, vedle kterého následující vážná situace vyzní nepatřičně. Nepodařený večírek připomíná Kým sa skončí táto noc a patří k povedeným pasážím, ale opět jsme u té nekozistentnosti, která zabíjí atmosféru. V takovém případě přichází částečně vniveč i potenciál špičkových herců, kteří se s výjimkou Menšíka v celku ztrácejí. Celkový dojem: 45 %. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Kanonáda hlášek („Já a Panna Orleánská už nejsme kolegyně.“) a neuvěřitelně hravé holčičí dobrodružství, které v žánrových mezích funguje lépe, než většina současných teenagerských záležitostí ze všech koutů světa. Člověku se ani nechce věřit, že něco takového vzniklo u nás a v době, kdy se k nám pomalu chystaly tanky spřátelených zemí. Škoda toho konce, kdy jednotlivé příběhy bez výjimky vyšumí do ztracena. Všechny ostatní složky bez výtky. 4 a ½. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Až neuvěřitelně plodná, novovlnící se (copyright Snorlax) 60.léta, mají na svědomí i tuto téměř dokonalou, československou spolupráci. Překrásně rozjeté a jedinečnou atmosféru navozující seznamovaní se s pěticí pannen, které již, natruc, nechtějí býti pannami, je doprovázeno výbornou, hippísáckou melodií od mistra Lišky, krásnými účastnicemi tohoto protestního jednání (ta Sedmikrásková mě dostala podruhé, a doufám, že ne naposledy...) a opravdu výjimečnými rolemi. Hanzlík bravurní, na Labudu jsem koukal jako na zjevení, Stela pobaví zapálenou soudružkou a Pepík Hlinomazů to žel od*ral nešťastným dabingem, jak zmiňuje Adam Bernau. S lehce roztržitou a nedotaženou linií děje musím také souhlasit. Ovšem skvostný slovník, perfektní politické popichování, humor a závěrečné drama, drží film jasně v nadprůměru.....a půl. V současné době asi neodpustitelné (jak vidím) srovnání s neskutečně stupidním, pubertálně a sexisticky laděným, americkým či německým obrazem toho, jak může mládež řešit podobný "problém", podle mě tento film ponižuje. Vynikající a jedinečná komedie i drámo. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (11)

  • Celkové náklady filmu dosiahli 2 348 000 Kčs. (funesfilm)
  • Film chcel najskôr natočiť Dušan Kodaj ako dokument, neskôr ho režisér Jozef Zachar, ktorý sa diela ujal, chcel vo voľnejšom a roztrasenom štýle "cinéma verité". (Raccoon.city)

Reklama

Reklama