• ancientone
    ***

    Neviem si pomôcť, film vo mne vyvoláva silno ambivalentné pocity. Snímka je totižto skvelá v detailoch: komentároch ohľadom ideí politického režimu, "takej rozprávky pre dospelých, symbolov vtipne pointujúcich scény, pri hádke s otcom prestrelenie klobúku ako narušenie neotrasiteľnosti autority alebo neprehliadnteľnej hry s čiernou a bielou, avšak základná nosná kostra, od ktorej sa odvíja celý naratív, pôsobí, najmä pri zakončení záverečného flámu, strašne umelo, vypočítane a neprirodzene. Hra dievčat je súčasťou ďalšej, vyššej hry ( ktorá sa hneď javí ako príliš pritiahnutá za vlasy), o čom od začiatku vieme, ale záverečná konfrontácia oboch skupín "hráčov" a vyústenie celej situácie je nepresvedčivé, nepôsobivé aj so spätnou platnosťou. ................ Chalan s protekciou má možnosť cestovať a sledovať "hnitie kapitalizmu", čo ho v konečnom dôsledku modeluje ako hedonistického cynika, na ktorého celá hra nepasuje pre svoju prílišnú detinskosť- od daného charakteru by sa čakalo niečo určite dômyselnejšie, ak by sa niečím takým až nechcene smiešnym vôbec zapodieval. Vyplýva z toho nepríjemné narúšanie inak šarmantnej uvoľnenosti,, typickej pre 60-te roky. ................... Zmluva s diablom sa mi najviac podobá na rezkého psíka priviazaného na obojku. Chce sa besniť a do istej miery sa mu to darí, ale obojok mu zabraňuje v plnom rozlete.(18.3.2014)

  • Isherwood
    ****

    Kanonáda hlášek („Já a Panna Orleánská už nejsme kolegyně.“) a neuvěřitelně hravé holčičí dobrodružství, které v žánrových mezích funguje lépe, než většina současných teenagerských záležitostí ze všech koutů světa. Člověku se ani nechce věřit, že něco takového vzniklo u nás a v době, kdy se k nám pomalu chystaly tanky spřátelených zemí. Škoda toho konce, kdy jednotlivé příběhy bez výjimky vyšumí do ztracena. Všechny ostatní složky bez výtky. 4 a ½.(18.4.2010)

  • Master19
    ****

    Nestačím se divit, jaké poklady přede mnou ještě zlatá šedesátá skrývají. Vynikající herecká sestava a nečekaná zápletka, kterou jako by si patentovaly až teenagerské komedie o třicet let a 9000 km jinde. Nenásilné proplétání dějů a scén končí ani nezamotané ani nerozmotané, jak je již ve filmech z té doby obvyklé. Tady to ovšem není úplně to pravé, má-li to být aspoň z části komedie, čekal bych nějakou zásadnější pointu. Nevadí, přesto je to velmi zaznamenáníhodný film.(8.4.2013)

  • Sandiego
    ****

    Svěží komedie z 60. let s výbornou dobovou atmosférou i pěticí hereček, která však trochu doplácí na rozklíženou strukturu, která doznívá jaksi doztracena. Námět sliboval trochu více, než jsem se ve výsledku dočkal. Ale i tak příjemný návrat do nevázanosti šedesátých let, v čekoslovenském filmu dosti ojedinělý.(18.2.2010)

  • tomtomtoma
    ****

    Je to příjemná komedie a výstižná společenská satira o stavu morálky. V těsném spojení s falešnou přetvářkou a pokryteckou výchovou. Prvotním impulsem k zápletce je nuda a její škodolibé vyřešení. Hořký pocit nespravedlnosti se mění v zatvrzelý vzdor a snahu o protestní čin z opoziční nerozvážnosti. Smlouva s ďáblem nabývá svých konkrétnějších tvarů k dosažení cílů. V hlavní úloze je pětice dívek z maturitního ročníku střední školy. Češka Marcela Pavelková (zajímavá Ivana Karbanová) rozehrává nebezpečnou hru rozverné smyslnosti dráždivě anonymního prostředí autostopu. Zkušená Oľga Dvorská (půvabná Zuzana Kocúriková) si především užívá života a všech jeho intelektuálních a tělesných radostí. Blondýnka Ička Borošová (sympatická Marta Rašlová s hlasem Viery Topinkové) se snaží mnoha prostředky dohnat k cíli svoji již tříměsíční známost. Nesmělá Emka Ďurčeková (příjemná Viera Šimeková) se pouští ve společnosti své zkušenější kamarádky do víru dráždivé smyslnosti s křehkou hranicí bezpečnosti a momentálního nebezpečí. Jen černovláska Aja Trnková (pohledná Sylva Turbová s hlasem Božidary Turzonovové) téměř dojde svého vzdorovitého cíle. Z dalších rolí: morálně přísný i pokrytecký ředitel školy (rozhodný Dušan Blaškovič), na konci spravedlnost marně hledající třídní profesor (Anton Trón), na povýšení cílící Ičkin ochranitelský otec (příjemný František Dibarbora), před Ičkou dojemně kličkující věčný školní rebel Miki Karásek (dobrý Jaromír Hanzlík), nepříjemně zaskočený Marcelin otec (Martin Gregor), po ctnosti volající Marcelina matka (sympatická Stella Zázvorková), nekompromisně a tvrdě trestající Ajina matka (Anna Grissová), výbušná a přísná Emkina matka (Mária Hájková), se stavem reality smířená Oľgina matka (Gizela Veclová), vytrvalý a dotěrný loudil s neukojitelným chtíčem Robert (skvělý Vladimír Menšík), energický hradní průvodce v toužebné naději Peter (zajímavý Ivan Mistrík), zkažený a nudící se vysokoškolák se světáckou umanutostí Čupy (pozoruhodný René Gabzdyl s hlasem Slavomíra Zahradníka), jeho lačný a destruktivní kamarád Miloš (dobrý Marián Labuda st.), či nebezpečně nadržený závozník (Eduard Bindas). Je to trefné a adresné. Kamera i příběh si rozverně hrají se slovem i předměty. Společně, rivalsky i samostatně. Je to vtipné a energické. A prosvětlené hravostí slunce.(26.8.2016)

  • - Film chcel najskôr natočiť Dušan Kodaj ako dokument, neskôr ho režisér Jozef Zachar, ktorý sa diela ujal, chcel vo voľnejšom a roztrasenom štýle "cinéma verité". (Raccoon.city)

  • - Film kúpili aj do talianskej distribučnej siete Carla Pontiho a do čiernobieleho filmu boli pre nich dokrútené farebné erotické scény. (Raccoon.city)

  • - Dušan Kodaj, ktorý mal snímok pôvodne točiť, už mal preň aj názov Maturantky. Podľa režiséra Jozefa Zachara vychádza príbeh zo skutočnej udalosti, avšak v tom čase nebolo možné o tom natočiť dokument: "Žiadne dievča by (Kodaj) pred kameru nedostal." (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace