Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hemingwayova proslulá drsná povídka The Killers z roku 1927 se dočkala tří filmových adaptací. První, která patří po všech stránkách mezi nejlepší snímky filmu noir, natočil Robert Siodmak, druhou spolurežíroval v rámci školního cvičení na podzim 1956 Andrej Tarkovskij a třetí vytvořil v roce 1964 Donald Siegel.
Již v povídce je s neopakovatelnou opravdovostí zachycena atmosféra nelidského násilí: dva bledí, stejně odění pistolníci svou mluvou i pohyby věští tak intenzivní hrozbu a naprostou lhostejnost k ostatním mužům v lokále, kde se děj odehrává, že všichni pokorně naslouchají jejich rozkazům ještě předtím, než zabijáci vytáhnou zbraně a je odhalen jejich vražedný úmysl. Všichni jsou jakoby zmrazeni slovy pistolníků a instinktem děsu. Tuto základní situační strnulost a chlad s lakonicky cynickými dialogy Siodmakův film s velkým půvabem zachovává, slouží mu však jen jako prolog k postupnému osvětlování důvodů, proč ústřední postava boxera (debutující dvaatřicetiletý Burt Lancaster) postupně ztrácí vůli k životu. V dlouhých flashbacích je minulost zkoumána z několika hledisek: komplex akcí a skrytých motivů, který se odhaluje, má charakter labyrintu příznačného pro noirové filmy 40. let. Scenáristé navíc připisují postavu osudové ženy (v elegantním podání třiadvacetileté herecké hvězdy a Hemingwayovy osobní přítelkyně Avy Gardnerové), jež dává boxerově životní krizi zřetelný erotický podtext. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (65)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Tento noir ma az tak nezaujal, ako ostatne noir-.y /Big Sleep, The Maltese Falcon, Wellesov Touch of Evil/. Dost sa kombinuje noir s detektivkou, ide o vrazdu a jej vysetrovanie. Postavy su spravne cynicke, ale rezia Siodmaka ma nijako neoslovila, a postava Burta Lancastera je len jednorozmerna, skor nez by dialogy prezival, tak sa dialogy nanho len lepia. Ani Famme Fatale ma nezaujala. Raz staci pozriet, 2x asi nie. 60 % ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Další z výborných noir filmů své doby, na kterém je vidět, že ani tolik nevadilo, že násilí není zobrazováno až tak uvěřitelně a případně není zobrazováno vůbec. Když máte v hlavní roli dobrou postavu, tak snesete i nějaké ty slabiny v pojetí, které je dáno dobou. Příběh samotný ale dokáže strhnout, a to i pro neustálou nejistotu toho, jak to vlastně je. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Noir s mladým Lancasterom, ktorý nemá lineárne vystavaný dej a príbeh buduje formou mnohých retrospektív, čo mne vo filmoch vôbec nevyhovuje. Prišlo mi tiež divné, že pisťovákovi všetci radi odpovedali na jeho všetečné otázky, akoby to bol poliš so značnou autoritou. Na svoju dobu (40. roky) je ale film pekne akčný, relatívne chlapácky a drsný a zaujme aj obsadením. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Existují nezpochybňované žánrové klasiky, nad kterými krčím ramena a v lepším případě jim nadělím průměrné hodnocení. Na druhou stranu existují snímky, které mi přijdou nedoceněné. K nim řadím i Zabijáky, jakkoli se na ČSFD pohybují v červeném poli. Podle počtu hodnotících se totiž jedná v podstatě o neznámý film, i když několikrát proběhl na televizních obrazovkách. Kdybych měl sestavit žebříček nejlepších filmů žánru noir, figurovali by Zabijáci někde v druhé polovině první desítky. Krátkou Hemingwayovu povídku o chladnokrevné vraždě na objednávku scénář rozšířil do podoby rafinovaného podrazu v podsvětí, který vypluje na povrch až po letech díky zvídavému a houževnatému pojišťovákovi. Slavný Burt Lancaster v pro něj nezvyklé roli oběti, která nehraje ve filmu první housle. Celkový dojem: 90 %. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Zabijáci sú zaujímaví hlavne štruktúrou rozprávania. Príbeh nie je klasicky orámovaný postavou, ktorá nám rozpráva svoj príbeh, ale paralelne s vyšetrovaním prebieha rekonštrukcia toho, čo sa stalo v takom poradí, v akom sa to dozvedajú vyšetrovatelia od podozrivých a svedkov. Takže príbeh Lancasterovej postavy nie je lineárny, ale postupne sa zloží na konci ako skladačka. Týmto líniám je venovaný približne rovnaký priestor. Bohužiaľ som videl film s eng titulkami, ktoré občas nebolo možné všetky čítať a pri podobných prekombinovaných stories to bol trochu problém. Na začiatku som si povedal, že blondínka sa mi páči viac, ako brunetka Avy Gardner, škoda, že to tak nevnímal aj Lancaster, mohol sa vyhnúť smrti. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (15)

  • Film bol tak úspešný, že kiná v New Yorku boli otvorené celých 24 hodín, aby uspokojili dopyt divákov. (westerns)
  • Ocenění: Cena Edgara Allana Poea 1947: scénář (A. Veiller), producent (M. Hellinger) a režisér (R. Siodmak). [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Ava Gardner si všechny své party nazpívala sama, ale studio se rozhodlo ji předabovat. (Terva)

Reklama

Reklama