Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hemingwayova proslulá drsná povídka The Killers z roku 1927 se dočkala tří filmových adaptací. První, která patří po všech stránkách mezi nejlepší snímky filmu noir, natočil Robert Siodmak, druhou spolurežíroval v rámci školního cvičení na podzim 1956 Andrej Tarkovskij a třetí vytvořil v roce 1964 Donald Siegel.
Již v povídce je s neopakovatelnou opravdovostí zachycena atmosféra nelidského násilí: dva bledí, stejně odění pistolníci svou mluvou i pohyby věští tak intenzivní hrozbu a naprostou lhostejnost k ostatním mužům v lokále, kde se děj odehrává, že všichni pokorně naslouchají jejich rozkazům ještě předtím, než zabijáci vytáhnou zbraně a je odhalen jejich vražedný úmysl. Všichni jsou jakoby zmrazeni slovy pistolníků a instinktem děsu. Tuto základní situační strnulost a chlad s lakonicky cynickými dialogy Siodmakův film s velkým půvabem zachovává, slouží mu však jen jako prolog k postupnému osvětlování důvodů, proč ústřední postava boxera (debutující dvaatřicetiletý Burt Lancaster) postupně ztrácí vůli k životu. V dlouhých flashbacích je minulost zkoumána z několika hledisek: komplex akcí a skrytých motivů, který se odhaluje, má charakter labyrintu příznačného pro noirové filmy 40. let. Scenáristé navíc připisují postavu osudové ženy (v elegantním podání třiadvacetileté herecké hvězdy a Hemingwayovy osobní přítelkyně Avy Gardnerové), jež dává boxerově životní krizi zřetelný erotický podtext. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (65)

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Od té doby, co Kain zabil Ábela, tak jdou dějinami lidstva zabijáci malý, větší, i největší, a stíháni jsou či nikoli... Tahle povídka od H. byla zpracována i v ČR, takže nejen tří filmových zpracování, jak je uváděno v obsahu. Je taky ideálním cvičením pro každého začínajícího filmaře a herce, co jsou na tom podobně jako filmař. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Zajímavě poskládaný příběh, začíná se koncem a postupné rozplétání toho, co se stalo předtím, mě vtáhlo a nepustilo.. Edmond O'Brien v roli vyšetřovatele zločinu ohromně sympatický, ta jeho zvědavost byla parádní, na všechny otázky chtěl najít odpověď.. Burt Lancaster jako Švéd skvělý, působil přirozeně a uvěřitelně, každé hnutí jeho mysli a každý pohled byl čitelný.. Mám ráda tyhle starší kousky, mají své nezaměnitelné kouzlo.. ()

Reklama

sud 

všechny recenze uživatele

Na dobu vzniku určitě neobvykle vyprávěný příběh, zároveň však těžkopádně a překombinovaně. Ani můj oblíbenec Burt Lancaster zde nemá moc prostoru a už vůbec ne aby vynikl. Jinak je to stylová noir detektivka s perfektní úvodní scénou v bufetu a nádhernou Avou Gardner, ale (nejen) z dnešního pohledu (nejen) díky výše vyjmenovaným faktorům nikterak výjimečná. 50%. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Kriminálka s výbornou atmosférou a na svoju dobu veľmi originálnym spôsobom vyprávania deja. Keďže hlavný hrdina zomrie hneď na úvod a postupne sa z rozprávania iných o ňom dozvedáme viac. Len je škoda, že práve kvôli tomu je Lancaster na obrazovke dosť málo, no bol to jeho debut, takže to treba brať do úvahy. Poučenie z filmu - ženy sú mrchy a netreba im veriť a keď sa chlap zamiluje do nepravej, môže to mať fatálne následky... ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Nepříliš zajímavé postavy, slabá chemie mezi "ním" a "ní", žádné pamětihodné dialogy, překombinovaný závěr. Pokud něco stojí za zmínku, tak je to scéna loupeže zmáknutá v jednom dlouhém propracovaném záběru ( zdaleka ne tak impozantním jako v Touch Of Evil Orsona Wellese, ale na rok vzniku úctyhodným ) a kamera vůbec. Povídku Ernesta Hemingwaye lépe a přímočařeji zpracoval Don Siegel v zatraceně stylovém "hitmanovském" béčku z roku 1964 The Killers. A také Andrej Tarkovskij ve své prvotině - kraťasu Zabijáci ( 1958 ). ()

Galerie (68)

Zajímavosti (15)

  • Ava Gardner si všechny své party nazpívala sama, ale studio se rozhodlo ji předabovat. (Terva)
  • Natáčení probíhalo v Universal Studios na adrese 100 Universal City Plaza v Kalifornii. (Terva)
  • Ocenění: Cena Edgara Allana Poea 1947: scénář (A. Veiller), producent (M. Hellinger) a režisér (R. Siodmak). [LFŠ 2010] (Krouťák)

Reklama

Reklama