Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Touha po bohatství, láska, vášeň a zrada v napínavém filmovém příběhu z počátku Československé republiky.

Drama mladé manželské dvojice se odehrává ve společensky a politicky pohnuté době mladé Československé republiky v roce 1919, kdy manžel Michal je rozhodnut využít dosud neurovnaných poválečných poměrů k obohacení, které mu má v jeho pošetilých představách získat obdiv a lásku zbožňované ženy. Tento magický příběh s prvky hororu je vlastně také "filozofující thriller", jenž vedle divácké atraktivnosti přináší navíc výrazné myšlenkové poselství o hrůzném dědictví první světové války, jehož výhonky zla jako by se mysticky přenášely do mysli lidí i v době míru. Vždycky, když se lámou dějiny, když končí velká světová krveprolití, jakoby se otevíral v touze po moci a bohatství prostor pro drobné i větší lidské běsy - zákeřnosti, zrady, loupeže, násilí, vraždy. Nejen Michal, ale i další postavy filmu Les mrtvých jsou živoucí příklady, jak lze podlehnout lidským slabostem, ať už ze závisti, žárlivosti, vášně, nebo ve snaze získat lásku či bohatství nepoctivou cestou. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (62)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Jiří Svoboda si už z toho agresivního stylu dělá metodu. Co na tom, že atmosféra je stísněná, když na druhé straně vyvolávají scénáristické kličky buď úsměv, údiv, nebo přemýšlení o pointě, která má snad nejvíc modifikací, co znám. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

LES MRTVÝCH je jeden z mála českých filmů, který dovede úspěšně naplnit žánrové konvence horroru a thrilleru, aniž by vyvolával nechtěný smích, i když pracuje s klišé a schématy starými jako první republika sama. Přestože jde o televizní projekt, stylisticky je nad úrovní současných českých a koprodukčních premiér v našich kinech: i když se užívá záběrování charakteristické pro televizní tvorbu (časté polocelky a polodetaily), kamera není statická, dočkáme se netradičních rakurzů, velice dobře se pracuje s hloubkou ostrosti a více plány najednou a zdánlivě přírodní svícení spolu s výše zmíněným přidává na atmosféře. Styl i stylizace hereckých výkonů a pronášené, ke konci nepřirozeně působící dialogy se podřizují nespolehlivému vyprávění, jehož pointa je ale kvůli návodným představám a polosnům hlavního nesympatického hrdiny netradičně obsazeného výborným Dolanským předvídatelná. Kvůli přesahu se sice musí porušit určité žánrové konvence (zlo není iracionální a o hrdinu se nebojíme - ani s ním, protože je nesympatický), ale i tak si televizní film, který neskrývá násilí i sex a který i přes lacinou symboliku a žánrovou veteš nerozesmívá, nadprůměrné hodnocení zaslouží. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Nedělní prime time je jakousi výkladní skříní České televize. Každou neděli nám dojde upomínka, na co že vlastně tu stovku měsíčně posíláme. Tohle avízo v podobě snímku Les mrtvých si však můžou protentokrát strčit za klobouk. Cožpak si páni a dámy z Kavčích hor neuvědomují, že dravý snímek nedělá jenom rádoby dynamická kamera? Že záběr na pár mrtvol už dávno nikoho z křesla nepostaví? Že symbolika šestákových románů z Jiřího Svobody žádného velkého umělce neudělá? Cožpak se musí v každém dospělém filmu souložit o s to šest, aby jsme ukázali, jak se ničeho nebojíme? Cožpak je krize natolik tíživá, že Janeček už vyrazil všechny schopné dramaturgy? Cožpak musím mít zase ten palčivý pocit, že tvůrci ukazují asi takové zapálení pro věc, jako brigádník na noční směně? Cožpak se zase musím ptát bez nároků na odpověď? A z Kavčích hor se ozývá jen hrobové ticho. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

No já nevim no. Jiřího Svobodu mám rád, mám ho mezi nejoblíbenějšíma režisérama, ale tohle jsem nějak nepobral. Nevim, jestli je to předlohou, ale na téma svědomí a lidská touha po majetku už toho bylo napsáno a natočeno docela hodně a troufám si říct že lepšího. Film skládající se z představ a reality vzdáleně připomíná Jakubův žebřík, bohužel nesympatickým lidem se nedá fandit ani se o ně bát či s nimi alespoň soucítit. Příběh dle mého také trpí přenosem z Rumunska do Čech, "balkánská" mentalita postav tomuhle prostředí moc neodpovídá. Přitom atmosféra není špatná, Svoboda se nebojí natáčet dost naturalistické i sexuálně explicitní scény a s jiným příběhem by u mě asi uspěl. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Upoutávkami jasně avizované žánrové predikce se v průběhu filmy stoprocentně naplnily; Les mrtvých je pro mě velmi příjemné překvapení a jako původní televizní film nemůže vnímavého a poučeného diváka zklamat. Zdejší nízké hodnocení mohu přičítat snad jen předsudkům spojovaným s původní televizní tvorbou. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jiří Svoboda na stará kolena podlehl pocitu, že je Fellini křížený s Kubrickem a ona to bohužel není pravda... Nedávno jsem doslova přetrpěl dvě televizní inscenace z produkce tv NOVa - Mr. Johnson a Natěrač, které mě znechutily svou lacinou podbízivostí. Les mrtvých se mi nelíbí prakticky stejně, byť z opačného důvodu - hraje si na příliš velké umění a pokouší se k tomu používat nepřiměřené prostředky. Je to hrozně přeumělkované, plné laciné a hlavně rušívé symboliky ( neustále se zjevující vlčák nebo opakovaně projíždějící vůz s dávno mrtvými svatebčany ). Inscenaci schází uměřenost - zvlášť typické je to u některých hereckých představitelů (jednak nájemného vraha, jednak Dolanského a Bielovičové v hlavních rolích ), kteří se se nejspíš na pokyn režiséra snaží o tak přepjaté, expresivní herectví, jako by zdrhli ze starých němých německých filmů...Přehnaně stylizované je i výtvarné pojetí nebo scénář plný výstředních postaviček. Záměrem bylo nejspíš natočit něco ve stylu magického realismu, jenže scénárista není Marques a Svoboda není Jakubisko. Celkový dojem: 25 %. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Jak už jsem někde napsal, Jiří Svoboda je nejspíš jediný renomovaný tuzemský tvůrce thrillerů. Na jeho Les mrtvých jsem se opravdu těšil. A jak to dopadlo? To ani sám nedokážu úplně říct. Při úvodním přepadení v lese jsem se zaradoval - sice nic nového pod sluncem, ale dezertéři jsou docela odpudiví týpci a napětí by se dalo krájet. Ovšem chyba lávky nejspíš ve mne, že jsem si film představoval jako survival thriller alá Strašáci. Ve druhé polovině přichází zmatek na zmatek, za příčiny všech možných předtuch a flashbacků jsem ani nevěděl co je realita a co sen a na závěr nedokážu ani říct, jak to dopadlo. Scénář je poněkud nedotažený a je hodně znát, že Jiřímu Svobodovi nesedí snová témata (narozdíl od tvrdého realismu). Jinak atmosféra je parádní (Svoboda se nezapře), pro nějakou krev a soulož se taky nejde daleko, Jan Dolanský si odehrál svůj standart a Lívia Bielovič byla aspoň hodně sexy. Takže trošku zklamání, ale jinak dobrý thriller. 60%. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

I viděl jsem les mrtvých i uzřel jsem, že je to hovadina, obrovská a nezměrná hovadina, kde hapruje skoro všechno, herci hrají hrozně divně a to včetně Jana Dolanského, u kterého jsem si před tím, než jsem si film pustil říkal "hele, že by konečně pořádná role?" ale ono ne, hraje totálního blba, což je ovšem na druhou stranu pořád asi nejlépe napsaná role, bohužel, jeho žena je děvka, u které se člověk diví, že ji Dolanského postava dávno nesvázala ve stodole a nenechala ji o hladu, dále tu máme pár dementních lapků a podivných entit s nejasnými motivacemi a všem bez výjimky scénář nadělil hrozně směšné a hloupé dialogy. Kdy to ale byli jenom ty dialogy... Hrozně směšné jsou i některé záběry, například když se co minutu zjevují prostřihy na sympatického vlčáka, který má nejspíš představovat divého vlka, je to jen vtipné, pokus vytvořit tajemno u jedné postavy tím, že ji na raně sedí opelichalý havran, to už není ani směšné, to je už jen divné, snaha o to, aby výsledek vypadal temně je asi tak úspěšný, jako snaha vytvořit vzezření nebezpečného zvířete u činčily na vodítku s růžovým tupé, před dvaceti lety by to možná, ale teď jednoznačně ne. Nudné a hloupé. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se úplně nepovedlo... Potenciál by byl, ale bohužel zůstal nevyužit. Atmosféra stagnovala někde na půl cestě, pouhý chabý náznak toho, jak ponurý a tísnivý mohl "Les mrtvých" být. Herecké výkony jsou standardní - nic extra, ovšem mohlo to být horší (na můj vkus většinou příliš přehrávané, toporné), jednotlivé charaktery nevyvolávaly ani ždibec sympatií, chování postav občas nebylo pochopitelné a nebylo komu držet palce, bylo mi jedno, jak to dopadne. Scénář: klišé, které sklouzlo k přílišné chaotičnosti, hlavně závěrečných 15 minut připomínalo cirkus... a třeba funkci toho československého vlčáka jsem za celou dobu vůbec nepobrala. Pár dobrých momentů by se našlo, celkově však spíše slabý průměr. 45% ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Nebylo to špatné, ale výborné taky ne. Dolansky podal obvykle nadprůměrný výkon, i když jeho vytrvalé cageovské bulvení se rychle omrzelo a po pravdě mě už trochu sere. Ostatní výkony byly matné až žádné, s vyjímkou té malé kurvy, co mě nesedla hned od začátku a až do konce se to nezměnilo. Co se toh ostatního týče, scénář celkem ušel, kamera trochu roztřesená, ale slušná. Soudruh Svoboda by se coby generální tajemník UV KSČM měl raději věnovat současnému realismu a fantasmagorie nechat někomu, kdo to umí. Motiv svatebního vozu byl zančně nevěrohodný, mrtví v lese taky. V celém filmu byl jediný strašidelný moment s mlhou na křižovatce a utrum. Málo. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 4/10 Děj 4/10 Hudba 6/10 Efekty 3/10/// +Dolanský byl opět přesvědčivý, v závěru houstla atmosféra, naštěstí je to krátké -podivná atmosféra, ještě podivnější prostředí, zvláštní postavy/// V jednu chvíli jsem si myslel, že bych to vytáhl na 3*, ale to nejde, protože je to natočeno tak nesourodě a podivně, že nevím co si z toho filmu mám vzít. V jednu chvíli už si něco myslím a potom scénáristé otočí. V další moment následuje scéna, která se vlastně nestala. Mám v tom zmatek a vlastně je to hnusnej film./// Celkem 42%/// PS: Milan Kňažko tam nehraje, ve filmu jsem ho nenašel a ani v titulcích ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Příběh snímku Les mrtvých se odehrává v roce 1919, tedy nedlouho po skončení První světové války, jejíž hrůzy ještě nestačily plně pominout. Společnost té doby je zkažená, lidi ještě úplně neopustil strach, který se v nich stihl nastřádat po dobu čtyř let trvajícího válečného konfliktu a dokonce se mezi nimi najdou i tací, kteří se nezdráhají využít takto rozvrácené společnosti ve svůj prospěch. Takovým člověkem je i mladý Michal, hlavní antihrdina tohoto filmu, který je odhodlaný zbohatnout prostřednictvím podvodu, který nachystá na svého tchána za pomoci židovského lichváře. Jeho touhu po bohatství navíc umocňuje vztah s manželkou Fantošou, která je odjakživa zvyklá na přepych a chudý Michal se bojí, že o svou atraktivní manželku přijde, pokud jí nebude schopen nabídnout takové bohatství, jakého se jí dostávalo, když ještě bydlela se svými zámožnými rodiči. Aby Michal mohl svůj nečestný plán realizovat, bude se muset za lichvářem vydat osobně, přičemž cestou bude muset projet skrze tzv. les mrtvých, jak je tamními obyvateli nazývána jedna část lesa nacházejícího se na moravsko-slovenském pomezí, neboť se jedná o místo, ve kterém nacházeli útočiště nejrůznější lapkové, bandité a dokonce i váleční dezertéři, přičemž při jejich loupežných přepadeních přišlo o život nespočet lidí. Té noci, kdy se Michal spolu s Fantošou vydá uskutečnit svůj plán, zjistí, že les si své pochmurné jméno plně zaslouží a zároveň mu dojde, že cesta za bohatstvím nebude tak jednoduchá, jak si naplánoval. _______Hororový film Les mrtvých vznikl na motivy povídky Náhoda, kterou napsal rumunský novelista Gib Mihaesca. S literární předlohou jsem neměl tu čest, takže nemohu říci, zda je to chyba už samotné povídky, nebo zda vinu nese Alois Ditrich, který dílo přepsal do formy scénáře, každopádně je ale jeho výsledná práce naprosto zmatená a pracuje se zbytečně velkým množstvím motivů. Nejvíce prostoru dostala Michalova honba za penězi, dále je zde patrná snaha o vykreslení poválečné společnosti v úpadku, menší prostor je věnován vykreslení samotného vztahu manželské dvojice a s tím spojené Michalovy žárlivosti, dále film rozvíjí legendu o svatebčanech zavražděných v lese mrtvých a celé to ještě komplikuje výskyt válečných zběhů. S tolika motivy by si vystačil i tříhodinový film, kdežto necelou půldruhou hodinu trvající Les mrtvých nemůže nabídnout dostatek prostoru k tomu, aby byly některé z příběhových linií uspokojivě dovyprávěny, a tak se stává, že některá příběhová zákoutí jsou vydána napospas divákově fantazii. O to horší je, že se divák musí potýkat s tolika nejasnostmi v ději, že ve výsledku působí příběh zmatečně, což ještě prohlubuje výskyt snových sekvencí, které se střídají s filmovou realitou tak nešťastně, že divák mnohdy nemůže přímo určit, zda se jedná o realitu nebo o pouhý výplod mysli jedné z postav. _______Film je rozporuplný i z vizuálního hlediska. Na jedné straně Les mrtvých doplácí na svůj televizní původ, což se nejvíce projevilo na chudší výpravě a užitím digitální kamery mnoho scén ztrácí na vizuální působivosti, což škodí především výsledné atmosféře a vizuální stylizovanosti, přičemž se jedná o jedny z hlavních aspektů hororového žánru. Na druhou stranu se režisér Jiří Svoboda opět projevil jako zručný řemeslník, který má nastudované žánrové postupy, což dokázal již v kriminálním filmu Sametoví vrazi (2005), a tak se mu v některých scénách obstojně daří budovat napětí a navzdory zvolené digitální kameře určité scény oplývají tajemnou atmosférou, což platí především o úvodní sekvenci přepadení povozu, kterou bych označil za předčasný vrchol filmu, kterému se nic z toho, co poté následuje, už nestačí vyrovnat. _______Ve výsledku Les mrtvých doplácí především na zmatečný scénář, ve kterém je obsaženo zbytečně velké množství motivů, přičemž žádný z nich není uspokojivě rozřešen a samotný závěr je podaný tak nejasně, že se divák musí uchlácholit vlastní interpretací toho všeho, co v předešlé necelé půldruhé hodině zhlédl, přičemž pochybuji, že by se jednalo o záměr tvůrců. Na druhou stranu je ale sympatické, že se někdo v České republice odvážil natočit žánrový snímek, tím spíše horor, což je žánr, kterému se vyjma Juraje Herze většina českých tvůrců vyhýbá. 45% () (méně) (více)

Mariin 

všechny recenze uživatele

Totálně destruktivní, negativní, infernální film komunisty Jiřího Svobody na motivy povídky "Náhoda" rumunského spisovatele Giba Mihaesca. Bez špetky dobra, naděje (na rozdíl od povídky, která zdaleka není tak depresivní a brutální!). Až na častou šikmou kameru a nesmyslně se objevujícího vlčáka formálně na slušné úrovni (mj. točeno ve Slavonicích, pokud jsem se nemýlil), ale s velmi ošklivým obsahem. Manželka (Lívia Bielovič) se nechová jako manželka, ale jako děvka. Krom toho je nepříjemné, jak špatně mluví česky (to měla raději mluvit svou slovenštinou!). Svoboda si to povídku předělal a místo rumunského lesa to zasadil do mladé ČSR roku 1919 kdesi na česko-slovenském pomezí (?) a doplnil židovskými postavami (obchodník Epstein aj.). Všichni se chovají jako zloději a potenciální vrazi, což by ani v hororovém žánru (podivně umístěném do konkrétní doby a lokality) nemělo být. Cha cha, prý "filozofující thriller"... ()

AGAMENON odpad!

všechny recenze uživatele

Neskutečná sračka, režisér musí procházet opravdu silnou tvůrčí krizí, tudíž je ve své úporné snaze vykrádat zahraniční kolegy, tak přesvědčivý, asi jako důchodkyně v mini. Scénárista se může z fleka odvézt do šaškecu, kde o svém filozofickém díle může promlouvat se sobě vhodnou společností a kameraman nejspíš trpí kinetózou. A kvůli tomu platím poplatky, zač mě bože trestáš, zač? ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Celou dobu to na mne působilo nadprůměrně dobře, ale ke konci jsem se v těch všech představách, snech a spol. zřejmě ztratil. Duchové, zběhové, mordýři, armáda, smrt... Obsazení zajímavé (neokoukané tváře nevyjímaje), režie na televizi víc než slušná, jen ten příběh jsem nějak nepřebral. :-/ ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Jiří Svoboda své základní názory na život nemění. Snad i proto je mi díky tomu sympatiícký. Vybral si sice prostředí a příběh z počátku Československa, tedy po rozpadu mocnářství, ale zjevně s ním chce oslovit současnou dobu, která má některé prvky s tamnějšími časy nápadně společné. Jedinou výhodou dneška je, že společnost je materiálně bohatší, běžný člověk má víc šancí se vzdělávat a vydělat prachy, ale současně v každé době bojují lidi za své radosti, za náplň svých životů atd. A k tomu jim žádný režim nepomůže, to si musí vybojovávat sami. ()

mcb 

všechny recenze uživatele

Rozhodně mi nevadí technická lacinost snímku, která by se dala v rámci dobrého příběhu překousnout. Ale příběh, který je maximálně roztříštěný, nelogicky uspořádaný, nemající silné zakotvení v jakémkoliv žánru a ani nemá utříbené, jak a o čem chce vypovídat, už překousnout nelze. Na horor nedostatečně strašidelné až trapné, na thriller vůbec ale vůbec napínavé, o dramatu také mluvit nelze. Navíc ani jedna z postav nehraje věrohodně, aby se jí dalo věřit, co prožívá nebo jaké má motivace. Pro tento film by se nejlépe hodil přídomek "pseudo". Pseudofilosofující televizní báchorka, která sice nese nepatrné myšlenkové poselství, ale tak nevěrohodně a "lacině" podané, až je mi do smíchu, když si přečtu ambiciózní text distributora. ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Pro mě je na Lese mrtvých zajímavé hlavně to, že se točil v městečku, odkud pocházím, a byl jsem se na jeho natáčení i podívat, protože jsem (v té době ještě vysokoškolák) přijel zrovna na víkend za rodinou. Takže mi - tak jako každému, kdo zná místa, na nichž se něco natáčelo - přišlo úsměvné, jak je mé rodiště ve filmu "poskládané": když povoz vyjede jednou branou z náměstí, tak se určitě nemůže najednou objevit na druhém konci onoho náměstí. A tak dál. Vždyť to znáte. Nicméně film samotný špatný není, 43 % je opravdu podhodnocení, ale rozumím tomu, ne každý vstřebá a pochopí pointu, o většinovém diváku nemám žádné iluze. Příběh je správně stísněný a atmosféra hutná jako mlha před rybníkem Brčálníkem. Žádná postava není ani trochu sympatická a vůz mrtvých svatebčanů pěkně strašidelný. Mně se to líbilo, stejně jako hlavní myšlenka filmu. Rozhodně jsem se po jeho zhlédnutí dobře necítil - a tak to mělo být. ()

Reklama

Reklama