• flanker.27
    **

    No já nevim no. Jiřího Svobodu mám rád, mám ho mezi nejoblíbenějšíma režisérama, ale tohle jsem nějak nepobral. Nevim, jestli je to předlohou, ale na téma svědomí a lidská touha po majetku už toho bylo napsáno a natočeno docela hodně a troufám si říct že lepšího. Film skládající se z představ a reality vzdáleně připomíná Jakubův žebřík, bohužel nesympatickým lidem se nedá fandit ani se o ně bát či s nimi alespoň soucítit. Příběh dle mého také trpí přenosem z Rumunska do Čech, "balkánská" mentalita postav tomuhle prostředí moc neodpovídá. Přitom atmosféra není špatná, Svoboda se nebojí natáčet dost naturalistické i sexuálně explicitní scény a s jiným příběhem by u mě asi uspěl.(19.10.2009)

  • WANDRWALL
    *

    Jiří Svoboda své základní názory na život nemění. Snad i proto je mi díky tomu sympatiícký. Vybral si sice prostředí a příběh z počátku Československa, tedy po rozpadu mocnářství, ale zjevně s ním chce oslovit současnou dobu, která má některé prvky s tamnějšími časy nápadně společné. Jedinou výhodou dneška je, že společnost je materiálně bohatší, běžný člověk má víc šancí se vzdělávat a vydělat prachy, ale současně v každé době bojují lidi za své radosti, za náplň svých životů atd. A k tomu jim žádný režim nepomůže, to si musí vybojovávat sami.(6.4.2011)

  • Sobis87
    **

    Příběh snímku Les mrtvých se odehrává v roce 1919, tedy nedlouho po skončení První světové války, jejíž hrůzy ještě nestačily plně pominout. Společnost té doby je zkažená, lidi ještě úplně neopustil strach, který se v nich stihl nastřádat po dobu čtyř let trvajícího válečného konfliktu a dokonce se mezi nimi najdou i tací, kteří se nezdráhají využít takto rozvrácené společnosti ve svůj prospěch. Takovým člověkem je i mladý Michal, hlavní antihrdina tohoto filmu, který je odhodlaný zbohatnout prostřednictvím podvodu, který nachystá na svého tchána za pomoci židovského lichváře. Jeho touhu po bohatství navíc umocňuje vztah s manželkou Fantošou, která je odjakživa zvyklá na přepych a chudý Michal se bojí, že o svou atraktivní manželku přijde, pokud jí nebude schopen nabídnout takové bohatství, jakého se jí dostávalo, když ještě bydlela se svými zámožnými rodiči. Aby Michal mohl svůj nečestný plán realizovat, bude se muset za lichvářem vydat osobně, přičemž cestou bude muset projet skrze tzv. les mrtvých, jak je tamními obyvateli nazývána jedna část lesa nacházejícího se na moravsko-slovenském pomezí, neboť se jedná o místo, ve kterém nacházeli útočiště nejrůznější lapkové, bandité a dokonce i váleční dezertéři, přičemž při jejich loupežných přepadeních přišlo o život nespočet lidí. Té noci, kdy se Michal spolu s Fantošou vydá uskutečnit svůj plán, zjistí, že les si své pochmurné jméno plně zaslouží a zároveň mu dojde, že cesta za bohatstvím nebude tak jednoduchá, jak si naplánoval. _______Hororový film Les mrtvých vznikl na motivy povídky Náhoda, kterou napsal rumunský novelista Gib Mihaesca. S literární předlohou jsem neměl tu čest, takže nemohu říci, zda je to chyba už samotné povídky, nebo zda vinu nese Alois Ditrich, který dílo přepsal do formy scénáře, každopádně je ale jeho výsledná práce naprosto zmatená a pracuje se zbytečně velkým množstvím motivů. Nejvíce prostoru dostala Michalova honba za penězi, dále je zde patrná snaha o vykreslení poválečné společnosti v úpadku, menší prostor je věnován vykreslení samotného vztahu manželské dvojice a s tím spojené Michalovy žárlivosti, dále film rozvíjí legendu o svatebčanech zavražděných v lese mrtvých a celé to ještě komplikuje výskyt válečných zběhů. S tolika motivy by si vystačil i tříhodinový film, kdežto necelou půldruhou hodinu trvající Les mrtvých nemůže nabídnout dostatek prostoru k tomu, aby byly některé z příběhových linií uspokojivě dovyprávěny, a tak se stává, že některá příběhová zákoutí jsou vydána napospas divákově fantazii. O to horší je, že se divák musí potýkat s tolika nejasnostmi v ději, že ve výsledku působí příběh zmatečně, což ještě prohlubuje výskyt snových sekvencí, které se střídají s filmovou realitou tak nešťastně, že divák mnohdy nemůže přímo určit, zda se jedná o realitu nebo o pouhý výplod mysli jedné z postav. _______Film je rozporuplný i z vizuálního hlediska. Na jedné straně Les mrtvých doplácí na svůj televizní původ, což se nejvíce projevilo na chudší výpravě a užitím digitální kamery mnoho scén ztrácí na vizuální působivosti, což škodí především výsledné atmosféře a vizuální stylizovanosti, přičemž se jedná o jedny z hlavních aspektů hororového žánru. Na druhou stranu se režisér Jiří Svoboda opět projevil jako zručný řemeslník, který má nastudované žánrové postupy, což dokázal již v kriminálním filmu Sametoví vrazi (2005), a tak se mu v některých scénách obstojně daří budovat napětí a navzdory zvolené digitální kameře určité scény oplývají tajemnou atmosférou, což platí především o úvodní sekvenci přepadení povozu, kterou bych označil za předčasný vrchol filmu, kterému se nic z toho, co poté následuje, už nestačí vyrovnat. _______Ve výsledku Les mrtvých doplácí především na zmatečný scénář, ve kterém je obsaženo zbytečně velké množství motivů, přičemž žádný z nich není uspokojivě rozřešen a samotný závěr je podaný tak nejasně, že se divák musí uchlácholit vlastní interpretací toho všeho, co v předešlé necelé půldruhé hodině zhlédl, přičemž pochybuji, že by se jednalo o záměr tvůrců. Na druhou stranu je ale sympatické, že se někdo v České republice odvážil natočit žánrový snímek, tím spíše horor, což je žánr, kterému se vyjma Juraje Herze většina českých tvůrců vyhýbá. 45%(30.10.2009)

  • ORIN
    ****

    Upoutávkami jasně avizované žánrové predikce se v průběhu filmy stoprocentně naplnily; Les mrtvých je pro mě velmi příjemné překvapení a jako původní televizní film nemůže vnímavého a poučeného diváka zklamat. Zdejší nízké hodnocení mohu přičítat snad jen předsudkům spojovaným s původní televizní tvorbou.(18.10.2009)

  • Laurent
    ***

    Zdejší hodnocení je snad až příliš kruté. Scénář je velmi dobrý, na něm by se nic měnit nemuselo. Problém je v tom, že režisér tohoto scénáře vůbec nevyužil. Opakující se repliky úplně unikly jeho pozornosti, kterými mohl snímku dodat mrazivý a mysteriózní háv. Snímku by také pomohlo, kdyby šel režisér mnohem více "do hlavy" hlavnímu hrdinovi, aby zdůraznil zhoršující se jeho asociace a vidění. Kdyby byl celý snímek výjevem z hrdinovy duše a pointa byla natočena jako logické vyústění a ne jako nějaká náhoda, byl by výsledek výborný.(18.10.2009)

  • Marek Ronec

  • - Natáčelo se ve Slavonicích. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace