Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Touha po bohatství, láska, vášeň a zrada v napínavém filmovém příběhu z počátku Československé republiky.

Drama mladé manželské dvojice se odehrává ve společensky a politicky pohnuté době mladé Československé republiky v roce 1919, kdy manžel Michal je rozhodnut využít dosud neurovnaných poválečných poměrů k obohacení, které mu má v jeho pošetilých představách získat obdiv a lásku zbožňované ženy. Tento magický příběh s prvky hororu je vlastně také "filozofující thriller", jenž vedle divácké atraktivnosti přináší navíc výrazné myšlenkové poselství o hrůzném dědictví první světové války, jehož výhonky zla jako by se mysticky přenášely do mysli lidí i v době míru. Vždycky, když se lámou dějiny, když končí velká světová krveprolití, jakoby se otevíral v touze po moci a bohatství prostor pro drobné i větší lidské běsy - zákeřnosti, zrady, loupeže, násilí, vraždy. Nejen Michal, ale i další postavy filmu Les mrtvých jsou živoucí příklady, jak lze podlehnout lidským slabostem, ať už ze závisti, žárlivosti, vášně, nebo ve snaze získat lásku či bohatství nepoctivou cestou. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (61)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

No já nevim no. Jiřího Svobodu mám rád, mám ho mezi nejoblíbenějšíma režisérama, ale tohle jsem nějak nepobral. Nevim, jestli je to předlohou, ale na téma svědomí a lidská touha po majetku už toho bylo napsáno a natočeno docela hodně a troufám si říct že lepšího. Film skládající se z představ a reality vzdáleně připomíná Jakubův žebřík, bohužel nesympatickým lidem se nedá fandit ani se o ně bát či s nimi alespoň soucítit. Příběh dle mého také trpí přenosem z Rumunska do Čech, "balkánská" mentalita postav tomuhle prostředí moc neodpovídá. Přitom atmosféra není špatná, Svoboda se nebojí natáčet dost naturalistické i sexuálně explicitní scény a s jiným příběhem by u mě asi uspěl. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Nedělní prime time je jakousi výkladní skříní České televize. Každou neděli nám dojde upomínka, na co že vlastně tu stovku měsíčně posíláme. Tohle avízo v podobě snímku Les mrtvých si však můžou protentokrát strčit za klobouk. Cožpak si páni a dámy z Kavčích hor neuvědomují, že dravý snímek nedělá jenom rádoby dynamická kamera? Že záběr na pár mrtvol už dávno nikoho z křesla nepostaví? Že symbolika šestákových románů z Jiřího Svobody žádného velkého umělce neudělá? Cožpak se musí v každém dospělém filmu souložit o s to šest, aby jsme ukázali, jak se ničeho nebojíme? Cožpak je krize natolik tíživá, že Janeček už vyrazil všechny schopné dramaturgy? Cožpak musím mít zase ten palčivý pocit, že tvůrci ukazují asi takové zapálení pro věc, jako brigádník na noční směně? Cožpak se zase musím ptát bez nároků na odpověď? A z Kavčích hor se ozývá jen hrobové ticho. ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

Upoutávkami jasně avizované žánrové predikce se v průběhu filmy stoprocentně naplnily; Les mrtvých je pro mě velmi příjemné překvapení a jako původní televizní film nemůže vnímavého a poučeného diváka zklamat. Zdejší nízké hodnocení mohu přičítat snad jen předsudkům spojovaným s původní televizní tvorbou. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

LES MRTVÝCH je jeden z mála českých filmů, který dovede úspěšně naplnit žánrové konvence horroru a thrilleru, aniž by vyvolával nechtěný smích, i když pracuje s klišé a schématy starými jako první republika sama. Přestože jde o televizní projekt, stylisticky je nad úrovní současných českých a koprodukčních premiér v našich kinech: i když se užívá záběrování charakteristické pro televizní tvorbu (časté polocelky a polodetaily), kamera není statická, dočkáme se netradičních rakurzů, velice dobře se pracuje s hloubkou ostrosti a více plány najednou a zdánlivě přírodní svícení spolu s výše zmíněným přidává na atmosféře. Styl i stylizace hereckých výkonů a pronášené, ke konci nepřirozeně působící dialogy se podřizují nespolehlivému vyprávění, jehož pointa je ale kvůli návodným představám a polosnům hlavního nesympatického hrdiny netradičně obsazeného výborným Dolanským předvídatelná. Kvůli přesahu se sice musí porušit určité žánrové konvence (zlo není iracionální a o hrdinu se nebojíme - ani s ním, protože je nesympatický), ale i tak si televizní film, který neskrývá násilí i sex a který i přes lacinou symboliku a žánrovou veteš nerozesmívá, nadprůměrné hodnocení zaslouží. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jiří Svoboda na stará kolena podlehl pocitu, že je Fellini křížený s Kubrickem a ona to bohužel není pravda... Nedávno jsem doslova přetrpěl dvě televizní inscenace z produkce tv NOVa - Mr. Johnson a Natěrač, které mě znechutily svou lacinou podbízivostí. Les mrtvých se mi nelíbí prakticky stejně, byť z opačného důvodu - hraje si na příliš velké umění a pokouší se k tomu používat nepřiměřené prostředky. Je to hrozně přeumělkované, plné laciné a hlavně rušívé symboliky ( neustále se zjevující vlčák nebo opakovaně projíždějící vůz s dávno mrtvými svatebčany ). Inscenaci schází uměřenost - zvlášť typické je to u některých hereckých představitelů (jednak nájemného vraha, jednak Dolanského a Bielovičové v hlavních rolích ), kteří se se nejspíš na pokyn režiséra snaží o tak přepjaté, expresivní herectví, jako by zdrhli ze starých němých německých filmů...Přehnaně stylizované je i výtvarné pojetí nebo scénář plný výstředních postaviček. Záměrem bylo nejspíš natočit něco ve stylu magického realismu, jenže scénárista není Marques a Svoboda není Jakubisko. Celkový dojem: 25 %. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se ve Slavonicích. (M.B)

Reklama

Reklama