• Bluntman
    ****

    LES MRTVÝCH je jeden z mála českých filmů, který dovede úspěšně naplnit žánrové konvence horroru a thrilleru, aniž by vyvolával nechtěný smích, i když pracuje s klišé a schématy starými jako první republika sama. Přestože jde o televizní projekt, stylisticky je nad úrovní současných českých a koprodukčních premiér v našich kinech: i když se užívá záběrování charakteristické pro televizní tvorbu (časté polocelky a polodetaily), kamera není statická, dočkáme se netradičních rakurzů, velice dobře se pracuje s hloubkou ostrosti a více plány najednou a zdánlivě přírodní svícení spolu s výše zmíněným přidává na atmosféře. Styl i stylizace hereckých výkonů a pronášené, ke konci nepřirozeně působící dialogy se podřizují nespolehlivému vyprávění, jehož pointa je ale kvůli návodným představám a polosnům hlavního nesympatického hrdiny netradičně obsazeného výborným Dolanským předvídatelná. Kvůli přesahu se sice musí porušit určité žánrové konvence (zlo není iracionální a o hrdinu se nebojíme - ani s ním, protože je nesympatický), ale i tak si televizní film, který neskrývá násilí i sex a který i přes lacinou symboliku a žánrovou veteš nerozesmívá, nadprůměrné hodnocení zaslouží.(18.10.2009)

  • CheGuevara
    *

    Nedělní prime time je jakousi výkladní skříní České televize. Každou neděli nám dojde upomínka, na co že vlastně tu stovku měsíčně posíláme. Tohle avízo v podobě snímku Les mrtvých si však můžou protentokrát strčit za klobouk. Cožpak si páni a dámy z Kavčích hor neuvědomují, že dravý snímek nedělá jenom rádoby dynamická kamera? Že záběr na pár mrtvol už dávno nikoho z křesla nepostaví? Že symbolika šestákových románů z Jiřího Svobody žádného velkého umělce neudělá? Cožpak se musí v každém dospělém filmu souložit o s to šest, aby jsme ukázali, jak se ničeho nebojíme? Cožpak je krize natolik tíživá, že Janeček už vyrazil všechny schopné dramaturgy? Cožpak musím mít zase ten palčivý pocit, že tvůrci ukazují asi takové zapálení pro věc, jako brigádník na noční směně? Cožpak se zase musím ptát bez nároků na odpověď? A z Kavčích hor se ozývá jen hrobové ticho.(18.10.2009)

  • mcb
    *

    Rozhodně mi nevadí technická lacinost snímku, která by se dala v rámci dobrého příběhu překousnout. Ale příběh, který je maximálně roztříštěný, nelogicky uspořádaný, nemající silné zakotvení v jakémkoliv žánru a ani nemá utříbené, jak a o čem chce vypovídat, už překousnout nelze. Na horor nedostatečně strašidelné až trapné, na thriller vůbec ale vůbec napínavé, o dramatu také mluvit nelze. Navíc ani jedna z postav nehraje věrohodně, aby se jí dalo věřit, co prožívá nebo jaké má motivace. Pro tento film by se nejlépe hodil přídomek "pseudo". Pseudofilosofující televizní báchorka, která sice nese nepatrné myšlenkové poselství, ale tak nevěrohodně a "lacině" podané, až je mi do smíchu, když si přečtu ambiciózní text distributora.(19.10.2009)

  • Oktavianus
    ***

    Pro mě je na Lese mrtvých zajímavé hlavně to, že se točil v městečku, odkud pocházím, a byl jsem se na jeho natáčení i podívat, protože jsem (v té době ještě vysokoškolák) přijel zrovna na víkend za rodinou. Takže mi - tak jako každému, kdo zná místa, na nichž se něco natáčelo - přišlo úsměvné, jak je mé rodiště ve filmu "poskládané": když povoz vyjede jednou branou z náměstí, tak se určitě nemůže najednou objevit na druhém konci onoho náměstí. A tak dál. Vždyť to znáte. Nicméně film samotný špatný není, 43 % je opravdu podhodnocení, ale rozumím tomu, ne každý vstřebá a pochopí pointu, o většinovém diváku nemám žádné iluze. Příběh je správně stísněný a atmosféra hutná jako mlha před rybníkem Brčálníkem. Žádná postava není ani trochu sympatická a vůz mrtvých svatebčanů pěkně strašidelný. Mně se to líbilo, stejně jako hlavní myšlenka filmu. Rozhodně jsem se po jeho zhlédnutí dobře necítil - a tak to mělo být.(11.7.2013)

  • Mariin
    **

    Totálně destruktivní, negativní, infernální film komunisty Jiřího Svobody na motivy povídky "Náhoda" rumunského spisovatele Giba Mihaesca. Bez špetky dobra, naděje (na rozdíl od povídky, která zdaleka není tak depresivní a brutální!). Až na častou šikmou kameru a nesmyslně se objevujícího vlčáka formálně na slušné úrovni (mj. točeno ve Slavonicích, pokud jsem se nemýlil), ale s velmi ošklivým obsahem. Manželka (Lívia Bielovič) se nechová jako manželka, ale jako děvka. Krom toho je nepříjemné, jak špatně mluví česky (to měla raději mluvit svou slovenštinou!). Svoboda si to povídku předělal a místo rumunského lesa to zasadil do mladé ČSR roku 1919 kdesi na česko-slovenském pomezí (?) a doplnil židovskými postavami (obchodník Epstein aj.). Všichni se chovají jako zloději a potenciální vrazi, což by ani v hororovém žánru (podivně umístěném do konkrétní doby a lokality) nemělo být. Cha cha, prý "filozofující thriller"...(19.2.2011)

  • - Natáčelo se ve Slavonicích. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace