poster

Silnice zpívá

Krátkometrážní

Československo, 1937, 4 min

  • sportovec
    *****

    Jméno Elmara Klose, které se tu vyskytuje, není náhodou. Vystudovaný právník tu zahájil své první filmové kroky. Nevím, zda je reklama jako filmový žánr podrobena zkoumání filmové historie; naopak je jisté, že v tomto případě jsme konfrontováni s jedním z prvních klasických a rovnou mistrovských děl. Své kvality všichni tvůrci mnohonásobně potvrdili později. V nejrůznějších žánrech, vždy však s pečetí vysoké kvality.(19.6.2011)

  • 3497299
    ****

    Čtyřminutová prvorepubliková reklama na Pneumatiku Baťa. Předválečné marketingové strategie uplatňovaly na dnešní dobu neuvěřitelné kalibry. Vyprávění o Pneu-Baťa, jež se vydá přímo z rukou kvalifikovaného dělníka do ulic metropolí sloužit svému pánu, atakovalo moje infantilní podvědomé archetypy - trochu se podobá příběhu o Koblížkovi, jak se kutálel do světa.(23.11.2008)

  • Mairiel
    ****

    Beru to trochu jako filmovkový fail, že byl tento film zařazen do bloku představujícího české filmy Alexandra Hackenschmieda a zároveň promítán jako vycpávka před projekcemi. Ve chvíli, kdy jsem si měla tenhle filmeček užit jako ukázku kvalitní dobové reklamy, už jsem jej viděla asi tak popáte a jeho písničku proklatě nenáviděla...(1.8.2014)

  • Vančura
    *****

    Naprosto geniální reklama, která mě v průběhu těch několika málo minut stihla několikrát ohromit - mj. tím, jak brilantně filmařsky je to natočeno a tím, jak je to vtipné (málem jsem u toho v kině umřel smíchy). Nejlepší na tom ovšem je to, že osobně absolutně nepochybuju o tom, že ty baťovské pneumatiky fakt byly tak dobré, protože se prostě tenkrát ještě věci dělaly poctivě. Btw. strašně mi to připomnělo film Rubber - jsem skoro v pokušení se domnívat, že Quentin Dupieux musel tohle znát a použít jako inspiraci, jinak si tu zarážející podobnost nelze vysvětlit.(27.10.2016)

  • Marthos
    ****

    V roce 1937 se firma Baťa účastnila světové výstavy umění a techniky v Paříži, v rámci níž se konal Mezinárodní filmový kongres, kterého se zúčastnilo na patnáct zemí světa včetně Československa a Baťovi se zde dostalo uznání právě v oblasti propagace. Silnice zpívá byla jedním z reprezentativních snímků, uvedených na kongresu a mezi jinými druhy baťovské reklamy má zcela nepochybně výjimečné místo. Pneumatika je snímána v pohybu, jehož dynamiku určuje píseň, kterou si "zpívala" (resp. ji za ní zpívala Inka Zemánková). Díky zasazení děje do volné přírody, se podařilo vytvořit vhodným střihem a práci s kamerou (Alexander Hackenschmied) ojedinělé záběry. Ty nepostrádají poetiku, ani dynamiku, která je obsažena v kombinaci v takřka synchonním sepjetí písně a pohybu. Jan Drda pak vyjádřil přesně ty vlastnosti, pro které se Silnice zařadila mezi nejlepší filmové reklamní snímky třicátých let: "Sotva stometrový film, ale čs. produkci by mohl být vzorem. Je v něm vše, co český film postrádá, dokonalý střih, lyričnost, která není banální."(21.12.2009)

  • - Reklamný klip získal na Expo 1937 v Paríži Zlatú medailu. (Raccoon.city)