Reklama

Reklama

Loutky Tomáše Dvořáka

(TV film)

Obsahy(1)

Loutkové divadlo v tradiční podobě nejen pro děti.  Tomáš Dvořák, loutkoherec a režisér (*1956) je synem známé české loutkářské osobnosti Jana Dvořáka (DRAK - Hradec Králové). Vystudoval v Hořicích Střední průmyslovou školu kamenickou, kde maturoval v roce 1975. O čtyři roky později absolvoval obor loutkoherectví na katedře loutkářství DAMU. Ročníkovým pedagogem byl Emil Havlík. Poslední rok studia působil celý ročník v plzeňském Divadle Alfa. Tomáš Dvořák pak v souboru zůstal. Dnes patří ke kmenovým tvůrcům Alfy. Jen v roce 1989 strávil jednu sezonu v libereckém Naivním divadle. Dodnes s libereckými spolupracuje.
Shodou okolností Zblízka věnované Tomáši Dvořákovi představuje právě jeho režie v Naivním divadle (Bezhlavý rytíř, Alibaba a 40 loupežníků, Alína). Na jmenovaných inscenacích s Tomášem Dvořákem spolupracovali ještě výtvarník Ivan Nesveda a hudebník Jiří Koptík. Poprvé spolu začali komunikovat na podzim roku 1989 při realizaci inscenace Divadla Alfa "Vyšla hvězda nad Betlémem".
Ivan Nesveda se narodil v roce 1959 v Chebu. V roce 1978 maturoval na Střední uměleckoprůmyslové škole v Praze. Středoškolská léta v něm vzbudila zájem o výrobu loutek. Dva roky působil jako technolog v plzeňském Divadle Alfa. V letech 1980-1984 studoval scénografii na DAMU u prof. Václava Havlíka. V průběhu studia spolupracoval s hradeckým divadlem DRAK. Po škole působil krátce v ostravkém studiu animovaného filmu Prométheus. Pak se věnoval pedagogické činnosti. V roce 1986 se vrátil zpět do Divadla Alfa jako řezbář-technolog. Postupně realizoval samostatné scénografie a stal se šéfem výpravy. V roce 1996 divadlo opustil. Dnes učí na Střední umělecko-průmyslové škole v Plzni-Radčicích. Jeho poslední divadelní realizací je právě Alína. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (1)

dvopet 

všechny recenze uživatele

Snímek, který bez znalosti kontextu loutkového divadla zřejmě plně nedoceníte. Na příkladu daných inscenací se zde mluví o návratu k iluzivnímu divadlu s marionetami. V tento okamžik si jistě drtivá většina diváků řekne - moment! Copak loutkové divadlo neznamená právě tohle? Chybí zde alespoň krátké vysvětlení o tendencích v loutkovém divadle, které se snažilo dlouhou dobu oprostit od této "klasické" podoby ať už přiznáním loutkovodiče na scéně, animací různých materiálů namísto loutek, či syntézou s jinými druhy divadla - činohra, hudební a pohybové divadlo. Proto se obávám, že zde zachycenou snahu protagonistů tohoto dokumentu docení jen - zcela bez urážky - člověk znalý. Což není chybou diváků samotných, spíš jde o určité mínus tohoto dokumentu. Velmi sympaticky působí rozhovory s Tomášem Dvořákem vedené mimo prostor divadla v přírodě, na škodu je dle mého názoru zaměření se na jeho tvorbu pouze v Naivním divadle, díky čemuž chybí snaha po komplexnějším uchopení jeho práce. Loutky Tomáše Dvořáka tak lze ponejvíce vnímat jako dobový pramen, s filmařskou estetikou typickou pro devadesátá léta. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama