Reklama

Reklama

Oko nad Prahou

  • angličtina Eye Over Prague (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film Oko nad Prahou je osobním i politickým životopisem Chobotnice neboli projektu pražské Národní knihovny, ale také životopisem zejména posledních let života autora tohoto návrhu Jana Kaplického, který si ve svém deníku v roce 1998 mimo jiné poznamenal: vyhrát soutěž a mít jednu lásku. Tímto zápisem, přečteným v úvodu snímku Eliškou Kaplicky, jakoby český architekt světového formátu napsal nejen "scénář" svojí závěrečné životní dekády, ale také filmu, který sleduje dramatický společenský příběh tvůrčí imaginace a také intimního vztahu muže a ženy. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (129)

Mertax 

všechny recenze uživatele

Velmi dobré, byť neobjektivní. Řekněme si fakta hned na rovinu. Špátová jakožto režisérka i kameramanka filmu by se měla snažit nabídnout vyvážený náhled na problém s dostatečným odstupem. O objektivní režii se ale zcela jistě nesnažila, takže pokud akceptujete tuto skutečnost, čeká vás jen minimální rozčarování. Autorkou námětu i producentkou je Kaplického manželka Eliška. Takže myslím, že to není třeba dále analyzovat. I když…/// Na Špátové je hodně vidět, že Kaplického zbožňuje, obdivuje jako osobnost a navíc se jí líbí jeho návrhy. To se s ideou natočit dokument přímo nevylučuje, ale autorka si nedala příliš námahy, aby nechala více promluvit druhou stranu, respektive někoho fundovaného. Protože magistrátní úředník je odborník na daný problém asi jako Hanychová na poradenství pro mladé křesťany připravující se na svátost manželství./// Pokud už někdo mluví proti, např. Milan Knížák (ředitel Národní galerie), je zabírán z podhledu, když mu dojde řeč, kamera stále jede, takže ve výsledku vypadá jako tlustý tupý blbeček s náušnicí v uchu, vadou řeči a podlými prasečími očky. Osobně Knížáka nemám ráda a nesouhlasím s jeho názory. Ale pokud postavíte před kameru i toho nejcharismatičtějšího a nejinteligentnějšího člověka, můžete z něj pomocí dobře volených otázek (ty nikdy neslyšíme) a kompozice záběru udělat totální trubku./// Na dokumentu oceňuji práci se střihem. Skvělá je scéna, která za pomoci rychlého střídání záběrů na významné historické události ukazuje, že vždy když se něco významného dělo, tak se to nevyhnulo Letné. Komunistické pochody jsou prostřihávány se záběry na Havlův projev v roce 1989, papeže v papamobilu, Michaeala Jacksona, jak se drží za koule (koncert 1996), a další. K tomu byla vybrána odpovídající mocná hudba. Scéna ve mně ještě dlouho rezonovala./// Praha není skanzen, není to muzeum. Navíc Klementinum není nafukovací a potřebuje nové prostory. A i kdyby se panoráma, reliéf či obraz Prahy změnily, jsem pro. Protože až uvidíte 3D průlet budovou, pohltí vás nadšení. Nebylo by to žádné čtení v malých tmavých knihovnách, kde je přeplněno/chybí židle, smrad a dlouho se čeká na knihy ze skladu. Tohle by byla prostorná, elegantní budova, která na mě působila tak optimistickým dojmem, že je mi neskutečně líto, že na jedné z těch vlnitých židlí nebude sedět s knihou v ruce a koukat skrz průhledné sklo na zeleň. A to nepíšu jenom proto, že na Letné bydlím a miluju ji:). Pokud by Špátová tvrdila, že dokument je názorově vyrovnaný a spravedlivý, musela bych s hodnocením dolů, ale ona nás za fusekli netahá, to spíš naši politici. P.S. Všechny návrhy na knihovnu zde. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Je jasné, že dokument měl končit například zahájením stavby a tomu, co se stalo po vyhlášení výsledků, se budoucí manželka a režisérka divily úplně stejně, jako většina soudného národa. Hodně emocí a tak 70%, adorace samozřejmě žádná, různé strany dostaly svůj prostor. Nicméně podstatě problému se nejvíc přiblížil Pavel Bém, tehdejší primátor Prahy: "My máme prostě jiný povinnosti, naše priority nejsou stavět knihovny, ale naše priority jsou stavět silnice a tunely, metra..." ()

Reklama

igi B. odpad!

všechny recenze uživatele

Kristovo levé oko na nebi... °-( . . . Ani nevím, proč jsem téhle filmařsky tragické, zato adorantsky mocné ubohosti nedal hned odpad... A ten cajdák pokrytce Havla nakonec... Typicky po našem. Kamarádi kamarádům i kaďák vytřou, zvláště dá-li se na tom hezky česky veřejnoprávně napakovat, že... Hnus. Dost! Amen. - - - P.S. A když tady tak čtu ty fanouškoffské bláboly - nastudujte si prosím troubové FAKTA o zpackané a (jak už dnes známo) cinknuté zde zmiňované architektonické soutěži! - - - P.P.S. (15.4.2011) Ráno je moudřejší večera včera... Pustil jsem si jako bon(hn)us sebestředné kdákání rejžisejrky http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10210171332-oko-nad-prahou/20856226916-oko-nad-prahou/bonusy/770-rozhovor/ a http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10210171332-oko-nad-prahou/20856226916-oko-nad-prahou/bonusy/2534-rozhovor-s-reziserkou/ a přeci jen ten odpad místo původní jedné hvizdičky pro pizdičky po rozvaze dám... Upravil jsem tomu lehce i celý komentář. Jsem z toho všeho opravdu "občansky smutný". Tohle je prostě bezskrupulozní celebřitní socializhnus v praxi... Ona si z >nás< už ta nepotistická kasta dělá vpodstatě jen drzou prdel. Ano, nechť "každý si udělá názor sám", ale nejdřív v zájmu našich zájmů promastíme lid pořádnou merdiální masáží, že... Napadla mě jistá paralela. Ale Leni R. byla narozdíl od Oli Š. aspoň velká umělkyně! . . . Jinak přeji načančaným zrůdám pěkné a klidné bezočivé živobytí. Zvláště, když z veřejných zdrojů se to všechno očividně pěkně v klidu zacáluje. - - - - - (Poprvé a naposledy se znechucením zhlédnuto 14.4.2011 na >očividném prostoru< , hodnocení 516., komentář zde jako osmašedesátý - 14.4.2011) ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Potíž s valnou většinou ostatních hodnocení a komentářů zde je v tom, že se nevztahují ani tak k samotnému dokumentu, nýbrž k osobě Kaplického a jeho návrhu, přičemž platí, že kdo je pro stavbu chobotnice na Letné, ten dává vysoké hodnocení (a naopak). Přestože jsem pro, z dokumentu je mi stydno. Nevadí mi neobjektivita, která je podmíněná producentským a autorským dohledem Kaplického ženy Elišky, ale téměř absolutní selhání OKA NAD PRAHOU jak jakožto dokumentu, který přebírá postupy narativního žánrového filmu, tak i jako dokumentu jakožto typu rétorického argumentu. Po vzoru hraných počinů je v úvodu vytyčen deadline, jehož ale není dosaženo, protože na Letné nestojí nová knihovna podle Kaplického návrhu, a celá zápletka se snaží zdárně vyřešit komplikace v profesním životě, zatímco v tom osobním se daří, přičemž v klasických filmech to bývá naopak. K dosáhnutí deadlinu a zachování statusu quo má posloužit právě dokument svou argumentací, u níž není problém v její jednostrannosti, ale neférovosti, protože na místo toho, aby se mířilo na rozum a podnítila se diskuze, tak se lacině zaměřuje na dojmologickou palbu (filmově okázalý a patetický hudební doprovod ve špatně sestříhaných rapidmontážích či časosběrech) a argumentaci autoritami s prostpravdami na srdci. O zesměšňování oponentů, kteří jsou snímáni v podhledu a jejich proslovy jsou buď sestříhány nebo naopak trvají příliš dlouho, aby se upozornilo na jejich tělesné a řečové nedostatky, nešťastný přístup jenom umocňuje (a přítomnost animované chobotnice je vyloženě laciná). Ale tak co čekat od někoho, kdo je podepsán pod FENOMÉN GOTT? ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Trošku nadhodnocuju, ale nezastírám, že patřím mezi obdivovatele Kaplického práce a příznivce jeho originální, odvážné a progresivní „chobotnice“. A proto tento dokument konvenuje mým pocitům a velmi lituji, že nakonec k samotné stavbě nedošlo, už jen kvůli tomu vidět Václava Klause přivázaného řetězy ke stavbě (jak sliboval) - věřím, že by se pro ´zemského škůdce´ Klause nějaké pěkné místečko našlo a mohl by k sobě přivzat Béma s Jaklem, zabily by se aspoň tři otravné mouchy jednou ranou. ()

Galerie (19)

Reklama

Reklama