poster

Oko nad Prahou

  • angličtina

    Eye Over Prague

  • angličtina

    Eye Above Prague

  • Slovensko

    Oko nad Prahou

Dokumentární / Životopisný

Česko, 2010, 78 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • FlyBoy
    ***

    "Oko nad Prahou" nechce legitímne vypovedať, ale cielene upozorňovať. Kaplický arcitektonickým vizionárom nepochybne bol ("chobotnička" by stáť mala, len nie "nad", ale niekedy "zarovno") a aj keď nejde o zrovna ambivalentnú dokumentáciu, jeho audiovizuálny pomník (mi) neškodí a mám preňho pochopenie.(2.6.2011)

  • neneka
    ****

    Vzhledem k tomu, že jsem vždy patřila mezi fanoušky a obdivovatele Jana Kaplického (a nejen jeho práce), nebudu nejspíš zcela objektivní .. ale koneckonců proč ne? "Chobotnici" jsem si přála a upřímně se těšila, že podobnou originální stavbu Praha bude mít. No, přišli "pánové nahoře", kteří stavbu zhatili .. trapně a velkohubě .. jak to tak u nás bývá. A mě to hrozně naštvalo a rozesmutnilo. Ale třeba se nakonec dočkáme, kdo ví? A k dokumentu Olgy Špátové musím říct, že za každý takový, který vznikne, jsem a budu ráda. Může být informací, nadějí, hrdostí, chloubou, či hnacím motorem nebo pobídkou pro nás ostatní.(5.5.2013)

  • F.man
    ****

    V tomto případě mi vůbec nevadí objektivita/neobjektivita dokumentu. Navíc každý dokument ba dokonce i film konec konců vyjadřuje a prezentuje nějaký názor a plivat na Oko nad Prahou jen proto, že se jedná o kontroverzní téma, na které v podstatě každý má už předem nějaký alespoň trochu ucelený názor mi přijde jako nesmysl. Hvězdičky ale na ČSFD dáváme za filmy takové a v tomto případě mě Oko na Prahou taky překvapilo svou vyspělostí. Na 78 minutách totiž Špátová stihnula podat to nejdůležitější z Kaplického života, dostala se do Kaplického každodenní rutiny, takže jej mohl divák alespoň trochu poznat a taky schrnula, pravda ne moc objektivně, kauzu knihovna. Za mě vážně spokojenost. Taková věc se stane jednou dvakrát za život. To je první česká mezinárodní soutěž a první soutěž svobodného státu. A to uzavřelo jakýsi kruh, kde člověk odešel kdysi dávno a zase se pozvolna vrací zpátky.(31.7.2010)

  • Tosim
    ****

    Je jasné, že dokument měl končit například zahájením stavby a tomu, co se stalo po vyhlášení výsledků, se budoucí manželka a režisérka divily úplně stejně, jako většina soudného národa. Hodně emocí a tak 70%, adorace samozřejmě žádná, různé strany dostaly svůj prostor. Nicméně podstatě problému se nejvíc přiblížil Pavel Bém, tehdejší primátor Prahy: "My máme prostě jiný povinnosti, naše priority nejsou stavět knihovny, ale naše priority jsou stavět silnice a tunely, metra..."(19.4.2011)

  • Mertax
    ****

    Velmi dobré, byť neobjektivní. Řekněme si fakta hned na rovinu. Špátová jakožto režisérka i kameramanka filmu by se měla snažit nabídnout vyvážený náhled na problém s dostatečným odstupem. O objektivní režii se ale zcela jistě nesnažila, takže pokud akceptujete tuto skutečnost, čeká vás jen minimální rozčarování. Autorkou námětu i producentkou je Kaplického manželka Eliška. Takže myslím, že to není třeba dále analyzovat. I když…/// Na Špátové je hodně vidět, že Kaplického zbožňuje, obdivuje jako osobnost a navíc se jí líbí jeho návrhy. To se s ideou natočit dokument přímo nevylučuje, ale autorka si nedala příliš námahy, aby nechala více promluvit druhou stranu, respektive někoho fundovaného. Protože magistrátní úředník je odborník na daný problém asi jako Hanychová na poradenství pro mladé křesťany připravující se na svátost manželství./// Pokud už někdo mluví proti, např. Milan Knížák (ředitel Národní galerie), je zabírán z podhledu, když mu dojde řeč, kamera stále jede, takže ve výsledku vypadá jako tlustý tupý blbeček s náušnicí v uchu, vadou řeči a podlými prasečími očky. Osobně Knížáka nemám ráda a nesouhlasím s jeho názory. Ale pokud postavíte před kameru i toho nejcharismatičtějšího a nejinteligentnějšího člověka, můžete z něj pomocí dobře volených otázek (ty nikdy neslyšíme) a kompozice záběru udělat totální trubku./// Na dokumentu oceňuji práci se střihem. Skvělá je scéna, která za pomoci rychlého střídání záběrů na významné historické události ukazuje, že vždy když se něco významného dělo, tak se to nevyhnulo Letné. Komunistické pochody jsou prostřihávány se záběry na Havlův projev v roce 1989, papeže v papamobilu, Michaeala Jacksona, jak se drží za koule (koncert 1996), a další. K tomu byla vybrána odpovídající mocná hudba. Scéna ve mně ještě dlouho rezonovala./// Praha není skanzen, není to muzeum. Navíc Klementinum není nafukovací a potřebuje nové prostory. A i kdyby se panoráma, reliéf či obraz Prahy změnily, jsem pro. Protože až uvidíte 3D průlet budovou, pohltí vás nadšení. Nebylo by to žádné čtení v malých tmavých knihovnách, kde je přeplněno/chybí židle, smrad a dlouho se čeká na knihy ze skladu. Tohle by byla prostorná, elegantní budova, která na mě působila tak optimistickým dojmem, že je mi neskutečně líto, že na jedné z těch vlnitých židlí nebude sedět s knihou v ruce a koukat skrz průhledné sklo na zeleň. A to nepíšu jenom proto, že na Letné bydlím a miluju ji:). Pokud by Špátová tvrdila, že dokument je názorově vyrovnaný a spravedlivý, musela bych s hodnocením dolů, ale ona nás za fusekli netahá, to spíš naši politici. P.S. Všechny návrhy na knihovnu zde.(13.4.2010)